Gå til innhold

– Apples kraftigste Mac noen sinne


Anbefalte innlegg

Endelig! Rå stasjonær kraft på Apple-plattformen.

 

For oss i filmbransjen er dette fantastisk. Prisen er ikke så nøye. Mange DIT-er som smiler bredt i kveld.

 

Den ser ganske jævlig ut til å være en Apple-maskin forøvrig, heldigvis er ikke det så viktig.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn går det når salgspersonalet tar over som sjef, Penger penger penger, jeg sier ikke at maskinen ikke er bra, men dette er tullete priser, Skulle ønske og se fra innsiden av apple hva de faktiske kostnadene er for og produsere en slik maskin og skjerm er.

 

Prisen er nok det den må være i forhold til normal fortjeneste for Apple. Det er nok ikke denne maskinen de tjener mest på selvom den er dyrest. Det vil nok være telefoner og nettbrett som er hovedinntekten.

 

Dette minner mer om slik Apple var i gamle dager, der de solgte"trucker" men andre solgte"biler". Til en hinsides pris. Men det gikk ikke bra for de økonomisk dengang så blir spennende å se nå.

Lenke til kommentar

Sånn går det når salgspersonalet tar over som sjef, Penger penger penger, jeg sier ikke at maskinen ikke er bra, men dette er tullete priser, Skulle ønske og se fra innsiden av apple hva de faktiske kostnadene er for og produsere en slik maskin og skjerm er.

Her får man jo ganske mye mer for pengene enn man gjør med en iMac Pro. Prisen er faktisk ganske ålreit, denne kommer til å selge som bare det i proffmarkedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har misforstått. Selvsagt kan du bygge en råere spekket PC til samme pris som Mac Pro i grunnmodell, men det du betaler for er jo den fantastiske og velbyggede plattformen dette er. Nye Mac Pro kan spekkes hinsides langt over det du er i stand til å bygge selv.

Erm... nei, egentlig ikke. For nettopp samme prisen kan jeg bygge maskin med høyere ytelse across the board. Det er hele cluet her. Apple sitter ikke på noen vidunderkomponenter i maskinen sin på noe vis.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Prisen er nok det den må være i forhold til normal fortjeneste for Apple. Det er nok ikke denne maskinen de tjener mest på selvom den er dyrest. Det vil nok være telefoner og nettbrett som er hovedinntekten.

 

Dette minner mer om slik Apple var i gamle dager, der de solgte"trucker" men andre solgte"biler". Til en hinsides pris. Men det gikk ikke bra for de økonomisk dengang så blir spennende å se nå.

 

Det er mulig det, Har aldri lært meg og like noe apple har produsert selv om jeg har eid noen produkter, Og det er ikke det som det engang var, Hvor man faktisk kunne syntes det var litt imponerende med folk som hadde apple produkter, nå er det nesten forventet, ser barn ned i 10-12 års alderen på skolen jeg jobber på med Iphone xs eller ten s, vet ikke helt hva den heter.

Lenke til kommentar

Hva vil det koste å bygge en tilsvarende pc med samme komponentene inni ?

Ofte dyrere, hvis du går for samme komponenter. Altså tilsvarende Xeon-prosessor, tilsvarende ECC-minne og like rask SSD. Det er flere som har prøvd å sammenligne f.eks. profesjonelle ferdigløsninger fra både Dell og HP, eller selvkomponerte løsninger - det blir ofte dyrere.

 

Erm... nei, egentlig ikke. For nettopp samme prisen kan jeg bygge maskin med høyere ytelse across the board. Det er hele cluet her. Apple sitter ikke på noen vidunderkomponenter i maskinen sin på noe vis.

Ikke med de samme komponentene nei. Dette er pro-grade komponenter. Altså Xeon-prosessor, ECC-minne og veldig rask SSD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra 4999 $ for en skjerm også må du i tillegg betale 10000 kr for en metallfot? ??? Hvem er dumme nok til å betale det? Det blir nok aldri noen Mac Pro på meg. Vannvittig overpriset.

Sannsynligvis de samme folkene som betaler opp mot 17000 for en mobiltelefon med tilnærmet samme spesifikasjoner som en mobiltelefon til 5000 kr.

Endret av Windoge
  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Et av dem inneholder et eget Apple-kort med to Thunderbolt 3- og to USB-porter, samt to 10 gigabit nettverksporter."
Kom vel for tidlig til å få USB 4.0 så tipper det "bare" blir USB 3.2?

Edit: skulle ønsket HMDI også gikk over til USB-C pluggen slikt TB har gjort. HDMI-pluggen stinker.

Edit2: de har vel laget noe slikt, https://www.hdmi.org/manufacturer/hdmialtmodeusbtypec.aspx men den støtter ikke HMDI 2.0 (tabbe)

Endret av asshole
Lenke til kommentar

Nope. De folka som klipper film, gjør DIT, sitter i Maya, gjør grading eller digitech.

 

Dude, jeg vet det er et eldgammelt mantra at man bruke Mac for å redigere film (og bilder og lyd), men er du sikker på at det ikke funker like bra med et selvbygg til halve prisen med Windows?

 

edit: Eller er dette programvare som ikke finnes, eller er mulig å lage, for W?

edit2: Altså, ikke halve prisen, men betydelig lavere

Endret av frohmage
  • Liker 3
Lenke til kommentar

At ei maskin med ein 8-kjerners CPU, 32 GB ECC RAM og 256 GB SSD skal starte på 60k høyrest absurd ut. Kunne tenke meg å sjå prisen på den topspecca varianten!

 

Det er sikkert ei fantastisk maskin i bruk då, og delar av prisen er sjølvsagt økosystemet. Det er verdt det om ein klarer å lage Thanos bittelitt meir realistisk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har misforstått. Selvsagt kan du bygge en råere spekket PC til samme pris som Mac Pro i grunnmodell, men det du betaler for er jo den fantastiske og velbyggede plattformen dette er. Nye Mac Pro kan spekkes hinsides langt over det du er i stand til å bygge selv.

Nei, maks det du kan bytte selv er vel 112 kjerner Intel. Kjøper du noen av Nvidias GPUer i tillegg og noen gode enterprise SSDer, så får du raskt en ytelse som er 4x hva denne Macen har. Dette kan hvem som helst kjøpe og bygge selv, utrolig lett. Om du kan bygge Lego, så kan du bygge den. Det er ingenting spesielt med an Mac. De bruker komponenter fra hyllen som alle andre. Som også alle forbrukere selv kan plukke med seg, betale halv pris for (i forhold til hva Apple vil ha for det) og bygge selv på en under en time.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, maks det du kan bytte selv er vel 112 kjerner Intel. Kjøper du noen av Nvidias GPUer i tillegg og noen gode enterprise SSDer, så får du raskt en ytelse som er 4x hva denne Macen har. Dette kan hvem som helst kjøpe og bygge selv, utrolig lett. Om du kan bygge Lego, så kan du bygge den. Det er ingenting spesielt med an Mac. De bruker komponenter fra hyllen som alle andre. Som også alle forbrukere selv kan plukke med seg, betale halv pris for (i forhold til hva Apple vil ha for det) og bygge selv på en under en time.

 

Men hvor mange som jobber profesjonelt med video er villig til å bruke tid på å bygge noe selv? Vil tippe ca. ingen.

 

Så man kan heller sammenligne med tilsvarende fra Dell, HP etc og se hvor man ender opp da.

 

Disse GPUene virker spennende. Inifinity Fabric for å linke 2 VegaII GPUer sammen på ett kort. Er VegaII det samme som Radeon7? Eller er det noe nytt som ikke er lansert ennå?

Lenke til kommentar

 

Den ser ganske jævlig ut til å være en Apple-maskin forøvrig, heldigvis er ikke det så viktig.

Det kommer an på øyet som ser. Jeg synes den er griselekker. ;) 

Hahaha.. smaken er som baken: noen liker det som er midt i mellom ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ofte dyrere, hvis du går for samme komponenter. Altså tilsvarende Xeon-prosessor, tilsvarende ECC-minne og like rask SSD. Det er flere som har prøvd å sammenligne f.eks. profesjonelle ferdigløsninger fra både Dell og HP, eller selvkomponerte løsninger - det blir ofte dyrere.

 

Ikke med de samme komponentene nei. Dette er pro-grade komponenter. Altså Xeon-prosessor, ECC-minne og veldig rask SSD.

Fortell meg da, om du kan, hva kan hindre hvem som helst å kjøpe Xeon, og EEC-minne, og ikke bare de samme komponentene men raskere komponentene for mindre penger og bygge en enda kraftigere maskin?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...