Gå til innhold

Nå får Tesla Model 3 tilhengerfeste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

« En tilhenger med totalvekt på 1200 kg vil aldri kunne trekkes med Model 3, selv om den reelt veier mindre enn 910 kg. »

 

WTF? Har Tesla fått innført nye førerkortregler? Har man BE sertifikat så er det fortsatt så langt jeg vet aktuell vekt som gjelder, ikke tillatt totalvekt. Så er aktuell tilhengervekt under 910kg, så kan man dra denne hengeren bak Tesla Modell 3, igjen forutsatt BE sertifikat…

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 6
Lenke til kommentar

WTF? Har Tesla fått innført nye førerkortregler? Har man BE sertifikat så er det fortsatt så langt jeg vet aktuell vekt som gjelder, ikke tillatt totalvekt. Så er aktuell tilhengervekt under 910kg, så kan man dra denne hengeren bak Tesla Modell 3, igjen forutsatt BE sertifikat…

 

Sir,

du overser helt og komplett overskriften til teksten du siterer fra:

 

 

 

 

 

Bil og henger med førerkort klasse B

 

Reglene for førerkort klasse BE står ikke beskrevet i et avsnitt som beskriver reglene for førerkort klasse B.

 

En av forutsetningene for at man skal ha klasse BE, er at man skal være i stand til å vite forskjell mellom reglene for klasse B og BE... 

Ellers bidrar du jo til artikkelen/diskusjonen, at du trekker fram disse forskjellene. Det bidrar imidlertid ikke å WTF'e et avsnitt når man tar det ut av konteksten det står i og overfører det til helt andre forutsetninger. Hadde du fortsatt til neste avsnitt etter sitatet ditt, ser du igjen at det poengteres at det er førerkort klasse B det er snakk om:

 

... 

Med tilhengerfestet vil du aldri komme over totalvekt på 3500 kg, hvor grensen for hva du får trekke med førerkort klasse B slår inn.

 

Edit: 

Ellers skal jeg gi deg rett i at denne informasjonen definitivt burde vært med. 

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men det jeg mente å si her var at det stadig er framgang i markedet/utvalget. Fra man fikk de første hengerfestene som ikke var godkjente til annet enn sykkelholder, til kassebiler som kunne trekke bittelitt, til rådyre SUVer med hengerfeste, og nå sprer det seg også inn i sedan-segmentet.

 

Tesla er fortsatt med på å pushe hele bilmarkedet, men det må de jo også som utfordrer. Sånn sett er det lett å bli redd for stagnasjon når også de mer utbredte bilmerkene begynner levere elektriske alternativer i alle segmenter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen endringer i mulighet for tilhengerfeste på Model S. Her er dette ikke mulig å montere lovlig.

Hva menes her? Er det bare ikke lov å ettermontere eller er det Tesla som ikke ser noen mulighet for å bygge en framtidig model S med lovlig hengerfeste? Forøvrig så finnes det visstnok en lovlig krok/kule til sykkelstativ til modell S, men det er ikke et hengerfeste selv om det ligner.

 

Jeg kunne godt tenkt meg en framtidig model S SR med hengefeste som min neste bil, men det blir nok lenge til.

Lenke til kommentar

 

Sir,

du overser helt og komplett overskriften til teksten du siterer fra:

 

Kan vanskelig inkludere tekst fra artikkelen, som ble lagt til _etter_ at jeg kommenterte...

For ordens skyld; Den nevnte teksten var der fra begynnelsen, men er overskriften til grafikken, og ikke til avsnittet.

Lenke til kommentar

Kan vanskelig inkludere tekst fra artikkelen, som ble lagt til _etter_ at jeg kommenterte...

 

Det er unektelig lett å overse tekst som ikke er der. Overskriften var tydeligvis der da "fra begynnelsen". Teksten etter grafikken fortsetter der teksten i grafikken avsluttes, så det er for meg tydelig at det fortsatt er snakk om klasse B. 

Uansett tolkning er det bra at du legger til informasjon om klasse BE. 

Lenke til kommentar

Det tesla gjør er helt genialt. Det neste blir vel stasjonsvogn. At hengerfeste ikke kan ettermonteres er helt genialt når det gjelder å få solgt biler. Hva dette gjør med bruktverdien på leverte biler er en annen sak

Genialt at de leverer Model 3 med hengerfeste ja, her kan de nok ta ganske store jafs i et marked som tidligere har vært nesten reservert for bensin og dieselbiler.

 

Men jeg ser ikke noen fordel med å ikke tilby mulighet for hengerfeste til eksisterende biler. Her kunne de solgt en del hengerfester og fått mer fornøyde kunder. Det er jo ikke akkurat slik at vi som allerede har kjøpt en finner ut at vi kjøper en til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Genialt at de leverer Model 3 med hengerfeste ja, her kan de nok ta ganske store jafs i et marked som tidligere har vært nesten reservert for bensin og dieselbiler.

Men jeg ser ikke noen fordel med å ikke tilby mulighet for hengerfeste til eksisterende biler. Her kunne de solgt en del hengerfester og fått mer fornøyde kunder. Det er jo ikke akkurat slik at vi som allerede har kjøpt en finner ut at vi kjøper en til.

Hadde jeg fått min tesla 3 levert nå og fått vite at jeg må kjøpe ny bil for å få hengerfeste hadde jeg følt meg lurt.

 

Det vil jo også bety at verditap på biler levert til nå sannsynligvis blir større enn nye som kan leveres med hengerfeste eller har mulighet for å få det montert. Jeg kjøper ikke elbil før jeg får den med hengerfeste.

 

Amcar er dessverre heller ikke en opsjon. Da må det skje noe dramatisk på teknologifronten ,byggekvalitet og design.

Å lage biler som akselererer raskt på en rett strekning har amerikanerne alltid klart.

Lenke til kommentar

Hadde jeg fått min tesla 3 levert nå og fått vite at jeg må kjøpe ny bil for å få hengerfeste hadde jeg følt meg lurt.

Sovidt eg veit har Tesla aldri annonsert at det skal vere mogeleg å ettermontere hengarfeste. Dei fleste klarer seg utan, for elles hadde dei jo ikkje kjøpt bilen. Kvifor skulle nokon føle seg lurt for at bilen ikkje kan få noko dei ikkje har bruk for, ikkje har kjøpt og ikkje har vorte førespegla at bilen kunne få ettermontert?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt skuffelsen Sturle. Mange hadde ønsket seg hengerfeste fordi det er kjekt å ha, men bestilte på tross av den mangelen fordi det var mye annet ved model 3 de ville ha og at har tenkt at de må ordne hengerbehovet på andre måter. Mange har ventet lenge med å kjøpe elbil og ventet ennå lengre på levering. Tolmodigheten har sine grenser og ingen biler er perfekte. Det er umulig å ikke svelge noen kameler når man kjøper bil, uansett hvilken.

 

Hengefeste er også noe som gjør bilen mer attraktiv i bruktmarkedet når den tid kommer, så en viss priskonsekvens må man regne med.

 

Regner med det blir ennå mer murring hvis det i ettertid viser seg at Tesla holdt tilbake hengerfeste-opsjonen av taktiske grunner og ikke tekniske grunner. Det er slett ikke sikkert, men hvis det er sånn det henger sammen så burde de holde stilt om det. Er det tekniske grunner så bør de være tydelig på det og gi oss litt innsikt i hvorfor hengerfeste ikke var opsjon fra starten av.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ganske glad det ikke ble hengerfeste på P egentlig, slipper jeg å irritere meg over at jeg har den mangelen :) Dog var jeg klar over at dette kom til å skje. 

 

Har uansett bestemt meg for å levere båten til opplag uten henger hver vinter, å dra på land er alt for stress. Så da utgår henger for min del. 

Lenke til kommentar

Sovidt eg veit har Tesla aldri annonsert at det skal vere mogeleg å ettermontere hengarfeste. Dei fleste klarer seg utan, for elles hadde dei jo ikkje kjøpt bilen. Kvifor skulle nokon føle seg lurt for at bilen ikkje kan få noko dei ikkje har bruk for, ikkje har kjøpt og ikkje har vorte førespegla at bilen kunne få ettermontert?

Nå kjenner ikkje eg teslaen rutiner for å informere potensielle kunder om hva som kommer. Når eg har kjøpt ny bil har eg ofte ventet eit halvt år for å få den rette motoren. Om fabrikken ikkje hadde informert meg om at joda denne opsjonen kjem til hausten eller over vinteren kan eg sjølv ta mine valg om feks automatgear eller bensinmotor er ved å vente på.

 

Siste bilen eg kjøpte ny måtte eg vente lenge på fordi eg ville ha den med bensinmotor. Hadde eg ikkje visst at den kom hadde eg hatt ein dieselbil i dag. Da hadde eg følt meg litt snytt om det dukka opp ein bensinmotor dagen etter eg fekk levert min diesel. I dag er bilen min mere verd pga at den har bensin motor. Slik kjem det nok til å bli med nye teslaer men mulighet for hengerfeste. Eg er 100% sikker på at mange hadde venta om dei visste at tilhengerfeste ville komme så raskt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...