Gå til innhold

– Apples kraftigste Mac noen sinne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fortell meg da, om du kan, hva kan hindre hvem som helst å kjøpe Xeon, og EEC-minne, og ikke bare de samme komponentene men raskere komponentene for mindre penger og bygge en enda kraftigere maskin?

 

Man får jo ikke tak i disse VegaII Pro GPUene med doble brikker og infinity fabric som linker de sammen. Man får heller ikke det Afterburner-kortet som Apple har laget en custom chip for, for å håndtere 8K video uten transcoding. Og man kan samtidig jobbe med 3 8K streams via det kortet. Altså HW-aks av 8K video. Det får man vel heller ikke sånn uten videre. 

 

Så for de som har tenkt å jobbe med 8K video, så virker jo Mac Proen som "gunstig" valg. Sikkert ikke veldig mye konkurranse heller.

 

Skulle veldig gjerne likt å ha den skjermen som desktop monitor :D

Lenke til kommentar

Apple har jo alltid vaert dyrt men dette tar jo prisen.

Det pleide jo å vaere omtrent dobbelte prisen til hvis du bygger en pc selv.

 

For 60kkr får du en akkurat like potent maskin som den jeg bygget for meg selv for 15000kr for hele 2,5 år siden!!

 

Dette er helt vanvittig... begynner å bli en ganske begrenset kundegruppe disse kan vaere tenkt for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haha, hvem kjøper dette med mindre de driver med film.

 

Dette er jo mer eller mindre ubrukelig for den jevne gamer.

 

Og når nevnte de gaming, en eneste gang, under presentasjonen? Dette er ikke en maskin for gamere. I det heletatt. Dette er en maskin for dem som driver med 8k RAW video redigering, de som jobber i musikk programmer som Logic, eller ekstremt high-end fotografer. Maskinen er ikke rettet mot den vanlige mann i gata, ei heller skjermen. 

 

All things considered så er ikke prisene veldig over the top. De er helt in-line med Apples tidligere pro maskiner, og skjermen er, for meg som driver med pro-video redigering og har BEHOV for en nøayktig referanse monitor, mye billigere enn 1080p referanse monitoren jeg jobber på i dag, til kr. 90,000. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple har jo alltid vaert dyrt men dette tar jo prisen.

Det pleide jo å vaere omtrent dobbelte prisen til hvis du bygger en pc selv.

 

For 60kkr får du en akkurat like potent maskin som den jeg bygget for meg selv for 15000kr for hele 2,5 år siden!!

 

Dette er helt vanvittig... begynner å bli en ganske begrenset kundegruppe disse kan vaere tenkt for.

 

 

Jaha? Hvordan får du det mattestykket til å gå opp? La oss ta ett eksempel. Nå har ikke jeg sett det nøayktige navnet på 8-core Xeon prosessoren som står i den nye Mac Proen, men regner med det er i den siste serien til Intel, "2nd Generation Scalable", og enten en Xeon Silver eller Gold. Den billigste 8-core Xeon Silver, har en pris på $900, og Gold $1900 - altså enten kr. 9000 eller kr. 15200 for prosessoren alene. Legg til ett server hovedkort med 8 full size PCI-E slots, grafikkkort, ECC DDR4 RAM, en 1400W platinum PSU og du er langt over kr. 30,000, om ikke 40,000. 

 

Ja, denne maskinen er dyr. Veldig dyr, men den er ikke så ekstremt overpriset som folk påstår. Mac Pro har alltid vært ekstremt dyre, men til gjengjeld er de fleksible, ekstremt kraftige, og varer i evig tid (vi jobber fortsatt aktivt på en Mac Pro fra 2009 uten problemer).

 

Vil og poengtere at denne maskinen fra Komplett, koster kr. 52,000 og bruker en utdatert Xeon fra 2017. https://www.komplett.no/product/11174?offerId=KOMPLETT-310-11174#

Endret av Yaricks
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man får jo ikke tak i disse VegaII Pro GPUene med doble brikker og infinity fabric som linker de sammen. Man får heller ikke det Afterburner-kortet som Apple har laget en custom chip for, for å håndtere 8K video uten transcoding. Og man kan samtidig jobbe med 3 8K streams via det kortet. Altså HW-aks av 8K video. Det får man vel heller ikke sånn uten videre.

 

Så for de som har tenkt å jobbe med 8K video, så virker jo Mac Proen som "gunstig" valg. Sikkert ikke veldig mye konkurranse heller.

 

Skulle veldig gjerne likt å ha den skjermen som desktop monitor :D

Du kan kjøpe Radeon Pro SSG som er hakket kraftigere en VegaII. Som sagt, jeg skjønner ikke hva du snakker om. Antageligvis finnes det vel ifølfe deg ingen monitor-stativ heller som ikke koster 10000.

 

Som jeg sa, og du beviser påstanden min med din uvitenhet: en maskin så utrolig overpriset er myntet på de som ikke vet bedre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Ofte dyrere, hvis du går for samme komponenter. Altså tilsvarende Xeon-prosessor, tilsvarende ECC-minne og like rask SSD. Det er flere som har prøvd å sammenligne f.eks. profesjonelle ferdigløsninger fra både Dell og HP, eller selvkomponerte løsninger - det blir ofte dyrere.

 

Ikke med de samme komponentene nei. Dette er pro-grade komponenter. Altså Xeon-prosessor, ECC-minne og veldig rask SSD.

Fortell meg da, om du kan, hva kan hindre hvem som helst å kjøpe Xeon, og EEC-minne, og ikke bare de samme komponentene men raskere komponentene for mindre penger og bygge en enda kraftigere maskin?

Dette er for proff segmentet. Jeg jobbet på Silicon Graphics maskiner til 200k på begynnelsen av 2000-tallet. For det fikk man uovertruffen brukerstøtte og hardware som var testet for kompatibilitet. Ja, alle pc-deler er "kompatible", men i den virkelige verden kommer ikke alltid komponent x like godt overens med komponent y. Det viktigste med datamaskiner ment for produktivitet er oppetid. I en større bedrift har man noen dusin av disse maskinene. Det man ikke ønsker å bruke tid på er feilsøk. De kronene man sparte for å bygge selv forsvinner da ganske kjapt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[Nye Mac Pro kan spekkes hinsides langt over det du er i stand til å bygge selv.

 

Det er ikke vanskelig å bygge en mye kraftigere maskin enn det du kan i dette Apple-chassiet. Innenfor hva Apple tillater mht garantier osv blir avstanden enda større.
Lenke til kommentar

Man man bygge mye fint selv, men for selskaper som trenger et støtteapparat og maskinvare som bare fungerer så er det ikke noe valg.

For 10-15 år siden var dette et viktig poeng, men det er lenge siden slagordet "it just works" holdt vann. Apple har lenge sett seg blinde på markedet med hodeløse "pek-og-trykk-brukere" (iDingser) og gitt sine profesjonelle brukere en kald skulder. En rekke alvorlige feil relatert til produkter for tunge brukere og tilhørende 3.parts maskinvare har blitt stående uten rettinger gjennom flere versjoner av operativsystemet. Flere jeg kjenner som var trofaste Mac-brukere i mange år vil ikke lenger ha noe med hverken Apple eller deres produkter å gjøre, etter å ha sløst bort masse tid og penger på løsninger som enten ikke fungerer i det hele tatt eller er for ustabile til å kunne brukes i produksjon.

Endret av phel21
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Si hva dere vil, men Apple går så det suser. De har klart å skape et design/luksus marked for datamaskiner og de tjener rått på det. Personlig ville jeg ikke kjøpt disse produktene, men det er tydeligvis et marked. For meg blir det litt de samme som å kjøpe seg en Rolex. 

Spørsmålet er rett og slett hva man prioriterer. Vil man ha en klokke som viser tiden eller vil man ha et statussymbol/mote-objekt?

Bravo Apple.

Endret av Flin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

wow apple har falt kraftig på design de siste åra, fy faen for en stygg kasse.

hvor vanskligt er det å lage noe slick og thermal venlig uten å se ut som enten en rbg gamer turdpc eller ett over designet rivjern?

en pc skal være funksjonell i alle aspect og helst i en svart boks som har god lufting og lett å jobbe med.

men alle vet jo at apple sine produkter skal ikkje jobbes med, kun se kule ut til en hinnsides pris

Lenke til kommentar

Det ville ellers vært morsomt om alle dere som "leker dere på Komplett" linket til resultatet, så kunne trådens deltagere selv vurdere om det er "j*vla mye mer maskin for samme summen."

 

Ikke at det spiller noen rolle. Vi er så allikevel ikke målgruppen.* Så da kan vi jo bare handle på Komplett, Apple gråter nok ikke en skvett over at de mister den jevne gamer med denne maskinen.

 

Geir :)

 

* Jeg er målgruppen, må bare vinne i Lotto.**

 

** Da må jeg kanskje spille Lotto først. Og så må jeg vinne, og det gjør jeg sikkert aldri. ***

 

*** Kanskje jeg bare kan ha en liten innsamling på forumet.  :wee:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er for proff segmentet. Jeg jobbet på Silicon Graphics maskiner til 200k på begynnelsen av 2000-tallet. For det fikk man uovertruffen brukerstøtte og hardware som var testet for kompatibilitet. Ja, alle pc-deler er "kompatible", men i den virkelige verden kommer ikke alltid komponent x like godt overens med komponent y. Det viktigste med datamaskiner ment for produktivitet er oppetid. I en større bedrift har man noen dusin av disse maskinene. Det man ikke ønsker å bruke tid på er feilsøk. De kronene man sparte for å bygge selv forsvinner da ganske kjapt.

... ja men hva for noe argumentering er dette? Kompatibilitet finner man ute på forhånd før man hadde bygget en så dyr maskin. Om noe skulle gå galt (som kan være tilfelle uansett maskin) kan man i det aller minste bytte ut komponenter i en PC til omtrent hva som helst tislvarende selv, få service overalt og til rimeligere penge enn mac. Uansett er dette en avsporing - ingenting i den maskinen hverken hardware, software eller support rettferdiggjør en slik pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At ei maskin med ein 8-kjerners CPU, 32 GB ECC RAM og 256 GB SSD skal starte på 60k høyrest absurd ut. Kunne tenke meg å sjå prisen på den topspecca varianten!

 

Det er sikkert ei fantastisk maskin i bruk då, og delar av prisen er sjølvsagt økosystemet. Det er verdt det om ein klarer å lage Thanos bittelitt meir realistisk!

Startkonfigurasjonen er høyst ordinær, med 580 skjermkort, og til den prisen!

 

Toppkonfig og prisen blir interessant. Disney-priser for proffene hos Disney.

Endret av C64C
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man får jo ikke tak i disse VegaII Pro GPUene med doble brikker og infinity fabric som linker de sammen. Man får heller ikke det Afterburner-kortet som Apple har laget en custom chip for, for å håndtere 8K video uten transcoding. Og man kan samtidig jobbe med 3 8K streams via det kortet. Altså HW-aks av 8K video. Det får man vel heller ikke sånn uten videre.

 

Så for de som har tenkt å jobbe med 8K video, så virker jo Mac Proen som "gunstig" valg. Sikkert ikke veldig mye konkurranse heller.

 

Skulle veldig gjerne likt å ha den skjermen som desktop monitor :D

Du kan kjøpe Radeon Pro SSG som er hakket kraftigere en VegaII. Som sagt, jeg skjønner ikke hva du snakker om. Antageligvis finnes det vel ifølfe deg ingen monitor-stativ heller som ikke koster 10000.

 

Som jeg sa, og du beviser påstanden min med din uvitenhet: en maskin så utrolig overpriset er myntet på de som ikke vet bedre.

På hvilken måte er de gamle Pro SSG kortene bedre enn de nye Radeon Pro Vega II kortene ?

 

Det at de har halvparten så lite båndbredde til minnet, eller utfører 2 TF mindre instruksjoner i FP32 ?

 

Forklar gjerne :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å kjøpe billigere PC i deler og sette sammen selv får man vel stort sett alltid til. Så utrolig mye mas om prising hver bidige gang det kommer en Mac Pro. To ting forstår dere ikke:

1. Sammenligne dette med andre som leverer ferdige maskiner; f.eks. Dell. Ja, Apple har generelt dyre produkter, men jaggu er slike work stations fra andre produsenter også i samme prisklasse.

2. Målgruppen. Det er kun laget for folk som tjener penger på maskinen sin. Å snakke om å vinne i lotto er helt latterlig, det er ingen som trenger å vinne i lotto om man omsetter for et par millioner på ting produsert på maskinen. Det er IKKE du som skal kjøpe den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...