Gå til innhold

Søndagsåpne butikker. Hva skjedde?


Anbefalte innlegg

Ikke nødvendigvis. Tror ikke du leser innleggene mine godt nok. Eller så er du bare kverulerende.

 

Les hva jeg skriver... Omsetningen går kun marginalt opp om noe. Kostnadene til bemanning, strøm osv... blir merkbart høyere.

 

Det virker som du har lite greie på hvordan handelsstanden må operere i dag, og hvor små marginene er i de fleste bransjer (spesielt spesialbutikker). Det du skriver avslører at du ikke er helt oppdatert på temaet.

 

Selvfølgelig vil kostnadene øke i større grad enn omsetning. Det gjelder spesielt om man også innfører økt lørdag/søndagstillegg for å sørge for at ansatte vil frivilig jobbe i helgene.

 

Mange brustadbruer vil gå konkurs, og hvis det ikke holder så vil de øke prisene med noen få prosent. Vi har forstått det, men hva er problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Ikke nødvendigvis. Tror ikke du leser innleggene mine godt nok. Eller så er du bare kverulerende.

 

Les hva jeg skriver... Omsetningen går kun marginalt opp om noe. Kostnadene til bemanning, strøm osv... blir merkbart høyere.

Jeg leser hva du skriver, men jeg skjønner ærlig talt ikke hva du vil frem til? Sier du at butikkene vil holde åpent på søndager, selv om konsekvensen da at de vil tape penger på å holde åpent denne dagen?

 

Bør ikke hver enkelt eier her selv finne en forretningsmodell som er lønnsom?

 

Hva er det du vil egentlig? Ha myndighetenes hjelp til å gi din virksomhet fordeler? 

 

Det virker som du har lite greie på hvordan handelsstanden må operere i dag, og hvor små marginene er i de fleste bransjer (spesielt spesialbutikker). Det du skriver avslører at du ikke er helt oppdatert på temaet.

Du vet ingenting om mine kunnskaper på dette teamet, så det er ikke et argument for noe som helst. Snarere er det et forsøk på å angripe meg som person fremfor mine argumenter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det blir ikke nødvendigvis verken økt handel eller flere arbeidsplasser.

Er det et mål i seg selv? I så fall: hvorfor?

 

Går en eller flere butikker konkurs, som vanligvis skjer når kostnadene øker, så blir det færre arbeidsplasser.

Selvsagt, ulønnsomme virksomheter må vike for de som er mer effektive og lønnsomme. Slik har det alltid vært. Hva er poenget ditt?

 

Og fordi man sprer handledagene ut over 7 dager, i stedet for 6 dager, så får vi ikke noe større behov for ting og tang. Så hvis handelen øker noe, så er det marginalt.

Hva er relevansen her? 

Lenke til kommentar

Det blir ikke nødvendigvis verken økt handel eller flere arbeidsplasser.

 

Går en eller flere butikker konkurs, som vanligvis skjer når kostnadene øker, så blir det færre arbeidsplasser. Og fordi man sprer handledagene ut over 7 dager, i stedet for 6 dager, så får vi ikke noe større behov for ting og tang. Så hvis handelen øker noe, så er det marginalt.

Hmm. Jeg som har par uker fri av gangen, holder ikke alltid helt styr på hvem dag som er hvem når jeg er hjemme på fri (Siden det har lite betydning når man ikke skal på jobb) 

 

Sist søndag klarte jeg og kjøre til butikken for og komme til stengte dører, da jeg trodde det var lørdag :p Hadde lyst på brus, var tom. Ble vann da jeg ikke gadd og kjøre over 1 mil for og få privelegie av og handle i en søndags åpen butikk. Som holdes kunstig liten, helt jævli og gå i fordi det er flere folk enn det er kvadrat. Miljø messig er det ikke gunstig og tvinge meg til og kjøre over en mil da jeg har en butikk rett i nærheten.

 

Ting tar 40 år fordi de må løpe og hente alt folk skal ha siden de må holde seg innen en viss kvadrat. Er så teit jeg ikke har ord.

Bare for og tilfredsstille en religion jeg ikke tilhører. Og aldri har gjort.

 

Så tapte penger på meg der hvertfall fordi jeg er en susekopp. 

 

Jeg har aldri hatt en søndag fri, i mitt liv. Siden jeg jobber i industri. Rart man ikke hører dem si "Åh la oss stenge fabrikken på søndag"

Siden det er økonomisk gunstig i eventyr land.

Lenke til kommentar

Jeg bodde i Sverige i noen år.

De har hatt søndagsåpent siden 70-tallet.

 

På stedet jeg bodde var det 3 matvarebutikker.  2 store som valgte å holde åpent på søndager, og en mindre som IKKE hadde åpent på søndager.  Det gikk helt fint.

 

De som jobbet der på søndager var stort sett skoleelever/studenter.  Dette trivdes de kjempegodt med, iom. at de hadde bedre tid til å studere på ukedagene, og slapp å gå rett fra skole til jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leser hva du skriver, men jeg skjønner ærlig talt ikke hva du vil frem til? Sier du at butikkene vil holde åpent på søndager, selv om konsekvensen da at de vil tape penger på å holde åpent denne dagen?

Ja, for de vil tape mer på å ikke holde åpent, for da tar konkurrenten "nedi gata" alle kundene som før handlet på lørdager, men som nå handler på søndager. Har forsøkt å si det fire ganger nå.

 

Bør ikke hver enkelt eier her selv finne en forretningsmodell som er lønnsom?

Det blir mindre marginer til å finne en lønnsom forretningsmodell når kostnaden går opp (bemanningskostnader søndag) uten at omsetningen går opp så mye at fortjenesten utjevner de økte kostnadene. Basic budsjett.

 

Hva er det du vil egentlig? Ha myndighetenes hjelp til å gi din virksomhet fordeler?

Jeg eier ikke noen egen virksomhet. Jeg er en vanlig arbeidstaker i en spesialbutikk.

 

Du vet ingenting om mine kunnskaper på dette teamet, så det er ikke et argument for noe som helst. Snarere er det et forsøk på å angripe meg som person fremfor mine argumenter.

Jeg forsøker å få deg til å innse at du kanskje ikke vet alt om emnet. Det gjør ikke jeg heller, men det er derfor vi bedriver meningsutveksling her, er det ikke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det et mål i seg selv? I så fall: hvorfor?

Jeg svarte på et spørsmål. Har ikke sagt at verken fler eller færre arbeidsplasser, eller at økt eller mindre handel er et mål.

 

Selvsagt, ulønnsomme virksomheter må vike for de som er mer effektive og lønnsomme. Slik har det alltid vært. Hva er poenget ditt?

Igjen svarer jeg bare på spørsmål. Du må se relevansen på hva jeg svarer i forhold til spørsmålene som er stilt, ikke bare komme med spørsmål som ikke har noe med relevansen å gjøre. Det skjer igjen og igjen i innleggene dine... dette begynner å ligne på trolling eller en slags utmattelsesteknikk.

 

Hva er relevansen her?

Igjen... se sammenhengen med hva jeg svarer på.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle brustadbuene jeg vet om, er tilknyttet en større butikk, så de vil ikke gå konkurs, de vil bli lagt ned og arealet kan bli brukt til større utvalg, alle dager

Det er selvsagt en positiv konsekvens av søndagsåpent, men finnes mange frittstående småbutikker som også har åpent på søndag. Finnes både positive og negative sider. Endret av Nukleosid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...dette begynner å ligne på trolling eller en slags utmattelsesteknikk.

Slettes ikke, men jeg forsøker bare å forstå logikken i argumentasjonsrekken din. 

 

Ja, for de vil tape mer på å ikke holde åpent, for da tar konkurrenten "nedi gata" alle kundene som før handlet på lørdager, men som nå handler på søndager. Har forsøkt å si det fire ganger nå.

 

Bør ikke hver enkelt eier her selv finne en forretningsmodell som er lønnsom?

Ja jeg har også forsøkt å si det mange ganger: om jeg vil handle melk på søndag og butikk A er stengt mens butikk B har åpent, da går jeg selvsagt til butikk B. Butikk A får da ikke solgt melk til meg, men de sparer lønnskostnadene med å ikke ha åpent på søndag. Dette blir et regnestykke som hver enkelt butikk må finne ut av selv. Overhodet ingen grunn til at myndighetene skal blande seg inn på dette området.

 

Jeg eier ikke noen egen virksomhet. Jeg er en vanlig arbeidstaker i en spesialbutikk.

Greit nok, men jeg skjønner fortsatt ikke problemet med å tillate søndagsåpent.

 

Jeg forsøker å få deg til å innse at du kanskje ikke vet alt om emnet. Det gjør ikke jeg heller, men det er derfor vi bedriver meningsutveksling her, er det ikke?

Later vel ikke som jeg kan alt heller. Jeg er her inne ikke for å kverulere, men for å diskutere med logiske og rasjonelle argumenter. Så langt i denne diskusjonen er jeg ikke spesielt overbevist over hvorfor dagens forbud må bestå.

 

Jeg svarte på et spørsmål. Har ikke sagt at verken fler eller færre arbeidsplasser, eller at økt eller mindre handel er et mål.

Så hva er problemet med å avvikle dagens forbud?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Fungerer markedet bedre med mange konkurrenter eller få konkurrenter? Søndagsåpent favoriserer store butikker som i USA har bidratt til færre butikker, i flere markeder finnes det bare en butikk.

 

96% av markedet er eid av Norgesgruppen, Coop eller Reitangruppen. Den resterende 4% er Bunnpris og de må kjøpe varer av Norgesgruppen. Å komme seg inn i markedet eller bytte leverandør er nesten helt umulig. Tipper USA har samme problem.

 

Her i Kina er det søndagsåpent, og allikavel er det masse uavhengige butikker. Problemet er ikke søndagsåpent, men anti konkurrerende atferd.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Fungerer markedet bedre med mange konkurrenter eller få konkurrenter? Søndagsåpent favoriserer store butikker som i USA har bidratt til færre butikker, i flere markeder finnes det bare en butikk.

 

Søndagsåpent har blitt en stor suksess i .dk der det ellers var stor motstand mot det før det ble lov.  Det har især gavnet de små byer (eller det vi kalder tettsteder) der ellers lå øde hen om søndagen.  Foreldrene som nå har blitt pensjonister var motstander av loven, men er i dag svært fornøyd med å kunne gå ned i den lokale matbutikk når som helst og som også har en liten apoteksavdeling som blir mer og mer relevant jo eldre de blir.  

Lenke til kommentar

Søndagsåpent har blitt en stor suksess i .dk der det ellers var stor motstand mot det før det ble lov. Det har især gavnet de små byer (eller det vi kalder tettsteder) der ellers lå øde hen om søndagen. Foreldrene som nå har blitt pensjonister var motstander av loven, men er i dag svært fornøyd med å kunne gå ned i den lokale matbutikk når som helst og som også har en liten apoteksavdeling som blir mer og mer relevant jo eldre de blir.

Hvordan har det påvirket utvalg av butikker, prisene på varene, arbeidsmiljøet og helse på arbeiderne? Undersøkelser på europeerne som ikke jobber M-F er i dårligere helse.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan har det påvirket utvalg av butikker, prisene på varene, arbeidsmiljøet og helse på arbeiderne? Undersøkelser på europeerne som ikke jobber M-F er i dårligere helse.

 

Intet negativt at rapportere om hverken butikker eller priser.  Derimod får mange studerende mulighet til å tjene penger om søndagen så de slipper å stresse med jobb på dager de skal studere.  Handelen har ikke økt noe særlig totalt sett, men man har fått spredt handelen mere utover uken med den konsekvens at det blir mindre stress og køer rett etter arbeidstid på M-F, noe som igjen burde ha positiv innvirkning på arbeidsmiljøet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

 Påstår du at det er helseskadelig å jobbe på lørdag og søndag?

 

:lol:

Dårlig Work-Life balanse er helseskadelig. Folk som jobber når andre har fri oftev har mindre sosiale kontakt.

 

The association of the risks of occupational accidents, health impairments, and decreases in work-life balance with working Sundays was calculated using logistic regression models, controlling for potential confounders, such as shiftwork, workload, and demographic characteristics. The results indicated that working one or more Sundays/month was associated with increase both in the risk of reporting one or more health impairments (odds ratio [OR]: 1.17, 95% confidence interval [CI]: 1.06-1.29) and poorer work-life balance (OR: 1.15, 95% CI: 1.02-1.28).

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/21539428/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...