Gå til innhold

Tesla kutter i Autopilot-funksjonene for å komme overens med nye EU-regler


Anbefalte innlegg

Ja, man må jo det. Får jo bare litt hjelp. Men det kan virke som om mange ser frem til dagen da bilen er helt selv kjørende. Da blir jo hele moroa med bil borte.

Når jeg var 18 år, så var det stas å kjøre bil selv. Det er fremdeles greit å kunne kjøre selv i enkelte perioder, men i 90% av tiden på veien, så er det en rein transport-etappe på motorvei til og fra jobb. Her kunne jeg lett brukt tiden annerledes. 

 

Det å starte jobben 30 minutter tidligere f.eks, slik at man er ferdig 30 minutter tidligere hver dag hadde vært ypperlig. 

Eventuelt det å kunne se en 30 minutter lang serie på Netflix på motorveien opp til hytta, der man kjørte selv på de mer krunglete veiene. 

 

Det som er "morro" med bil trur jeg nok er i ferd med å forandre seg, jo mer man nærmer seg nivå 5 autonom ferdsel. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nekter å tru at du har lappen på bil. Poenget til EU er at Tesla sin "autopilot" egentlig bare er førerassistanse og skal brukast som det. Dvs at den som kjører bilen skal følge med på bilkjøringa og "kjøre" bilen med førerassistanse som hjelpemiddel der det er tjenlig. Om du egentlig ynskje deg autopilot i form av å slippe å kjøre bil har du ikkje noko på veien å gjere og bør heller forholde deg til taxi eller kollektivtilbud.

 

Tesla burde slutte å kalle det autopilot og heller bruke førerassistanse fram til det punktet at di kan påstå bilen er autonom.

Ja, autopilot er førerassistnse på samme måte som autopilot i fly også bare er assistanse og ikke gjør fly autonome.

 

Poenget er at her krever visst EU at autopilot plutselig skal kutte ut midt i en sving. Dette gjør det mindre trygt sammenlignet med om den faktisk hadde fulgt svingen helt rundt, da sistnevnte gjør at fører ikke må bryte inn helt ut av det blå.

 

Du må lære deg forskjell på førerassistanse og autonomi. Hjemmelekse til i morgen.

Lenke til kommentar

Eneste grunn til at bilene er utstyrt med "autopilot", er selvfølgelig markedsføringsmessig. Ordet selger bra, og dersom folk lures til å tro at bilen kjører av seg selv, så får de kanskje noen ekstra salg på denne måten?

Nei, for de har alltid skilt tydelig mellom autopilot og full selvkjøring.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å ha bil hvis man ikke kan kjøre selv? Da kan man jo like godt ta taxi eller reise kollektivt.

Taxi er dyrt og ikke øyeblikkelig tilgjengelig når som helst, hvor som helst. Man må gjerne vente en stund på taxi. Med egen bil kan man bare sette seg inn og dra hvor man vil.

 

Kollektivtransport er heller ikke tilgjengelig når som helst, hvor som helst, og er mye mindre fleksibelt.

Lenke til kommentar

Nekter å tru at du har lappen på bil. Poenget til EU er at Tesla sin "autopilot" egentlig bare er førerassistanse og skal brukast som det. Dvs at den som kjører bilen skal følge med på bilkjøringa og "kjøre" bilen med førerassistanse som hjelpemiddel der det er tjenlig. Om du egentlig ynskje deg autopilot i form av å slippe å kjøre bil har du ikkje noko på veien å gjere og bør heller forholde deg til taxi eller kollektivtilbud.

 

Tesla burde slutte å kalle det autopilot og heller bruke førerassistanse fram til det punktet at di kan påstå bilen er autonom.

 

Da bør du som tydeligvis har lappen på det det meste forklare hva autopilot er?

Som flere har poengtert så har jo både fly og båter autopilot. Flyet kan programmeres til å holde en bestemt høyde, en bestemt kurs eller fart, men trenger likevel input fra de i cockpit. Samme med båt og samme med Tesla. Selvkjørende/autonome egenskaper blir noe helt annet og deles opp i nivåer etter hvor selvkjørende fartøyet er.

Lenke til kommentar

Ja, autopilot er førerassistnse på samme måte som autopilot i fly også bare er assistanse og ikke gjør fly autonome.

 

Poenget er at her krever visst EU at autopilot plutselig skal kutte ut midt i en sving. Dette gjør det mindre trygt sammenlignet med om den faktisk hadde fulgt svingen helt rundt, da sistnevnte gjør at fører ikke må bryte inn helt ut av det blå.

 

Du må lære deg forskjell på førerassistanse og autonomi. Hjemmelekse til i morgen.

 

Autopilot er ikkje førerassistanse. Autopilot er eit system for fly som gjere at flyet holder fart, retning og høgde utan input fra pilot. Dvs at piloten om ho vil kan ta seg ein liten høneblund eller slik som di helst gjere det, overvåker vær og systemer om bord i flyet. Klart piloten kan overta for autopilot ved behov, men autopilot vil utføre si oppgåve utan innblanding.

 

I båt har man autopilot som holder fart og retning samt kan motvirke rulling(korleis angripe bølger osv) for å gjere båtturen best mulig utan input fra styrmann. Her kan styrmann gjerne ta seg ein blund eller helst overvåke vær, radar osv. Styrmann kan og overta for autopilot ved behov.

 

I bil har man førerassistanse i form av at bilen kan holde riktig avstand til bil foran, gje beskjed viss det kjem biler i dødvinkelen osv men input fra sjåfør er påkrevd og skal være påkrevd for at du skal få lov å ferdast i trafikken. Uannsett kor avansert førerassistanse blir kan den aldri bli autopilot på ein slik måte at du kan sette deg i baksetet for ein liten blund. Derimot blir ein bil aotonom når den kan ta over kjøringa slik at du kan ta deg ein blund. Autonom blir da det nærmaste man kommer autopilot(fly, båt), men samtidig meir avansert pga at det er nødvendig i eit mykje meir krevande trafikkbilde.

 

Sånn, forskjell på førerassistanse, autopilot og autonom. At Tesla bruker ordet autopilot om førerassistanse har med Musk og hans behov for å pynta kaka før salg. Når du graver djupare i forklaringa er det mulig for di fleste å sjå at det bare er snakk om førerassistanse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Da bør du som tydeligvis har lappen på det det meste forklare hva autopilot er?

Som flere har poengtert så har jo både fly og båter autopilot. Flyet kan programmeres til å holde en bestemt høyde, en bestemt kurs eller fart, men trenger likevel input fra de i cockpit. Samme med båt og samme med Tesla. Selvkjørende/autonome egenskaper blir noe helt annet og deles opp i nivåer etter hvor selvkjørende fartøyet er.

 

Feil, autopilot i fly elller på båt trenger ikkje input etter at den er satt i gang. Det eksisterer ikkje nokon nivå fra førerassistanse til autonom for bil. Alt som ikkje er autonom er førerassistanse og krever input fra sjåfør. I det ein bil blir autonom trenger ikkje bilen input fra sjåfør, da er det nok at du snøvler "heim" så kjører bilen deg heim.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Autopilot er ikkje førerassistanse. Autopilot er eit system for fly som gjere at flyet holder fart, retning og høgde utan input fra pilot. Dvs at piloten om ho vil kan ta seg ein liten høneblund eller slik som di helst gjere det, overvåker vær og systemer om bord i flyet. Klart piloten kan overta for autopilot ved behov, men autopilot vil utføre si oppgåve utan innblanding.

 

I båt har man autopilot som holder fart og retning samt kan motvirke rulling(korleis angripe bølger osv) for å gjere båtturen best mulig utan input fra styrmann. Her kan styrmann gjerne ta seg ein blund eller helst overvåke vær, radar osv. Styrmann kan og overta for autopilot ved behov.

 

I bil har man førerassistanse i form av at bilen kan holde riktig avstand til bil foran, gje beskjed viss det kjem biler i dødvinkelen osv men input fra sjåfør er påkrevd og skal være påkrevd for at du skal få lov å ferdast i trafikken. Uannsett kor avansert førerassistanse blir kan den aldri bli autopilot på ein slik måte at du kan sette deg i baksetet for ein liten blund. Derimot blir ein bil aotonom når den kan ta over kjøringa slik at du kan ta deg ein blund. Autonom blir da det nærmaste man kommer autopilot(fly, båt), men samtidig meir avansert pga at det er nødvendig i eit mykje meir krevande trafikkbilde.

 

Sånn, forskjell på førerassistanse, autopilot og autonom. At Tesla bruker ordet autopilot om førerassistanse har med Musk og hans behov for å pynta kaka før salg. Når du graver djupare i forklaringa er det mulig for di fleste å sjå at det bare er snakk om førerassistanse.

Nei man kan ikke ta seg en høneblund i ett fly med autopilot... Se noen flyvideoer på youtube, de fleste har en hånd på stikken og det er såklart under fult oppsyn. Litt som i en, dadam... Tesla med autopilot..

Lenke til kommentar

Når sjåføren bruker autopilot. Blir det morsomt å styre venstre/høyre raskt, når man møter en Tesla.

Vil gjerne se reaksjonen på det. Havner vell i grøfta da xD

Ja, det er jo kjempemoro å sette andres liv i fare for egen forlystelse. Du bør også være klar over at de fleste nyere Tesla har kamera som kontinuerlig tar opp, så du må påregne anmeldelse med filmbevis.

Lenke til kommentar

Consumer Reports regelrett slakter autopiloten.

 

https://www.consumerreports.org/autonomous-driving/tesla-navigate-on-autopilot-automatic-lane-change-requires-significant-driver-intervention/

 

Sitater:

 

“Tesla is showing what not to do on the path toward self-driving cars: release increasingly automated driving systems that aren’t vetted properly,”

 

"Using the system is like monitoring a kid behind the wheel for the very first time. As any parent knows, it’s far more convenient and less stressful to simply drive yourself.”

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Autopilot til Tesla er 1 skritt fram og 2 tilbake. Med forbedret autopilot på noen områder er det samtidig regresjoner.

 

Den greier svinger bedre og bedre. Men samtidig har den blitt mer nervøs og ghost braker. Nå har de begrenset svinging så da har man det verste fra begge verdener.

 

Blir vel til at jeg deaktiverer autopilot fullstendig etter den såkalte "oppdateringen"

Lenke til kommentar

Consumer Reports regelrett slakter autopiloten.

 

https://www.consumerreports.org/autonomous-driving/tesla-navigate-on-autopilot-automatic-lane-change-requires-significant-driver-intervention/

 

Sitater:

 

“Tesla is showing what not to do on the path toward self-driving cars: release increasingly automated driving systems that aren’t vetted properly,”

 

"Using the system is like monitoring a kid behind the wheel for the very first time. As any parent knows, it’s far more convenient and less stressful to simply drive yourself.”

Skremmende.

 

"CR on Tesla: "We found that Navigate on Autopilot lagged far behind a human driver’s skill set". :no:

 

Aksjekursen ligger nå på 192 dollar. Den skal helt sikkert enda lenger ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skremmende.

 

"CR on Tesla: "We found that Navigate on Autopilot lagged far behind a human driver’s skill set". :no:

 

Aksjekursen ligger nå på 192 dollar. Den skal helt sikkert enda lenger ned.

https://www.cnbc.com/2019/05/21/morgan-stanley-tesla-shares-could-drop-to-10-in-worst-case-scenario.html

 

Trur nok den skal et stykke ned ja. Forhåpentligvis ikke til $10 dollar dog, da er det vell ikke stort igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Autopilot er ikkje førerassistanse. Autopilot er eit system for fly som gjere at flyet holder fart, retning og høgde utan input fra pilot. Dvs at piloten om ho vil kan ta seg ein liten høneblund eller slik som di helst gjere det, overvåker vær og systemer om bord i flyet. Klart piloten kan overta for autopilot ved behov, men autopilot vil utføre si oppgåve utan innblanding.

 

I båt har man autopilot som holder fart og retning samt kan motvirke rulling(korleis angripe bølger osv) for å gjere båtturen best mulig utan input fra styrmann. Her kan styrmann gjerne ta seg ein blund eller helst overvåke vær, radar osv. Styrmann kan og overta for autopilot ved behov.

 

I bil har man førerassistanse i form av at bilen kan holde riktig avstand til bil foran, gje beskjed viss det kjem biler i dødvinkelen osv men input fra sjåfør er påkrevd og skal være påkrevd for at du skal få lov å ferdast i trafikken. Uannsett kor avansert førerassistanse blir kan den aldri bli autopilot på ein slik måte at du kan sette deg i baksetet for ein liten blund. Derimot blir ein bil aotonom når den kan ta over kjøringa slik at du kan ta deg ein blund. Autonom blir da det nærmaste man kommer autopilot(fly, båt), men samtidig meir avansert pga at det er nødvendig i eit mykje meir krevande trafikkbilde.

 

Sånn, forskjell på førerassistanse, autopilot og autonom. At Tesla bruker ordet autopilot om førerassistanse har med Musk og hans behov for å pynta kaka før salg. Når du graver djupare i forklaringa er det mulig for di fleste å sjå at det bare er snakk om førerassistanse.

Nei man kan ikke ta seg en høneblund i ett fly med autopilot... Se noen flyvideoer på youtube, de fleste har en hånd på stikken og det er såklart under fult oppsyn. Litt som i en, dadam... Tesla med autopilot..

Han har helt rett i beskrivelsen av autopilot i fly og han skriver også at pilotene ikke sover selv om de i teorien kunne gjort det.

 

Hva du ser på YouTube er fullstendig irrelevant. Man holder ikke i "stikka" når autopilot er aktivert.

 

Edit: for å være krystallklar, siden mange butthurte Tesla-eiere tror de har autopilot: et fly kan programmeres ved avreise til å fly _hele_ ruten uten menneskelig input. Dette er autopilot i et fly. Autopilot i en Tesla er på _ingen_ som helst måte mer avansert enn førerassistentene i andre biler, men Tesla lar bilene styre mer enn konkurrentene.

Endret av Dr. Bombay
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han har helt rett i beskrivelsen av autopilot i fly og han skriver også at pilotene ikke sover selv om de i teorien kunne gjort det.

 

Hva du ser på YouTube er fullstendig irrelevant. Man holder ikke i "stikka" når autopilot er aktivert.

 

Edit: for å være krystallklar, siden mange butthurte Tesla-eiere tror de har autopilot: et fly kan programmeres ved avreise til å fly _hele_ ruten uten menneskelig input. Dette er autopilot i et fly. Autopilot i en Tesla er på _ingen_ som helst måte mer avansert enn førerassistentene i andre biler, men Tesla lar bilene styre mer enn konkurrentene.

 

"hva jeg ser på youtube", det er mange piloter som filmer seg selv fra når de flyr, for de som liker å se på slikt. Og jo, en har somregel en hånd på stikken. 

 

Nei, ingen fly kan fly på egenhånd med de systemene som sitter der. De kan holde høyde, retning og fart. Som en kan lese ut i fra ett leksikon om en tar seg tid til slikt. På samme måte som tesla sine fører assistent system, bare langt mer nøyaktig. Samme for feks nissan, mercedes osv. 

 

Skal man lande ett fly på auto(som nesten aldri skjer, totalt sett) kreves det ekstra utstyr på plassen. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...