Gå til innhold

Hva slags «valuta» vil overta for kontantene?


Lizette

Anbefalte innlegg

Hvorfor ha penger. Kan vi ikke bare bytte til oss det vi vil ha. eks bytte telt mot bolig også videre...?

Jeg observerer at bytting er blitt populært i det siste. Jeg ser verdien i faktiske, ordentlige bytteavtaler hvor begge parter vil ha det den andre parten kan tilby.

 

Men, hva om vi filosoferer litt? Hva er egentlig penger? Jo, det er et tall som sier hvor mange telt man må bytte for å få en bolig. Det er en mellomstasjon som muliggjør bytting på tross av at motparten ikke ønsker det du kan tilby. Hvis du er tømrer er det ikke sikkert at boligselgeren har bruk for deg og må da forhøre seg videre. Det er et EKSTREMT tungvint system. Derav kom pengene. Nemlig et tall for å sette verdi på produkter opp mot hverandre slik at du slipper å bytte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg observerer at bytting er blitt populært i det siste. Jeg ser verdien i faktiske, ordentlige bytteavtaler hvor begge parter vil ha det den andre parten kan tilby.

 

Men, hva om vi filosoferer litt? Hva er egentlig penger? Jo, det er et tall som sier hvor mange telt man må bytte for å få en bolig. Det er en mellomstasjon som muliggjør bytting på tross av at motparten ikke ønsker det du kan tilby. Hvis du er tømrer er det ikke sikkert at boligselgeren har bruk for deg og må da forhøre seg videre. Det er et EKSTREMT tungvint system. Derav kom pengene. Nemlig et tall for å sette verdi på produkter opp mot hverandre slik at du slipper å bytte.

 

 

Men betalingskort fungerer på den måten at banken tar betalt av butikken for å tilrettelegge. Den kostnaden må overføres til kundene. Derfor er det ikke helt greit heller. En sekk poteter er fortsatt en ubesudlet sekk poteter, som banken ikke har fått tatt en liten bit av.

Lenke til kommentar

Men da er man tilbake til noen som sitter sentralt og bestemmer hva et poeng er verdt. Ikke bra.

 

 

Kan det ikke gjøres gjennom demokratiske prosesser? Forslag og avstemninger, valg av personer?

 

Jeg ser for meg at en slik byttering drives av idealisme og at det må en del prøving og feiling til. Jeg vil tro det finnes en del lærdom å hente allerede.

 

Og hvorfor skal banken ha fortjeneste at du og jeg bytter en sekk poteter? Tanken må jo være å få bort mellomleddene så varer og tjenester får en pris som er overkommelig. Samtidig vil ting bli litt mer omtrentlig.

 

En kilo poteter settes til f.eks. 10 poeng, men poteter kan være av ymse kvalitet, så pruting kan jo være et middel. En vare er ikke mer verdt enn det noen er villig til å betale

 

Det er heller ikke utenkelig at man betaler en liten avgift til systemet for organisering og slikt, men da til kostpris. (nødvendige utgifter)

 

Jeg tror mange vil bli mer kreative og produsere ting selv. Det er mange i dag som ikke har penger og selv om pengene blir elektroniske er det ikke sikkert at du har penger likevel.

 

Jeg tror en nasjonal byttering med lokale ringer kan skape mye ny aktivitet og muligheter. Det vil bli et sosialt nettverk som får folk ut og man treffer hverandre. Ideer og erfaringer utveksles.

 

Teknologien i dag ødelegger jo også mye og folk kan snart ikke gjøre noe selv. Vår kreativitet, evner og ikke minst kunnskap om å klare seg selv forsvinner gradvis, så ikke bare vil en byttering være et alternativ til pengesystemet, og hvor det kan være livsnødvendig om dette bryter sammen, men det vil kunne gjenskape og opprettholde kunnskapen vi hadde.

 

Men det er sikkert mange barnesykdommer man må igjennom. Jeg har tro på det:)

Lenke til kommentar

Jeg observerer at bytting er blitt populært i det siste. Jeg ser verdien i faktiske, ordentlige bytteavtaler hvor begge parter vil ha det den andre parten kan tilby.

 

Men, hva om vi filosoferer litt? Hva er egentlig penger? Jo, det er et tall som sier hvor mange telt man må bytte for å få en bolig. Det er en mellomstasjon som muliggjør bytting på tross av at motparten ikke ønsker det du kan tilby. Hvis du er tømrer er det ikke sikkert at boligselgeren har bruk for deg og må da forhøre seg videre. Det er et EKSTREMT tungvint system. Derav kom pengene. Nemlig et tall for å sette verdi på produkter opp mot hverandre slik at du slipper å bytte.

 

Alt er vel tungvint i begynnelsen?

 

En byttering med et poengsystem som erstatter pengene, kan være med på å sette en verdi på varen eller tjenesten, men det kan jo også avtales oss imellom.

 

Et poengsystem er avhengi av organisering og administrasjon og blir litt som en egen bank, men det er fordeler og sikkert ulemper ved det.

 

En vanlig arbeidstime kan foreksempel være verdt 100 poeng, og det kan være f.eks tre trinn fra lettere til tyngre arbeid, og i et slikt poengsystem vil du kunne legge deg opp poeng og kunne bruke hos dem som er medlemmer

 

Jeg ser også for meg lokale markeder og mye aktivitet, og at dette på mange måter er å gå litt tilbake i tid, men man tar tilbake kontrollen over eget liv.

Endret av Lizette
Lenke til kommentar

Kan det ikke gjøres gjennom demokratiske prosesser? Forslag og avstemninger, valg av personer?

 

Jeg ser for meg at en slik byttering drives av idealisme og at det må en del prøving og feiling til. Jeg vil tro det finnes en del lærdom å hente allerede.

 

Og hvorfor skal banken ha fortjeneste at du og jeg bytter en sekk poteter? Tanken må jo være å få bort mellomleddene så varer og tjenester får en pris som er overkommelig. Samtidig vil ting bli litt mer omtrentlig.

 

En kilo poteter settes til f.eks. 10 poeng, men poteter kan være av ymse kvalitet, så pruting kan jo være et middel. En vare er ikke mer verdt enn det noen er villig til å betale

 

Det er heller ikke utenkelig at man betaler en liten avgift til systemet for organisering og slikt, men da til kostpris. (nødvendige utgifter)

 

Jeg tror mange vil bli mer kreative og produsere ting selv. Det er mange i dag som ikke har penger og selv om pengene blir elektroniske er det ikke sikkert at du har penger likevel.

 

Jeg tror en nasjonal byttering med lokale ringer kan skape mye ny aktivitet og muligheter. Det vil bli et sosialt nettverk som får folk ut og man treffer hverandre. Ideer og erfaringer utveksles.

 

Teknologien i dag ødelegger jo også mye og folk kan snart ikke gjøre noe selv. Vår kreativitet, evner og ikke minst kunnskap om å klare seg selv forsvinner gradvis, så ikke bare vil en byttering være et alternativ til pengesystemet, og hvor det kan være livsnødvendig om dette bryter sammen, men det vil kunne gjenskape og opprettholde kunnskapen vi hadde.

 

Men det er sikkert mange barnesykdommer man må igjennom. Jeg har tro på det:)

 

Finner noen ting som krasjer med tankesettet ditt. Markert. Det går ikke overens.

 

Og et hvert system du oppretter som ikke har tøyler nok har en tendens til å bli helt korrupt. Se bare på en del styrer som vanskjøtter borettslag og mange andre ting (og der har de jammen meg en generalforsamling som skal holde styret i tøylene, men det fungerer ikke alltid for det om. Fordi folk er sleipe, skaper klikker og alt annet faenskap).

 

Da er det jo bedre at folk vet hva ting er verdt selv. Markedet vet alltid best prisen på ting. Det hadde vært mer fornuftig med en oppslagstavle på prisanbefalinger som folk kan velge å følge eller la være. Noe slikt må idealister kunne gjøre helt gratis. Man behøver ikke anbefalte priser en gang når markedet uansett vet best.

Endret av G
Lenke til kommentar

Finner noen ting som krasjer med tankesettet ditt. Markert. Det går ikke overens.

 

Og et hvert system du oppretter som ikke har tøyler nok har en tendens til å bli helt korrupt. Se bare på en del styrer som vanskjøtter borettslag og mange andre ting (og der har de jammen meg en generalforsamling som skal holde styret i tøylene, men det fungerer ikke alltid for det om. Fordi folk er sleipe, skaper klikker og alt annet faenskap).

 

Da er det jo bedre at folk vet hva ting er verdt selv. Markedet vet alltid best prisen på ting. Det hadde vært mer fornuftig med en oppslagstavle på prisanbefalinger som folk kan velge å følge eller la være. Noe slikt må idealister kunne gjøre helt gratis. Man behøver ikke anbefalte priser en gang når markedet uansett vet best.

 

Nå er ikke jeg noen professor, men jeg vet at ikke Rom ble bygget på en dag.

 

Det finnes en del frivillige organisasjoner som kunne være aktuelle i et slikt byttering system og hvis det drives av idealisme, og kanskje sunn fornuft, samt at det har et mål og mening nedfelt i en god formålsparagraf alle må forholde seg til, så er ikke dette umulig.

 

Det finnes frivillighetssentraler over hele landet og sikkert et uant antall frivillige organisasjoner. Kommer ikke på noen særlig i farta, men jeg vet de finnes.

 

Men nå er det natta for meg. Senga neste

Lenke til kommentar

Skal noen være faste ansatte? Hvordan løses det, siden det da ikke er en direkte byttehandel? Ser at dette drømmescenariet kan fungere for bilmekanikere, tømrere og elektrikere sånn delvis, men for de fleste andre blir det totalt anarki. 

Hvordan skal f.eks bilmekanikern gjennomføre arbeidsdagen sin? Skal han ha et stort lager med varer han tidligere har byttet til seg, og på den måten kunne reparere andres biler? Hva om det kommer inn en kunde med en defekt turbo på en Volvo, og den delen ikke er tilgjengelig på delelageret til mekaniker'n. Skal mekaniker da gå ut og finne arbeid hos andre igjen slik at han kan bytte til seg en turbo, for så, etter 2-3 uker, reparere Volvoen? 

 

Hva med å kjøpe hus? Da trenger man noen millioner i kreditt. Skal noen låne bort "poeng" til andre? Hvordan fikk de poengene i utgangspunktet? 

Hvem vil selge en ny bil for 12 sekker poteter og en god historie til den lokale forfatteren? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lizette: Nå har du sikkert tenkt lenge på denne byttehandelen din, men jeg tror det er en særdeles dårlig ide.

I prinsippet så vil du bare opprette en ny "valuta". 

 

Om du ikke er fornøyd med den norske krone, så finnes det tusenvis av andre valutaer du kan velge mellom. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når kontantene forsvinner vil det sannsynligvis oppstå et marked utenfor det etablerte. Et marked hvor spesielle varer vil ha status som «gangbar mynt». Jeg kan tenke meg tobakk og sigaretter, sprit, vin og øl, både kjøpt og hjemmelaget.

Vel, la oss si samfunnet hadde kollapset, så vil det være nær sagt hva du sikter til. Sigaretter er lette å omsette. Alkohol også, men sprit er nyttigst og tar minst plass. Ellers vil nok både gull og sølvmynter være noe man kan omsette med når man ikke bytter ting direkte.

 

Ellers vil det være omsettbart med nyttige ferdigheter og diverse råmaterialer.

 

Mat som holder lenge er jo også nyttig.

Lenke til kommentar

Uten tvil vil jeg påstå at digital valuta/kryptovaluta, vil overta som betalingsmiddel i de land som kan håntere dette. I Skandinavia er jo SEK, NOK og DKK allerede godt på vei til å bli en digitalvaluta. Jeg har en tohundrings i lommeboka, tror faktisk den har ligget der siden før jul.

I løpet av fem år tror jeg vi får en revidering av de bestemmelser i lov som regulerer kontanter som betalingsmiddel. Jeg tror også at vi i løpet av ti år, vil se at mer enn halvparten av de steder du kan bruke kontanter, bare vil ta mot elektronisk betaling.

 

Det vil fremdeles være land som ikke kan bære en slik infrastruktur, da vil det være behov for et taktilt betalingsmiddel som igjen lett kan byttes inn mot annen digital valuta. Så lenge vi ikke går en ny middelalder i møte, vil nok kontanter slik vi kjenner dem idag, være det taktile betalingsmiddel vi foretrekker fremfor edelstener, gull og annen byttehandel.

Lenke til kommentar

Alt er vel tungvint i begynnelsen?

 

En byttering med et poengsystem som erstatter pengene, kan være med på å sette en verdi på varen eller tjenesten, men det kan jo også avtales oss imellom.

Hehe, det er jo nettopp det penger er.

 

I tillegg er det garantert av staten, godtatt av alle norske selgere, beskyttet av lovverket og kan veksles til andre poengsystem i andre land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal noen være faste ansatte? Hvordan løses det, siden det da ikke er en direkte byttehandel? Ser at dette drømmescenariet kan fungere for bilmekanikere, tømrere og elektrikere sånn delvis, men for de fleste andre blir det totalt anarki. 

Hvordan skal f.eks bilmekanikern gjennomføre arbeidsdagen sin? Skal han ha et stort lager med varer han tidligere har byttet til seg, og på den måten kunne reparere andres biler? Hva om det kommer inn en kunde med en defekt turbo på en Volvo, og den delen ikke er tilgjengelig på delelageret til mekaniker'n. Skal mekaniker da gå ut og finne arbeid hos andre igjen slik at han kan bytte til seg en turbo, for så, etter 2-3 uker, reparere Volvoen? 

 

Hva med å kjøpe hus? Da trenger man noen millioner i kreditt. Skal noen låne bort "poeng" til andre? Hvordan fikk de poengene i utgangspunktet? 

Hvem vil selge en ny bil for 12 sekker poteter og en god historie til den lokale forfatteren? 

 

Turnus. Arbeidet går på skift. Din vakt i morgen... eller drevet av frivillige organisasjoner.

 

En bilmekaniker eller bilselger vil ikke gå fullt inn i en byttering som går paralellt med det økonomiske systemet, men de kan delvis være med. Du får fiksa bilen din mot varer bilmekanikeren trenger, eller poeng vedkommende kan bruke i systemet. Og så lenge begge systemene fungerer går det også an å bruke både poeng og penger.

 

Og hvor mye koster det egentlig å bygge et «krypinn»? Før i tiden bygde man hus selv, gjerne med hjelp av naboer, men i dag er det så mye regler og avgifter, at nesten ingen har råd, og bygger du hus, så tar kommunen over og forlanger husleie i form av lovfestet rett til boligskatt med pant i hjemmet ditt

 

Og tror du at du ville hatt millioner til huskjøp om systemet brøt sammen?

Lenke til kommentar

Hehe, det er jo nettopp det penger er.

 

I tillegg er det garantert av staten, godtatt av alle norske selgere, beskyttet av lovverket og kan veksles til andre poengsystem i andre land.

 

Poenget er jo et alternativ til pengesystemet om det brøt sammen. Tror du da kryptovaluta eller andre lands valuta duger? Hva skjedde med pengene og verdipapirene under andere verdenskrig, og hvordan vil en tredje verdenskrig bli?

 

Hvordan skal norske myndigheter dekke tapet gjennom bankgaranti om det ikke finnes penger. Alt er investert i oljefondet, og børs et pyramidespill som vil rakne om det ikke stadig får tilførsel av friske penger. Det må hele tiden friske penger inn i pyramiden for å skape enda mer kursutvikling og høyere kurser

 

Arbeidskraften din blir ikke null verdt, ei heller de tingene du eier eller produserer, om de har nytteverdi

 

Så tenk tanken at pengene blir null verdt, eller du ikke får tak i de på flere måneder. Da vil en slik byttering kunne være et godt alternativ, et nødnett, og i gode tider vil det kunne være en trygghet for de mindre velstående

Lenke til kommentar

Jeg observerer at bytting er blitt populært i det siste. Jeg ser verdien i faktiske, ordentlige bytteavtaler hvor begge parter vil ha det den andre parten kan tilby.

 

Men, hva om vi filosoferer litt? Hva er egentlig penger? Jo, det er et tall som sier hvor mange telt man må bytte for å få en bolig. Det er en mellomstasjon som muliggjør bytting på tross av at motparten ikke ønsker det du kan tilby. Hvis du er tømrer er det ikke sikkert at boligselgeren har bruk for deg og må da forhøre seg videre. Det er et EKSTREMT tungvint system. Derav kom pengene. Nemlig et tall for å sette verdi på produkter opp mot hverandre slik at du slipper å bytte.

Tja du har nok rett til det,men dem klarte det jo det før i tiden en gang. Om du har lyst på en ferietur da, jeg har telt du har bolig. Du får telt med meg så du kan dra på tur jeg får din bolig så jeg har en plass å bo. Eller så kan en bytte kobber mot glass. Mulig det er letter med penger kanskje :hmm: ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...