Gå til innhold

– Apples kraftigste Mac noen sinne


Anbefalte innlegg

Du sammenligner epler og bananer. Hele poenget med Xeon plattformen er skalerbarhet. Den støtter multi-cpu oppsett. Threadripper plattformen støtter kun en enkel cpu. EPYC er motstykket til Xeon, ikke Threadripper. Da tenker jeg prisen også blir litt annerledes?

 

Det sagt så er det jo ingen tvil om at Apple tar seg godt betalt.

 

 

Nei, det har vi ikke:

https://www.apple.com/mac-pro/specs/

 

Den siden har jo ikke priser da, unntatt grunnmodell. Derimot bekrefter det at Apple ikke bruker Xeon Gold, som også Wikipedia sier. De bruker denne CPU serien, sikkert derfor de er cappet til 28 kjerner:

https://www.tomshardware.com/news/intel-cascade-lake-3000-series-xeon-w-cpus,39575.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Mac_Pro

 

Ser vi her så er faktisk ikke CPUen 32.000 kroner, men 7500-8000 kr. Og Macen er ikke akkurat skalerbar så lenge 28 core er maks da. De har ikke multi-CPU.

 

Så si vi bytter ut hovekort med dette:

https://www.proshop.no/Hovedkort/Supermicro-X11SPL-F-Hovedkort-Intel-C621-Intel-Socket-P-socket-DDR4-RAM-ATX-/2630348?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

 

Og CPU med en Intel Xeon W-3223 som vi sier koster 8000-9000 kroner. Dette blir da 3000 kroner mer enn listen her:

https://www.komplett.no/wishlist/shared/8cc5f7ca-3052-4249-8b94-3302146785d5

 

 

Legg til noen ekspansjonkort for Thunderbolt eller annet jeg har glemt og du er på si 30.000 kroner. Med en startpris på 6000 USD er da Mac Pro over dobbelt så dyr som komponentene.

 

Selv om du kjøper hos Dell:

5FuKELJ.jpg

 

Og legger på 25% moms. Dette er inkludert 3 år support fra Dell hvor de møter opp og fikser. Likevel billigere. Altså uansett hva folk sier, uansett hvilket argument du bruker, så ser jeg ikke hvordan en Mac Pro ikke er overpriset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Og legger på 25% moms. Dette er inkludert 3 år support fra Dell hvor de møter opp og fikser. Likevel billigere. Altså uansett hva folk sier, uansett hvilket argument du bruker, så ser jeg ikke hvordan en Mac Pro ikke er overpriset.

 

Så, 40,390*1.25 er kr. 50,487. 

 

Jeg gidder ikke å søke opp denne maskinen på Dells sider, men har den 2x 10 GbE? Noe sier meg at den ikke har det, og 2x 10 GbE kort er forbanna dyre.

 

Uansett - tar Apple mer enn markedspris kontra ytelese på den nye Mac Proen? Absolutt, helt klart. De tar mer enn de har gjort tidligere, men sansynligvis for å få en return på det de har brukt i RnD de siste årene. Men betyr det at den nødvendigvis er overpriset for de proffesjonelle som har behov for denne maskinen? Det tror ikke jeg. Hadde jeg fortsatt jobbet 100% med video arbeid, kunne jeg tjent inn den ekstra kostnaden etter bare ett par dager med konsulent fakturering i forhold til en eksisterende iMac. 

Endret av Yaricks
Lenke til kommentar

Så, 40,390*1.25 er kr. 50,487. 

 

Jeg gidder ikke å søke opp denne maskinen på Dells sider, men har den 2x 10 GbE? Noe sier meg at den ikke har det, og 2x 10 GbE kort er forbanna dyre.

 

Uansett - tar Apple mer enn markedspris kontra ytelese på den nye Mac Proen? Absolutt, helt klart. De tar mer enn de har gjort tidligere, men sansynligvis for å få en return på det de har brukt i RnD de siste årene. Men betyr det at den nødvendigvis er overpriset for de proffesjonelle som har behov for denne maskinen? Det tror ikke jeg. Hadde jeg fortsatt jobbet 100% med video arbeid, kunne jeg tjent inn den ekstra kostnaden etter bare ett par dager med konsulent fakturering i forhold til en eksisterende iMac. 

Du kan ikke søke den opp, da hadde jeg linket den. De lager grunnmodeller av workstations og så konfigurerer du etter behov. Jeg valgte Dells dyreste workstation og konfigurerte, og ja, den har to stk 10 GbE. Listen over specs var bare så lang fordi du kan legge til uendelig mye tillegg til en slik workstation. Du kan konfigurere denne Dell-en mye kraftigere enn en Mac Pro også.

 

Du betaler altså 20% mer for Apple logo enn Dell logo, uten å inkludere Apple Care som du må kjøpe utenom også. Så da blir det vel mer 25-30% tenker jeg.

 

Jeg bryr meg ikke hva Apples R&D er (De har lave R&D tall om du ser på regnskapet deres forresten) det er ikke noe vi forbrukere trenger å bry oss om. Dell bruker og penger på R&D, ikke sant? Vi vet fra regnskapet at Apple ikke har noen veldig høy andel brukt på R&D. Stort sett så outsourcer Apple R&D til andre og kjøpe de produktene, samme gjør jo Dell. Så dette er dårlig unnskyldning. 

 

Det siste blir og dårlig argument. I forhold til iMac? Ok? Men det var heller aldri argumentet. Sett i forhold til en Dell så betaler du betraktelig mye mer. Ok, det betyr mindre i forhold til lønnen din, men hvilket selskap klarer seg bedre, de som bruker 1 million ekstra i utgifter til utstyr for å få en bestemt logo, eller det selskapet som kjøper utstyret de trenger til best pris?

 

Og hva om du bruker Apple SW og du sitter der med en 7 år gammel Mac Pro, fordi Apple ikke har lansert noe nytt på 7 år. Og så sitter naboen din med en splitter ny Dell som er 10x raskere enn Macen din, fordi selv om det er den raskeste Macen på markedet er den 7 år gammel. Du kan ikke stole på at Apple lanserer ny HW. Så enkelt. Super risky å kjøpe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du sammenligner epler og bananer. Hele poenget med Xeon plattformen er skalerbarhet. Den støtter multi-cpu oppsett. Threadripper plattformen støtter kun en enkel cpu. EPYC er motstykket til Xeon, ikke Threadripper.

Det stemmer ikkje, Xeon omfattar både server og arbeidsstasjon. Mac Pro er ein arbeidsstasjon, og bruker derfor Xeon-W, så TR er det mest relevante å samanlikne med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

10000 kroner for en fuckings fot som kan kjøpes for 100-200 kroner som en vanlig fot? Jeesus..

 

 

Da kjøper du en vanlig fot da. Det er det fine med en tidlig lansering: Innen skjermen er på markedet har 3. parter laget billige stativer som passer. 

 

Som andre har sagt: Det hadde jo vært morsomt om akkurat prisen på foten bare var et markedsstunt. Så kommer høsten og Apple sier "Bare tulla". For hvis all reklame er god reklame så har dette skaffet dem oppmerksomhet...

 

Hvis ikke, kjøp en til 399,- kroner fra Komplett, om den er alt du trenger.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja. Nå har de et adapter for det da.

Jeg mener det er et marked for denne maskinen. Det finnes folk/firmaer som har råd til den. Blant dem så er det garantert noen som hadde klart seg et billigere alternativ.

 

Men at Apple fjerner ting som absolutt ikke er nødvendig irriterer meg.

 

Har denne 3.5 mm utgang eller trenger man adapter for det og?

Lenke til kommentar

Da kjøper du en vanlig fot da. Det er det fine med en tidlig lansering: Innen skjermen er på markedet har 3. parter laget billige stativer som passer. 

 

Som andre har sagt: Det hadde jo vært morsomt om akkurat prisen på foten bare var et markedsstunt. Så kommer høsten og Apple sier "Bare tulla". For hvis all reklame er god reklame så har dette skaffet dem oppmerksomhet...

 

Hvis ikke, kjøp en til 399,- kroner fra Komplett, om den er alt du trenger.

 

Geir :)

Det hadde vært helt greit om VESA mounten ikke var 2000 kr da. Den hadde kostet en hundrelapp fra Kina maks. Apple har hva et par tusen prosent margin? (ja marginer fungerer ikke slik men). Da hadde det jo vært et valg.

 

Eksempelvis kommer min Dell monitor med fot inkludert... utrolig. Derimot er Dell veldig flinke med monitorer og foten settes inn i skjermen med? Et VESA feste. Så det er utrolig lett å bare bytte ut foten med hva som helst annet. 

 

Her har altså Apple brukt penger på å utvikle et annet feste for å tvinge folk til å kjøpe en 2000 kr adapter eller 10.000 kr fot. Det er bare dårlig gjort uansett hvordan du ser på det. Det er sånn Ryanair gjør. Du kjøper billett for 100 kr. Så kommer tillegg på 500 kr ellers kan du ikke fly likevel. Slik praksis burde vært ulovlig nesten. 

 

Foten alene kan være PR stunt, men skjermen skulle kommet med VESA støtte helst eller i det minste med VESA bracket i esken.Da kunne du gått på komplett og bare kjøpt.  Det kan du jo ikke nå...

Lenke til kommentar

Foten alene kan være PR stunt, men skjermen skulle kommet med VESA støtte helst eller i det minste med VESA bracket i esken.Da kunne du gått på komplett og bare kjøpt.  Det kan du jo ikke nå...

 

 

Kanskje du kan, når skjermen kommer. Det sitter sikkert nok av kinesere og lager prototyper på det festet allerede.

 

Ellers helt enig at det er tullete av Apple.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...