Gå til innhold

Ikea lanserer «robot-møbler» for små rom


Anbefalte innlegg

Så hvorfor respekterer ikke du maten de lager?

 

Respektere mat er et litt underlig konsept.

 

Selv om det blir litt flåsete (og aggressivt?) fremstilt her, er jeg til dels enig. Det er påfallende hvor mange veganske produkter som fremstår som estetiske kjøttsurrogater. Det er jo ikke som om kjøttdeig, kjøttboller og hamburgere er direkte vakre, så hvorfor er det så viktig å lage som om bønner og linser er nettopp disse tingene? Å lage noe nytt, eller for den saks skyld bare å la være å kamuflere råvarende som noe annet enn det de er, hadde både virket mer ærlig og mer innovativt.

 

Personlig synes jeg lommer som ikke er lommer, glidelåser uten funksjon, og ikke-funksjonelle skolisser også er ganske teit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Så hvorfor respekterer ikke du maten de lager?

 

Respektere mat er et litt underlig konsept.

 

Selv om det blir litt flåsete (og aggressivt?) fremstilt her, er jeg til dels enig. Det er påfallende hvor mange veganske produkter som fremstår som estetiske kjøttsurrogater. Det er jo ikke som om kjøttdeig, kjøttboller og hamburgere er direkte vakre, så hvorfor er det så viktig å lage som om bønner og linser er nettopp disse tingene? Å lage noe nytt, eller for den saks skyld bare å la være å kamuflere råvarende som noe annet enn det de er, hadde både virket mer ærlig og mer innovativt.

 

Personlig synes jeg lommer som ikke er lommer, glidelåser uten funksjon, og ikke-funksjonelle skolisser også er ganske teit.

Nå er det fult mulig å gå på butikken for å kjøpe bønner og frukt som ikke er formet som en kylling, men når det er kylling du har lyst på så hjelper det ikke å spise en banan.

 

Om du vil spise noe som smaker, har teksturen, og ser ut som et kjøttprodukt, men ikke kan spise kjøtt, hva gjør du da? Jo, du spiser noe som er laget for å gi deg den opplevelsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe her lanserer IKEA den første prisvennlige løsningen for å kunne få et fungerende multi-rom men de fleste er opptatt av hva veganere spiser. :D

 

Smart. Men kanskje en manuell løsning ville vært både raskere, billigere og bedre? Ett rom blir soverom, kontor og stue. Kjempesmart for oss som bor trangt. Har forsøkt å få møbelsnekkere til å lage en manuell løsning med skinne i tak som deler opp rommet på en litt annerledes måte og som takler sengen min som er KS heve/senk så litt forskjellig fra IKEA men prisene jeg fikk varierte fra rett under 90 000 til 130 000 så har ikke hoppet på ennå. Denne løsningen fra IKEA kan bli en kjempeflott løsning som jeg evt. kan modifisere for å passe mitt behov. 

 

Og merkelig at så mange hang seg opp i "vegan-kjøttbollene". Er vel greit at også vegan-gjengen får i seg mat som smaker bra vel?

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi det er feil markedsføring, av et produkt som ikke tilsier det rette produkt.

Serverte biff med tilbehør engang til noen venner, 2 av dem er veganere.

Dem spiste bare tilbehøret, og stakk litt borti kjøttet å sa Æsj.

Jeg tok tallerkenene, og sa til dem "Man spiser det man får servert, eller så kan man bare gå fra bordet."

Siden har jeg verken sett dem, eller hørt noe fra dem. Synd for jeg hater folk som ikke respektere maten, som andre har laget.

 

 

Surpomp. Skjønner godt de skygget banen og unngår deg som pesten. Er du helt uten sosiale antenner og bryr du deg så lite om andre mennesker at du faktisk er arrogant nok til servere biff til mennesker du vet ikke spiser kjøtt? 

 

Nesten rart du ikke fikk deg en ørefik av gjestene før de dro, den hadde vært fortjent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg spisr gjerne veganer retter, så hvorfor kan ikke de spise carnivore retter?

 

 

Du vet altså ikke hva en veganer er? Forsøk å google det så blir det kanskje mer forståelig for deg. Hvorfor skal du ikke respektere folk og deres valg bare fordi de spiser annerledes enn deg selv, er ikke det en i overkant navlebeskuende holdning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det så nedsettende å være veganer da? Problemet er vel som i visse andre "ideologier" at noen går for langt og blir radikale eller fanatikere i sitt syn og visjon.

Med fanatikere mener jeg de som plager veganere som går med bunad, plager veganere som bruket ull eller sover på vanlige hotell m.m. Da går det for langt.

 

NETTO

Hvorfor skal man fake en kjøttsmak på noe, når man er i mot å spise kjøtt?

NETTOPP, hvorfor drive på å "fake" kjøttprodukter med det et ikke er. Kjøre hårsåde veganere gi navn på disse produktene som dere elsker.

Jeg tviler sterkt på at kompimert sært produkt ar mere "karbonfri" en standard mat. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet altså ikke hva en veganer er? Forsøk å google det så blir det kanskje mer forståelig for deg. Hvorfor skal du ikke respektere folk og deres valg bare fordi de spiser annerledes enn deg selv, er ikke det en i overkant navlebeskuende holdning?

De får starte først

Har heldigvis ingen veganere i familien

Lenke til kommentar

Nåh, om dette er de fire mest spennende nyhetene fra Ikea - så er det ikke så merkelig at Ikea stopper utbygging av nye varehus over hele verden.

UV-lys dreper ikke 99.99% av bakterier, de dreper ca 100% av noen typer bakterier, og det er ikke nødvendigvis en bra ting. (.01 fra hundre er der for å unngå søksmål tipper jeg).

Om Ikea skal gjøre noe for miljøet, så ville det beste være å legge ned. Samme med Europris, Biltema etc etc etc etc etc etcetera.

Eg er ikkje einig i Deres beskrivelse av IKEA og værtfall ikkje Biltema. Dei er som kjøpesenter, og man får “gjort” seg ferdig med en lang handleliste uten å måtte kjøre hit og dit, og får parkere gratis.

 

Joda, Biltema er min favoritt av Dei to, da eg heller litt til tekniske ting. Men dei har begge så høgt volum at dei forheld seg direkte til produsent og utvalget har fin bredde.

 

IKEA har eg ikkje vært innom butikken til på 10 år, eg har ikkje vært i nærheten/hatt tid. Det eg liker med IKEA, god nok kvalitet, fin pris og så er det jo bare å ta saga fatt for å tilpasse. Og ja, Dei kan kjøre en høg miljø profil da dei har hånd om alle ledd.

Å engasjere seg, studere kva man kan få til ved å velge og modifisere litt sjølv er jo en fin livskvalitet for oss som liker dette. For meg er en tur i Biltema en opplevelses tur, og vil så bli hos IKEA når “the MultiOceanVehicle” prototypes skal innredes. Så i år må eg nok stad å kikke, kansje dei har solcelle greier også i Norge.

 

Funksjon og areal, likeledes vekt og bunkers er kritisk for hva eg holder på med og studerer. Fra smått til litt større, og alle feil som ofte blir gjort i den prosessen. 0-base til litt mer enn minimum, ikke “look alike og reverse ingenering”. Bobil har jo i så måte knust båtprodusentene både i utvikling og pris av nye løsninger siste 30 år, dei har råd pga volum.

Her en snutt om “Ting/Kultur”:

https://www.youtube.com/watch?v=C_2AMU0aEn8

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

Nåh, om dette er de fire mest spennende nyhetene fra Ikea - så er det ikke så merkelig at Ikea stopper utbygging av nye varehus over hele verden.

UV-lys dreper ikke 99.99% av bakterier, de dreper ca 100% av noen typer bakterier, og det er ikke nødvendigvis en bra ting. (.01 fra hundre er der for å unngå søksmål tipper jeg).

Om Ikea skal gjøre noe for miljøet, så ville det beste være å legge ned. Samme med Europris, Biltema etc etc etc etc etc etcetera.

Eg er ikkje einig i Deres beskrivelse av IKEA og værtfall ikkje Biltema. Dei er som kjøpesenter, og man får “gjort” seg ferdig med en lang handleliste uten å måtte kjøre hit og dit, og får parkere gratis.

 

Joda, Biltema er min favoritt av Dei to, da eg heller litt til tekniske ting. Men dei har begge så høgt volum at dei forheld seg direkte til produsent og utvalget har fin bredde.

 

IKEA har eg ikkje vært innom butikken til på 10 år, eg har ikkje vært i nærheten/hatt tid. Det eg liker med IKEA, god nok kvalitet, fin pris og så er det jo bare å ta saga fatt for å tilpasse. Og ja, Dei kan kjøre en høg miljø profil da dei har hånd om alle ledd.

Å engasjere seg, studere kva man kan få til ved å velge og modifisere litt sjølv er jo en fin livskvalitet for oss som liker dette. For meg er en tur i Biltema en opplevelses tur, og vil så bli hos IKEA når “the MultiOceanVehicle” prototypes skal innredes. Så i år må eg nok stad å kikke, kansje dei har solcelle greier også i Norge.

 

Funksjon og areal, likeledes vekt og bunkers er kritisk for hva eg holder på med og studerer. Fra smått til litt større, og alle feil som ofte blir gjort. 0-base og litt mer enn minimum, ikke “look alike og reverse ingenering”.

Her en snutt om “Ting”:

https://www.youtube.com/watch?v=C_2AMU0aEn8

Javel. Har du det ellers bra?

 

Mye kan sies her, men så var svaret ditt i alle fall tomt for ordet "veganer" og "kjøtt", og det takker vi for.

Når det gjelder miljø, så burde slike bruk-en-gang-og-kast butikker ikke være regulert av noen andre enn forbrukerne, som burde bruke de i langt mindre grad. Det var det jeg mente, i lys av en stadig mer forsøplet verden.

Men, det er jo så billig og enkelt.

If you find something cheaper, fuck it!

Lenke til kommentar

Javel. Har du det ellers bra?

Mye kan sies her, men så var svaret ditt i alle fall tomt for ordet "veganer" og "kjøtt", og det takker vi for.

Når det gjelder miljø, så burde slike bruk-en-gang-og-kast butikker ikke være regulert av noen andre enn forbrukerne, som burde bruke de i langt mindre grad. Det var det jeg mente, i lys av en stadig mer forsøplet verden.

Men, det er jo så billig og enkelt.

If you find something cheaper, fuck it!

Marked er kultur og stor grad styrt av media, slik Schibsted AS. At venstresiden ikke gidd å forholde seg til taller og kaller ting for “0-utslepp” bil osv er kultursvikt.

Kan ting brennes og gå i restavfall så bare kjøp, fjærnvarme er greit. Kjøp Deg en slegge og 1 boks sleggefett om det ikkje er godt nok til brukthandelen, da går det meste ned i dunken og Du sparer kjøring.

 

Flaskevatn, 2 mm tynnere telefon, lavcarbo mat og hull i buksene er derimot ikke bra. IKEA har ennu ikke komt med huller i sofatrekket, og mange får Du kjøp nytt trekk til.

Nei, en bremseskive til 900 er ikke bedre enn den til 300, olje til 250 er ikke bedre enn den til 50 osv, ei heller er eids-medesin til $ 15 000 bedre en den til $ 100. Det medfører bare mer private jettfly og et enormt reklamepress.

 

Noen som husker typografstreiken....?

Lære, forholde seg til, tjaa....

https://no.m.wikipedia.org/wiki/René_Descartes

 

Hadde kun hatt focus på kunder < 35 år “gamle” var eg IKEA og Biltema, resten lever jo i sin bobble og er vanskelig å få inn i en annen “menighet”.

Ta et bord med aktuatorer, er over 10 år siden det kostet 5 000...... Ahh, hva det kan brukes som, +++ 100 ting.

https://www.youtube.com/watch?v=VZBJmoORm0k

 

Så kva kan man gjøre for å fange fremtidige kunder i 16-25 års alder, dei med stort MOT, en viss åpenhet og lite resurser.

Som den litt løse 1 år gamle snutten i forrige komentar berører, vi heng fast i det vi starter med før vi er 10 år. For min del LEGO, dissikering av husholdningsmaskiner og det som følger med et lite gardssagbruk med en 6 spindlet 6 tonns høvel (1964 model fra Jonsred). For så å tegne bobil med støvsugersnabel for å fyre damp motor med søppel fra grøften etter hvert som man kjørte fremover.

Det er over 40 år siden, og nu får man se hvordan det går med patentering og så enhendig prototyping for å ta verdensrekord. En kompleks fantasi med enkle tekniske løsninger (ca 5 hyllekomponenter).

 

Man kan si det slik. IKEA har vertfall 1 person i hvert av landene dei opererer i som bare følger aviser og media, og har eigne søkemotorer. I motsatt fall er dei feilorganisert.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Surpomp. Skjønner godt de skygget banen og unngår deg som pesten. Er du helt uten sosiale antenner og bryr du deg så lite om andre mennesker at du faktisk er arrogant nok til servere biff til mennesker du vet ikke spiser kjøtt? 

 

Nesten rart du ikke fikk deg en ørefik av gjestene før de dro, den hadde vært fortjent. 

 

Kan jeg da smekke til en veganisk vennine om ho ikke serverer biff når jeg kommer på besøk? Eller om jeg får en ren vegitar rett? 

 

Du snakker mye om respekt men det må vel gå begge veier? 

Endret av MysticoN
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du vet altså ikke hva en veganer er? Forsøk å google det så blir det kanskje mer forståelig for deg. Hvorfor skal du ikke respektere folk og deres valg bare fordi de spiser annerledes enn deg selv, er ikke det en i overkant navlebeskuende holdning?

 

Veganer er ofte kresne og vanskelige mennesker.. Har selv bodd med ei i mange år og vi klarte det med mat uten noe problem. Så lenge folk har respekt for HVERANDRE så er det ikke noe problem. Jeg bryr meg ikke om hva du spiser om du ikke bryr deg om hva jeg spiser. Er vi på besøk og får en tallerken så spiser vi det vi liker/klarer og klager eller smekker ikke til noen. 

 

 

Endret av MysticoN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Også kalt veganer av ordbøker og leksikon, antar at du legger til fanatiker fordi det ikke blir nedsettende nok å kun si veganer.

https://snl.no/veganer

https://ordbok.uib.no/VEGAN

https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/hva-skjer/Aktuelt-ord/vegetar-og-vegan/

 

Kjøtterstatninger er laget for å gjøre det lettere å spise kjøttfritt fordi vi kan bytte ut kjøtt i oppskrifter med kjøtt. Det handler om smak, ikke utseende. Dessverre er det få (kanskje ingen) av disse produktene som klarer å erstatte kjøtt på smak.

Er det så nedsettende å være veganer da? Problemet er vel som i visse andre "ideologier" at noen går for langt og blir radikale eller fanatikere i sitt syn og visjon.

Med fanatikere mener jeg de som plager veganere som går med bunad, plager veganere som bruket ull eller sover på vanlige hotell m.m. Da går det for langt.

 

Hvorfor skal man fake en kjøttsmak på noe, når man er i mot å spise kjøtt?

Alltid morsomt når noen velger å ta ting ut av sammenhengen å tro at man vinner argumentasjonen på det.

 

Han definerte veganfanatiker som alle som spiser kun plantebasert - altså alle som spiser vegansk. Jeg mener det blir for dumt å si at alle som spiser vegansk er fantikere, du kan være enig med meg eller du ta kan ha feil.

 

Det finnes mange grunner til at folk spiser vegansk. Noen tenker klima, andre tenker helse og du har dem som mener at dyr ikke skal lide under mennesket og at det derfor er uetisk å spise dyrebasert. Jeg har aldri sett noen som er mot å spise kjøtt på grunn av smak så argumentet ditt virker dumt. Dersom du får til å lage noe som smaker like godt som en biff, men som er laget av soya eller bønner begynner ikke dette produktet å forurense like mye som storfedrift gjør, det blir ikke plutselig like stor risiko for hjerte- og karsykdom som det rødt kjøtt fører til og det krever heller ikke at dyr blir avlet opp til kjøttproduksjon. Jeg forstår virkelig ikke hvordan du kan innbille deg at du hadde et godt poeng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alltid morsomt når noen velger å ta ting ut av sammenhengen å tro at man vinner argumentasjonen på det.

 

Han definerte veganfanatiker som alle som spiser kun plantebasert - altså alle som spiser vegansk. Jeg mener det blir for dumt å si at alle som spiser vegansk er fantikere, du kan være enig med meg eller du ta kan ha feil.

 

Det finnes mange grunner til at folk spiser vegansk. Noen tenker klima, andre tenker helse og du har dem som mener at dyr ikke skal lide under mennesket og at det derfor er uetisk å spise dyrebasert. Jeg har aldri sett noen som er mot å spise kjøtt på grunn av smak så argumentet ditt virker dumt. Dersom du får til å lage noe som smaker like godt som en biff, men som er laget av soya eller bønner begynner ikke dette produktet å forurense like mye som storfedrift gjør, det blir ikke plutselig like stor risiko for hjerte- og karsykdom som det rødt kjøtt fører til og det krever heller ikke at dyr blir avlet opp til kjøttproduksjon. Jeg forstår virkelig ikke hvordan du kan innbille deg at du hadde et godt poeng.

 

Folk må huske på ulikheten mellom veganer og vegetarianer.

For øvrig har nok noen misforstått hvis det vises til mine innlegg, når det gjelder fanatiker som argumentasjon. At noen er i mot å spise kjøtt pga smak er jo en litt annen vri, jeg har heller ikke hørt om det, men nå er jeg ikke noen veganekspert heller.

Vi trenger faktisk fanatikere på en del områder, for folk som setter ting på spissen og noe ut av kontekst, setter holdninger og tankemønster på prøve. For noen veganere så er ikke dyrevelferd engang et tema.

Er det f.eks. riktig å gi full støtte til veganere som viser til at barn bli indoktrinert til dyreplaging via barnesanger som "kua mi jeg takker deg" og "bæ, bæ lille lam". Da mener jeg at man mister evne til nøyanser og folks evne til å foreta egne valg. Jeg kaller det veganfanatikere :-) 

Å være veganer er en livsstil som er forbeholdt de rike i den industrielle delen av verden. Man må også følge opp barn av veganere, med tanke på feilernæring. Barn er prisgitt at foreldrene gir riktig kosthold. Sykehus i den industrielle verden har økning av feilernærte barn fra veganerforeldre. Noen med død til følge.

 

Det er for øvrig mye spennende å lese om forskning og erfaring med veganere, konsekvensene er nok mye større onn mange forstår. Ikke bare mangler på visse stoffer, men også kroppens evne til å ta til seg næringsstoffer endres negativt hos en veganer. Veganisme er ikke noe som er i menneskehetens historie, men har som sagt blitt mulig nå i den rike industrielle delen av verden.

Da takker jeg for meg i denne tråden.

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Surpomp. Skjønner godt de skygget banen og unngår deg som pesten. Er du helt uten sosiale antenner og bryr du deg så lite om andre mennesker at du faktisk er arrogant nok til servere biff til mennesker du vet ikke spiser kjøtt? 

 

Nesten rart du ikke fikk deg en ørefik av gjestene før de dro, den hadde vært fortjent. 

 

Kan jeg da smekke til en veganisk vennine om ho ikke serverer biff når jeg kommer på besøk? Eller om jeg får en ren vegitar rett? 

 

Du snakker mye om respekt men det må vel gå begge veier? 

Det er faktisk ganske annerledes.

Om en veganer blir satt til å spise kjøtt kan personen faktisk bli syk, matforgiftning.

Det skjer ikke om du spiser vegansk mat.

 

For ikke å nevne hele poenget med at du forlanger at noen skal drepe et dyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jeg da smekke til en veganisk vennine om ho ikke serverer biff når jeg kommer på besøk? Eller om jeg får en ren vegitar rett? 

 

Du snakker mye om respekt men det må vel gå begge veier? 

 

 

Respekt må gå begge veier, men nei du kan ikke vente å få servert kjøtt hjemme hos en veganer. Med mindre de gjør et unntak og lager en kjøtt-rett kun for deg. Tror nok ikke en veganer vil forlange at du spiser fatet tomt......

 

Det du gjorde aller først var sammenliknbart med å servere svinekjøtt til en du vet er troende jøde, eller andre som ser på svinekjøtt som urent. Det i seg selv vil nok både mange jøder og muslimer sette på kontoen for "uforstand" og helt greit akseptere - noe dine gjester også gjorde når de spiste tilbehøret. 

 

Men du eskalerte fra å "ha vært ubetenksom" til å bli frekk, nedlatende og virkelig latterliggjøre gjestenes livsstil og valg når du ble så ufin at du nærmest forlangte at de skulle spise opp biffen før de fikk forlate bordet. Som om gjestene dine var noen trassige dritt-unger. 

 

Om du ikke selv klarer å se at det siste var det verste så går det nok på sosiale ferdigheter og da er det bare en ting å gjøre, du må øve på det sosiale. Og kommer du ofte i slike situasjoner så kanskje bør du øve med profesjonelle? 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De får starte først

Har heldigvis ingen veganere i familien

 

 

Så du velger å ikke ha respekt for folk som spiser annerledes enn deg? Er du seriøs nå eller forsøker du kun å starte en hissig debatt? 

 

Hva med folk som er totat lavholds til alkohol? Ser du ned på dem også? Eller folk som aldri tar fly? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Veganer er ofte kresne og vanskelige mennesker.. Har selv bodd med ei i mange år og vi klarte det med mat uten noe problem. Så lenge folk har respekt for HVERANDRE så er det ikke noe problem. Jeg bryr meg ikke om hva du spiser om du ikke bryr deg om hva jeg spiser. Er vi på besøk og får en tallerken så spiser vi det vi liker/klarer og klager eller smekker ikke til noen. 

 

 

 

 

Ok, så du er klar over hva veganere står for. Likevel velger du servere biff, og attpåtil være frekk når du ber dem spise opp maten sin. Da er du jo enten sosialt klønete eller rett og slett en kjip jævel som ønsket å presse dine matvaner over på dine gjester. 

 

Om du forsøker å tenke godt gjennom den situasjonen så ser du kanskje hva du må gjøre fremover. Uansett ønsker jeg deg god bedring, vi mennesker tar till oss ny lærdom og endrer oss heldigvis hele livet. Så det er ingen umulig oppgave å behandle andre mennesker med respekt. Jeg tror du vil klare å opptre mer respektfullt framover om du bare reflekterer litt over hva som skjedde og hvorfor resultatet av den middagen ble som det ble. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...