Gå til innhold

Hva skjer med Rødt?


Anbefalte innlegg

Hva behager? Går det bra med deg, trenger du hjelp?

Jeg synes ikke AP har gått så veldig mye til Høyre. De står stort sett for det samme som tidligere.

Om noe annet, synes jeg Høyre faktisk i større grad fjerner seg fra en ansvarlig konservativ politikk.

 

Rødt er mye mer ekstreme mot venstre enn FrP er mot høyre.

Rødt sitt mostykke på høyresiden er heller liberalistene, som heldigvis er så marginale at "Ingen bryr seg".

 

Så lenge Rødt er marginale, er jeg ellers enig i at dette er greit nok.

Men f.eks. i Oslo ser vi nå at dette får direkte praktisk betydning.

MDG er i de fleste sammenhenger minst like radikale som Rødt.

Sammen får de nå fort 20% av stemmene. Da er det ikke lenger snakk om å "trekke i en retning", men å styre store deler av politikken.

 

Vi ser jo allerede at ALT av privat initiativ snart er bannlyst i Oslo. Vi ser allerede konturene av en enda større offentlig fattigdom grunnet politikken i Oslo.

Oslo har fått tilfør milliardbeløp både fra regjeringen og fra eiendomskatt, bompenger etc.

Likevel er de offentlige tilbudene om noe enda dårligere nå enn tidligere...

Rødt sitt motstykke er FRP på 70tallet.

 

Rødt er ikke kommunistisk, frp er nå 70% facisitsk.

 

Når man kan leke "hvem sa det FRP eller Franco" så er FRP facisitsk.

Bare se på 8 mai tale til en viss FRPer, kunne kommet ut av munnen til Franco eller Pinochet.

 

Eller uttalelser om ulike straffer for samme forbrytelser basert på ikke noe annet enn hvor i landet eller hvordan du ser ut.

Det er så klassisk høyre ekstrem facisme du kommer.

Endret av Gunfreak
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i at det aller viktigste er å få folk i jobb, og at NAV sikkert har store forbedringsmuligheter.

Men Rødt sine løsninger er fortsatt definitivt ikke svaret. 

 

Jeg er enig. Rødt sine løsninger kommer ikke til å løse problemet uansett om de gjør det som står på forsiden eller det som står i partiprogrammet.

 

F.eks. de tror at 30 timers arbeidsdag vil føre til masse nye arbeidsplasser, noe som er tull fordi det reduserer lønningene og da har folk mindre kjøpekraft. Og ikke et sted nevner de hovedproblemet til nav, at folk ikke får ordentlig hjelp og ender opp å sitte hjemme og gjøre ingenting.

 

De har også et svært naivt syn på ting. Om folk kan jobbe mens asylsøknaden pågår, så vil folk komme med useriøse asylsøknader sånn at de kan jobbe, og ingen oljeleting kommer til å føre til at oljeindustrien i Norge kollapser, og da kommer velferdstjenestene som Rødt bryr seg om til å bli rammet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Rødt sitt motstykke er FRP på 70tallet.

 

Rødt er ikke kommunistisk, frp er nå 70% facisitsk.

 

Når man kan leke "hvem sa det FRP eller Franco" så er FRP facisitsk.

Bare se på 8 mai tale til en viss FRPer, kunne kommet ut av munnen til Franco eller Pinochet.

 

Eller uttalelser om ulike straffer for samme forbrytelser basert på ikke noe annet enn hvor i landet eller hvordan du ser ut.

Det er så klassisk høyre ekstrem facisme du kommer.

 

Dette er jo til dels usannheter:

"Rødt er ikke kommunistisk"?...

Igjen, fra prinsipprogrammet: " Rødts mål er et klasseløst samfunn. Det er dette Karl Marx kalte kommunisme."

 

Det nye forslaget til straffer går IKKE på hvordan du ser ut.

Det er snakk om at hvis man begår straffbare handlinger i visse soner, så kan straffen bli høyere. Dette helt uavhengig av hvor gjerningsmannen bor, hvordan han ser ut etc. 

 

Har du konkrete utsagn som du mener er fascistiske?

 

Edit: Litt skriveleif, dårlig formatering

 

Edit2/PS:

Det er selvsagt lov å mene at dette nye forslaget til "sonestraffer" er dårlig, ikke vil ha ønsket effekt, slå uheldig ut etc, men å kalle det facistisk synes jeg er bare useriøst.

Endret av KalleKanin
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke noe parti vil kunne fjerne kapitalismen.  Imidlertid så er det flere veier kapitalismen kan gå. Og det finner jeg personlig interessant. Rødt ignorerer de sosiale mulighetene innenfor kapitalismen der en mulighet altså er at alle blir "minimum kapitalister". Å ignorere dette mener jeg er usosialt.

 

Kapitalisme er ikke en statisk greie.

 

Men tilbake til spørsmålet: Rødt går fram på meningsmålingene. Bare "populisme" og "protest" ?  Hvem tenker å stemme på Rødt?  De høyt på strå? Er Rødt blitt en billett for fester og party?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Rødt er ikke kommunistisk, frp er nå 70% facisitsk.

 

 

Eller uttalelser om ulike straffer for samme forbrytelser basert på ikke noe annet enn hvor i landet eller hvordan du ser ut.

 

 Strafferamme etter hvor man bor er ikke noe jeg personlig synes er en bra ide. Men det er ikke det samme som å straffe folk etter hvordan de ser ut. Akkurat som at Politiet dobler bøtene natt til søndag eller for eksempel skjærtorsdag

 

En definisjon av fascismeFascisme er politiske ideologier som legger sterk vekt på nasjonensbetydning og enhet, på et autoritært, førerbasert og diktatorisk styre innad, samt en imperialistisk holdning utad.

 

Det er ingenting der som i det hele tatt minner om FrP. Det er ikke engang sammenlignbart. Din kommentar forsøker å stemple FRP som et fascistisk parti for å derfor invalidere deres meninger, og er ikke konstruktivt for denne diskusjonen. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

 

- "De fattige lider": Hæ? Snakker du om Norge nå?... Ja noen ytterst få fattige har det ikke så lett, men å si at "de lider" er helt på viddene. Selv "fattige" i Norge har det ekstremt bra sammenlignet med f.eks. India og mange andre land i verden. 

 

 

Mange sliter nede i EU. Til og med i Sverige har mange pensjonister knapt råd til tannlege, har jeg hørt (?).

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke noe parti vil kunne fjerne kapitalismen.  Imidlertid så er det flere veier kapitalismen kan gå. Og det finner jeg personlig interessant. Rødt ignorerer de sosiale mulighetene innenfor kapitalismen der en mulighet altså er at alle blir "minimum kapitalister". Å ignorere dette mener jeg er usosialt.

 

Kapitalisme er ikke en statisk greie.

 

Men tilbake til spørsmålet: Rødt går fram på meningsmålingene. Bare "populisme" og "protest" ?  Hvem tenker å stemme på Rødt?  De høyt på strå? Er Rødt blitt en billett for fester og party?

 

Enig!

 

Og takk for at du hanker oss inn igjen :)

 

Tradisjonelt har det vært unge og til dels offentlig ansatte kvinner som stemmer mer radikalt enn de eldre eller personer ansatt i privat sektor, men likevel ikke de veldig store utslagene:

https://www.ssb.no/valg/statistikker/vund

(Her var det lite ut over kjønn og alder)

 

Gjelder dette også for den siste oppblomstringen til Rødt?

Noen som kjenner til undersøkelser gjort i det siste på dette?

 

Er det noe sant i at mediene er med på å påvirke dette?:

https://www.nrk.no/kultur/hver-tredje-journalist-ville-stemt-sv-eller-rodt-1.14036709

Lenke til kommentar

Dette er jo til dels usannheter:

"Rødt er ikke kommunistisk"?...

Igjen, fra prinsipprogrammet: " Rødts mål er et klasseløst samfunn. Det er dette Karl Marx kalte kommunisme."

 

Det nye forslaget til straffer går IKKE på hvordan du ser ut.

Det er snakk om at hvis man begår straffbare handlinger i visse soner, så kan straffen bli høyere. Dette helt uavhengig av hvor gjerningsmannen bor, hvordan han ser ut etc. 

Har du konkrete utsagn som du mener er fascistiske?

Edit: Litt skriveleif, dårlig formatering

 

Edit2/PS:

Det er selvsagt lov å mene at dette nye forslaget til "sonestraffer" er dårlig, ikke vil ha ønsket effekt, slå uheldig ut etc, men å kalle det facistisk synes jeg er bare useriøst.

Kallmyr sa "frihet mot kommunisme og sosialisme" i sin 8 mai tale, dette kunne som sagt kommet ut av munnen til Franco, Pinochet eller andre alle fascister.

 

Og du feil representerer det listhaug vil, tror du virkelig listhaug er dum nok til å si det hun egentlig vil med planen sin, resultatet blir akkurat det jeg sa.

 

Listhaug er en smart facust, som har blitt lært opp av de beste. Hun vet alltid hvordan hun skal ordlegge seg aå hun selv og hennes følgere kan bare si "nei da er ikke rasist i det hele tatt fordi jeg har aldri sakt det rett ut at jeg er rasist"

I stede bruker hun kodeord, hint, dogwistles osv.

 

Akurrat som hun har blitt lært opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som i alle andre partier er det forskjellige fraksjoner i Rødt, men dreiningen ser ut til å fortsette i mer moderat retning. De fremstår som noe mer samlet enn deres motpol FrP og de fremstår som mer strukturert og fokusert enn SV/AP der potensielle velgere har mistet tiltro og tålmodighet. Jeg oppfatter ikke Moxness som spesielt karismatisk, men har en fordel overfor velgerne i at han er relativt konsekvent og at det er en nokså tydelig sammenheng i argumentasjonen. Det gir tillit der APs utydelighet og SVs noe merkelige populistiske utspill gir skepsis. 

 

FrP gjør dette på en litt annen måte. Der har de noen frontfigurer som fronter nokså ekstreme holdninger og henter de aktuelle velgerne der, og så har de noen mer moderate frontfigurer som henter hvermannsen. Den ekstreme siden av FrP har nok svært god effekt i Rødts rekrutteringsarbeid.

 

Rødt og Frp er begge misnøyepartier, men det er AP, KrF, SP og Høyre også. Jeg tror det eneste partiet som kan slippe unna den karakteristikken er Venstre.

 

Man kan godt kritisere NAV mht deres evne til å få folk inn i arbeid, men hviler også et stort ansvar på bedriftene som viser liten vilje til å ansette utenfor A4 eller mennesker med innvandrerbakgrunn. Innen bygg og anlegg henter de helst østeuropeere. At de henter østeuropeere er forståelig på mange måter, men ønsker bedriftseierne å senke skattetrykket så er det å ansette de som er utenfor men ønsker å jobbe en veldig god måte å redusere det offentliges utgifter på.

 

Det er ikke innvandrerne som er problemet. Problemet er hvordan vi håndterer innvandring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noe sant i at mediene er med på å påvirke dette?:

 

Tja, når du sier mediene, så tenker jeg på Moxnes. Rett og slett fordi han gjør en god figur i mediene, selv om han gjerne kjører hardt på rendyrka populisme og at "likhet for alle" ville løst ethvert problem som tas opp. Men han snakker bra og toner som, andre har nevnt tidligere i tråden, grundig ned de mer tunge kommunistiske trekkene. 

Endret av Pop
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som i alle andre partier er det forskjellige fraksjoner i Rødt, men dreiningen ser ut til å fortsette i mer moderat retning. De fremstår som noe mer samlet enn deres motpol FrP og de fremstår som mer strukturert og fokusert enn SV/AP der potensielle velgere har mistet tiltro og tålmodighet. Jeg oppfatter ikke Moxness som spesielt karismatisk, men har en fordel overfor velgerne i at han er relativt konsekvent og at det er en nokså tydelig sammenheng i argumentasjonen. Det gir tillit der APs utydelighet og SVs noe merkelige populistiske utspill gir skepsis. 

 

FrP gjør dette på en litt annen måte. Der har de noen frontfigurer som fronter nokså ekstreme holdninger og henter de aktuelle velgerne der, og så har de noen mer moderate frontfigurer som henter hvermannsen. Den ekstreme siden av FrP har nok svært god effekt i Rødts rekrutteringsarbeid.

 

Rødt og Frp er begge misnøyepartier, men det er AP, KrF, SP og Høyre også. Jeg tror det eneste partiet som kan slippe unna den karakteristikken er Venstre.

 

Man kan godt kritisere NAV mht deres evne til å få folk inn i arbeid, men hviler også et stort ansvar på bedriftene som viser liten vilje til å ansette utenfor A4 eller mennesker med innvandrerbakgrunn. Innen bygg og anlegg henter de helst østeuropeere. At de henter østeuropeere er forståelig på mange måter, men ønsker bedriftseierne å senke skattetrykket så er det å ansette de som er utenfor men ønsker å jobbe en veldig god måte å redusere det offentliges utgifter på.

 

Det er ikke innvandrerne som er problemet. Problemet er hvordan vi håndterer innvandring.

 

 

Mye bra!

Første avsnitt sier nok en del om hvorfor Rødt gjør det så bra.

Personlig synes jeg Rødt tar frem mange gode saker og viktige argumenter, og setter fingeren på en del som det er viktig å gjøre noe med.

Jeg er bare riv, ruskende uenig i løsningene deres. :)

 

Og til siste setning:

Ja, det er ikke innvandrerne i seg selv som er problemet.

Men at vi har mange innvandrere med lav utdannelse og som er ukjente med det norske systemet gjør det ikke unaturlig at disse havner nederst på fattigdomsstigen, og at det vil ta tid å løfte de ut.

 

Nå hviler selvsagt en stor del av ansvaret også på innvandrerne selv, men vi må også sørge for at alle får like muligheter og at alle blir behandlet så objektivt så mulig, uavhengig av bakgrunn, politisk ståsted, hudfarge, religion etc.

Selv om jeg tror vi har kommet et godt stykke, er det nok fortsatt en del å ta tak i her.

 

Men man skal ikke lukke øynene for utfordringer med språk og kultur. Det er flere ganger jeg river meg i håret over dårlige formuleringer, merkelige/uvante holdninger etc.

Det ER utfordrende å jobbe med personer som har en helt annen bakgrunn, med andre holdninger til ting og som snakker til dels dårlig norsk. Men så lenge de bor her i Norge er de en like stor del av samfunnet som "oss andre", og det er noe man bare må forholde seg til, og heller prøve å vise hva som er så bra med landet.

Lenke til kommentar

 Tja, når du sier mediene, så tenker jeg på Moxnes. Rett og slett fordi han gjør en god figur i mediene, selv om han gjerne kjører hardt på rendyrka populisme og at "likhet for alle" ville løst ethvert problem som tas opp. Men han snakker bra og toner som, andre har nevnt tidligere i tråden, grundig ned de mer tunge kommunistiske trekkene. 

Jeg tror rett og slett Tybring-Gjedde, Helgheim og Listhaug er de som virkelig mobiliserer velgere til Rødt. Velgerne tror ikke lengre på SV/AP så en større andel av velgerne disse tre m.fl mobiliserer går til Rødt. Det er derfor de defineres som polariserende.

Lenke til kommentar
Nå hviler selvsagt en stor del av ansvaret også på innvandrerne selv, men vi må også sørge for at alle får like muligheter og at alle blir behandlet så objektivt så mulig, uavhengig av bakgrunn, politisk ståsted, hudfarge, religion etc.

Selv om jeg tror vi har kommet et godt stykke, er det nok fortsatt en del å ta tak i her.

 

Men man skal ikke lukke øynene for utfordringer med språk og kultur. Det er flere ganger jeg river meg i håret over dårlige formuleringer, merkelige/uvante holdninger etc.

 

Det ER utfordrende å jobbe med personer som har en helt annen bakgrunn, med andre holdninger til ting og som snakker til dels dårlig norsk. Men så lenge de bor her i Norge er de en like stor del av samfunnet som "oss andre", og det er noe man bare må forholde seg til, og heller prøve å vise hva som er så bra med landet.

Det er helt riktig at språk/kultur kan være en utfordring. Den vil ikke forsvinne, og da må man gjøre noe med det. Sliter man med språket vil man også slite på skolebenken, og omgås de kun med hverandre vil de ikke lære hverken språk eller kultur. Derfor bør de starte med språkopplæring umiddelbart etter ankomst (alle som ikke helt åpenbart skal ut igjen med det samme). Deretter bør de rett i jobb i kombinasjon med mer språkopplæring, for det ved å jobbe for/med nordmenn de lærer språket, og det er gjennom kolleger og naboer etc de lærer seg å forstå kulturen. En forutsetning er også gjensidig respekt. Behandler man folk som idioter vil de bli - nettopp - idioter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her var det mye rar synsing og avsporing. Rødt gjør det bra fordi de er i opposisjon til den sittende regjeringen. Grunnen til at akkurat Rødt i stedet for feks SV tar av er at SV oppfattes mer som et miljø og feministparti og at de mistet kredibilitet etter sin regjeringstid. Allikevel har også SV økt jevnt og trutt på partibarometeret gjennom Høyres regjeringstid.

 

I tillegg har Rødt en ekstremt karismatisk leder som enn så lenge ikke har blitt tatt på noe. Tvert i mot kan han ri på en populistbølge der han peker på alle feilene andre politikere gjør og har gjort (Listhaug i Oslo og rikspolitikken, diverse FRP-ere som sliter med å være seriøse voksne mennesker og ikke minst politikere (både fra AP og FRP) som stjeler fra kassa.

 

I korte trekk gjør Rødt mye det samme FRP holdt på med i gamle dager før de ble et støtteparti for Høyre og SV gjorde før de ble et støtteparti for AP/SP-alliansen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Angående missnøye: er det mange som hater jobben sin og ikke finner alternativer?  F.eks. at en må bo på feil sted pga jobb? Jeg hatet en jobb en gang - fordi den var lokalisert i Oslo. Flere tapte ungdomsår. 

Det er det helt sikkert. I de fleste tilfellene finnes det nok alternativer, det gjelder bare å se de. OM man mistrives så sterkt bør man stille seg selv noen spørsmål: 1: Er det sannsynlig at situasjonen vil bedre seg der man er? 2: Hva er de REALISTISKE alternativene? 3: Er timingen riktig? Det værste man kan gjøre er å ikke gjøre noe. Har man funnet ut at det er på tide å bevege seg, så bør man begynne å jobbe med alternativene slik at man faktisk oppnår en forbedring ved å skifte.

Lenke til kommentar

Her var det mye rar synsing og avsporing. Rødt gjør det bra fordi de er i opposisjon til den sittende regjeringen. Grunnen til at akkurat Rødt i stedet for feks SV tar av er at SV oppfattes mer som et miljø og feministparti og at de mistet kredibilitet etter sin regjeringstid. Allikevel har også SV økt jevnt og trutt på partibarometeret gjennom Høyres regjeringstid.

 

I tillegg har Rødt en ekstremt karismatisk leder som enn så lenge ikke har blitt tatt på noe. Tvert i mot kan han ri på en populistbølge der han peker på alle feilene andre politikere gjør og har gjort (Listhaug i Oslo og rikspolitikken, diverse FRP-ere som sliter med å være seriøse voksne mennesker og ikke minst politikere (både fra AP og FRP) som stjeler fra kassa.

 

I korte trekk gjør Rødt mye det samme FRP holdt på med i gamle dager før de ble et støtteparti for Høyre og SV gjorde før de ble et støtteparti for AP/SP-alliansen.

...og på hvilken måte er dette IKKE synsing??? Kom gjerne med en omfattende utredning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er det helt sikkert. I de fleste tilfellene finnes det nok alternativer, det gjelder bare å se de. OM man mistrives så sterkt bør man stille seg selv noen spørsmål: 1: Er det sannsynlig at situasjonen vil bedre seg der man er? 2: Hva er de REALISTISKE alternativene? 3: Er timingen riktig? Det værste man kan gjøre er å ikke gjøre noe. Har man funnet ut at det er på tide å bevege seg, så bør man begynne å jobbe med alternativene slik at man faktisk oppnår en forbedring ved å skifte.

 

Ja man kan trekke dette ned på det personlige plan. Men det er også politiske sider. Jeg fikk en jobb som flyttet ut av Oslo - som følge av politiske beslutninger  :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Her var det mye rar synsing og avsporing. Rødt gjør det bra fordi de er i opposisjon til den sittende regjeringen. Grunnen til at akkurat Rødt i stedet for feks SV tar av er at SV oppfattes mer som et miljø og feministparti og at de mistet kredibilitet etter sin regjeringstid. Allikevel har også SV økt jevnt og trutt på partibarometeret gjennom Høyres regjeringstid.

 

I tillegg har Rødt en ekstremt karismatisk leder som enn så lenge ikke har blitt tatt på noe. Tvert i mot kan han ri på en populistbølge der han peker på alle feilene andre politikere gjør og har gjort (Listhaug i Oslo og rikspolitikken, diverse FRP-ere som sliter med å være seriøse voksne mennesker og ikke minst politikere (både fra AP og FRP) som stjeler fra kassa.

 

I korte trekk gjør Rødt mye det samme FRP holdt på med i gamle dager før de ble et støtteparti for Høyre og SV gjorde før de ble et støtteparti for AP/SP-alliansen.

 

Dette var vel ikke mindre synsing :)

Men personlig tror jeg du har mye rett i dette.

Bare synd/merkelig at man da går til Rødt, som står for en så ekstrem politikk. 

Det hadde jo fint holdt å stemme på AP eller SV for å felle dagens regjering.

 

Ellers, just in, journalister stemmer enda rødere, nå med voldsom vekst for MDG!!:

https://journalisten.no/dette-stemmer-norske-journalister--forsvinner-fra-hoyresiden/362728

 

Gitt at man som journalist aldri klarer å være 100% objektiv, samt at dette styrer mye om hva man fokuserer på av saker, vil nok dette også være med på forme oponionen. Særlig når folk nå for tiden tydeligvis er så lite interessert i fakta og hva som ligger bak, og går etter overskriftene og slagordene.

Lenke til kommentar

Det kunne ikke falt meg inn å stemme Rødt, men jeg liker godt Bjørnar Moxnes. Jeg synes stort sett det er han som kommer best ut av partilederdebattene, og debatten generelt. Han er troverdig, åpen og ærlig. Det tror jeg også er en faktor. Jeg tror ikke Rødts oppsving er fordi folk vil avskaffe kapitalismen, men på grunn av andre saker og som en motvekt mot den regjeringen vi har nå. De fremstår som et parti med bakkekontakt og empati i motsetning til for eksempel Høyre, Frp og Arbeiderpartiet de siste årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...