Gå til innhold

Hva slags «valuta» vil overta for kontantene?


Lizette

Anbefalte innlegg

Når kontantene forsvinner vil det sannsynligvis oppstå et marked utenfor det etablerte. Et marked hvor spesielle varer vil ha status som «gangbar mynt». Jeg kan tenke meg tobakk og sigaretter, sprit, vin og øl, både kjøpt og hjemmelaget.

 

Jeg tror gullet vil miste sin status, både fordi det finnes adskillig mer gull enn man tror, men også pågrunn av at gull ikke kan brukes til noe for vanlige folk. I tillegg er gull og diamanter en falsk verdi basert på tillit. Det samme med en tusenlapp. Det er et stykke papir som er verdt mye fordi vi har tillit til systemet. Begge deler kan bli null verdt i en krisetid. Men dette blir spekulasjoner.

 

Jeg lurer heller på hva folk tror om «gangbar mynt» i et svært sårbart pengeløst elektronisk samfunn. Hva bør man satse på for å sikre seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom forutsetninga for dette tankeeksperimentet er at det vil dukke opp eit behov for ein fysisk og usporbar valuta for dei som vil leve på sida av samfunnet, så er svaret i mine auger forholdsvis lett:

Det vil være forbruksvarer.

Nøyaktig kva type forbruksvarer det vil være snakk om vi variere utifrå lokale forhold.

Skal nokon være villige til å ta imot alternativ betaling så må det være i form av ting som ein enten sjølv har nytte av, eller veit at mange nok andre har nytte av.

 

Gull, edelsteinar og andre pynteting vil nok være lite utbredt då dette er ting som ein ikkje kan bruke til særleg mykje nyttig, og ting som kan være svært vanskeleg å bytte frå seg.

Forsegla matvarer, medisinar og santiærartiklar vil nok være det lettaste byttemiddelet.

 

Rusmidlar vil ikkje være like utbredt då ein del rusmidel (særleg i store mengder) vil kunne være ulovleg å ha, og vil derfor kunne være i fare for å bli beslaglagt av myndigheitene.

Det er mykje betre å ha fire kasser med hermetiske joikakaker enn 4000 sigarettar, dette fordi at joikakakene får du ha i fred, sigarettane kan politiet kome å ta frå deg med henvisning til mistanke om ulovleg vidaresalg.

Lenke til kommentar

Kontantene kommer ikke til å forsvinne

 

Og dette vet du? Har du noen kilde?

 

Kontantene vil sannsynligvis forsvinne innen de neste ti årene og elektroniske betalingskort, mobil etc vil overta. Mange tror den berømte microchippen vil overta etter de kontaktløse bankkortene, og der går min grense. Over mitt lik! Skulle dette skje i min levetid så vil jeg ha alternativer

 

 

Men tanken var likevel om hva som blir lettest «gangbar mynt» når kontantene forsvinner. Det elektroniske systemet er svært sårbart. Strømbrudd, Hacking, Krig, Finanskrise, etc. Det er mange eksempler på at pengene kan bli utilgjengelige eller til og med verdiløse. Hva gjør man da?

Lenke til kommentar

Dersom forutsetninga for dette tankeeksperimentet er at det vil dukke opp eit behov for ein fysisk og usporbar valuta for dei som vil leve på sida av samfunnet, så er svaret i mine auger forholdsvis lett:

Det vil være forbruksvarer.

Nøyaktig kva type forbruksvarer det vil være snakk om vi variere utifrå lokale forhold.

Skal nokon være villige til å ta imot alternativ betaling så må det være i form av ting som ein enten sjølv har nytte av, eller veit at mange nok andre har nytte av.

 

Gull, edelsteinar og andre pynteting vil nok være lite utbredt då dette er ting som ein ikkje kan bruke til særleg mykje nyttig, og ting som kan være svært vanskeleg å bytte frå seg.

Forsegla matvarer, medisinar og santiærartiklar vil nok være det lettaste byttemiddelet.

 

Rusmidlar vil ikkje være like utbredt då ein del rusmidel (særleg i store mengder) vil kunne være ulovleg å ha, og vil derfor kunne være i fare for å bli beslaglagt av myndigheitene.

Det er mykje betre å ha fire kasser med hermetiske joikakaker enn 4000 sigarettar, dette fordi at joikakakene får du ha i fred, sigarettane kan politiet kome å ta frå deg med henvisning til mistanke om ulovleg vidaresalg.

 

Husker jeg likte joikakaker som liten guttunge. Men fy for et kjedelig produkt etter at man har vokst opp. Minner mye om kattemat i konsistens og har vel egentlig et nokså fattig smaksbilde.'

 

Jeg tror ikke jeg har mistet så mange smaksløker som voksen. Tror heller det dreier seg om at en har fått bedre smak.

 

 

Hvorfor ha penger. Kan vi ikke bare bytte til oss det vi vil ha. eks bytte telt mot bolig også videre...?
 
Er jo nesten det de gjør på Finn.no bare de bruker penger fortsatt fordi folk har tro på det. Samt at penger er et søkekriterie.

Når begynner Finn.no med innførelsen av søkekriteriet i bytte mot antall geiter?  :lol:

 
Folk er dumme. Et par hundrelapper for noe som er verdt mer, det vil de ha. Men geiter er de ikke smarte nok til å be om istedetfor.
 
Men neste gang du treffer en mørkhudet kunde, så spør om du heller kan få geiter  :wee:
Lurer litt på hva responsen ville blitt  :wee:
Endret av G
Lenke til kommentar

Du mener «etter akopalypsen»?

 

Da blir det vel jord som i Waterworld, vann eller bruskorker som en ovenfor her foreslo.

 

Jeg tror vi kan lære en del av MadMax filmene om hvordan ting kan bli. Bensin og disel vil være viktig. Våpen, kjøretøy, verktøy og medisiner, men det var ikke helt der jeg tenkte. Jeg tror vi får et alternativt marked på siden av det elektroniske.

 

Men vi ser i dag at myndighetene i Finland, Sverige og Norge forbereder innbyggerne på krig, Så storkrig er ikke utenkelig. Hva skjer med oljefondet da? Er vi bankerott? Hva skal du leve av om ikke lønn, trygd eller pensjoner kommer?

 

Svensker forberedes til krig og krise

4,8 millioner svenske husstander får i de kommende dager tilsendt brosjyren «Om krisen eller kriget kommer». https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/xREVbQ/svensker-forberedes-til-krig-og-krise

Endret av Lizette
Lenke til kommentar

Hvorfor ha penger. Kan vi ikke bare bytte til oss det vi vil ha. eks bytte telt mot bolig også videre...?

 

En byttering kan være et alternativ til det elektroniske, og hvor man bytter tjenester og varer, i kanskje et poengsystem. En arbeidstime, vare eller tjeneste verdsettes i poenger

Lenke til kommentar

Jeg tror vi kan lære en del av MadMax filmene om hvordan ting kan bli. Bensin og disel vil være viktig. Våpen, kjøretøy, verktøy og medisiner, men det var ikke helt der jeg tenkte. Jeg tror vi får et alternativt marked på siden av det elektroniske.

 

Men vi ser i dag at myndighetene i Finland, Sverige og Norge forbereder innbyggerne på krig, Så storkrig er ikke utenkelig. Hva skjer med oljefondet da? Er vi bankerott? Hva skal du leve av om ikke lønn, trygd eller pensjoner kommer?

 

Svensker forberedes til krig og krise

4,8 millioner svenske husstander får i de kommende dager tilsendt brosjyren «Om krisen eller kriget kommer». https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/xREVbQ/svensker-forberedes-til-krig-og-krise

 

 

 

og ber innbyggere hamstre hummus på boks.

 

WTF. Hummus er jo ikke en svensk matrett en gang. Det viser jo bare at de er blitt kraftig muslimifisert over grensen eller?  :wee:

Lenke til kommentar

En byttering kan være et alternativ til det elektroniske, og hvor man bytter tjenester og varer, i kanskje et poengsystem. En arbeidstime, vare eller tjeneste verdsettes i poenger

 

Det står noe om internettbortfall også i VG-artikkelen. Du er på et ganske teknisk anlagt forum må du huske. Så her kan folk litt om data.

 

Jeg ser for meg at folk som har egenprodusert strøm kan få i gang PC-ene sine og sette WiFi-routerne sine som et tilgangspunkt. Så kan man koble opp naboene i et slags WAN. En får tak i noe og legger det ut på sin FTP-server så alle kan surfe det innholdet  :wee:

Må ikke alltid tenke så pessimistisk vettu.

Endret av G
Lenke til kommentar

Og dette vet du? Har du noen kilde?

 

All utvikling går fort, frem til et visst punkt. Så stopper det nesten opp. Bare se på kunstig intelligens, selvkjørende biler, roboter, osv. I følge fremtids-optimister skulle selvkjørende biler ha tatt over nå, og vanlige biler skulle vært forbudt. I realiteten er de mest avanserte bilene på nivå 2 av fem. Kunstig intelligens er fremdeles ikke intelligent, men heller bare avanserte algoritmer. Det er fremdeles ingen som har robot-tjenere. 

 

Elektronikken vil aldri bli stabil nok til å kunne ta over for fysiske betalingsmidler. Det ser vi eksempler på hele tiden, enten det er bankene som har problemer (som DNBs "dobbeltrekk" for en måneds tid siden), eller tjeneste som er nede (som Vipps på 17. Mai). Det kommer alltid til å være en backupløsning, enten vi forbereder oss, eller lærer det "the hard way". En eller annen form for kontanter vil være med oss så lenge de som lever i dag fremdeles lever.

 

Men for å svare på TS' spørsmål, dersom det utenkelige skulle skje: Jeg tror vi ville gått for byttehandel. Varer og tjenester som betaling for andre varer og tjenester. Noen "felles" gangbar mynt, dersom dagens kontanter forsvinner, tror jeg ikke kommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det står noe om internettbortfall også i VG-artikkelen. Du er på et ganske teknisk anlagt forum må du huske. Så her kan folk litt om data.

 

Jeg ser for meg at folk som har egenprodusert strøm kan få i gang PC-ene sine og sette WiFi-routerne sine som et tilgangspunkt. Så kan man koble opp naboene i et slags WAN. En får tak i noe og legger det ut på sin FTP-server så alle kan surfe det innholdet  :wee:

Må ikke alltid tenke så pessimistisk vettu.

 

En byttering «sentral» vil jo kunne fungere uavhengi av internett og elektronikk, men internett vil kunne være et viktig verktøy for å få igang lokale og også en nasjonal byttering, og ikke minst få fart på bytting av varer og tjenester.

 

En hårklipp er verdt x antall poeng, en kilo grønnkål likeså.

 

Bryter det elektroniske systemet sammen, nettbanker og annen elektronisk kommunikasjon har vi lokalsamfunnene som jo måtte ta i bruk gamle metoder, både for kommunikasjon og handel.

 

Ser ikke noe pessemistisk i dette. Hva er oddsen for et sammenbrudd eller krig?

Lenke til kommentar

Litt som penger idag..?

 

Det blir jo et alternativ som fungerer om pengene f.eks. mistet sin verdi, eller bankene stengte som følge av finanskrise, langvarige strømbrudd ol, men vil også kunne fungere paralellt med pengesystemet

 

Kan bli strømbrudd i månedsvis (Forskning.no 16. august 2012)

Flere hundre millioner mennesker kan miste strømmen om en stor solstorm treffer jorda i løpet av de neste månedene, og sola er på vei mot sin mest stormfulle periode på et tiår. https://forskning.no/universet-elektronikk-fysikk/kan-bli-strombrudd-i-manedsvis/688916

Endret av Lizette
Lenke til kommentar

All utvikling går fort, frem til et visst punkt. Så stopper det nesten opp. Bare se på kunstig intelligens, selvkjørende biler, roboter, osv. I følge fremtids-optimister skulle selvkjørende biler ha tatt over nå, og vanlige biler skulle vært forbudt. I realiteten er de mest avanserte bilene på nivå 2 av fem. Kunstig intelligens er fremdeles ikke intelligent, men heller bare avanserte algoritmer. Det er fremdeles ingen som har robot-tjenere. 

 

Elektronikken vil aldri bli stabil nok til å kunne ta over for fysiske betalingsmidler. Det ser vi eksempler på hele tiden, enten det er bankene som har problemer (som DNBs "dobbeltrekk" for en måneds tid siden), eller tjeneste som er nede (som Vipps på 17. Mai). Det kommer alltid til å være en backupløsning, enten vi forbereder oss, eller lærer det "the hard way". En eller annen form for kontanter vil være med oss så lenge de som lever i dag fremdeles lever.

 

Men for å svare på TS' spørsmål, dersom det utenkelige skulle skje: Jeg tror vi ville gått for byttehandel. Varer og tjenester som betaling for andre varer og tjenester. Noen "felles" gangbar mynt, dersom dagens kontanter forsvinner, tror jeg ikke kommer.

 

Jeg tror det er mer sannsynlig enn usannsynlig at kontantene forsvinner

 

I dag får du ikke lenger tusenlapper. Du får ikke en gang ut penger i banken. Du MÅ bruke minibank eller butikk, og det er mange aktører i sving for å gå over til elektronisk. Det samme skjer med posten. Selv de gamle må lære seg internett for å få informasjon. Alt blir elektronisk!

 

(VG 7. jan. 2017) - Et kontant-fritt samfunn innen 2030 er ett av målene når Høyre-leder og statsminister Erna Solberg nå ruller ut partiets plan for et digitalt Norge. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ej4J4/vil-fjerne-kontanter-innen-2030

 

Til det siste du sier tenkte jeg ikke på en spesiell ting som overtar som gangbar mynt, bortsett fra et eventuelt poengsystem for byttehandel, men gode handelsvarer. I gamle tider før pengene kom brukte man tobakksblader, saueskinn, saueflokker, korn, etc

 

Hva vil folk trenge og verdsette mest?

Lenke til kommentar

En byttering «sentral» vil jo kunne fungere uavhengi av internett og elektronikk, men internett vil kunne være et viktig verktøy for å få igang lokale og også en nasjonal byttering, og ikke minst få fart på bytting av varer og tjenester.

 

En hårklipp er verdt x antall poeng, en kilo grønnkål likeså.

 

Bryter det elektroniske systemet sammen, nettbanker og annen elektronisk kommunikasjon har vi lokalsamfunnene som jo måtte ta i bruk gamle metoder, både for kommunikasjon og handel.

 

Ser ikke noe pessemistisk i dette. Hva er oddsen for et sammenbrudd eller krig?

 

Men da er man tilbake til noen som sitter sentralt og bestemmer hva et poeng er verdt. Ikke bra.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er mer sannsynlig enn usannsynlig at kontantene forsvinner

 

I dag får du ikke lenger tusenlapper. Du får ikke en gang ut penger i banken. Du MÅ bruke minibank eller butikk, og det er mange aktører i sving for å gå over til elektronisk. Det samme skjer med posten. Selv de gamle må lære seg internett for å få informasjon. Alt blir elektronisk!

 

(VG 7. jan. 2017) - Et kontant-fritt samfunn innen 2030 er ett av målene når Høyre-leder og statsminister Erna Solberg nå ruller ut partiets plan for et digitalt Norge. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ej4J4/vil-fjerne-kontanter-innen-2030

 

Til det siste du sier tenkte jeg ikke på en spesiell ting som overtar som gangbar mynt, bortsett fra et eventuelt poengsystem for byttehandel, men gode handelsvarer. I gamle tider før pengene kom brukte man tobakksblader, saueskinn, saueflokker, korn, etc

 

Hva vil folk trenge og verdsette mest?

 

Husk at det ligger voldsomt mye penger i å drive pengebutikken. Altså de som tilrettelegger for digitale løsninger er baronene i det hele. De blir bare rikere og rikere ved å ha elektronisk betaling.

 

Da hjelper det å stritte litt i mot å ikke gå over til alt som er digitalt sånn uten videre. Om du og ei venninne bestemmer at potetstandarden gjelder i morgen. Og på lørdag så gjelder hjemmebrentstandarden. På torsdag i neste uke så gjelder tacostandarden så dere er klar for taco-fredag. Og sånn går dagene. Grei byttehandel der vel?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...