Gå til innhold

Søndagsåpne butikker. Hva skjedde?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse vil ikke ta skade av Søndagsåpne butikker, da de har spesialvarer

 

 

 

Nei, men de vil ikke tjene noe på det heller. Det var et svar på argumentet om hvem som nyter godt av søndagsåpent. De store kjedene vil alltid vinne fordi de kan tilby lavest pris på standardvarene som vi stort sett kjøper mens vi later som om vi vil ha et større utvalg. 

 

Det er vel ikke helt uten grunn at vi har større utvalg i frossenpizza enn nabolandene, men dårligere utvalg i det meste annet.

Endret av Reg2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I et rasjonelt samfunn vil man ønske at alt av arbeidsinnsats og infrastruktur er utformet for å bedre folks livskvalitet.

 

Å formulere, oppdatere, spre informasjon om og håndheve lukkeloven er alt kontraproduktivt arbeid. Ikke bare er det bortkastet arbeid, men det minker faktisk livskvaliteten til folk i Norge.

 

Å ha halvannen-butikker hvor man har en vanlig dagligvare butikk inntil en brudstadbu er bortkastede ressurser. Ikke bare får man ingenting ut av å bruke ekstra ressurser, men du ansatte vil ofte måtte springe som jojo-er inn i den vanlige butikken for å hente varer der.

 

Ikke noe av dette ville skjedd i et rasjonelt samfunn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det har noe å gjøre med påstanden om at det var de store butikkene som tjente på søndagsåpent. Det er de store kjedene som tjener uansett om det er søndagsåpent eller ikke.

Selvfølgelig tjener de stor kjedene penger. Er det et problem? Små aktører tjener også penger.

Lenke til kommentar

De søndagsåpne butikkene bruker den store butikken som lager og springer inn etter varer for deg om de har tid, så hele systemet er bare tull

 

Ja til Søndagsåpne butikker og ølsalg i hele butikkens åpningstid, også på Søndager

For å holde de kristne på avstand så kan det bestemmes at Søndagsåpne butikker kan åpne etter 14, eller noe sånt, så de rekker kirken

 

De kristne kan få lov å gå i kirken om de vil men bør slutte å blande seg inn i hvordan andre lever sitt liv. For øvrig så bør all statsstøtte til religion kuttes til 0.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De kristne kan få lov å gå i kirken om de vil men bør slutte å blande seg inn i hvordan andre lever sitt liv. For øvrig så bør all statsstøtte til religion kuttes til 0.

Hey, hey, hey, hvem har sagt at det er greit at prest, klokker, organist, kor og kirkevakter må jobbe på søndager?

 

Skal en prest absolutt ha standup-show så får han versågod holde det mandag til fredag innen alminnelig kontortid!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

At Grandiosa topper bestselgerlista om natta, er hun heller ikke overrasket over.

 

- Storforbrukeren er 15–24 år, og dette er en typisk kjapp og enkel rett som kan friste som nattmat.

 

Generelt er det mer kose- og usunne produkter på natta. Coca-Cola med sukker har sneket seg inn, samt smågodt – og salgsvinner Pepsi Max.

 

- Men jeg lurer på hva den agurken gjør på nattetid?

Lenke til kommentar

Situasjonen slik den er nå gir ingen mening. Rundt der jeg bor er de fleste butikkene småbutikker som enten drives av innvandrere eller tilhører kjeder men er små nok til å holde åpne. Disse er åpne hele tiden. Samtidig er det et par større butikker i nærheten - Coop, Meny - som må holde stengt. Så har man en rekke andre servicenæringer der det ikke er snakk om noe annet enn å holde åpent på søndager.

 

Argumentet om at mange ikke ønsker å jobbe søndager gir ingen mening når regelverket slik det er nå kun påvirker en liten gruppe av butikkansatte som jobber i større matbutikker. Og mange av disse har uansett søndagsåpent ved å sperre av deler av vareutvalget. Komisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

At Grandiosa topper bestselgerlista om natta, er hun heller ikke overrasket over.

 

- Storforbrukeren er 15–24 år, og dette er en typisk kjapp og enkel rett som kan friste som nattmat.

 

Generelt er det mer kose- og usunne produkter på natta. Coca-Cola med sukker har sneket seg inn, samt smågodt – og salgsvinner Pepsi Max.

 

- Men jeg lurer på hva den agurken gjør på nattetid?

 

 

Jeg har alltid en agurk liggende på nattbordet... I tilfelle jeg får lyst på nattmat.

Den ligger rett ved siden av håndjernene... som jeg har i tilfelle en innbruddstyv kommer inn. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Å fylle opp lørdag og søndag er ikke noe problem, så lenge man gir høy nok lønn på lørdag og søndag.

 

Forutsetningen din er at man gir høyere lønning. Implisitt sier dette at interessen er lavere. Vi gir allerede veldig høyt lørdags- og søndagstilleg, likevel er det fremdeles sant at disse dagene (og fredager) er mye vanskeligere å bemanne, og har et mye høyere sykdomsfravær. Det koster oss penger, masse penger, og vi ser at de ansatte gjevnt over ikke ønsker disse arbeidstidene dersom de har muligheten til å velge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forutsetningen din er at man gir høyere lønning. Implisitt sier dette at interessen er lavere. Vi gir allerede veldig høyt lørdags- og søndagstilleg, likevel er det fremdeles sant at disse dagene (og fredager) er mye vanskeligere å bemanne, og har et mye høyere sykdomsfravær. Det koster oss penger, masse penger, og vi ser at de ansatte gjevnt over ikke ønsker disse arbeidstidene dersom de har muligheten til å velge.

 

Hva mener du med at det koster oss penger, butikkene i Norge er ikke drevet av staten. Hvis søndagsåpent kombinert med økt lørdagstilegg og søndagstillegg er så dyrt, så kan noen butikker utnytte muligheten og begrense sine åpningstider på lørdag og søndag og så selge varer billigere enn sine konkurrenter.

 

Og poenget med økt lørdagstilegg og søndagstillegg er å sørge for at folk vil frivilig jobbe på lørdag og søndag. Det vil forbedre arbeidsforholdene, fordi da vil ansatte gå fra å bli tvunget til å jobbe på lørdag til å kunne velge selv om man skal jobbe lørdag/søndag. De som velger å jobbe i helgene vil få økt lønn, så det kan hjelpe de som sliter økonomisk.

 

En annen fordel er at idag så har mange kjeder 2 type butikker, en brustadbru og en større butikk. De kan slås sammen til en butikk og pengene de sparer kan brukes på ekstra lørdag og søndagstillegg.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg skriver oss fordi jeg jobber med butikkdrift. Det koster oss som jobber med butikkdrift penger, masse penger. Her er det senterledelsen som bestemmer våre åpningstider, for å gjøre noe med det må vi påkoste oss millioner av kroner i lokasjonsskifte. Igjen, så må jeg påpeke for deg at vi allerede vet at våre ansatte gjevnt over ikke ønsker å jobbe lørdager og søndager dersom de har valget.

 

Dersom du mener det kan ansettes masse folk kun for å arbeide lørdager/søndager, så er du desverre pinlig uerfaren og naiv angående hvordan butikkbemanning foregår og hvilke hensyn du bør ta. En slik ordning vil føre til at ekstra-arbeid fordeles på enda flere deltidsansatte, når det allerede er kamp om å jobbe seg opp til fulltidsstillinger. Dine svar virker å bestå hovedsakelig av to ting: 1. spytt inn mer penger, 2. ansett mer folk. Ingen av disse er uproblematiske, gjøres noen av disse feil, så går vi konkurs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skriver oss fordi jeg jobber med butikkdrift. Det koster oss som jobber med butikkdrift penger, masse penger. Her er det senterledelsen som bestemmer våre åpningstider, for å gjøre noe med det må vi påkoste oss millioner av kroner i lokasjonsskifte. Igjen, så må jeg påpeke for deg at vi allerede vet at våre ansatte gjevnt over ikke ønsker å jobbe lørdager og søndager dersom de har valget.

 

Dersom du mener det kan ansettes masse folk kun for å arbeide lørdager/søndager, så er du desverre pinlig uerfaren og naiv angående hvordan butikkbemanning foregår og hvilke hensyn du bør ta. En slik ordning vil føre til at ekstra-arbeid fordeles på enda flere deltidsansatte, når det allerede er kamp om å jobbe seg opp til fulltidsstillinger. Dine svar virker å bestå hovedsakelig av to ting: 1. spytt inn mer penger, 2. ansett mer folk. Ingen av disse er uproblematiske, gjøres noen av disse feil, så går vi konkurs.

 

Ja, en del som driver butikkdrift vil gå konkurs. Vi har alt for mange innefektive butikker i Norge og det er positivt at de går konkurs. Jeg prioriterer ikke Interessene til de som driver butikkdrift.

 

Du sitter fortsatt her og antar at alt skal bli som idag når jeg har fortalt deg at lørdag og søndagstilegget skal opp. Da forandrer situasjonen seg, en del av dine ansatte vil ønske å jobbe på lørdag eller søndag, fordi de tjener mye mer og det vil komme nye ansatte som hovedsakelig ønsker å jobbe i helgene.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skriver oss fordi jeg jobber med butikkdrift. Det koster oss som jobber med butikkdrift penger, masse penger. Her er det senterledelsen som bestemmer våre åpningstider, for å gjøre noe med det må vi påkoste oss millioner av kroner i lokasjonsskifte. Igjen, så må jeg påpeke for deg at vi allerede vet at våre ansatte gjevnt over ikke ønsker å jobbe lørdager og søndager dersom de har valget.

 

Dersom du mener det kan ansettes masse folk kun for å arbeide lørdager/søndager, så er du desverre pinlig uerfaren og naiv angående hvordan butikkbemanning foregår og hvilke hensyn du bør ta. En slik ordning vil føre til at ekstra-arbeid fordeles på enda flere deltidsansatte, når det allerede er kamp om å jobbe seg opp til fulltidsstillinger. Dine svar virker å bestå hovedsakelig av to ting: 1. spytt inn mer penger, 2. ansett mer folk. Ingen av disse er uproblematiske, gjøres noen av disse feil, så går vi konkurs.

 

Hvorfor skulle det måtte medføre flere ansatte egentlig? Kan ganske enkelt utvide åpningstider uten å øke i årsverk. Det handler bare om å ta i bruk selvbetjente kasser og kun ha en tradisjonell kasse i butikken. Nå er vel dette snakk om matbutikker, tror ikke det er så mange som har behov for å stikke å shoppe klær og annet tull på en søndag på kjøpesenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

"Spytt inn mer penger og og ansett mer folk". Ingenting har forandret seg i dine argumenter, og problemene har allerede blitt poengtert. Det er ingenting nytt å diskutere her.

 

Hvorfor skulle det måtte medføre flere ansatte egentlig? Kan ganske enkelt utvide åpningstider uten å øke i årsverk. Det handler bare om å ta i bruk selvbetjente kasser og kun ha en tradisjonell kasse i butikken. Nå er vel dette snakk om matbutikker, tror ikke det er så mange som har behov for å stikke å shoppe klær og annet tull på en søndag på kjøpesenter.

Du har rett i at selvbetjente kasser og annen AI/robot-teknologi kan gjøre en del av det daglige butikkarbeidet, men veldig langt ifra alt, og ikke så veldig bra enda. I en veldig nær framtid vil dette helt sikkert bli en overgang vi er nødt til å møte, og da ikke bare for bare lørdager og søndager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Spytt inn mer penger og og ansett mer folk". Ingenting har forandret seg i dine argumenter, og problemene har allerede blitt poengtert. Det er ingenting nytt å diskutere her.

 

Skal man åpne for søndag så må butikkene ansatte flere og ekstra helgetilegg koster også penger for butikkene. Dette vil drive prisene litt opp, men det gir også en mulighet for å legge ned ineffektive brustadbruer og det vil drive prisene ned. Hva er problemet?

 

Du skrev også "Ingen av disse er uproblematiske, gjøres noen av disse feil, så går vi [bedrifteiere] konkurs". Men hvorfor skal jeg bry meg om at du vil potensielt gå konkurs? Jeg bryr meg om forbrukerene og de ansatte.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Du skrev også "Ingen av disse er uproblematiske, gjøres noen av disse feil, så går vi [bedrifteiere] konkurs". Men hvorfor skal jeg bry meg om at du vil potensielt gå konkurs? Jeg bryr meg om forbrukerene og de ansatte.

Hvis en bedriftseier går konkurs, så går det ut over de ansatte. Det kan også gå ut over forbrukere som må reise lenger for å finne samme type butikk (snakker da stort sett om spesialbutikker).

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det måtte medføre flere ansatte egentlig? Kan ganske enkelt utvide åpningstider uten å øke i årsverk. Det handler bare om å ta i bruk selvbetjente kasser og kun ha en tradisjonell kasse i butikken. Nå er vel dette snakk om matbutikker, tror ikke det er så mange som har behov for å stikke å shoppe klær og annet tull på en søndag på kjøpesenter.

Skulle det bli lov med søndagsåpne butikker, så vil også klesbutikker, elbutikker og andre spesialbutikker holde åpent. Rett og slett fordi konkurrentene gjør det, slik at selv om de taper penger på å holde åpent på søndager, så ville de tapt enda mer på å holde stengt på søndager.

 

I tillegg er en stor andel av butikkene i Norge på kjøpesentre, og er derfor underlagt kjøpesenterets åpningstider. Kjøpesenteret taper ikke penger på å holde åpent på søndagene (kanskje bare litt ekstra til vakthold og strøm), så de vil naturligvis ønske søndagsåpent velkommen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...