Gå til innhold

– Apples kraftigste Mac noen sinne


Anbefalte innlegg

Nå tror jeg ikke poenget er om Intel Xeon er overpriset, men om den nye Apple Mac Pro er det. En Gold 6134, hvis det er det Mac Pro bruker, koster 25 000 kroner alene på Komplett: Intel Xeon Gold 6134 Prosessor. Hvis det er en 6144 - Apple sier deres er 3,5 GHz - så skal Komplett ha 33 000: Intel Xeon Gold 6144 Prosessor.

 

Geir :)

På en måte enig, på en annen side ikke.

 

For kunder er det ytelsen som teller. De bryr seg ikke om det er AMD eller Intel. At Apple velger Intel og høyere pris... vel det er deres problem. Ikke mitt. Skal jeg lage et konkurrerende produkt så står jeg selvfølgelig fritt til å putte inn en AMD CPU og vise til høyere ytelse.

 

 

På den andre siden sett ifra Apples marginer har du et poeng, men selv om vi legger til 26K så er den fortsatt en god del dyrere enn delene tilsammen.

 

Det er i det heile tatt vanskeleg å diskutere om Xeon er overprisa eller ikkje. Produkt i proff-segmentet har sjeldan eit ein-til-ein forhold mellom pris og ytelse, Intel har ikkje hatt reell konkurranse der på ei stund og Apple kjøper inn CPUar til ein anna pris enn kva ein finn på Komplett.

 

Det er freistande å la marknaden få definere svaret, om Intel får solgt nok av sine Xeons, og om Apple får solgt nok av sine Mac Pro, så kan ein vanskeleg seie at dei er overprisa. Det er tydelegvis nok folk som synest det er verdt det!

 

Lett å vere etterpåklok så klart, men eg lurer på om ikkje dette kunne blitt eit råare produkt om det var basert på Zen 2. Alt frå Intel har ein litt aldrande vibb over seg akkurat i desse dager!

Vel Apple faller i salg, så går du utifra markedet, så er faktisk Apple overpriset. 

 

Ganske bullshit å komme med custom build som ikke takler AVX-512. Prøv igjen.

 

Edit: Ser du har valgt en tregere SSD også, og PSUen er svakere i din build. Hvor er Afterburner-kortet?

Du må nesten vise til hvorfor AVX-512 er viktig og hva det har å si for ytelse om du skal komme med et slikt argument.

 

Nei, jeg har ikke valgt tregere SSD. Alle SSDer Apple bruker er utrolig dårlige. Jeg la tom ved en 2x så stor. Burde egentlig lagt ved en MX500 256 GB, eller kanskje BX....

 

PSUen trenger å levere den mengden strøm PCen trekker. Det at Apple velger å legge ved en PSU som takler topp-speccet Mac Pro også ved entry level er deres problem. Ikke mitt. Jeg kunne gått ned til 800W også om jeg ville, var generøs og la ved så stor. Den PCen trekker maks 500W.

 

Hvorfor skal den ha Afterburner kort? Dette er så typisk Apple forsvarere. Apple lager denne spesielle tingen som de låser til egne produkter og så "må" alle ha denne og "ingenting" annet fungerer, fordi du "må" ha den. Så selv om en Apple koster dobbelt så mye, så "må" den kjøpes, fordi Apple låste ett eller annet. Jeg la frem liste, om du har tenkt å være useriøs så gidder jeg ikke mer altså. Du kan gjerne kjøpe denne for min del, men du kan ikke si at prisen er rimelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.servethehome.com/intel-xeon-gold-6134-benchmarks-and-review/2/

 

Entry level bruker en Xeon Gold 6134, nesten 100%

 

https://www.komplett.no/wishlist/shared/8cc5f7ca-3052-4249-8b94-3302146785d5

 

Her er liste. 20K norske kroner for et build som yter høyere enn denne Macen. Til altså 60K kroner.

 

Nå har ikke jeg så mye peiling på maskiner i proffsegmentet, men er det slik at denne maskinen du linker til kan utstyres med 28-core CPU, 1.5TB minne, to stk Radeon Pro Vega II Duo og afterburn? I så fall ville jeg ikke nølt med å sende en mail til Apple! Kan ikke se noen grunn til at de ikke skal tilby deg kontrakt og syv-sifret lønn når du så raskt og enkelt kan tilby de en 100% tilsvarende maskin til bare 33% av prisen. Utrolig. 

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg så mye peiling på maskiner i proffsegmentet, men er det slik at denne maskinen du linker til kan utstyres med 28-core CPU, 1.5TB minne, to stk Radeon Pro Vega II Duo og afterburn? I så fall ville jeg ikke nølt med å sende en mail til Apple! Kan ikke se noen grunn til at de ikke skal tilby deg kontrakt og syv-sifret lønn når du så raskt og enkelt kan tilby de en 100% tilsvarende maskin til bare 33% av prisen. Utrolig. 

Veldig morsomt....

 

Vi har bare info om en konfigurasjon. Diskusjonen var på om denne konfigurasjonen (entry level Mac Pro) var overpriset eller ikke. Entry level Mac Pro har hverken 28-core CPU (Threadripper går opp til 32 så ja, lett å få til...) 1.5 TB monne eller de AMD kortene (bare å kjøpe Nvidia kort istedenfor, de er bedre). Og hvorfor skulle noen PC ha et Apple monopol-kort.

 

Apple har enorme marginer, bare gå og se på regnskapet deres, det er ingen hemmelighet. De selger så dyrt, fordi de mener de tjener mest penger slikt. Ikke fordi det er en rimelig pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er absolutt den MAC PRO maskinen jeg har drømt om. Men prisen er rett og slett alt for høy. Til musikk produksjon hadde standard modellen med 1TB ssd vært perfekt. Det blir nok en Mac Mini på meg.

 

Skulle likt å se en ikke-pro utgave med 2066-sokkel og Core-i7-i9 prosessor. Kanskje litt færre ekspansjonsspor og mindre PSU. Ville vært perfekt for mer kravstore hjemmebrukere.

Lenke til kommentar

Fortell meg da, om du kan, hva kan hindre hvem som helst å kjøpe Xeon, og EEC-minne, og ikke bare de samme komponentene men raskere komponentene for mindre penger og bygge en enda kraftigere maskin?

Nei, ingen kan hindre deg i å gjøre det. Men det blir ofte dyrere enn å kjøpe Mac Pro eller iMac Pro. Linus Tech Tips hadde blant annet en video hvor de prøvde å bygge en PC med samme specs som Mac Pro, og resultatet ble at maskinen ble litt dyrere enn Apple sin løsning.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

https://www.servethehome.com/intel-xeon-gold-6134-benchmarks-and-review/2/

 

Entry level bruker en Xeon Gold 6134, nesten 100%

 

https://www.komplett.no/wishlist/shared/8cc5f7ca-3052-4249-8b94-3302146785d5

 

Her er liste. 20K norske kroner for et build som yter høyere enn denne Macen. Til altså 60K kroner.

 

Du sammenligner epler og bananer. Hele poenget med Xeon plattformen er skalerbarhet. Den støtter multi-cpu oppsett. Threadripper plattformen støtter kun en enkel cpu. EPYC er motstykket til Xeon, ikke Threadripper. Da tenker jeg prisen også blir litt annerledes?

 

Det sagt så er det jo ingen tvil om at Apple tar seg godt betalt.

Endret av Milmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har i denne tråden tatt spec for den rimeligste, som vi regner med koster 60000. (post #68 og #72)

Så har vi tatt tallene:

CPU: 3.5GHz Intel Xeon W, 8 cores, 16 threads

Minne: 32GB, Four 8GB DIMMs
Grafikk: AMD Radeon Pro 580X
Lagring: 256GB SSD
Andre egenskaper med datamaskinen ble ikke sett på av meg i hvertfall.
 
Vi så på hva en selvbygget pc med tilsvarende spec koster (det er brukt et hovedkort til 3000 kr)
For AMD prosessor til 7000 ble prisen ca 20000
Med Intel Xeon W3223 prosessor til 7500 så ble prisen ca 20500.
Altså en god del rimligere enn mac.
Endret av Svein M
Lenke til kommentar

 

Vi har i denne tråden tatt spec for den rimeligste, som vi regner med koster 60000.

Så har vi tatt tallene:

CPU: 3.5GHz Intel Xeon W, 8 cores, 16 threads

Minne: 32GB, Four 8GB DIMMs
Grafikk: AMD Radeon Pro 580X
Lagring: 256GB SSD
Andre egenskaper med datamaskinen ble ikke sett på.
 
Så så vi på en selvbygget pc med denne spec koster
For AMD prosessor til 7000 ble prisen ca 20000
Med Intel prosessor til 25000 så ble prisen ca 38000.
Altså en god del rimligere enn mac.

Det regnestykket er da fullstendig irrelevant når du setter sammen en maskin som på ingen måte kan sammenlignes med hva Apple selger? Det å pusle sammen en maskin som kun skal konkurrere med basismodellen på visse parameter hvor du ignorerer alle andre egenskaper og konfigurasjonsmuligheter er jo ikke akkurat spesielt imponerende, og det sier absolutt ingenting om prisnivået på Apple. 

Lenke til kommentar

Klart det sier noe om prisnivået. De tar seg ekstremt godt betalt for maskinvaren kontra ytelsen. Selv når vi snakker om konfigurasjoner i hundretusener klassen. Men det er klart at prisforskjellen jevnes litt mer ut når vi snakker om et oppsett som vil koste så mye.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Vi så på hva en selvbygget pc med tilsvarende spec koster

For AMD prosessor til 7000 ble prisen ca 20000

Med Intel Xeon Gold 6134 prosessor til 25000 så ble prisen ca 38000.

Altså en god del rimligere enn mac.

Du bør kanskje sette enn et hovedkort som faktisk greier prosessoren også, ikke bare et gamer-kort som du linket i oppsettet ditt.

 

Nå er det dessverre dårlig med workstation og server-grade hovedkort hos Komplett.

 

https://www.komplett.no/product/1124650/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-rog-dominus-extreme-socket-3647#

 

Edit:

 

Her er et eksempel på en arbeidsstasjon fra Supermicro med Xeon SP:

 

https://nextron.no/main.php3?PI=composeinfo&CID=40446

 

Der er det bare å velge å vrake av komponenter...

Endret av HKS
Lenke til kommentar

10000 kroner for en fuckings fot som kan kjøpes for 100-200 kroner som en vanlig fot? Jeesus..

Hvorfor kjøpe en fuckings server til 40.000 kroner når man får samme ytelse med å overklokke en gaming-PC til under 10.000 kroner? Jeesus..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klart det sier noe om prisnivået. De tar seg ekstremt godt betalt for maskinvaren kontra ytelsen. Selv når vi snakker om konfigurasjoner i hundretusener klassen. Men det er klart at prisforskjellen jevnes litt mer ut når vi snakker om et oppsett som vil koste så mye.

 

Nei det gjør det ikke. Du kan ikke bare se på en parameter og utelukke alle andre egenskaper når du sammenligner pris. Du må sammenligne tilsvarende produkter med tilsvarende egenskaper. Det burde jo være ganske selvforklarende. 

Lenke til kommentar

Kom til 59000 for en slik med Intel Xeon Gold 6134 SP og 32GB ram: (linken viser dessverre ikke oppsettet)

https://nextron.no/main.php3?PI=composeinfo&CID=40446

Og da slipper en å ha noe med Apple å gjøre.

 

Da har du nok glemt litt av hvert...

 

Du trenger GPU, så satt inn billigste de har (RTX 2060) også trenger du 10Gigabit Ethernet. 

Da har vi ikke noe disk, dessverre kan man ikke velge NVMe storage på siden til Nextron...

 

Vipps så var prisen for en arbeidsstasjon med ganske sammenlignbar hardware oppe i over 65000 kroner.

Mac Pro er ventet å starte på rundt 60.000 kroner... Kanskje var det ikke så dyrt allikevel. 

 

Ja, men kan alltid få hardware og produkter for konsumenter som yter likt eller bedre til en mye lavere pris, men det er ikke noe nytt, og det er sånn selv om maskinen kommer fra Dell, HP, Supermicro eller Apple

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe en fuckings server til 40.000 kroner når man får samme ytelse med å overklokke en gaming-PC til under 10.000 kroner? Jeesus..

Tja, kommer vel mer eller mindre over bruken til spesifikke oppgaver serveren kan gjøre bedre og mer effektivt enn en selvbygd maskin. Men joa, ser hva du prøver og peke frem, tenker jo at en "stand" til 10 tusen er veldig drøyt for en stand/fot til en skjerm bare ettersom en fot/stand ikke burde koste mer enn et parr hundre lapper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...