Gå til innhold

Søndagsåpne butikker. Hva skjedde?


Anbefalte innlegg

Jeg er fullt klar over hva reglene sier. Det er derfor jeg har kommentert på det nå og tidligere i tråden. Når jeg spør hva logikken bak dette er så mener jeg selvsagt logikken bak loven.

Igjen: Man prøver å oppnå et kompromiss mellom ulike ønsker og interesser. Det er logikken. På steder med mange turister er dette en tilleggsfaktor som ikke er tilstede i samme grad andre steder, og som man har valgt å ta hensyn til og som dermed endrer utfallet av kompromisset.

 

Jeg legger merke til at du unnlot å svare på mine to andre spørsmål.

Du stiller av og til spørsmål som tyder på at du aldri har brydd deg om å sette deg inn i typisk kritikk av den ultraliberale ideologien. «Hva er galt med at folk bestemmer selv?», liksom. Da er du neppe spesielt interessert i svarene. Endret av kvakse
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du stiller av og til spørsmål som tyder på at du aldri har brydd deg om å sette deg inn i typisk kritikk av den ultraliberale ideologien. «Hva er galt med at folk bestemmer selv?», liksom. Da er du neppe spesielt interessert i svarene.

Jeg har flere ganger spurt om hva som er galt og hva de har mistet i "ultraliberale" Sverige hvor de ikke har lukkelov i det hele tatt. Det virker ikke som om noen har brydd seg om å sette seg inn i dette.

Lenke til kommentar

Jeg ba om en rasjonell forklaring på en irrasjonell lov. Du prøvde deg og klarte ikke helt overbevise.

 

Skal man først sette omsetning forran butikkansattes søndagsfri så bør det gjelde overalt og alltid da alle begrensnigner i åpningstid vil føre til redusert omsetning.

Du klarer å kverulere, da klarer du vel også å Google?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke idioti. Det er et (ganske vellykket, spør du meg) forsøk på å lage en kompromissløsning mellom to ønsker:

 

* at søndagen skal være en anderledesdag hvor de fleste har fri samtidig, inkludert handelsnæringen

* at det likevel skal være mulig å få kjøpt dagligvarer på en søndag

 

Ved å sette en øvre grense på butikkareal oppnår man at de aller fleste butikker holder stengt, men at noen få kan holde åpent. Da har de fleste butikkansatte fri på søndagen og kan få oppleve søndagen som en tradisjonell anderledesdag i likhet med mesteparten av resten av befolkningen, men det er samtidig mulig å få gjort krisekjøp av en dagligvare du trenger til søndagsmiddagen men glemte å kjøpe tidligere i uken.

Det er verre enn idioti, det er kalkulert tyranni. Det er ikke de "dumme" blant oss som ønsker å holde butikkene søndagsstengt, det er maktmennesker fra eliten i samfunnet som bruker det på en kynisk og strategisk måte for å tjene egne interesser.

Lenke til kommentar

Det er verre enn idioti, det er kalkulert tyranni. Det er ikke de "dumme" blant oss som ønsker å holde butikkene søndagsstengt, det er maktmennesker fra eliten i samfunnet som bruker det på en kynisk og strategisk måte for å tjene egne interesser.

Hahaha. «Eliten»-argumenter er stort sett alltid vås, men her er det jo rent parodisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De fleste som er mot søndagsåpne butikker har også et argument som lyder slik at med å holde butikken lukket mister den kunder og dermed omsetning dersom den ikke tilbyr det kunden ønsker (søndagsåpen), og at dette dermed vil presse alle butikker til å holde åpen. Norge er et rart og krevende market, forundrer meg ikke at en kunde vil nekte å handle i en butikk bare på at man ikke får denne ene varen eller handle på denne bestemte dagen.

 

Dette her er også grunnen til at du f.eks. ser en døgnåpen McDonald's Tiller utenfor City Syd i Trondheim, den kan gjøre dette fordi den ikke er en del av kjøpesenteret, men er der på parkeringsplassen. Det er flere fastfood-kjeder som opererer slik i Norge med arealer utenfor kjøpesentre.

 

Edit:

 

 

 

Jeg må le av at Rema sier de heller vil gi kunden personlig service, de har vel ikke teknologien for dette og vil vel heller bare klare seg uten. Flott å se noen satse på dette annet enn kjempene i USA eller Asia.

Hva er det å le av? På de 24/7 butikkene til rema er det jo folk. Syns det er bra eg med tanke på at folk får jobbe

Lenke til kommentar

Tror Bunnprisen her kun overlever på grunn av at de har åpent på Søndager

Mandag til Lørdag er det aldri folk på butikken og dermed aldri kø i kassen (De andre butikkene er det alltid folk, men ikke alltid kø i kassen)

På Søndag derimot, er det alltid folk på Bunnpris og alltid kø i kassen, selv rett før stengetid

Lenke til kommentar

Det er alltid mange som venter i siste liten for å handle. Tror første lavkunde-butikken som holder åpent annenhver time kommer til å gjøre det bra. Så kan en jo teste å korte ned enda mer om det er en suksess og heller gå å holde åpent annenhver halvtime eller kvarter :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du stiller av og til spørsmål som tyder på at du aldri har brydd deg om å sette deg inn i typisk kritikk av den ultraliberale ideologien. «Hva er galt med at folk bestemmer selv?», liksom. Da er du neppe spesielt interessert i svarene.

Skal man ha et forbud bør man kunne klare å argumentere hvorfor forbudet skal være der. Så langt har du ikke klart å argumentere for det på en overbevisende måte, noe som rett og slett ikke er så rart: dagens lov er ikke forankret i noe rasjonelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hahaha. «Eliten»-argumenter er stort sett alltid vås, men her er det jo rent parodisk.

Hvem tror du det er som tjener på dagens lovverk, og som helst vil se at det fortsetter? Jo: de store kjedene som har råd til å sette av et helt eget lokale som er under 100kvm. Kioskene som også er under 100kvm (hvorav mange også er eid av: de store kjedene) tjener på dette.

 

Se hvem det er som tjener på dagens duste-lov.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Hvem tror du det er som tjener på dagens lovverk, og som helst vil se at det fortsette? Jo: de store kjedene som har råd til å sette av et helt eget lokale som er under 100kvm. Kioskene som også er under 100kvm (hvorav mange også er eid av: de store kjedene).

 

Se hvem det er som tjener på dagens duste-lov.

 

Noen ganger får vi høre at søndagsåpent vil føre til masse konkurser. Det er faktisk riktig, men det de ikke nevner er at butikkene som vil gå konkurs er brustadbruene, fordi behovet for dem forsvinner. 

 

De som tjener på 100kvm reglen er småkapitalistene som driver brustadbruene. 

Lenke til kommentar

Hvem tror du det er som tjener på dagens lovverk, og som helst vil se at det fortsetter? Jo: de store kjedene som har råd til å sette av et helt eget lokale som er under 100kvm. Kioskene som også er under 100kvm (hvorav mange også er eid av: de store kjedene).

 

Se hvem det er som tjener på dagens duste-lov.

 

De store kjedene vil alltid utkonkurrere de små fordi de små aldri kan konkurrere på pris og fordi vi ikke egentlig er villige i stor nok grad til å betale mer for et annet (og bedre?) utvalg. 

 

Småbutikkene som tilbyr spesialvarer vi klager over at vi ikke får går stort sett alltid konkurs etter relativt kort tid da de ikke klarer å overleve av kunder som kanskje kommer innom en gang i måneden. 

Endret av Reg2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

De store kjedene vil alltid utkonkurrere de små fordi de små aldri kan konkurrere på pris og fordi vi ikke egentlig er villige i stor nok grad til å betale mer for et annet (og bedre?) utvalg. 

 

Småbutikkene som tilbyr spesialvarer vi klager over at vi ikke får går stort sett alltid konkurs etter relativt kort tid da de ikke klarer å overleve av kunder som kanskje kommer innom en gang i måneden. 

Dette har vel ingenting med søndagsåpne butikker å gjøre. Men uansett: det er nok riktig at de små butikkene ikke kan konkurrere med de store på pris når det gjelder samme vareutvalg, de må da finne seg en nisje. Dog: min lokale grønnsakshandler har mye billigere grønnsaker enn både Rema 1000, Kiwi og Meny.... og han har attpåtil åpent på søndag.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Hvilke små butikker med spesialvarer er det snakk om?

 

Eneste butikkene som er små som jeg vet om er asia-sjappene, som ikke vil bli berørt av at vanlige butikker har Søndagsåpent

Jeg handler litt på slike sjapper, da de har mat som norske butikker ikke har, men mesteparten av budsjettet går til lokale norske butikker

Lenke til kommentar

Hvilke små butikker med spesialvarer er det snakk om?

 

Eneste butikkene som er små som jeg vet om er asia-sjappene, som ikke vil bli berørt av at vanlige butikker har Søndagsåpent

Jeg handler litt på slike sjapper, da de har mat som norske butikker ikke har, men mesteparten av budsjettet går til lokale norske butikker

 

Det varierer nok fra sted til sted, men i de siste årene har det vært flere i mitt nabolag som har åpnet slakterbutikker, fiskebutikker, butikker med egen sjokoladeproduksjon, butikker som solgte ost, olivenolje og diverse andre matvarer som ikke er så lett tilgjengelig i standardbutikkene, bakere m.m. Den eneste som har klart å overleve er en baker som egentlig driver mer en kafe enn et bakeri. Mange av dem har tilbudt varer av meget høy kvalitet som man ikke finner ellers i den lokale rema eller meny butikken. 

 

Her jeg bor nå er det relativt få innvandrere så ingen har engang forsøkt å åpne en asia butikk i nærheten. 

Endret av Reg2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har vel ingenting med søndagsåpne butikker å gjøre. Men uansett: det er nok riktig at de små butikkene ikke kan konkurrere med de store på pris når det gjelder samme vareutvalg, de må da finne seg en nisje. Dog: min lokale grønnsakshandler har mye billigere grønnsaker enn både Rema 1000, Kiwi og Meny.... og han har attpåtil åpent på søndag.

 

Det har noe å gjøre med påstanden om at det var de store butikkene som tjente på søndagsåpent. Det er de store kjedene som tjener uansett om det er søndagsåpent eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...