Gå til innhold

Straight Pride Parade


  

24 stemmer

  1. 1. Ville du deltatt i en Straight Pride Parade?

    • Ja, endelig en mulighet for å komme ut av skapet
      5
    • Nei, jeg tror ikke samfunnet er klar for dette enda og er bekymret for konsekvensene
      13
    • Vet ikke
      6


Anbefalte innlegg

Det er åpenbart at den undertrykkelsen du nevner har opphørt på permanent basis. At staten behandlet homofile dårlig for flere årtier siden, er ikke noe godt argument for å gå i tog i 2019. Da er homofobi i dagens samfunn et bedre argument.

 

 

Det er et godt argument for at man begynte å gå i tog i utgangspunktet. Det mangler i de heterofile hvite menns tilfelle, og derfor har man da heller aldri begynt å gå i tog.

 

Det er der jeg ikke når igjennom til deg: Jeg synes som sagt flere ganger ikke man trenger noe argument for å å gå i tog. (Med mindre man går i tog mot noe...) Homofile med flere går i tog i dagens Norge, og det er deres fulle rett, og trenger ikke min eller din eller andres velsignelse. Bare deres eget ønske om å delta, og at noen arrangerer det.

 

Det samme gjelder heterofile, men der er det ingen tog, ingen historisk anledning til at man skulle gå i tog, og pr. idag ingen - bortsett fra en kristenkonservativ gjeng i California - som gidder å arrangere det. 

 

Når man først har begynt med det, og har glede av det, hvorfor skal man slutte med det? Selv om verden går fremover? Da kan man jo glede seg over det stedet. Pride blir etterhvert en feiring av friheten, ikke en demonstrasjon mot undertrykkelse. Og det er jo strålende! 

 

Man trenger altså ikke være undertrykket for å gå i tog. Det er over 200 år siden 1814, og folk går i 17. mai-tog fremdeles. Men ja, om du synes homofobi i dagens samfunn er et bedre argument så bruk gjerne det istedet. 

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har ingenting med historieløshet å gjøre, men det er selvsagt lett å bruke vilkårlige fremmedord til å rakke ned på meddebattanter. Det gjør det ikke noe mer riktig. Jeg anerkjenner deres behov for å gå i tog, og prøver å få en aksept for at heterofile også har grunnlag for dette, i dagens samfunn.

 

Poenget mitt er at JEG, som MANN, ikke har noe reelt behov for kvinnedagen. Det er kvinnene som deltar som definerer behovet, og de trenger ikke at jeg skal sitte her og mene noe om de trenger dagen sin eller ikke. Det samme går for homofile. Eller heterofile, hvor det da er andre som blander og sier "sorry, vi trenger det ikke".

 

Du trenger ikke gjøre mer enn å lese tråden her, så ser du at det er vanskelig å bli tatt seriøst som en del av en "sterk majoritet", når man mener seg utsatt for dårlig behandling grunnet legning, hudfarge, kjønn eller annet.

 

Skal samfunnet være tuftet på et likeverdsprinsipp, bør et av de første stegene være at vi aksepterer at også majoriteter hever stemmen og setter skapet på plass.

Hva er det som gjør at du føler at du må lage en motaksjon på noe som strengt tatt ikke har noe med deg å gjøre, akkurat som du selv påstår at du ikke har noe behov for kvinnedagen?

 

Og historieløshet er ikke et villkårlig fremmedord, derimot så er kjøkkenmødding eksempel på et.

Lenke til kommentar

Jeg anerkjenner deres behov for å gå i tog, og prøver å få en aksept for at heterofile også har grunnlag for dette, i dagens samfunn.

 

Da bør du kanskje bruke mer tid på å forklare hva dette grunnlaget er, siden det er så mange av oss hvite heterofile menn som ikke ser det. Det blir ikke noe tog om ikke målgruppen ser behovet. Det gjorde kvinner og homofile, respektive, i hvert fall nok av dem til at de dannet foreninger og gikk i tog. 

 

Du trenger ikke gjøre mer enn å lese tråden her, så ser du at det er vanskelig å bli tatt seriøst som en del av en "sterk majoritet", når man mener seg utsatt for dårlig behandling grunnet legning, hudfarge, kjønn eller annet.

 

 

Igjen: Hvordan blir vi (jeg går ut fra at jeg tilhører denne sterke majoriteten) dårlig behandlet?

 

Skal samfunnet være tuftet på et likeverdsprinsipp, bør et av de første stegene være at vi aksepterer at også majoriteter hever stemmen og setter skapet på plass.

 

 

Men da må du/dere heve stemmen da. Og nei, en tråd på diskusjon.no er ikke rare megafonen. Man kan ikke hviske og klage over at man ikke blir hørt.

 

Etabler Mannefronten, arranger Straight Pride. Ikke vent på at noen andre skal gjøre det for dere!

 

Lykke til!

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er et godt argument for at man begynte å gå i tog i utgangspunktet. Det mangler i de heterofile hvite menns tilfelle, og derfor har man da heller aldri begynt å gå i tog.

 

Det er der jeg ikke når igjennom til deg: Jeg synes som sagt flere ganger ikke man trenger noe argument for å å gå i tog. (Med mindre man går i tog mot noe...) Homofile med flere går i tog i dagens Norge, og det er deres fulle rett, og trenger ikke min eller din eller andres velsignelse. Bare deres eget ønske om å delta, og at noen arrangerer det.

 

Det samme gjelder heterofile, men der er det ingen tog, ingen historisk anledning til at man skulle gå i tog, og pr. idag ingen - bortsett fra en kristenkonservativ gjeng i California - som gidder å arrangere det. 

 

Når man først har begynt med det, og har glede av det, hvorfor skal man slutte med det? Selv om verden går fremover? Da kan man jo glede seg over det stedet. Pride blir etterhvert en feiring av friheten, ikke en demonstrasjon mot undertrykkelse. Og det er jo strålende! 

 

Man trenger altså ikke være undertrykket for å gå i tog. Det er over 200 år siden 1814, og folk går i 17. mai-tog fremdeles. Men ja, om du synes homofobi i dagens samfunn er et bedre argument så bruk gjerne det istedet. 

 

Geir :)

For min del kan homofile gå i tog så mye de vil. Jeg pleier som regel ikke å vurdere om de har noe behov eller ei, det skader da ikke noen at andre går i tog for en sak de engasjerer seg for. Ei heller heterofile, og jeg håper jo at de som føler at de har behov for å gå i tog en eller annen gang kan få anledning til dette uten å møte motbør og bagatellisering fra omgivelsene. Men, man trenger kanskje en ildsjel eller tre, og en egnet timing. Det er dog ingen grunn til å anta at fraværet av et tog er et bevis på at ikke paraden er nødvendig for de som er berørt av dette.

Lenke til kommentar

Streite mennesker er jo akseptert i alle land i hele verden. Hva er egentlig målet med å arrangere en parade for Straight Pride? Jeg er hetero selv, men skjønner ikke helt hva man skal vise. Jeg har derimot vært med i byen under Pride, for å vise støtte.

 

Folk går  vel i tog for å protestere eller vise støtte for en sak.? F.eks. streikende som forlanger mer lønn. Jeg har aldri sett en parade med næringslivsledere hvor de feirer at de allerede har topplønn.

Helt ærlig, homofile er også akseptert blant den store majoritet i de fleste vestlige land. Men, man ønsker kanskje å luke ut det siste ugresset av homofobi, også? I så måte kan det godt være en god ide å skape litt awareness omkring nedrakkingen av såkalt "sterke grupper", før det utarter og blir et større problem enn det er i dag.

Lenke til kommentar

Det er dog ingen grunn til å anta at fraværet av et tog er et bevis på at ikke paraden er nødvendig for de som er berørt av dette.

 

15 sider med innlegg, og fortsatt er jeg like forvirra. Jeg klarer ikke i min villeste fantasi å forstå hva vi heterofile er berørt av som gjør at noen, om så bare ett menneske i hele verden, mener at vi trenger en heteroparade? Foregår det diskriminering mot heterofile noen steder? Er det noe annet? Please enlighten me....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

15 sider med innlegg, og fortsatt er jeg like forvirra. Jeg klarer ikke i min villeste fantasi å forstå hva vi heterofile er berørt av som gjør at noen, om så bare ett menneske i hele verden, mener at vi trenger en heteroparade? Foregår det diskriminering mot heterofile noen steder? Er det noe annet? Please enlighten me....

Det er vel bare det vanlige vaset fra en person som har funnet noe som vedkommende ikke liker, og da er det vanlige i 2019 å føle seg tungt krenket og et stort behov for å fortelle det til resten av verden.

 

Jeg feks vurderte lenge å lage Folkeaksjonen For Vi Som Blir Irritert Over Musikk Vi Ikke Liker. 

 

Så oppdaget jeg ved en tilfeldighet at istedet for å irritere meg over både Country OG Western, at jeg kunne sette på noe annet istedet.

Lenke til kommentar

Da bør du kanskje bruke mer tid på å forklare hva dette grunnlaget er, siden det er så mange av oss hvite heterofile menn som ikke ser det. Det blir ikke noe tog om ikke målgruppen ser behovet. Det gjorde kvinner og homofile, respektive, i hvert fall nok av dem til at de dannet foreninger og gikk i tog. 

 

 

Igjen: Hvordan blir vi (jeg går ut fra at jeg tilhører denne sterke majoriteten) dårlig behandlet?

 

 

Men da må du/dere heve stemmen da. Og nei, en tråd på diskusjon.no er ikke rare megafonen. Man kan ikke hviske og klage over at man ikke blir hørt.

 

Etabler Mannefronten, arranger Straight Pride. Ikke vent på at noen andre skal gjøre det for dere!

 

Lykke til!

 

Geir :)

Er det trådens debattanter som ikke ser behovet du sikter til som disse "mange"? Du kan ikke basere dette på at det ikke alt finnes et tog, i og med alle andre tog tross alt ikke kan sies å ikke være behøvde før de faktisk dukket opp.

 

De det gjelder blir dårlig behandlet fordi det blir antatt at de har fordeler ut fra sin legning (også kjønn og hudfarge), og dermed blir pålesset sosiale minuspoeng for å kompensere for dette. Selv jeg har fått "hvit, heterofil mann"-argumentet hivd i fleisen ved flere anledninger når jeg diskuterer politikk med folk. Som om jeg liksom skulle være diskvalifisert fra å mene noe som helst bare fordi jeg har denne kombinasjonen av medfødte egenskaper.

 

Du trenger heller ikke at alle heterofile skal se behovet, er det nok til at det er et grunnlag, så kan det godt være det kommer noe en eller annen gang. Jeg går ikke i tog på 17. mai, engang, så det blir neppe meg som drar det i gang. Men jeg kan gjerne ytre moralsk støtte, det fortjener de som føler seg undertrykt.

Lenke til kommentar

Det er vel bare det vanlige vaset fra en person som har funnet noe som vedkommende ikke liker, og da er det vanlige i 2019 å føle seg tungt krenket og et stort behov for å fortelle det til resten av verden.

 

Jeg feks vurderte lenge å lage Folkeaksjonen For Vi Som Blir Irritert Over Musikk Vi Ikke Liker. 

 

Så oppdaget jeg ved en tilfeldighet at istedet for å irritere meg over både Country OG Western, at jeg kunne sette på noe annet istedet.

Poster du i gal tråd? Det eneste jeg ikke liker her er at folk setter seg på bakbena på ren trass, fremfor å anerkjenne folks utfordringer i hverdagen.

 

Hvis greia med å gå i tog er at man må føle seg krenket, så er det jo ingen grunn til at den ene i noen større grad enn den andre her skulle marsjere gatelangs med en plakat, om de vil det. Hvorfor du lar det gå sport i å være nedlatende mot de som ser behovet for en parade du ikke støtter, skjønner jeg ikke. Lite å gjøre om dagen? Vurdert å melde deg inn i en bridge-klubb?

Lenke til kommentar

De det gjelder blir dårlig behandlet fordi det blir antatt at de har fordeler ut fra sin legning (også kjønn og hudfarge), og dermed blir pålesset sosiale minuspoeng for å kompensere for dette. Selv jeg har fått "hvit, heterofil mann"-argumentet hivd i fleisen ved flere anledninger når jeg diskuterer politikk med folk. Som om jeg liksom skulle være diskvalifisert fra å mene noe som helst bare fordi jeg har denne kombinasjonen av medfødte egenskaper.

For en gangs skyld er jeg enig, man skal ikke diskvalifisere folk fra en debatt pga. dems bakgrunn. Dårlig hersketeknikk.

 

Men tror du en straight pride vil hjelpe mot dette? Sorry ass... 1000 ekstra minuspoeng der i gården.

 

 

 

Du trenger heller ikke at alle heterofile skal se behovet, er det nok til at det er et grunnlag, så kan det godt være det kommer noe en eller annen gang. Jeg går ikke i tog på 17. mai, engang, så det blir neppe meg som drar det i gang. Men jeg kan gjerne ytre moralsk støtte, det fortjener de som føler seg undertrykt.

Nå koker du suppe på en gammel rusten spiker.

 

Jeg spurte etter argumenter i stad for å arrangere en slik parade. Nå er vi over i en hypotetisk framtid hvor det kanskje kan dukke opp behov for å kjempe heterofiles sak. Men da er det vel bedre å vente litt og se om det noensinne oppstår et behov?

Endret av ftw
Lenke til kommentar

Poster du i gal tråd? Det eneste jeg ikke liker her er at folk setter seg på bakbena på ren trass, fremfor å anerkjenne folks utfordringer i hverdagen.

 

Hvis greia med å gå i tog er at man må føle seg krenket, så er det jo ingen grunn til at den ene i noen større grad enn den andre her skulle marsjere gatelangs med en plakat, om de vil det. Hvorfor du lar det gå sport i å være nedlatende mot de som ser behovet for en parade du ikke støtter, skjønner jeg ikke. Lite å gjøre om dagen? Vurdert å melde deg inn i en bridge-klubb?

Jeg har da aldri hatt fritidsproblem, heller ikke kjedet meg på et par tiår.

 

Alt fra herja på blokkfløyte i 3 klasse til manager for et band og fanbrev fra EU på 90 tallet. 

 

Kjede seg er det kun kjedelige folk som driver med, synd at de også har en tendens å måtte klage til omverden om at de kjeder seg.

Lenke til kommentar

Du har allerede sagt at du er enig i det jeg har som hovedargument, nemlig at det faktisk finnes en diskriminering her. At det er grunnlag for et fokus på et eller annet slag som vektlegger dette - den kan godt være videre enn bare heterofili - må jeg vel ha argumentert for her

Hvis det er så ille å være heterofil at du følger at det trengs et tog, da kan du vel heller konvertere så er problemet løst en gang for alle.

 

Hele Straight Pride Parade er så ulidelig tett ide, er som om de som ikke er traktoreier starter en egen sykkelparade som mottiltak.

 

I-lands problemene står jaggu i kø nå om dagen.

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor historieløs er det mulig å være?

Ja, hvor historieløs går det ann å være? Det er langt viktigere å lære av historien så man ikke repeterer den enn å feire historiske gjennombrudd.

Jeg kan godt gå i parade for kvinners rettigheter uten at jeg spesielt feminin selv.

Ikke relevant for denne diskusjonen, men kunne du gått i en demonstrasjon for menns rettigheter?

Og hvis du ikke har fått med deg historien til homofile og hvorfor de faktisk arrangerer Pride, da burde du teste det nye som heter internettet eller lån en bok på biblioteket.

Igjen må jeg påpeke att det er langt viktigere å lære av historien.
Lenke til kommentar

Jeg støtter at man skal kunne være homofil uten å bli diskriminert og kunne gått i tog for det.

 

Men jeg forstår ikke pride-toget, som veldig vulgære elementer.

Hadde man fjernet nakenhet, fetisher, lærmasker&pisker osv og gått helt normalt og anstendig kunne jeg støttet arrangementet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...