Gå til innhold

Søndagsåpne butikker. Hva skjedde?


Anbefalte innlegg

Slik søndagen er nå, og har vært i generasjoner, er den anderledes for de aller fleste. Ved gjøre søndagen helt lik mandagen og tirsdagen, går noe tapt. Dette «noe» er noe som ikke kan skapes med din ultraliberale tilnærming.

Kan du fortelle oss hva de har tapt i "ultraliberale" Sverige hvor de helt har slettet loven om lukketid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke misforstå, jeg også jobber på søndager. Men jeg kan ta pauser når jeg vil, så da kunne jeg tenke meg å shoppe bare for gøy, kanskje noe kjøkkenutstyr eller nye underbukser denne gangen? Eller en øl etter arbeidstid. Det kalles skiftarbeid, og da kan de ansatte ha fri på en mandag eller onsdag og da er til og med samfunnet åpent, da også! Kan det egentlig bli bedre enn dette, liksom liksom?

Lenke til kommentar

Ikke misforstå, jeg også jobber på søndager. Men jeg kan ta pauser når jeg vil, så da kunne jeg tenke meg å shoppe bare for gøy, kanskje noe kjøkkenutstyr eller nye underbukser denne gangen? Eller en øl etter arbeidstid. Det kalles skiftarbeid, og da kan de ansatte ha fri på en mandag eller onsdag og da er til og med samfunnet åpent, da også! Kan det egentlig bli bedre enn dette, liksom liksom?

Ja. Fast fri sammen med venner og familie.

 

Med tanke på at lørdager og søndager er de desidert vanskeligste dagene å fylle opp, også blant studenter, og med mye høyere relativt sykefravær, så er indikasjonen sterk for at arbeidsmarkedet allerede er mettet på den fronten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er litt usikker på hvor debatten går nå. Ingen har drept noen, det er bare et ønske om å også oppleve livet i full blomst også på søndagene som i hvert fall for min egen del har blitt stille som i graven.

Søndag har for mange blitt en dag for å dra på shopping i Sverige. Selv de som er imot privatbilisme og frie åpningstider kjører til Sverige for harryshopping når det er stengt i Oslo.

 

http://jatilbilenioslo.no/nyheter/miljbyrd-berg-og-trdal-forsvarer-harryhandel-i-sverige-med-bil

Lenke til kommentar

Nei, Kragerø feks har en syk økning av antall personer i sommermånedene kjent som turister, tror ikke Ytre-Enebakk har den luksusen.

Den logikken skjønner jeg ikke. Var det ikke søndagsstengt ev hensyn til de ansatte? Hvorfor gjelder det ikke også et sted hvor det er mange turister? Eller de siste helgene før jul?

Lenke til kommentar

Den logikken skjønner jeg ikke. Var det ikke søndagsstengt ev hensyn til de ansatte? Hvorfor gjelder det ikke også et sted hvor det er mange turister? Eller de siste helgene før jul?

Fordi lovverket åpner for søndagsåpent i div kommuner og områder hvor det er mye turister. Ikke noe jeg har funnet på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi lovverket åpner for søndagsåpent i div kommuner og områder hvor det er mye turister. Ikke noe jeg har funnet på.

Jeg er fullt klar over hva reglene sier. Det er derfor jeg har kommentert på det nå og tidligere i tråden. Når jeg spør hva logikken bak dette er så mener jeg selvsagt logikken bak loven.

Lenke til kommentar

Ja. Fast fri sammen med venner og familie.

 

Med tanke på at lørdager og søndager er de desidert vanskeligste dagene å fylle opp, også blant studenter, og med mye høyere relativt sykefravær, så er indikasjonen sterk for at arbeidsmarkedet allerede er mettet på den fronten.

Å fylle opp lørdag og søndag er ikke noe problem, så lenge man gir høy nok lønn på lørdag og søndag.

 

Hele brustadbruopplegget er basert på 2 argumenter.

1. Det er en del nordmenn som ønsker at alle skal gå tur i skogen på søndag.

2. Brustadbruene vil gå konkurs om brustadbruene mister sin konkurransefordel. De kjemper derfor hardt for å beholde deres konkurransefordelen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Man kan absolutt argumentere for å stenge mer som du gjør. Men som sagt er poenget å treffe et kompromiss mellom to motsetninger og tilfredstille dem begge i størt mulig grad: Søndagen som en anderledesdag der de fleste har fri samtidig, og muligheten til å få kjøpt ting likevel dersom det er krise.

Jeg legger merke til at du unnlot å svare på mine to andre spørsmål.

Lenke til kommentar

Jeg er fullt klar over hva reglene sier. Det er derfor jeg har kommentert på det nå og tidligere i tråden. Når jeg spør hva logikken bak dette er så mener jeg selvsagt logikken bak loven.

Turister = penger 

 

Stengte butikker = elendig turist/tilbud tli de fastboende = ingen penger

 

Fornøyde kunder = kommer tilbake

 

Noen lever nesten bare av turisme

 

Kragerø feks er et nitrist sted når turistsesongen er over, samme gjelder mange andre steder langs kystlinjene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Turister = penger 

 

Stengte butikker = elendig turist/tilbud tli de fastboende = ingen penger

 

Fornøyde kunder = kommer tilbake

 

Noen lever nesten bare av turisme

 

Kragerø feks er et nitrist sted når turistsesongen er over, samme gjelder mange andre steder langs kystlinjene.

Du argumenterer her for å tillate søndagsåpent overalt, hele året. Du argumenterer ikke for dagens ordning.

Lenke til kommentar

Du argumenterer her for å tillate søndagsåpent overalt, hele året. Du argumenterer ikke for dagens ordning.

Du spurte om forklaring på søndagsåpne turiststeder, og det var det jeg svarte på.

 

Turister er mye på farta i helger, og mange av de turiststedene jeg viser til som Kragerø er små steder med søt Sørlandsidyll som i flere tilfeller har turisme som en stor inntektskilde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du spurte om forklaring på søndagsåpne turiststeder, og det var det jeg svarte på.

 

Turister er mye på farta i helger, og mange av de turiststedene jeg viser til som Kragerø er små steder med søt Sørlandsidyll som i flere tilfeller har turisme som en stor inntektskilde.

Jeg ba om en rasjonell forklaring på en irrasjonell lov. Du prøvde deg og klarte ikke helt overbevise.

 

Skal man først sette omsetning forran butikkansattes søndagsfri så bør det gjelde overalt og alltid da alle begrensnigner i åpningstid vil føre til redusert omsetning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...