Gå til innhold

Maskert mann fanget på video mens han skrur ut hjulmuttere på parkert Tesla


frohmage

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig greie funksjoner Tesla har når det kommer til slike ting som dette. 

 

Helt konge! Både filminga og flashing av lys. Er det noen andre biler som kan tilby noe tilsvarende?

 

Burde jo være mulig å få tak i gjerningsmannen med såpass gode bilder.

Endret av frohmage
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ja, det er helt genialt.

Men er det lovlig? Du blir jo filmet på offentlig plass, selv om du ikke har gjort noe galt.

 

Den aktiveres jo bare når bilen merker at noe galt skjer, så jeg vil jo tro det. 

Lenke til kommentar

Den aktiveres jo bare når bilen merker at noe galt skjer, så jeg vil jo tro det.

Den filmer vel hele tiden? Dersom jeg knuser en lykt, så starer jo ikke videoen med glass som spruter utover. Den viser jo også forløpet etter hva jeg vet.

Når du ser på videoen over, så ser det ikke ut som noen "alvorlig" hendelse som aktiverer kameraet.

 

Dersom jeg står å tisser i grøfta og en katt stryker seg inntil bilen. Er det da riktig/lovlig å filme meg? Det er jo ekstremt mange regler når det gjelder kameraer på bygninger o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Den filmer vel hele tiden? 

 

Etter hva jeg kan lese av artikkelen så begynner den å filme i det noe mistenkelig skjer, og ikke før. Så nei, jeg tror ikke den filmer hele tiden. 

Lenke til kommentar

Bilen filmer kontinuerlig når sentry mode er på*, filmen lagres i et sirkulært buffer hvor de eldste opptakene overskrives. Om det skjer noe interessant så kopieres de filene som inneholder hendelsen+det som skjer umiddelbart i forkant. Og ja, hvis noen hadde blottet seg i bakgrunnen mens disse muttrene ble løsnet så hadde de blitt med på filmen.

 

Om jeg ikke husker helt feil så godkjenner datatilsynet dette fordi bilen ikke er en permanent installasjon. Samme funksjonalitet på en bygning ville ikke vært godkjent uten tillatelse.

 

 

*Sentry mode er bare et par måneder gammelt og har hatt flere mindre endringer i funksjonalitet etterpå. Hvordan det virker *akkurat nå* er ikke greit å si uten å teste litt.. ;)

Lenke til kommentar

Var vell nettopp en sak som konstaterer at det er lovlig?

Det er nok samme regel som filming generelt sett. Det er lov å filme så lenge formålet ikke er med mennesker i fokus, som atpåtil ikke har bedt om å bli filmet. Om du filmer på utsiden av huset ditt, så er formålet å filme din egen bakgård, og ikke de menneskene som går forbi for eksempel - så da er det jo greit. Og det samme kan jo sies med dashcam lignende løsninger i biler. Formålet er overvåking av omgivelsene, og ikke mennesker generelt sett. 

 

Denne fyren burde jo bli buret for drapsforsøk? 

Lenke til kommentar

Nei, den filmer bare når Sentry Mode aktiveres, og den aktiveres når noen er nær bilen.

Med forbehold om at ting har endret seg siden sist gang jeg sjekket så nei, den filmer hele tiden men overskriver fortløpende hvis sentry mode ikke logger en hendelse. Poenget er at når det skjer noe interessant, så er det også viktig å ha minuttet i forkant av hendelsen og det får du ikke hvis filming ikke starter før det skjer en hendelse.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, den filmer bare når Sentry Mode aktiveres, og den aktiveres når noen er nær bilen.

 

Den filmer før iom den kan ta med 10min før hendelsen.

Tek har artikkel om den moden btw og hva datatilsynet sier om saken https://www.tek.no/artikler/er-tesla-sentry-mode-lovlig-i-norge/466616

 

Edit: Så det vil si den filmer hele tiden, men merker bare opptak som «hendelse» og den opptaksbiten blir ikke overskrivbar.

 

Men jeg syns det er merkelig - for hvis man setter opp kamera hjemme hos seg selv så gjelder

"En privatperson kan lovlig overvåke eget hus og hage. Kameraet kan imidlertid ikke samtidig fange opp deler av et offentlig område eller en annen persons eiendom."

Endret av K.S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flere vanlige dashcam har samme prinsipp som dette; de filmer kontinuerlig i park mode, filming lagres i ett-minutts filer. Så slettes filene fortløpende dersom de ikke er tagget med bevegelse i bilen, høy lyd eller større bevegelser på filmen.

Lenke til kommentar

Det er nok samme regel som filming generelt sett. Det er lov å filme så lenge formålet ikke er med mennesker i fokus, som atpåtil ikke har bedt om å bli filmet. Om du filmer på utsiden av huset ditt, så er formålet å filme din egen bakgård, og ikke de menneskene som går forbi for eksempel - så da er det jo greit. Og det samme kan jo sies med dashcam lignende løsninger i biler. Formålet er overvåking av omgivelsene, og ikke mennesker generelt sett.

 

Denne fyren burde jo bli buret for drapsforsøk?

Han burde iallefall ha en god forklaring på hva han holdt på med.

Lenke til kommentar

Med forbehold om at ting har endret seg siden sist gang jeg sjekket så nei, den filmer hele tiden men overskriver fortløpende hvis sentry mode ikke logger en hendelse. Poenget er at når det skjer noe interessant, så er det også viktig å ha minuttet i forkant av hendelsen og det får du ikke hvis filming ikke starter før det skjer en hendelse.

Den filmer hele tiden når bilen kjører. Når bilen er parkert filmer den kun når noen beveger seg nær bilen, for å spare batteri.

Lenke til kommentar

Flere vanlige dashcam har samme prinsipp som dette; de filmer kontinuerlig i park mode, filming lagres i ett-minutts filer. Så slettes filene fortløpende dersom de ikke er tagget med bevegelse i bilen, høy lyd eller større bevegelser på filmen.

Tja, BlackVue og andre filmer ikke kontinuerlig når bilen er parkert, men filmer hvis de oppdager bevegelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...