Gå til innhold

Audi vil satse på hydrogenbiler som slipper ut både eksos og damp


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tyskerne overrasker igjen, en løsning på jakt etter et behov.

Føler fabrikantene sliter litt nå. De vil gjerne vise at de kan fornye seg, men vil helst fortsette som før.

Kan noe av grunnen være at vi trenger et enormt antall utslippsfrie biler innen en relativ kort tidsperiode og det finne pr. dags dato ikke nok materialer til og bygge store nok batterier i det omfanget ?

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spennende med nye konsepter og sett i ett tysk marked kan dette også avhjelpe de toppene en har i sol/vindkraft. Da kan en del overskuddenergi benyttes til produksjon an hydrogen.

 

Dette vil selvsagt også sol/vindkraftindustrien være interessert i å se på ettersom de i enkelte perioder med høy vind og solenergiproduksjon ikke tjener godt nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tyskerne overrasker igjen, en løsning på jakt etter et behov.

Føler fabrikantene sliter litt nå. De vil gjerne vise at de kan fornye seg, men vil helst fortsette som før.

Kan noe av grunnen være at vi trenger et enormt antall utslippsfrie biler innen en relativ kort tidsperiode og det finne pr. dags dato ikke nok materialer til og bygge store nok batterier i det omfanget ?

En viktig årsak til at tyskerne vil holde på dagens situasjon lengst mulig, er at de er markedsledende på produksjon av forbrenningsmotorer og girkasser. Dette forspranget mister de hvis verden går over til elbiler.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

:rofl:

 

Dette må vere den mest idiotiske ideen Audi har lansert nokon sinnne. Lang rekkjevidde er her definert som 600 til 800 km. Tesla er allereie i nedre del av det intervallet. Løysinga for å gje hydrogenbilar lang rekkjevidde, er altso å installere ein eksosmotor i tillegg! Kva med å kaste ut både brenselcelle og eksosmotor, og heller setje inn eit batteri?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Spennende med nye konsepter og sett i ett tysk marked kan dette også avhjelpe de toppene en har i sol/vindkraft. Da kan en del overskuddenergi benyttes til produksjon an hydrogen.

 

Dette vil selvsagt også sol/vindkraftindustrien være interessert i å se på ettersom de i enkelte perioder med høy vind og solenergiproduksjon ikke tjener godt nok.

Då kan dei like godt gå steget vidare ved å la hydrogenet reagere med CO2 og produsere metan gjennom sabatier-prosessen. Det krev litt varme i tillegg (som aukar den kjemiske energien), men varme frå solenergi er billig. Metan kan gå direkte inn i naturgassnettet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er formålet at man bruker bensin-delen av dette i 1-5% av tiden, så ser jeg ikke helt problemet. Uendelig mye bedre enn hastigheten vi ser elbiler når markedet idag, at flere teknologier utnyttes samtidig. 

 

Det er ingen som ønsker å ta på seg risikoen i å skalere opp gruvearbeidet for mineraler og råstoffer man ikke vet vil være et stort marked for om 10 år. Naturlig nok. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ut frå kommentarane ser det ut som om det står dårleg til med teknologiinteressa til "ingeniørane" som les TU. Alternative løysingar er fy, har oppdaga batterliløysinga og er no blinda av batterisyre.

 

Som ingeniør synes jeg det er mer imponerende hva Doble gjorde med dampbiler for 95 år siden, men det er like mye blindspor for fremtidens behov:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det virker jo ganske meningsløst å i fremtiden i praksis stappe *3* drivlinjer inn i en og samme bil for å oppnå noenlunde samme rekkevidde (600-800km) som en Tesla Model S klarer *i dag* med én drivlinje (610km). Tipper Tesla klarer 800+ km snart med den nyoppkjøpte batteriteknologien.

 

Alle Hydrogenbiler vil måtte være hybridbiler, siden H2-brenselscellene koster svært mye (og tar mye plass) per kW levert effekt. Med en (helst ladbar) hybridløsning med batteri i tillegg til f.eks. 30-50kW kontinuerlig effekt fra H2-brenselscellene kommer man lengre uten å øke kostnader altfor mye.

- Men allerede da vil man med en ladbar hybrid i det daglige knapt bruke drivlinjen basert på H2-brenselsceller.

 

Så hvorfor i alle dager blande inn en *tredje* drivlinje (som attpåtil ikke deler noe fysisk med de 2 andre), for å bruke i *enda* mer spesielle tilfeller - som når man ikke har mer H2 i tanken, og det er for langt å kjøre til en H2 fyllestasjon.

 

Dette blir jo bare en Frankenstein-løsning med en helt unødvendig kompleksitet!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ut frå kommentarane ser det ut som om det står dårleg til med teknologiinteressa til "ingeniørane" som les TU. Alternative løysingar er fy, har oppdaga batterliløysinga og er no blinda av batterisyre.

 

Burde man ikke som ingeniør også ha fokus på å eliminere sløsing og være innovative? Jeg vil tørre å påstå at hydrogen i personbil (legg merke til personbil er det jeg fokuserer på her) handler mer om å kunne fortsette mer som nå enn å fokusere på omstilling.

 

I tillegg burde man ha i bakhodet all svindel og samarbeid industrien har (nylig dømt for teknologi samarbeid for å hindre for "hurtig" endring) gjort tidligere. Om man virkelig bruker innovasjon som argument burde man fokusere mer på de nye oppstartsselskapene i industrien enn de som går for status cuo.

 

Ps: er mange forskjellige typer som leser teknisk ukeblad, blandt annet IT folk og andre tekniske interesserte. Så en skal ikke dra alle over samme kam her.

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tyskerne overrasker igjen, en løsning på jakt etter et behov.

Føler fabrikantene sliter litt nå. De vil gjerne vise at de kan fornye seg, men vil helst fortsette som før.

 

VAG er på jakt etter alt som kan trekke oppmerksomheten bort fra diesel og verdens største bedragerisak.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tar modellen over hvor mye energi som brukes i kJ/km for elbiler til lys, varme og evt aircondition?

Norsk vinterklima krever varme i bilen i motsetning til varme strøk.

I de fleste oversikter framkommer ikke forskjell på energibruk for varmt og kaldt klima.

Noen som har utfyllende informasjon her?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Hydrogen som energibærer kan være et alternativ for nullutslipp dersom den produseres med fornybar energi. Om den produseres av naturgass er man like langt."

 

 Om hydrogen produseres av naturgass/olje på stasjonære steder der utslippet (  bl.a. CO2 ) kan renses/hentes  ( og eventuelt benyttes til annet ønskelig ), vil dette være noe helt annet enn  i mobile forbrenningstransportenheter.

Lokal forurensning har vært en viktig del av oljeforbrennings-problemet i våre byer og tettsteder, spesielt om vinteren.

 

Det er også lettere å ta vare på hydrogen ( og dermed lagre energi fra sol, vann og vind  på land og i hav ) enn med kun batteri.

 

Vi trenger  elektrisk transport  som en del av vår transportutvikling, både med og uten hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger.

Det koster 20 milliarder og lage både saktelade-muligheter og hydrogen fylle/produsent-muligheter på alle landets bensinstasjoner i Norge. 

- Samme sum som 4 år med elbil-avgiftslette. Eller halvparten av hva det koster å oppgradere elnettet til å greie   hurtig-ladestasjoner på alle bensinstasjoner. ( Elbil-"støtte" burde ikke være nødvending da bilholdet uansett blir enklere/rimligere enn med forbrenningsbiler.)

Er fylle/ladestasjoner der, kommer også bilprodusentene.

Så kunne markedet velge. De som ville ha kun batteri velger det. De som vil ha elektrisk med hydrogen som rask rekkevidde/tyngde-forlenger  velger det. Spennende. - Bortsett fra for de som liker å velge for andre?

Uansett vil vår transport da bruke mindre energi enn før.  

Hele Norge, både på land og til havs (etterhvert)  vil altså  bli uten lokal forurensning. Med samme fyllemuligheter som med bensin/diesel.

- Og uten lokale utslipp.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det her er trist lesning altså. For noe ræl av noen ideer med helt tydelige vikarierende motiv.

 

Hydrogen med bensin/diesel som rekkeviddeforlenger? Hvis ikke hydrogen alene har rekkevidde nok så er det jo en total fallitterklæring til hele teknologien. Det er jo den eneste grunnen til at man ikke går kun elbil. Da er jo alt pluginhybridene her. Med batteri i det daglige og bensin/diesel for de som tar en sjelden langtur.

 

...for de som ikke vil/kan velge elbiler med lengre rekkevidde og hurtiglading.

 

For noe sinnsykt ræl en direktør i Audi kan komme med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det her er trist lesning altså. For noe ræl av noen ideer med helt tydelige vikarierende motiv.

 

Hydrogen med bensin/diesel som rekkeviddeforlenger? Hvis ikke hydrogen alene har rekkevidde nok så er det jo en total fallitterklæring til hele teknologien. Det er jo den eneste grunnen til at man ikke går kun elbil. Da er jo alt pluginhybridene her. Med batteri i det daglige og bensin/diesel for de som tar en sjelden langtur.

 

...for de som ikke vil/kan velge elbiler med lengre rekkevidde og hurtiglading.

 

For noe sinnsykt ræl en direktør i Audi kan komme med.

Selv om bildet viser en personbil, så er jeg skeptisk til at Audi faktisk mener personbiler med dette. Er en grunn til at de sa "store biler", som jeg tolker til å være f.eks arbeidsbiler. 

 

Bensin/diesel tilgjengeligheten er her fra før. Det er eneste argument for å ha noe slikt. Altså ha et produkt som ikke straffes av få fyllestasjoner (hydrogen) nå i starten, eller tilgjengelige ladestasjoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...