Gå til innhold

Straight Pride Parade


  

24 stemmer

  1. 1. Ville du deltatt i en Straight Pride Parade?

    • Ja, endelig en mulighet for å komme ut av skapet
      5
    • Nei, jeg tror ikke samfunnet er klar for dette enda og er bekymret for konsekvensene
      13
    • Vet ikke
      6


Anbefalte innlegg

Har det vært en slik parade? I vårt frie land må det da være helt greit. Sex er vel kleint for de fleste, så en kan vel ikke regne med stor oppslutning.

 

 

Selvsagt er det greit. Men de som snakker høyest om det (som her i tråden), gidder nok ikke selv å arrangere noen, så dette er mest en teoretisk øvelse: "Denne paraden som aldri blir noe av, fordi ingen gidder arrangere den og fordi ingen ville giddet å delta om den ble arrangert: Hvorfor er ikke den like grei som den paraden som faktisk blir arrangert og som folk faktisk deltar i?"

 

Hadde jo vært morsomt om noen prøvde seg her på berget, men det tviler jeg på at skjer.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, altså det er klart at det ikke er noe iboende galt i å ha en feiring av heterofil seksualitet.

Men så virker det litt overflødig da dette er legningen som i all tid har vært den mest normaliserte.
Det er vel derfor det mistenkeliggjøres.
Sett at arbeidsledige gikk i tog for å oppnå økt respekt og aksept i samfunnet.
Deretter organiserte arbeidstakere et lignende tog for seg selv.
Man ville kanskje undret seg over hvorfor de som allerede nøt respekt og aksept følte behov for et tog.
Kanskje tilogmed undret seg om det var en slags kritikk av det forrige toget, da det først ble påtenkt etter det arbeidsledige toget var et faktum.

Jeg skal ikke påstå noen ting.
Kanskje dere bare vil gå i tog, ingenting galt i det.
Og om toget ikke har noen skjult agenda bør dere gå i tog, så bør vi andre avstå fra å gi dette noe ytterligere oppmerksomhet.
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Selvsagt er det greit. Men de som snakker høyest om det (som her i tråden), gidder nok ikke selv å arrangere noen, så dette er mest en teoretisk øvelse(...)

 

Hadde en sådan marsj funnet sted, måtte initiativtakerne ha godtatt at det kanskje ikke blir så mange folk at det blir nyhetsverdig en gang.

 

Det kunne jo være at det er en slags hatefull motpol til Pride inne i bildet også, men så blir det jo feil å bastant påstå det. En skal ikke kimse av at alle har behov for å bli sett og hørt for dem de er, heteronormativ eller ei. Har ikke lest hele tråden, så har ikke analysert debatten noe særlig grundig da.

Lenke til kommentar

Det kunne jo være at det er en slags hatefull motpol til Pride inne i bildet også, men så blir det jo feil å bastant påstå det. En skal ikke kimse av at alle har behov for å bli sett og hørt for dem de er, heteronormativ eller ei. Har ikke lest hele tråden, så har ikke analysert debatten noe særlig grundig da.

 

 

Folk er så ymse, motivene deres for ulike meninger og handlinger likeså. Det er det som gjør verden spennende, (noen ganger litt for spennende), men ja, det er vanskelig å generalisere om mennesker. 

 

Så hvorfor enkelte vil ha en slik marsj, skal ikke jeg spekulere over, enda jeg er hvit og mann og antatt hetero. Men når de føler for å rettferdiggjøre en slik marsj med at motivet såvel som behovet er det samme som for Pride, kan jo det være verd en debatt. For ordens skyld mener jo jeg at det ikke trenger rettferdiggjøres, hvis de vil arrangere tog, så er det bare å sette i gang.

 

Og litt god gammeldags sannsynlighetsregning på oddsen for at det noensinne blir noen stor suksess, kan man jo unne seg.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Og litt god gammeldags sannsynlighetsregning på oddsen for at det noensinne blir noen stor suksess, kan man jo unne seg.

 

Geir :)

Jeg er rimelig sikker på att de som arrangerer straight pride parade heller forventer stor suksess, det er ganske sikkert att dette er hva vi kaller for trolling av LGBTQ+ folket.
Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på att de som arrangerer straight pride parade heller forventer stor suksess, det er ganske sikkert att dette er hva vi kaller for trolling av LGBTQ+ folket.

 

 

Det kan selvsagt hende. Jeg vet for lite om hvem arrangørene er.

 

Nå tenkte jeg mer på de som skriver om det på forum som dette, og sammenligner behovet, uten nødvendigvis selv å gidde å arrangere et her på berget, jamfør mitt innlegg lenger opp. Jeg går ut fra ikke alle tilhengere av straight pride som idé troller...?

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Fordi man kan" burde være godt nok argument.

 

Om man vil feire at man er hetero så bør man få lov til det, uten å måtte høre på folk som sier det er homofobisk og whatever.

 

Jeg er for feiringer, folk burde finne unnskyldninger til å feire mer.

 

Klart man skal få lov men det burde kanskje finnes en grense et sted også. Det lille jeg har lest om dette tilsier for meg personlig at dette er et arrangement som en burde kunne tillate. Men jeg har vanskelig for å tolke det som noe annet en en dårlig forkledd protest til Pride Paraden. Viss det var så viktig for dem å bli sett og å feire sin heterofile legning så er jeg helt sikker på at de kunne gjort dette på en mer taktfull måte. De kunne i det minste unngått ordet pride. Jeg mener, de påstår jo at dette kun handler om å feire heteroseksualitet, så da burde jo fokus være kun det. Det de først og frems oppnår her er jo en debatt om hvorvidt denne feiringen er homofobisk. Eller om det er en protest mot den opprinnelige pride paraden. Viss de virkelig ønsket å feire hetroseksualitet så burde de jo gjort alt de kunne for å unngå disse forstyrrende elementene. Tror ikke det er mange som lar seg provosere av at noen er heteroseksuelle så lenge det ikke fremstår homofobisk. Personlig tolker jeg mennesker som har et unormalt behov for å fronte at de er heteroseksuelle som homofobiske. Kanskje fordomsfullt av meg, men hva er grunnen ellers? 

 

En kunne jo lett unngått alt dette oppstyret ved å gått tydelig ut med et budskap at den heterofile paraden er ment som et tilskudd til den opprinnelige Pride Paraden. En forlengelse av feiringen av seksuelt mangfold. At de også vil være med på feiringen som heterofile fordi vi alle vil være med og feire og fordi vi alle fortjener å feires. De kan begrunne det at de lager en egen parade for heterofile med at de ønsker som heterofile å feire sin egen legning og samtidig ønsker å gi sin fulle støtte til den opprinnelige Pride paraden. Og de ser behovet for sin egen fordi de synes den opprinnelige Paradens historie, tradisjon og kampsak for minoritetenes rettigheter er viktige. Den opprinnelige paraden må få ha sin opprinnelige form. Så vi feirer hver for oss men likevel sammen. Da hadde det kanskje til og med kommet flere folk? De hadde fått støtte? De hadde fått feire i fred uten så mye hat? Skulle ønske noen tok et sånt initiativ

 

Det virker jo som om de markedsfører seg som glade heterofile som kun ønsker å feire sin egen legning og ha det gøy. De vet nok veldig godt at de er på tynn is her så det fremstår lite troverdig. Jeg kan på en måte forstå at de føler seg stigmatisert på bakgrunn av egen holdninger med de gjør jo ikke saken bedre med dette. De fleste synes nok dette bare er tåpelig. Og jeg tipper at de som støtter dette også blir sett på som tåpelige av de fleste. Deres argeste meningsmotstandere får bare bekreftet sine fordommer. Og de som deltar gjør seg selv til offer i en kampsak som de fleste mener er ikke eksisterende. Dette ødelegger jo bare for debatten. Jo mer fremtredende ytterkantene i en debatt blir jo stillere blir det i midten. For de i midten er redde for å bli assosiert med ytterkantene.

Endret av Anatman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kan selvsagt hende. Jeg vet for lite om hvem arrangørene er.

 

Nå tenkte jeg mer på de som skriver om det på forum som dette, og sammenligner behovet, uten nødvendigvis selv å gidde å arrangere et her på berget, jamfør mitt innlegg lenger opp. Jeg går ut fra ikke alle tilhengere av straight pride som idé troller...?

 

Geir :)

Du assosierer alle som vil delta i denne marsjen med de verste intensjoner til en minoritet?

Jeg mener at slike også skal få si sitt, det er viktig å frem alles meninger, selv de vi er dypt uenig i. Mulig derfor denne paraden er enda viktigere enn bare for "the lols"

Lenke til kommentar

Det som gjør at slike arrangementer faktisk burde eksistere, er all motstanden mot den. Det virker som at motsvaret til at minoriteter diskrimineres, er at de som er "den sterke part" skal få samme sort minuspoeng bare fordi de er rike, hvite, heterofile, eller what not. Hvis folk faktisk gidder lage 12 sider krangletråd fordi noen vil gå i tog på fritiden, sier det en hel del om at det finnes flust av fordommer der ute mot det å være en del av det noen mener er en priviligert gruppe. Dette ugresset bør bekjempes, så vi faktisk kan leve frie liv hvor ikke folks legning eller annet blir en hindring i hverdagen. Om jeg, som heterofil hvit mann, skal møte masse motbør om jeg vil gå i tog for mine rettigheter, så er det et reelt problem. Heterofobi er ikke noe bedre enn homofobi.

 

Fyr løs, jeg skulle gladelig møtt opp om det ble arrangert i Oslo.

Endret av knopflerbruce
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis folk faktisk gidder lage 12 sider krangletråd fordi noen vil gå i tog på fritiden, sier det en hel del om at det finnes flust av fordommer der ute mot det å være en del av det noen mener er en priviligert gruppe.

 

 

Nå ble tråden laget av en som er tilhenger av straight pride. Hva motivet for tråden var må du spørre ham om, men at han får svar fra folk med ulike synspunkter er vel ikke unaturlig. Det er liksom poenget med dette forumet.

 

Edit:

Fyr løs, jeg skulle gladelig møtt opp om det ble arrangert i Oslo.

 

 

Det er mitt poeng. Det er mange som "gladelig skulle møtt opp", men ingen som gidder arrangere det. Så vi får anta at det er mer av prinsipp enn av behov. Så da er kanskje ikke problemet så stort at det gjør noe?

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå ble tråden laget av en som er tilhenger av straight pride. Hva motivet for tråden var må du spørre ham om, men at han får svar fra folk med ulike synspunkter er vel ikke unaturlig. Det er liksom poenget med dette forumet.

 

Edit:

 

Det er mitt poeng. Det er mange som "gladelig skulle møtt opp", men ingen som gidder arrangere det. Så vi får anta at det er mer av prinsipp enn av behov. Så da er kanskje ikke problemet så stort at det gjør noe?

 

Geir :)

Du må gjerne anta det, men holder antagelsen for alle andre mulige "tog" som måtte være i en lignende posisjon? Minner om at det var en tid før Gay Pride, og. Implisitt, at problemet først har blitt så stort i moderne tid at det først da var nødvendig med et tog? Tipper det var mange som "gladelig ville møtt opp" i Gay Pride også før 1969.

Lenke til kommentar

Det er mitt poeng. Det er mange som "gladelig skulle møtt opp", men ingen som gidder arrangere det. Så vi får anta at det er mer av prinsipp enn av behov. Så da er kanskje ikke problemet så stort at det gjør noe?

 

Geir :)

Hvem tørr å arrangere en straight pride parade i Norge? Arrangere den paraden og bli ugglesett av alle eller til og med bli fysiskt angrepet siden man er en "homofob". Fraværet av en slik parade utelukker ikke "nødvendigheten". Nødvendigheten er enten en debatt eller en dialog som følger en slik parade.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg formulerte det som ett spørsmål, jeg antar ikke din posisjon før du selv bekrefter den.

 

I så fall er svaret nei. Jeg lurte bare på hva jeg hadde sagt som gjorde at du så det nødvendig å spørre...

 

Hvem tørr å arrangere en straight pride parade i Norge? Arrangere den paraden og bli ugglesett av alle eller til og med bli fysiskt angrepet siden man er en "homofob". Fraværet av en slik parade utelukker ikke "nødvendigheten". Nødvendigheten er enten en debatt eller en dialog som følger en slik parade.

 

Arrangørene av de første pride paradene (tilbake på 80-tallet) ble fysisk angrepet. Deltagere blir det fortsatt. De arrangerer dem allikevel.

 

Det er fordi de føler at behovet trumfer risikoen, antar jeg.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må gjerne anta det, men holder antagelsen for alle andre mulige "tog" som måtte være i en lignende posisjon?

 

Som for eksempel? Og hvilken posisjon refererer du til?

 

Minner om at det var en tid før Gay Pride, og. Implisitt, at problemet først har blitt så stort i moderne tid at det først da var nødvendig med et tog? Tipper det var mange som "gladelig ville møtt opp" i Gay Pride også før 1969.

 

Før '72 var det som kjent kriminelt å vedkjenne seg homoseksuell aktivitet. Og politiet har jo nettop nå i sommer endelig beklaget at de begikk trakkasering og forfølgelse av åpen og antatt  homofile på den tiden. Så fulgte noen år når det fortsatt var en psykiatrisk diagnose som skulle behandles. Så da gikk man ikke så gjerne i tog for å reklamere for det.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ikke nettopp når man ikke tør arrangere en parade at man har bruk for den?

 

Kommer mye an på grunnen til at man ikke tør. Om det, som i dette tilfellet, kun er fordi man ikke tør å se ut som en komplett tulling, så har man ikke spesielt bruk for den.

Endret av Zork
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...