Gå til innhold

– Apples kraftigste Mac noen sinne


Anbefalte innlegg

Du kan kjøpe Radeon Pro SSG som er hakket kraftigere en VegaII. Som sagt, jeg skjønner ikke hva du snakker om. Antageligvis finnes det vel ifølfe deg ingen monitor-stativ heller som ikke koster 10000.

 

Som jeg sa, og du beviser påstanden min med din uvitenhet: en maskin så utrolig overpriset er myntet på de som ikke vet bedre.

 

Er ikke Radeon Pro SSG basert på VegaI og ikke VegaII? Har du sett hvordan de yter i forhold til hverandre?

 

Hvor mye koster et Radeon Pro SSG? Åja, rundt 50k. Så spørs det hvordan Vega I og II yter i forhold til hverandre og ikke minst, hvordan et Radeon Pro SSG yter i forhold til Radeon Pro VegaII. Usikker også på hvor mye Apple vil ta for å oppgradere til et slikt kort fra default configen.

 

Apropos skjermen. Jeg ville aldri kjøpt den selv, og ville heller ikke betalt så mye for en fot. Men det er fordi 1) jeg driter ikke penger, og 2), jeg ville kjøpt en VESA mount/arm og montert den selv. 

 

Kommer uansett ikke unna at det er ingen andre slik skjermer på markedet pr i dag og med tilsvarende ytelser. Syntes det var litt morsomt at de kaller den XDR da, siden den "bare" klarer 1600nits peak og 1000nits sustained. Burde vel klart 4000nits for å være i nærheten av å kalle seg XDR imo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dette er for proff segmentet. Jeg jobbet på Silicon Graphics maskiner til 200k på begynnelsen av 2000-tallet. For det fikk man uovertruffen brukerstøtte og hardware som var testet for kompatibilitet. Ja, alle pc-deler er "kompatible", men i den virkelige verden kommer ikke alltid komponent x like godt overens med komponent y. Det viktigste med datamaskiner ment for produktivitet er oppetid. I en større bedrift har man noen dusin av disse maskinene. Det man ikke ønsker å bruke tid på er feilsøk. De kronene man sparte for å bygge selv forsvinner da ganske kjapt.

... ja men hva for noe argumentering er dette? Kompatibilitet finner man ute på forhånd før man hadde bygget en så dyr maskin. Om noe skulle gå galt (som kan være tilfelle uansett maskin) kan man i det aller minste bytte ut komponenter i en PC til omtrent hva som helst tislvarende selv, få service overalt og til rimeligere penge enn mac. Uansett er dette en avsporing - ingenting i den maskinen hverken hardware, software eller support rettferdiggjør en slik pris.

Nå har jeg ikke sjekket akkurat denne maskinen opp mot tilsvarende alternativer, men 60k for en godt specca maskin for kommersiell produktivitetsarbeid er peanøtter. Ingen seriøs bedrift kjøper inn del-pc-er. Hvem skal bygge og stressteste disse systemene? Det krever tid og penger du ikke har medregnet. Bedrifter kan heller ikke drasse med seg pc-er ut på service når noe går skeis. Den kompatibiliteten jeg snakker om strekker seg utover listene til hardwareprodusentene. Ulike komponenter fra ulike produsenter snakker ikke alltid like godt sammen, selv om de deler samme spesifkasjonsstandarder. Det er en realitet som man må ta høyde for når man er avhengig av en stabil maskinpark.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Scenario 1: Produsentene for Avengers: Endgame (inspillingsbudsjett ca. 350 millioner dollar = to milliarder kroner!): "Jammen, Mac Pro koster jo 100 000 kroner pr. maskin, kan du ikke heller se på komplett.no?" 

 

Scenario 2: Videoredigerings-teamet på Avengers: Endgame til produsentene (spilte inn de samme to milliarder i åpningshelgen: "Vi rekker ikke lanseringsdatoen, for vi brukte en uke på å vurdere om hardware var kompatibelt med software, men vi sparte 20.000 kroner. Penger spart er penger spart...! 

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Men hvor mange som jobber profesjonelt med video er villig til å bruke tid på å bygge noe selv? Vil tippe ca. ingen.

 

Så man kan heller sammenligne med tilsvarende fra Dell, HP etc og se hvor man ender opp da.

 

Disse GPUene virker spennende. Inifinity Fabric for å linke 2 VegaII GPUer sammen på ett kort. Er VegaII det samme som Radeon7? Eller er det noe nytt som ikke er lansert ennå?

Var ikke spørsmålet. Fyren mente du ikke fikk tak i like bra deler selv. Det er helt feil, du får langt bedre.

 

Man får jo ikke tak i disse VegaII Pro GPUene med doble brikker og infinity fabric som linker de sammen. Man får heller ikke det Afterburner-kortet som Apple har laget en custom chip for, for å håndtere 8K video uten transcoding. Og man kan samtidig jobbe med 3 8K streams via det kortet. Altså HW-aks av 8K video. Det får man vel heller ikke sånn uten videre. 

 

Så for de som har tenkt å jobbe med 8K video, så virker jo Mac Proen som "gunstig" valg. Sikkert ikke veldig mye konkurranse heller.

 

Skulle veldig gjerne likt å ha den skjermen som desktop monitor :D

Hvem bryr seg? Nvidia sine kort er klart bedre og kan fritt kjøpes. Den 8K transcoderen vet jeg ingenting om, tviler derimot på at det er Apple spesifikt. Sist gang de lagde noe "ingen andre hadde" så var det et annet selskap som lagde det.

 

Til alle dere som klager på prisen, reis 20 år tilbake og se hva slike verktøy kostet: https://www.cnet.com/news/sgi-to-slash-workstation-prices/ 

 

Man man bygge mye fint selv, men for selskaper som trenger et støtteapparat og maskinvare som bare fungerer så er det ikke noe valg.

Irrelevant. I dag er det mye billigere. Om Apple tar høye priser er baser på dagens priser. 

 

Komisk at alle 14-åringene på diskusjon.no klager på prisen. Dette er for bedrifter og profesjonelle.

Komisk at du tror selskaper bare godkjenner alle innkjøp. Morsomt hvordan bedrifter ofte har ganske dårlig utstyr da. Hvis penger ikke betyr noe og de bare kan lett kjøpe PCer til 20K+

 

Si hva dere vil, men Apple går så det suser. De har klart å skape et design/luksus marked for datamaskiner og de tjener rått på det. Personlig ville jeg ikke kjøpt disse produktene, men det er tydeligvis et marked. For meg blir det litt de samme som å kjøpe seg en Rolex. 

 

Spørsmålet er rett og slett hva man prioriterer. Vil man ha en klokke som viser tiden eller vil man ha et statussymbol/mote-objekt?

 

Bravo Apple.

De gjør jo ikke det da. De mettet USA markedet. PC avdelingen og iPad faller og faller. Nå gjør iPhone også. De tjener fortsatt mye penger selvfølgelig, men pilene er ned, ikke opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

de som jobber i musikk programmer som Logic

 

Joda, de som MÅ jobbe med Logic må selvfølgelig bruke Mac. Nå er det likevel ingenting man kan gjøre med Logic som man ikke kan gjøre like bra i programvare for Windows.

 

Jeg forstår selvfølgelig at de som ikke behøver å bry seg om kostnaden kjøper disse maskinene. De er flotte å se på og de funker helt topp.

Lenke til kommentar

https://www.servethehome.com/intel-xeon-gold-6134-benchmarks-and-review/2/

Entry level bruker en Xeon Gold 6134, nesten 100%

https://www.komplett.no/wishlist/shared/8cc5f7ca-3052-4249-8b94-3302146785d5

Her er liste. 20K norske kroner for et build som yter høyere enn denne Macen. Til altså 60K kroner.

 

 

Nå tror jeg ikke poenget er om Intel Xeon er overpriset, men om den nye Apple Mac Pro er det. En Gold 6134, hvis det er det Mac Pro bruker, koster 25 000 kroner alene på Komplett: Intel Xeon Gold 6134 Prosessor. Hvis det er en 6144 - Apple sier deres er 3,5 GHz - så skal Komplett ha 33 000: Intel Xeon Gold 6144 Prosessor.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om en trekker fra 7000 for AMD prosessoren og legger på 25000 for Intel Xeon Gold 6134 så havner en på 38000 kr. Så da har vi svaret på hva en selvbygget pc med tilsvarende komponenter vil koste.

Edit: CPU jeg så på er 15000 dyrere. Så korrigerer til at tilsvarende selvbygg vil koste 23000.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå tror jeg ikke poenget er om Intel Xeon er overpriset, men om den nye Apple Mac Pro er det. En Gold 6134, hvis det er det Mac Pro bruker, koster 25 000 kroner alene på Komplett: Intel Xeon Gold 6134 Prosessor. Hvis det er en 6144 - Apple sier deres er 3,5 GHz - så skal Komplett ha 33 000: Intel Xeon Gold 6144 Prosessor.

 

Geir :)

 

Det er i det heile tatt vanskeleg å diskutere om Xeon er overprisa eller ikkje. Produkt i proff-segmentet har sjeldan eit ein-til-ein forhold mellom pris og ytelse, Intel har ikkje hatt reell konkurranse der på ei stund og Apple kjøper inn CPUar til ein anna pris enn kva ein finn på Komplett.

 

Det er freistande å la marknaden få definere svaret, om Intel får solgt nok av sine Xeons, og om Apple får solgt nok av sine Mac Pro, så kan ein vanskeleg seie at dei er overprisa. Det er tydelegvis nok folk som synest det er verdt det!

 

Lett å vere etterpåklok så klart, men eg lurer på om ikkje dette kunne blitt eit råare produkt om det var basert på Zen 2. Alt frå Intel har ein litt aldrande vibb over seg akkurat i desse dager!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er freistande å la marknaden få definere svaret, om Intel får solgt nok av sine Xeons, og om Apple får solgt nok av sine Mac Pro, så kan ein vanskeleg seie at dei er overprisa.

 

Ja, fra det synspunktet er vel et produkt korrekt priset der det maksimerer produsentens forventede utbytte. Hvilket kan være fortjeneste, og kan være markedsandeler. Det er bedre - etter første målestokk - å selge halvparten så mange til dobbel pris, hvis ikke kostnaden dermed dobles også. 50 á 100 kroner er bedre enn 100 á 50 kroner, selv om de koster 10 kroner mer pr. stykk å produsere.

 

Lett å vere etterpåklok så klart, men eg lurer på om ikkje dette kunne blitt eit råare produkt om det var basert på Zen 2. Alt frå Intel har ein litt aldrande vibb over seg akkurat i desse dager!

 

 

Ikke fulgt med overhode på mange år, så det overlater jeg til andre å mene noe om.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

300 kubikk-fot pr. minutt, ikke -meter. Så ca 500 m3 pr. time.

 

Geir :)

Det er nå likevel vanvittig mye. Ser de har moderert teksten litt nå. Men det kan være at jeg tolket teksten feil.

 

"...lite støy og at viftene kan flytte inntil 300 kubikk i minuttet." -->

"...lite støy og at de tre viftene til sammen kan flytte inntil 300 kubikkfot luft i minuttet."

Lenke til kommentar

Nesten som et Manfrotto-stativ, bortsett fra funksjonaliteten, og skamløsheten.

 

Til alle dere som klager på prisen, reis 20 år tilbake og se hva slike verktøy kostet: https://www.cnet.com/news/sgi-to-slash-workstation-prices/ 

 

Man man bygge mye fint selv, men for selskaper som trenger et støtteapparat og maskinvare som bare fungerer så er det ikke noe valg.

 

Det er ikke Apple heller. Silicon Graphics tilbød i sin tid ting andre ikke hadde.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

https://www.servethehome.com/intel-xeon-gold-6134-benchmarks-and-review/2/

 

Entry level bruker en Xeon Gold 6134, nesten 100%

 

https://www.komplett.no/wishlist/shared/8cc5f7ca-3052-4249-8b94-3302146785d5

 

Her er liste. 20K norske kroner for et build som yter høyere enn denne Macen. Til altså 60K kroner.

 

Ganske bullshit å komme med custom build som ikke takler AVX-512. Prøv igjen.

 

Edit: Ser du har valgt en tregere SSD også, og PSUen er svakere i din build. Hvor er Afterburner-kortet?

Endret av MrMarbles
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...