Jump to content
steinjarle

Tesla kutter i Autopilot-funksjonene for å komme overens med nye EU-regler

Recommended Posts

"På grunn av nye lokale reguleringer er grensen for hvor langt rattet kan dreies mens Autosteer er aktiv blitt justert."

 

Så med andre ord ønsker EU å øke antall ulykker siden autopilot vil klare færre svinger?

  • Like 3

Share this post


Link to post

Så egentlig burde prisen på autopilot gå ned da pga begrenset funksjonalitet

 

Har jo alltid vært begrenset funksjonalitet i Europa. Som feks summon. 

Share this post


Link to post

Så egentlig burde prisen på autopilot gå ned da pga begrenset funksjonalitet

Nei, for man betaler ikke separat for autopilot lenger. Det er inkludert i alle Teslaer ved kjøp.

Share this post


Link to post

 

Så egentlig burde prisen på autopilot gå ned da pga begrenset funksjonalitet

 

Har jo alltid vært begrenset funksjonalitet i Europa. Som feks summon. 

Woot? Nei - her bommer du litt. Vi som har X og S mister funksjonalitet - Dere som har model 3 vil få en "nerfa" utgave av autopiloten. Med andre ord - vi alle vil få en betydelig dårligere autopilot enn det som ellers har vært.. :( Fordelen er at jeg kan nekte å oppdatere programvaren, så jeg kan beholde min funksjonalitet til de har fikset denne idiotiske regelen. De som har model 3 har ikke denne muligheten.

 

Her virker det som om EU vil regulere autopiloten tilbake til å være en avansert cruisekontroll, med KUN bruk på motorveier. Og en betydelig dårligere cruisekontroll som kan gi betydelig flere farlige situasjoner på veien.

Uten tvil idiotisk lobby virksomhet fra tyskland.

  • Like 2

Share this post


Link to post

 

Så egentlig burde prisen på autopilot gå ned da pga begrenset funksjonalitet

Nei, for man betaler ikke separat for autopilot lenger. Det er inkludert i alle Teslaer ved kjøp.

H*n tenker nok på FSD / EAP :) Autopilot er inkludert - FSD må man betale for.

Share this post


Link to post

H*n tenker nok på FSD / EAP :) Autopilot er inkludert - FSD må man betale for.

Men denne sken gjelder vel autopilot?

Share this post


Link to post

Woot? Nei - her bommer du litt. Vi som har X og S mister funksjonalitet - Dere som har model 3 vil få en "nerfa" utgave av autopiloten. Med andre ord - vi alle vil få en betydelig dårligere autopilot enn det som ellers har vært.. :( Fordelen er at jeg kan nekte å oppdatere programvaren, så jeg kan beholde min funksjonalitet til de har fikset denne idiotiske regelen. De som har model 3 har ikke denne muligheten.

 

Her virker det som om EU vil regulere autopiloten tilbake til å være en avansert cruisekontroll, med KUN bruk på motorveier. Og en betydelig dårligere cruisekontroll som kan gi betydelig flere farlige situasjoner på veien.

Uten tvil idiotisk lobby virksomhet fra tyskland.

 

Hva mener du? Jeg mener bare at vi alltid har hatt begrenset funksjonalitet her hjemme i Europa. Feks på summon, der en må stå oppå bilen for at det skal fungere osv. Slik jeg leser det ut i fra denne artikkelen får ikke model 3 noen endring, da den allerede er utstyrt med det(var forøvrig nytt for meg når jeg leste denne, trodde alle fikk endring). 

Share this post


Link to post

"På grunn av nye lokale reguleringer er grensen for hvor langt rattet kan dreies mens Autosteer er aktiv blitt justert."

 

Så med andre ord ønsker EU å øke antall ulykker siden autopilot vil klare færre svinger?

 

Nekter å tru at du har lappen på bil. Poenget til EU er at Tesla sin "autopilot" egentlig bare er førerassistanse og skal brukast som det. Dvs at den som kjører bilen skal følge med på bilkjøringa og "kjøre" bilen med førerassistanse som hjelpemiddel der det er tjenlig. Om du egentlig ynskje deg autopilot i form av å slippe å kjøre bil har du ikkje noko på veien å gjere og bør heller forholde deg til taxi eller kollektivtilbud.

 

Tesla burde slutte å kalle det autopilot og heller bruke førerassistanse fram til det punktet at di kan påstå bilen er autonom.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Nekter å tru at du har lappen på bil. Poenget til EU er at Tesla sin "autopilot" egentlig bare er førerassistanse og skal brukast som det. Dvs at den som kjører bilen skal følge med på bilkjøringa og "kjøre" bilen med førerassistanse som hjelpemiddel der det er tjenlig. Om du egentlig ynskje deg autopilot i form av å slippe å kjøre bil har du ikkje noko på veien å gjere og bør heller forholde deg til taxi eller kollektivtilbud.

 

Tesla burde slutte å kalle det autopilot og heller bruke førerassistanse fram til det punktet at di kan påstå bilen er autonom.

 

Autopilot og autonom er to svært forskjellige ting, dette bør du søke opp i ordboken. 

  • Like 4

Share this post


Link to post

Autopilot og autonom er to svært forskjellige ting, dette bør du søke opp i ordboken. 

 

Jaa, vi er da alle klar over forskjellen, og at bilene til Tesla på ingen måte er autonome. Sant?

 

Ordlyden mellom autopilot og autonom har ikke all verdens med avstand. Det er mulig å se for seg at begrepene blandes sammen og/eller mistolkes.

 

Eneste grunn til at bilene er utstyrt med "autopilot", er selvfølgelig markedsføringsmessig. Ordet selger bra, og dersom folk lures til å tro at bilen kjører av seg selv, så får de kanskje noen ekstra salg på denne måten?

 

Tesla er svært dyktige på markedsføring! All ære. Og videre har de greie biler og - synes nå iallefall jeg. Men begrepet autopilot synes jeg egentlig de kunne droppe, da det hinter om mye mer enn hva de p.t. leverer.

 

Vi har vel hatt nok dødsulykker fra autopilot, der sjåfør gjorde alt annet enn å følge med på veien, til å forstå at _ekte_ selvkjøring ligger enda mange år frem (dessverre).

 

Jeg ønsker autonome biler velkommen, og kan knapt vente. Men mens vi venter, trenger vi ikke leke med ord; bruke ord som mistolkes og/eller hinter om noe mye mye mer.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Nekter å tru at du har lappen på bil. Poenget til EU er at Tesla sin "autopilot" egentlig bare er førerassistanse og skal brukast som det. Dvs at den som kjører bilen skal følge med på bilkjøringa og "kjøre" bilen med førerassistanse som hjelpemiddel der det er tjenlig. Om du egentlig ynskje deg autopilot i form av å slippe å kjøre bil har du ikkje noko på veien å gjere og bør heller forholde deg til taxi eller kollektivtilbud.

 

Tesla burde slutte å kalle det autopilot og heller bruke førerassistanse fram til det punktet at di kan påstå bilen er autonom.

 

Den er jo fortsatt en førerassistent, men EU vil begrense hvor brå svinger den kan utføre. Kjører personlig med min S75D på riksveier ut til kysten, hvor det er mange mange svingete veier. Pr nå, så klarer AP2 dette veldig bra. Jeg sitter alltid klar til å ta over og har alltid henda på rattet. Man er hele tiden veldig fokusert når man kjører på slike veier, da man vet aldri hva som kan skje. Samtidig så gjør det at jeg ikke blir like sliten, da bilen kjører det såpass bra. Bare de aller verste strekningene velger jeg å ta over selv. Men jeg kommer ikke til å oppdatere sånn at jeg får de nye restriksjonene. Jeg vil altså ta dette velget selv. Det er jo ikke sånn at man kan skru på autopilot hvor som helst. Bilen må klare å lese veibildet, ellers får man ikke skrudd det på.

Share this post


Link to post

Hva er vitsen med å ha bil hvis man ikke kan kjøre selv? Da kan man jo like godt ta taxi eller reise kollektivt.

 

Man kan kjøre en Tesla selv. Det er pr i dag helt valgfritt. 

  • Like 3

Share this post


Link to post

Når sjåføren bruker autopilot. Blir det morsomt å styre venstre/høyre raskt, når man møter en Tesla.
Vil gjerne se reaksjonen på det. Havner vell i grøfta da xD

Edited by Soles
  • Like 1

Share this post


Link to post

Når sjåføren bruker autopilot. Blir det morsomt å styre venstre/høyre raskt, når man møter en Tesla.

Vil gjerne se reaksjonen på det. Havner vell i grøfta da xD

Not sure if stupid, or funny.. 

  • Like 2

Share this post


Link to post

 

Hva er vitsen med å ha bil hvis man ikke kan kjøre selv? Da kan man jo like godt ta taxi eller reise kollektivt.

 

Man kan kjøre en Tesla selv. Det er pr i dag helt valgfritt. 

Ja, man må jo det. Får jo bare litt hjelp. Men det kan virke som om mange ser frem til dagen da bilen er helt selv kjørende. Da blir jo hele moroa med bil borte.
  • Like 1

Share this post


Link to post

Ja, man må jo det. Får jo bare litt hjelp. Men det kan virke som om mange ser frem til dagen da bilen er helt selv kjørende. Da blir jo hele moroa med bil borte.

 

Da blir jo interessen for banekjøring større, hvor en virkelig kan ha det kjekt. Gir lett opp den kjedelige hverdagskjøringen til å gjøre andre gjøremål mot å kose meg når jeg faktisk skal kjøre.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...