Gå til innhold

Søndagsåpne butikker. Hva skjedde?


Anbefalte innlegg

 

Sitat

 

https://www.tronderbladet.no/kultur/i/XqAKyW/10-aar-siden-stor-paagang-i-ny-brustadbu  (+artikkel)

Butikkmedarbeiderne Toril Schjegstad og Sabria Sadiq har ingenting imot å jobbe søndager.

Stor pågang i ny brustadbu.

 

Leste artikkelen på jobb og det er veldig mange som handler der på søndager.
De liker ikke at de må begrense arealet, og ville heller hatt hele butikken åpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (11 timer siden):

Hvis (vi tror at) butikker blir mer lønnsomme av å sløyfe ferskvaredisk, burde vi hjelpe dem ved å forby ferskvaredisk?

-k

Dette handler for meg overhodet ikke om økonomi, det handler om butikkansattes velferd. Og det er ganske mange av de. Nei, en butikk kan ikke bare driftes av studenter eller "hvem som helst" som ønsker seg en liten deltidsjobb, ei heller på søndager. 

Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (40 minutter siden):

Dette handler for meg overhodet ikke om økonomi, det handler om butikkansattes velferd. Og det er ganske mange av de. Nei, en butikk kan ikke bare driftes av studenter eller "hvem som helst" som ønsker seg en liten deltidsjobb, ei heller på søndager. 

Jobber du i butikk selv?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (42 minutter siden):

Dette handler for meg overhodet ikke om økonomi, det handler om butikkansattes velferd. Og det er ganske mange av de. Nei, en butikk kan ikke bare driftes av studenter eller "hvem som helst" som ønsker seg en liten deltidsjobb, ei heller på søndager. 

Det er en hel rekke med jobber i samfunnet som vi uproblematisk klarer å gjøre på søndag også, hva er så spesielt med akkurat butikkansatte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er veldig enig med @Red Frostraven sine innlegg her. Om det søndagsåpent kun gjelder matbutikker vil mat med 100% sannsynlighet gå opp i pris. Vi spiser ikke mer mat bare fordi vi kan handle en dag ekstra, men kundene må til slutt betale for lønn til arbeidere, bokføring av oppgjør, innskudd i banken, vektertjenester +++.

Dersom søndagsåpent blir "valgfritt" for alle butikker, ikke bare matbutikker, vil vi ende med en haug med konkurser av småbutikker, som fører videre til at de største blir større og får større spillerom til å gjøre som de vil.
Jeg jobber selv på butikk på kjøpesenter, og vet fra senterledelsen at dersom det innføres valgfri søndagsåpent så vil de kreve at alle butikker skal holde åpent, ikke bare de som ønsker det. De vil ikke ha annenhver gitter åpent og lukket hvis folk skal inn og handle.

Jeg ser allerede hvordan småbutikkene og familiebutikkene på de ulike sentrene jeg har jobbet på sliter i juletiden når åpningstidene forlenges og de har krav om å holde åpent på søndager. I butikker hvor ansattes kompetanse og ferdigheter er viktig vil det også bli de mindre flinke deltidene som i stor grad bemanner søndager, evt de faste ansatte blir tvunget til å regelmessig være på jobb på søndagsåpent. 

Til syvende og sist så vil ikke nordmenns konsum av varer øke ved at vi har en ekstra dag å handle på. Vi bruker ikke flere sokker, stekepanner, laptoper eller middager dersom vi kan handle dette på søndager. Men om vi skal øke en bedrifts lønn- og andre utgifter med 15-20% for den ekstra søndagen vi kan handle på, ja, da må disse pengene komme fra noe sted, og det blir ikke fra eiernes lommer.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (18 minutter siden):

Jobber du i butikk selv?

-k

Ja, det gjør jeg. 

 

henrikwl skrev (16 minutter siden):

Det er en hel rekke med jobber i samfunnet som vi uproblematisk klarer å gjøre på søndag også, hva er så spesielt med akkurat butikkansatte?

Hvem sier at det er så uproblematisk? Tror du ikke sykepleiere og "legg til masse andre yrker her" heller ville valgt å jobbe kun mandag til fredag hvis de fikk valget?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (13 minutter siden):

Det er en hel rekke med jobber i samfunnet som vi uproblematisk klarer å gjøre på søndag også, hva er så spesielt med akkurat butikkansatte?

Nå er vel standarden at "ingen" jobber på søndag, bortsett fra enten samfunnsnødvendige yrker, eller noen få tjenesteyrker som tar ekstra godt betalt for tjenestene sine denne dagen. 

Men for alt i verden, verken kommuneansatte, lærere, fastleger eller bankansatte er i dårligere posisjon som butikkansatte for å kunne jobbe på søndag for å tilfredstille kravene til de kundene og klientene som må alt tilgjengelig, alltid. 

Lenke til kommentar
Valkyria skrev (9 minutter siden):

Til syvende og sist så vil ikke nordmenns konsum av varer øke ved at vi har en ekstra dag å handle på. Vi bruker ikke flere sokker, stekepanner, laptoper eller middager dersom vi kan handle dette på søndager. Men om vi skal øke en bedrifts lønn- og andre utgifter med 15-20% for den ekstra søndagen vi kan handle på, ja, da må disse pengene komme fra noe sted, og det blir ikke fra eiernes lommer.

Hvor mye mer lønnsomt vil landet bli dersom vi pålegger butikker å stenge også tirsdag til lørdag?

Eller enda bedre: forby fysiske butikker, gjøre all handlingen på nett, få levert varene dagen etter i en container ved bensinstasjonen, og frigjøre masse butikk-areal til annet bruk?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Sjokolade1 skrev (6 minutter siden):

Hvem sier at det er så uproblematisk? Tror du ikke sykepleiere og "legg til masse andre yrker her" heller ville valgt å jobbe kun mandag til fredag hvis de fikk valget?

Jeg vet at mange heller ville ha mottatt lønn for ikke å jobbe. Å jobbe er i utgangspunktet en ulempe som vi blir kompensert for å utføre fordi det gir lønnsomhet og/eller nytte til eiere, kunder og brukere.

Norge har god tradisjon for å prise enkelt arbeid såpass høyt at det skaper gode insentiver for rasjonalisering og automatisering. Som igjen frigjør arbeidskraft som kan brukes til mer «høyverdig» arbeid.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 minutter siden):

Hvor mye mer lønnsomt vil landet bli dersom vi pålegger butikker å stenge også tirsdag til lørdag?

Eller enda bedre: forby fysiske butikker, gjøre all handlingen på nett, få levert varene dagen etter i en container ved bensinstasjonen, og frigjøre masse butikk-areal til annet bruk?

-k

Hadde vår butikk kunne stengt kl 18, og ikke vært pålagt til å holde åpent til kl 21 kunne vi spart rundt 400.000kr i året i lønn, uten at det hadde gått nevneverdig ut over inntekter og salg. Hadde vi vært pålagt til å ha døgnåpent hadde vi trolig måtte lagt tilrette for 1-1.5 millioner kroner ekstra i året for å dekke utgifter og lønn for disse vaktene, igjen uten at vi hadde solgt så nevneverdig mye mer varer.

Å pushe en ekstra dag med åpningstid og lønnsutgifter på en butikk for forbrukernes beleilighet er ikke bærekraftig. Vi har allerede nesten ingen nisje-butikker og spesialbutikker i dette landet. Om du ønsker enda færre av dem er det å tvinge lengre åpningstid på dem et fint sted å starte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Jeg vet at mange heller ville ha mottatt lønn for ikke å jobbe. Å jobbe er i utgangspunktet en ulempe som vi blir kompensert for å utføre fordi det gir lønnsomhet og/eller nytte til eiere, kunder og brukere.

Norge har god tradisjon for å prise enkelt arbeid såpass høyt at det skaper gode insentiver for rasjonalisering og automatisering. Som igjen frigjør arbeidskraft som kan brukes til mer «høyverdig» arbeid.

-k

Ja, det er jo en veldig pragmatisk måte å se det på. Jeg forsøker å legge noe mer vekt på empati.

Hilsen eier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Valkyria skrev (1 minutt siden):

Å pushe en ekstra dag med åpningstid og lønnsutgifter på en butikk for forbrukernes beleilighet er ikke bærekraftig. Vi har allerede nesten ingen nisje-butikker og spesialbutikker i dette landet. Om du ønsker enda færre av dem er det å tvinge lengre åpningstid på dem et fint sted å starte.

Jeg tror at du misforstår. Jeg argumenterer ikke for at staten skal tvinge noen til å holde åpent. Jeg argumenterer for at staten skal gi friheten til å velge dette selv.

Vi mistet nesten alle nisjebutikkene for data når vi fikk komplett og det gikk helt fint - det viste seg at de hadde en tjeneste (og kost) som ikke var verdt det.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg snakker bare ut i fra kjøpesentrenes standpunkt, som er at dersom vi kan ha søndagsåpne butikker, så vil alle butikkene på senteret bli pålagt å ha det, selv om det er kategorisk uprofitabelt for dem. Så statens "frivillige" åpning av butikker er på ingen måte en relevant problemstilling.

Supert at du er fornøyd med komplett og deres tjenester. Det er derimot mange som kunne tenke seg å ha en lokal datasjappe annet enn Elkjøp. At det koster mer å drive butikk enn nettbutikk er ingenting nytt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 minutter siden):

Jeg tror at du misforstår. Jeg argumenterer ikke for at staten skal tvinge noen til å holde åpent. Jeg argumenterer for at staten skal gi friheten til å velge dette selv.

Vi mistet nesten alle nisjebutikkene for data når vi fikk komplett og det gikk helt fint - det viste seg at de hadde en tjeneste (og kost) som ikke var verdt det.

-k

Søndagsåpent endrer konkuransen mellom butikker og favoriserer de store butikkene. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/4/2022 at 6:33 PM, Valkyria said:

Er veldig enig med @Red Frostraven sine innlegg her. Om det søndagsåpent kun gjelder matbutikker vil mat med 100% sannsynlighet gå opp i pris. Vi spiser ikke mer mat bare fordi vi kan handle en dag ekstra, men kundene må til slutt betale for lønn til arbeidere, bokføring av oppgjør, innskudd i banken, vektertjenester +++.

Dersom søndagsåpent blir "valgfritt" for alle butikker, ikke bare matbutikker, vil vi ende med en haug med konkurser av småbutikker, som fører videre til at de største blir større og får større spillerom til å gjøre som de vil.
Jeg jobber selv på butikk på kjøpesenter, og vet fra senterledelsen at dersom det innføres valgfri søndagsåpent så vil de kreve at alle butikker skal holde åpent, ikke bare de som ønsker det. De vil ikke ha annenhver gitter åpent og lukket hvis folk skal inn og handle.

Jeg ser allerede hvordan småbutikkene og familiebutikkene på de ulike sentrene jeg har jobbet på sliter i juletiden når åpningstidene forlenges og de har krav om å holde åpent på søndager. I butikker hvor ansattes kompetanse og ferdigheter er viktig vil det også bli de mindre flinke deltidene som i stor grad bemanner søndager, evt de faste ansatte blir tvunget til å regelmessig være på jobb på søndagsåpent. 

Til syvende og sist så vil ikke nordmenns konsum av varer øke ved at vi har en ekstra dag å handle på. Vi bruker ikke flere sokker, stekepanner, laptoper eller middager dersom vi kan handle dette på søndager. Men om vi skal øke en bedrifts lønn- og andre utgifter med 15-20% for den ekstra søndagen vi kan handle på, ja, da må disse pengene komme fra noe sted, og det blir ikke fra eiernes lommer.

Helt enig. I 2022 bør heller "søndagsåpne butikker" vris i retning nettbutikker. Det er ikke alle varer man ville handlet på en søndag som man trenger på en søndag.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Theo343 said:

Helt enig. I 2022 bør heller "søndagsåpne butikker" vris i retning nettbutikker. Det er ikke alle varer man ville handlet på en søndag som man trenger på en søndag.

Nettbutikker er åpne på søndager, men du må vente før du får varene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...