Gå til innhold

To brødre gjenoppliver BMWs rullende kjøleskap. Nå i elektrisk utgave


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I Oslo er det signaler frå rørleggerrådet om ytterligere (ekstrem) pepring med fartsdumper , så ingen egnet bybil for oss som verdsetter komfort i hvertfall. Men nedsetting av fartsgrensene fra 50 til 40/30 vil sikkert være fint for microbil på brostein - Og for nyrene :p

Så er det alle disse hullene da. Hvordan er komforten med denne i slike gater.

 

De hullene er jo fartsdumper.

De andre med asfalt er farts-humper-

Lenke til kommentar

De hullene er jo fartsdumper.

De andre med asfalt er farts-humper-

Jeg tror ikke det var noen som misforsto.

Men du har rett , hump er forhøyning . Altså fartshump.

Dog er det vanlig i dagligtale å kalle det fartsdump , noe presse artikkler også understreker

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/sikkerhet1/slik-skaffer-du-fartsdumper/

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bKKrlg/slaatt-i-svime-av-fartsdump

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er helt skivebom om jeg gjetter vilt:

"Isetta": ca 500 kg

Gjennomsnittlige personbiler: ca 1500 kg

Tesla model S: ca 2000 kg

 

L7E-reglementet sier en maksvekt på 450 kg uten batteriet. Vet ikke hvor mye et moderne 14,4 kWh-batteri veier, men med utgangspunkt i at Teslas 85 kWh-batteri etter sigende veier 540 kg er vel 120-150 kg innenfor en grei antagelse. Så da har vi en maksimal totalvekt på 600 kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror at førere av sånne biler kjører sikrere fordi de er svake og ikke trenger å vise frem hva 300hk kan gjøre.

Ikke fordi de frykter for livet altså?

 

Jeg ville følt meg veldig utrygg i en sånn i trafikk der ~99% av andre kjøretøy veier mer enn dobbelt så mye. Kjøper man en bil på 1300 kg så synker vel den andelen til 20% eller noe sånt. Ergo enorm forskjell i dødsrisiko ved møteulykker.

 

L7E-reglementet sier en maksvekt på 450 kg uten batteriet. Vet ikke hvor mye et moderne 14,4 kWh-batteri veier, men med utgangspunkt i at Teslas 85 kWh-batteri etter sigende veier 540 kg er vel 120-150 kg innenfor en grei antagelse. Så da har vi en maksimal totalvekt på 600 kg.

Tja, det er nå bare en antagelse. Man kunne f.eks antatt blybatterier og fått opp vekta ennå mer. Eller antatt at bilens vekt er lavere enn det absolutt maksimalt tillatte. Vi må vente på fasiten om presisjon er viktig.

Lenke til kommentar

Ikke fordi de frykter for livet altså?

 

Jeg ville følt meg veldig utrygg i en sånn i trafikk der ~99% av andre kjøretøy veier mer enn dobbelt så mye. Kjøper man en bil på 1300 kg så synker vel den andelen til 20% eller noe sånt. Ergo enorm forskjell i dødsrisiko ved møteulykker.

 

Tja, det er nå bare en antagelse. Man kunne f.eks antatt blybatterier og fått opp vekta ennå mer. Eller antatt at bilens vekt er lavere enn det absolutt maksimalt tillatte. Vi må vente på fasiten om presisjon er viktig.

https://www.micro-mobility.com/en/experience-micro/microlino

Ifølge dem selv så er det LiFePO4-batterier så jeg har fremdeles tro på et estimat på 120-150 kg er tilstrekkelig for en grovberegning.

Curb Weight, uten batteri og fører, er på 435 kg

Max last er 220 kg inkludert fører.

 

Så egenvekt i underkant av 600 kg og fullastet rundt 800 kg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for estimat. Da bruker jeg 700 kr fra nå av.

 

Hvordan tror folk her at "Isettaen" vil gjøre det i NCAP?

Hvilke hastigheter er "overlevbare" med tilnærmet fravær av absorbsjonssone, ved kollisjon med en vegg (som i NCAP-testene)? Jeg tipper under 50 km/t

Hvordan blir dette endret når vi setter det inn i en bevegelsesligning mot et tyngre kjøretøy?

 

700 kg i 30 km/t mot 1400 kg i 30 km/t tilsvarer 700 kg mot en vegg i 45 km/t

700 kg i 30 km/t mot 2100 kg i 30 km/t tilsvarer 700 kg mot en vegg i 60 km/t

700 kg i 50 km/t mot 1400 kg i 50 km/t tilsvarer 700 kg mot en vegg i 75 km/t

700 kg i 50 km/t mot 2100 kg i 50 km/t tilsvarer 700 kg mot en vegg i 100 km/t

 

Med andre ord, man skal ha gullhår om man kommer unna en frontkollisjon i den der under nesten alle forhold.

Lenke til kommentar

 

Hvis disse dødelige sardinboksene forbys kjørt i alt over 50-soner så greit for meg.

Jeg synes du er litt for bastant, du har vel ingen inngående kjennskap med og anta at disse er farligere en annet transport ?

 

Du har lov til og kjøre over 50 km/timen med en motorsykkel og der er man mer utsatt, så forstår ikke helt hvorfor disse mikrobilene skal ha et egent lovverk.

Det er lov å kjøre i 90 med Citröen 2cv også?

 

Som lukket mc, så er den nok sikrere enn en konvensjonell mc.

Blir heller mer spennende å se disse sprette rundt på lappeteppet av veier noen steder i byene, der denne er mest aktuell.

Er det en dump, så blir det en hump, når de finner besøkelsestiden til å reparere på en hullete vei.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det er en rekke momenter som taler for trafikksikkerheten også

 

  • Elbil, lavere tyngdepunkt, mindre risiko for å rulle. Nakkesleng gir fort stygge senskader og plager.
  • Kortere avstand mellom stolpene, som også er i ett stykke.
  • Mindre, altså kan man kjøre lengre unna, ha mindre å manøvrere. Vanskeligere å treffe med annen bil. Herunder kan man merke seg at den framstår som et godt alternativ for genuint dårligere sjåfører, som gjerne kjører særs passivt, men likevel treffer ting. Kommuneansatte/hjemmehjelp får det enklere med parkering.
  • Den går saktere.
  • Den ser snill ut, slik at andre tar hensyn.
  • Særs god utsikt, frontrute hele veien, som man sitter i.
  • Oppleves ikke så sikker, så man kjører saktere. (Prøv en mindre sikker bil, eller en sykkel du ikke er helt trygg på, farten går ned.)
  • Den går ikke så stygglangt, så derfor kan man vegre seg for å finne veien dit det finnes trailere, som kjent er mye tyngre enn selv den mest nylakkerte børstraktoren.

Så er det vekt, ja, det er samlet sett bedre å ha lettere biler, dog er ikke dette det sikreste konseptet hva bil angår.

Det riktigste sammenligningsgrunnlaget er å normalfordele over vekt, samt å se hva som skjer når vekt senkes totalt sett.

 

At tyngre biler er sikrere for dem som kjører dem er et usosialt konsept, variasjon over almenhetens tragedie. I mange store byer får man ikke lov, og må betale svindyrt for å kjøre urban terrengbil på fossil-diesel, det synes jeg er mye riktigere enn å kalle denne problemet.

 

Det finnes også langt mykere trafikkanter; å bli overkjørt av en tyngre bil er mindre behagelig.

 

Buddy skrev på bloggen sin at det kun hadde vært én alvorlig ulykke i en Buddy, og det var en narkoman som hadde stjålet bil, og kjørt i autovernet. Ingen dødsfall hva jeg vet.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...