Gå til innhold

Hva skjer med Rødt?


Anbefalte innlegg

Nå fungerte det ganske så brukbart i nesten 100 år før blårussen tok over og laget business av det. Den gangen vi forbrukere var i fokus.

 

Strømmarkedet nå er helt tragisk, fult av løgn og propaganda fra de som legger rammene - NVE og masse helt fjerne ting som styrer prisene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvis jeg ikke skal få tjene noe på å bygge ut mitt lille kraftanlegg, hvorfor gidder jeg det da? Utenom å tjene til 2 kartonger melk og et kneippbrød, som staten har sagt skal være det alle skal tjene?

 

Jeg bare lurer...

Du snakker som om vi mener privatpersoner skal forsyne landet med strøm. Vi mener staten skal gjøre det.

Infrastruktur(veier,jernbane, strømnett), strømproduksjon, helse og skole...nasjonalt kritiske ting bør driftes av staten. Og ihvertfall ikke selges til Kina.

Lenke til kommentar

Du snakker som om vi mener privatpersoner skal forsyne landet med strøm. Vi mener staten skal gjøre det.

Infrastruktur(veier,jernbane, strømnett), strømproduksjon, helse og skole...nasjonalt kritiske ting bør driftes av staten. Og ihvertfall ikke selges til Kina.

Neida, kraft er egentlig bare et eksempel av mange. Poenget er at mange slike mindre og private initiativ går en usikker tid i møte med denne tankegangen. Tenkte jo ikke på et lite hjul i den nærmeste bekken, men en privat butikk som faktisk kan levere en kraftmengde av betydning.

 

Enig i at det ikke bør selges til Kina, men jeg har liten tro på at noe blir bedre dersom staten skal styre alt og fjerne alle initiativ.

Lenke til kommentar

Det er masse ting som man kan slippe markedskreftene fri med. Men infrastruktur i monopolsituasjon er ikke en av de, da forflyttes fokus fra kundene og over til monopolbedriften. Slik som nå har skjedd inne nett og kraft - nå er deres inntekt nummer en på listen - ikke kundene lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er masse ting som man kan slippe markedskreftene fri med. Men infrastruktur i monopolsituasjon er ikke en av de, da forflyttes fokus fra kundene og over til monopolbedriften. Slik som nå har skjedd inne nett og kraft - nå er deres inntekt nummer en på listen - ikke kundene lenger.

 

Apropos: jeg har noen ganger lurt på om gamle "Televerket" vil få sin renesanse. Noe på linje med statens vegvesen, kanskje?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Det er kanskje opposisjonens privilegium å si de skal rette på alt som er feil i dag. Og spesielt et jallaparti som aldri har hatt makten og vist hva de hadde gjort i praksis.

Men det blir ikke mindre idiotisk å kjøre samme regla om et av verdens mest velfungerende land likevel. Om man faktisk får rettet opp de 10 tingene som er mindre bra, men de 90 da går virkelig på skogen... lett å si hva man skal fikse, men vanskelig å se konsekvensene for alle de andre tingene man da ikke har fokus på. Eller snur om på, selv om de har fungert og sørget for at vi har god økonomi, lav korrupsjon (hvor er kommunistlandene på korrupsjonsindeksen nå igjen..?) osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...