Gå til innhold

Elektriske Opel Corsa får 330 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syns det er litt kjipt at kun(?) Tesla tilbyr modeller hvor man kan velge større batteri.

 

Er flere produsenter som tilbyr samme bil, men med ulikt batteri. F.eks folkebilen Nissan Leaf; kommer i 40 og 60(?) kWh. (Og bruktmarkedet flommer vel sikkert over av Leafer med 24 eller 30+ kapasitet?)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Syns det er litt kjipt at kun(?) Tesla tilbyr modeller hvor man kan velge større batteri.

 

Nissan leaf, får du ny med 40 og 62 kwh. Kia niro får man med 39kwh og 64 kwh. samme med soul. og bet blir mere og mere vanlig med flere batteri størrelser, for egentlig trenger de fleste ikke å kjøpe en bil med svært batteri.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er flere produsenter som tilbyr samme bil, men med ulikt batteri. F.eks folkebilen Nissan Leaf; kommer i 40 og 60(?) kWh. (Og bruktmarkedet flommer vel sikkert over av Leafer med 24 eller 30+ kapasitet?)

Akkurat Leaf kommer vel med 2 ulike batteristørrelser. Men de brukte er langt i fra samme bil. Det er eldre modeller.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nissan leaf, får du ny med 40 og 62 kwh. Kia niro får man med 39kwh og 64 kwh. samme med soul. og bet blir mere og mere vanlig med flere batteri størrelser, for egentlig trenger de fleste ikke å kjøpe en bil med svært batteri.

Liker utviklingen. Jeg trenger ikke større batteri enn 40-Leafen min, men neste bil vil jeg gjerne ha 500+km WLTP på.
Lenke til kommentar

Forbruket påvirker alle de praktiske delene av regnestykket her:

- Fokuser på rekkevidde i km (WLTP) i stedet for kWh batterikapasitet

- Fokuser på ladehastighet i km/tid i stedet for kW

- Kjøretid og ladetid

 

Den nye Opel Corsaen kan man lade fra 0-80% på 30 minutter, eller rettere sagt 0-264 km med en gjennomsnittlig ladeeffekt på 80 kW. I praksis kjører man jo ikke bilen skrape tom, men stopper ved f.eks 20% igjen. Har den "normal" ladekurve vil gjennomsnittlig ladeeffekt bli noe lavere i området 20-80%. La oss si 72 kW. Da lader man fra 66-264 = 198 km på 25 minutter. På norske sommerveier har man kanskje en gjennomsnittshastighet på 90 km/t og kan kjøre de 198 km på 2 timer og 12 minutter. Med andre ord kan man med denne bilen forvente å kjøre på bilferie med 25 minutter lading for hver 2 timer og 12 minutter kjøring. Medregnet ladepausene blir da gjennomsnittlig hastighet 75,7 km/t, eller sagt på en annen måte: 16% av reisetida går bort på lading.

 

Et tilsvarende regnestykke for Tesla model 3: Den lader fra 10-50 kWh i løpet av 23 minutter, med supercharger V2 og anslått 15 minutter med SC v3. 10-50 kWh tilsvarer å lade fra 72-359 = 287 kWh WLTP. Batteriet er på 72,8 kWh og 10-50 kWh tilsvarer ca 14-69%. Med 90 km/t kjører man 287 km på 3 timer og 12 minutter. Med andre ord går 11% av reisetida bort på lading med SC v2 og 7% av reisetida bort på lading med SC v3.

 

En annen ting er hva som er praktisk. Med Corsaen må man lade ca annenhver time. Annenhver pause blir dørgende kjedelig venting uten noe annet mål og mening enn å bare lade. De resterende annenhver pause er akkurat passe lange for dobesøk, mat, drikke etc. Model 3-en kan man kjøre 4 timer og bruke pausen effektivt på nødvendige ting som dobesøk, mat og drikke. Ca 18 minutter hver 4. time er kanskje i minste laget, men passer sikkert den effektive langkjører godt. Har man små unger med på turen så passer nok lademønsteret til Corsaen bedre.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

[snip]

Har man små unger med på turen så passer nok lademønsteret til Corsaen bedre.

 

@Simen1

 

Jeg vil bare gi deg kudos i all offentlighet for dine bidrag i kommentarfelter rundtomkring.

Du er saklig, og legger energi i å koke tekniske spesifikasjoner ned til hva det praktisk innebærer. Mer folk (og journalister) skulle gjort som deg.

 

Dag B

  • Liker 5
Lenke til kommentar

En annen ting er hva som er praktisk. Med Corsaen må man lade ca annenhver time. Annenhver pause blir dørgende kjedelig venting uten noe annet mål og mening enn å bare lade. De resterende annenhver pause er akkurat passe lange for dobesøk, mat, drikke etc. Model 3-en kan man kjøre 4 timer og bruke pausen effektivt på nødvendige ting som dobesøk, mat og drikke. Ca 18 minutter hver 4. time er kanskje i minste laget, men passer sikkert den effektive langkjører godt. Har man små unger med på turen så passer nok lademønsteret til Corsaen bedre.

 

Men, så drar man sjelden på lang bilferie i en slik bil, uansett om det er bensin eller elektrisk drift. Ferien er et oppkonstruert problem, på samme måte som de som mente at el-bil var noe tull fordi de ikke kunne dra skikkelige hengere. Dette er en bybil og hovedsaklig som bybil den vil brukes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje vi trenger en ny målemetode for ladehastighet for å synliggjøre effekten av å tilpasse ladepausen etter batteristørrelse og ladeprofil?

 

Hva med 'maksimal snitthastighet over tid'? Man setter en avstand som er vesentlig lengre enn bilens rekkevidde og optimaliserer hastighet og ladepauser for høyest mulig snittfart. Tesla Model 3 skal visstnok klare 1000km på 8 timer med supercharger v2, men da kjører du i autobahn-hastighet når du først beveger deg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Simen1

 

Jeg vil bare gi deg kudos i all offentlighet for dine bidrag i kommentarfelter rundtomkring.

Du er saklig, og legger energi i å koke tekniske spesifikasjoner ned til hva det praktisk innebærer. Mer folk (og journalister) skulle gjort som deg.

 

Dag B

Tusen takk! Det er veldig hyggelig å høre at du liker stilen min :)

 

Men, så drar man sjelden på lang bilferie i en slik bil, uansett om det er bensin eller elektrisk drift. Ferien er et oppkonstruert problem, på samme måte som de som mente at el-bil var noe tull fordi de ikke kunne dra skikkelige hengere. Dette er en bybil og hovedsaklig som bybil den vil brukes.

Nei, det er ikke oppkonstruert. Det er på lange turer man ser forskjell på elbil og elbil. 5 mil hjemme-jobb-hjemme er jo fullstendig uproblematisk uansett merke, modell og årstid. Det er bilferien som setter elbilen på prøve. Om man ikke drar på bilferie kan det være hytta eller besøk av slektninger, eller andre ting som setter bilen på prøve. Eller bare det å kjøpe bilen i en annen landsdel enn der man bor og komme seg hjem. 

 

Kanskje vi trenger en ny målemetode for ladehastighet for å synliggjøre effekten av å tilpasse ladepausen etter batteristørrelse og ladeprofil?

 

Hva med 'maksimal snitthastighet over tid'? Man setter en avstand som er vesentlig lengre enn bilens rekkevidde og optimaliserer hastighet og ladepauser for høyest mulig snittfart. Tesla Model 3 skal visstnok klare 1000km på 8 timer med supercharger v2, men da kjører du i autobahn-hastighet når du først beveger deg..

Jeg ser ikke helt hensikten med en sånn målemetode. Man skal jo tømme blæra litt av og til, samt få i seg noe å spise, drikke, strekke litt på kroppen og sånt. Tidlige elbiler ga 1 time kjøring per halvtime lading. Det blir en tålmodighetsprøve nesten uansett. Corsaens ca 2 timer for hver halvtime lading er forsåvidt overkommelig, men kan bli et irritasjonsmoment når man kjører langt alene og bare vil fram fort. Model 3 sitt mønster gir mer frihet til å kunne velge korte vs lengre stopp og ikke minst kjøre ganske langt og lenge før ladebehovet oppstår. Jeg synes egentlig min metode fungerer bra for meg. Kjøretid vs hviletid-syklusene. Lader man bare hver 4. time blir det desto viktigere at man rekker å gjøre unna gjøremålene sine i pausen. Pausen bør optimalt vare 15-30 minutter etter min mening, når man har kjørt i 4 timer.

 

Autobahn er ganske irrelevant for min del i hvert fall. Kan ikke tenke meg til at det er særlig relevant for den store majoritet av Norske elbileiere.

Lenke til kommentar

Men, så drar man sjelden på lang bilferie i en slik bil, uansett om det er bensin eller elektrisk drift. Ferien er et oppkonstruert problem, på samme måte som de som mente at el-bil var noe tull fordi de ikke kunne dra skikkelige hengere. Dette er en bybil og hovedsaklig som bybil den vil brukes.

Tror ikke jeg er helt enig.

Så lenge elbiler blir solgt i det samme segmented som småbiler til intern bypendling, vil elbilene forbli elendige småbiler til bypendling.

Det er ikke så lenge siden Think(eller tilsvarende) mer eller mindre var det beste man kunne få tak i, som i praksis er en oppskalert mopedbil.

Lenke til kommentar

...

Jeg ser ikke helt hensikten med en sånn målemetode. Man skal jo tømme blæra litt av og til, samt få i seg noe å spise, drikke, strekke litt på kroppen og sånt. Tidlige elbiler ga 1 time kjøring per halvtime lading. Det blir en tålmodighetsprøve nesten uansett. Corsaens ca 2 timer for hver halvtime lading er forsåvidt overkommelig, men kan bli et irritasjonsmoment når man kjører langt alene og bare vil fram fort. Model 3 sitt mønster gir mer frihet til å kunne velge korte vs lengre stopp og ikke minst kjøre ganske langt og lenge før ladebehovet oppstår. Jeg synes egentlig min metode fungerer bra for meg. Kjøretid vs hviletid-syklusene. Lader man bare hver 4. time blir det desto viktigere at man rekker å gjøre unna gjøremålene sine i pausen. Pausen bør optimalt vare 15-30 minutter etter min mening, når man har kjørt i 4 timer.

 

Autobahn er ganske irrelevant for min del i hvert fall. Kan ikke tenke meg til at det er særlig relevant for den store majoritet av Norske elbileiere.

Poenget er å få en målemetode som viser bilens egnethet til langkjøring. Dagens målesykluser viser jo kun hvor langt du kommer på fullt batteri.

 

Så langt så er alle biler unntatt Tesla sine modeller svake på nettopp langkjøring og det forklarer vel hvorfor ikke bransjen selv har innført en slik målemetode, den vil stille dem i et dårlig lys. ;)

 

Nå har Porsche ymtet frempå om at de vil innføre en slik målemetode, det tyder på at den kommende elektriske Porschen vil være bra på langkjøring inklusive ladestopp.

Lenke til kommentar

-

 

Syns regnestykka di blir alt for feil. 

Altså, det du rekna frem gjelder kun for lenger kjøring (pendling mellom byer, bilferie). Eg trur det er "ingen" som pendler 1000+km/uka gjør det med Corsa. Verken el eller bensin. 

 

Bilferie? Kor mange som gjør det kvar år? Igjen, eg vil si ytterst få. Så det mest aktuelle du nevner er "hytta" eller "kjøpe bil i ei anna landsdel".  

Om eg skal kjøre bil fra Oslo til Trondheim 1 gong, så bruke den til pendling t/f jobb i 5 år, eg bryr ikkje meg I DET HELE TATT om eg må stoppe 2 eller 3 gonger den ene turen. Å si at "det er forskjeller mellom elbiler" blir direkte feil. 

Forskjeller er heller i byggekvalitet, pris, tilgong (og kvalitet) på service/verksteder, osv. 

 

Du nevner også hytta. Regnestykket fungerer også om hytta ligger lenger enn 400km unna. Om du bur i Oslo og har hytta heilt opp på Bjorli (370km), så må du stoppe 1 gong med begge biler på vei opp/ned. 

 

Men ok, la oss si du har den nærmare Molde. Du kjører til hytta 2 gonger i året. 

Dvs, for å få HELE oversikta kor mye ekstratid du slurva på ladning med Corsa vs Mod3, må du rekne kor mye du kjører i løpet av ein år (til/fra jobb, gym, butikk, osv), legge på dei 2 turene til/frå hytta. DA vil du få korrekt svar. Forskjell mellom Corsa og Mod3 vil være brøkdeler. 

 

Altså, du skriver "kva som er praktisk", men dropper det praktiske. Istedenfor å se kva er behovet i løpet av heile året, så velger du kun ein strekning som kommer Tesla til gode. Det er meget einsidig vinkling. 

 

 

For min sin del:

Eg bur i Ålesund. La oss si eg må hente Corsa/Mod3 fra Oslo - 550km. 3 stopp med Corsa vs 2 med Mod3.

Hytta ligger på Bjorli - 150km unna. Null stopp hverken med den ene eller den andre bilen.

Ingen bilferie for min sin del. Eg flyr til Tyskland/Spania og leier bil der.

 

Altså, for min sin del den eneste praktiske forskjell på rekkevidde/ladning, osv, OM eg skal kjøpe bilen i Oslo og kjøre den til Ålesund. Eg kunne ikkje bry meg mindre om eg må stoppe 2 eller 3 gonger altså. 

Lenke til kommentar

Poenget er å få en målemetode som viser bilens egnethet til langkjøring. Dagens målesykluser viser jo kun hvor langt du kommer på fullt batteri.

Joda, vi må gjerne få en målemetode for egnethet til langkjøring. Men hvordan definerer man en relevant form for langkjøring? Det er store forskjeller mellom Nord-Norsk og Tysk langkjøring. Og stor forskjell på pausebehov både i lengde og hyppighet mellom alenekjøring og med familien på bilferie. Det er også forskjell på hvor fort man blir sliten ved kjøring i 150 og i 80. Pausebehovet avhenger også av tidspunkt på døgnet, måltider osv.

 

Corsaen tror jeg er helt fin på langtur for familier med små unger. Teslaene passer bra for barnefamilier de også, men passer i tillegg til alenekjørere. Jeg har prøvd begge deler og når jeg kjører alene så mener jeg 4 timer kjøring + 20 minutter pause er glimrende, men når jeg har ungene med så passer det bedre med 2-3 timer kjøring + 40 minutter pause. Derfor tror jeg ikke det er så bra med en lineær skala for egnethet. Men bør heller beskrive en optimal kjøre-lade-syklus. F.eks 2,5 time kjøring + 30 minutter lading osv.

Lenke til kommentar

Model 3 viser jo seg å lade ganske sakte i praksis, pga så lavt forbruk at det ikke bli lunk i batteriet. Corsaen blir vel uansett mye billigere, derfor passer den bra til segmentet i denne saken: https://www.tu.no/artikler/flere-vil-ha-korte-bilavtaler-stortrives-som-elbil-abonnent/465878

 

De som kun trenger en liten bil til bybruk og som kan klare seg med litt flere ladestopp på bilferie. Det er greit å kjede seg noen ekstra minutter på transportetappene i ferien hvis du sparer miljøet og hundre tusen kr på bilkjøpet.

Lenke til kommentar

Model 3 viser jo seg å lade ganske sakte i praksis, pga så lavt forbruk at det ikke bli lunk i batteriet. Corsaen blir vel uansett mye billigere, derfor passer den bra til segmentet i denne saken: https://www.tu.no/artikler/flere-vil-ha-korte-bilavtaler-stortrives-som-elbil-abonnent/465878

 

De som kun trenger en liten bil til bybruk og som kan klare seg med litt flere ladestopp på bilferie. Det er greit å kjede seg noen ekstra minutter på transportetappene i ferien hvis du sparer miljøet og hundre tusen kr på bilkjøpet.

Model 3 varmer opp batteriet så lenge en plotter inn lader på kart, og med P utgaven kan en gasse litt på og så får en god fart:)

Lenke til kommentar

Model 3 viser jo seg å lade ganske sakte i praksis, pga så lavt forbruk at det ikke bli lunk i batteriet. Corsaen blir vel uansett mye billigere, derfor passer den bra til segmentet i denne saken: https://www.tu.no/artikler/flere-vil-ha-korte-bilavtaler-stortrives-som-elbil-abonnent/465878

 

De som kun trenger en liten bil til bybruk og som kan klare seg med litt flere ladestopp på bilferie. Det er greit å kjede seg noen ekstra minutter på transportetappene i ferien hvis du sparer miljøet og hundre tusen kr på bilkjøpet.

Model 3 lader lynraskt i praksis. Nest raskest av alle elbiler på markedet så vidt jeg har funnet ut. Model 3 LR lader 285,6 km WLTP (9-60%) på 15 minutter = 1142 km/t ladehastighet. Om jeg husker rett lader Porche Taycan 12% raskere enn dette. I praksis betyr dette bare 15 minutters pause for hver 3-4 timer kjøring ved norske forhold (80-100 km/t). Det er i minste lage med pauser for trygg kjøring etter min mening. Eller sagt på en annen måte: Skal du fra Kristiansand til Trondheim, ca 11,5 timers kjøring, så får du bare 2 pauser a 15 minutter. Jeg vil påstå at det helt bra med tanke på konsentrasjon og trafikksikkerhet. Man bør i hvert fall ikke ha noe mindre pauser enn det. Som sagt tidligere Corsaen gjør ikke et slikt råkjør mulig. Det er nok bedre med tanke på trafikksikkerhet og når man har med unger. Hvis Model 3 hadde kommet i en utgave med Corsaens lademønster og man hadde spart 100 000 på det så hadde det vært en no-brainer i mine øyne.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Model 3 varmer opp batteriet så lenge en plotter inn lader på kart, og med P utgaven kan en gasse litt på og så får en god fart:)

 

Model 3 lader lynraskt i praksis.

 

 

Hehe slapp av, dere trenger ikke gå sånn i forsvarsmodus for min del, jeg er frelst for lengst! Det har vært masse rapporter om treg lading i vinter og med  oppvarmingssystemet den har så er det begrenset max effekt. Men selv om man ikke har rukket å få varme i batteriet så er det ingen problem å kjøre langtur med Model 3.

 

Hvis Corsaen kommer godt ned rundt 300 000 blir den et veldig godt tilskudd til økosystemet rundt Golf, Leaf, osv. For min del kunne jeg fin feriert på kontinentet med en slik. Det er jo bare å legge ferien dit det er komfortabelt å kjøre og ikke forsøke å gjenskape flyferier med bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...