Gå til innhold

Norge ber 180 land slutte opp om strengere regler for handel av plastsøppel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå som Kina har stoppet å kjøpe sortert plast søppel hoper dette seg opp overalt. Tror man rett og slett må brenne det i kraftverk for å bli kvitt det enorme overskuddet ingen klarer å bruke eller gjenvinne, ellers samler det seg opp i enorme plastfjell og hver hang det er litt ruskevær blåser tonnevis til havs...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det handel med plastsøppel som fører til plast i havet? Rare meg som trodde det var noen lands grisete kultur for å tømme søpla i store elver som var hovedproblemet. De burde heller lage en avtale som påbyr fjerning av all plastforsøpling via elver som renner til naboland eller ut i havet. Og en avtale som påbyr opprydding av sin egen kystlinje.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Er det handel med plastsøppel som fører til plast i havet? Rare meg som trodde det var noen lands grisete kultur for å tømme søpla i store elver som var hovedproblemet.

 

Veldig mye reguleringskåthet det er da.

 

Hvorfor ikke forsøke å hjelpe de fattigste landene, framfor å slå seg på brystet med overlegen kildesorteringskunnskap slik tyskerne gjør og så forlange reguleringer på toppen til de fattigste?

 

Men helt enig med Simen1 på at det skurrer litt med det ene poenget i artikkelteksten som han framhever.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det handel med plastsøppel som fører til plast i havet? Rare meg som trodde det var noen lands grisete kultur for å tømme søpla i store elver som var hovedproblemet. De burde heller lage en avtale som påbyr fjerning av all plastforsøpling via elver som renner til naboland eller ut i havet. Og en avtale som påbyr opprydding av sin egen kystlinje.

Noe "lekkasje" skjer da i land som Norge og feks. Av miljøsvin. Klart fattige land er hoved problemet i dag.

 

Men vår lekkasje bidrar også til mikroplast i maten vår. Derfor jeg gjerne vil se en sterk redusering i plast forbruk, spesielt med hvordan det er blitt så populært med små forpakninger i dag. Og mye "engangs" ting.

 

Var noen mini-bananer til salgs her om dagen, så spennende ut så måtte prøve. Denne klasen med bananer var pakket inn i en plastpose.. Meget unødvendig, da naturen har faktisk laget noe som holder dem ferske..

 

Mange plasser der en bruker plast fordi det er billig, i stede for papp feks. Sku ønske det ble dyrere for de som lager tingene våre og bruke plast. Så dem bruker andre alternativer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man vil aldri få 100% kontroll på forsøpling... Få tatt ut mikroplast av vann og hav er mye vanskeligere enn og bare bruke andre ting. Det akkumulerer seg og før vi vet ordet av det så steker man 3% plast når man spiser fisk. Stekepannen er som en "cracker" ovn og gjør plasten giftig ved og bryte ned polymerene.
 
Hvorfor ikke bruke noe som er biologisk nedbrytbart? Ja, mer papir bruk vil øke forbruk av treverk. Men dette er 0 problem om skogsdriften drives forsvarlig. Ser jo stadig litt skog forsvinner her i nærområde, men ikke formye. Så går det noen år så kan man nesten ikke se at man har hogd der. Da det gror igjen, kjapt om man ikke tar for mye.
 
Slik det er i dag ville det nok bety mer regnskog hogd ned uforsvarlig og ikke bærekraftig som vi ser dem gjør, konsekvens av kapitalisme. Her må reguleringer inn for og stoppe grådige mennesker, som feks forby import av noe som inneholder treverk fra visse områder.

 

Til evt de lokale myndighetene får kommet med reguleringer og kontroll innen og drifte bærekraftig. Og ikke rovdrift.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke bra å hugge ned de naturlige CO2-fangst-fabrikkene våre i ennå større grad enn vi har gjort nå. Har du hørt historien til Påskeøya? Og nå vil du at hele verden skal begå samme tabbe?

 

Da snakker jeg ikke bare om at trær må hugges for å produsere økningen i papirforbruket, men matsvinnet vil øke kraftig og gjøre det nødvendig å hugge enorme områder for å mette like mange som før.

 

Nei, vi klarer ikke å fange opp all plast før det havner i naturen, men det hjelper enormt om verdens største utslippskilder til plast, noen få store elver, blir renset og det følges opp med rengjøring av kystlinjer og havområder som allerede er tilgriset. Og selvsagt en storstilt holdningsendring i en del land.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Er det handel med plastsøppel som fører til plast i havet? Rare meg som trodde det var noen lands grisete kultur for å tømme søpla i store elver som var hovedproblemet. De burde heller lage en avtale som påbyr fjerning av all plastforsøpling via elver som renner til naboland eller ut i havet. Og en avtale som påbyr opprydding av sin egen kystlinje.

 

Mer mangel på handel.
Lenke til kommentar

Er det handel med plastsøppel som fører til plast i havet? Rare meg som trodde det var noen lands grisete kultur for å tømme søpla i store elver som var hovedproblemet. De burde heller lage en avtale som påbyr fjerning av all plastforsøpling via elver som renner til naboland eller ut i havet. Og en avtale som påbyr opprydding av sin egen kystlinje.

 

BBC har hatt dekning av dette i lang tid, se bl.a. https://www.bbc.com/news/world-asia-46518747

Kort sagt: no resirkuleres, mye brennes eller på andre måter fjernes på ulovlig måte.

Lenke til kommentar

 

Er det handel med plastsøppel som fører til plast i havet? Rare meg som trodde det var noen lands grisete kultur for å tømme søpla i store elver som var hovedproblemet. De burde heller lage en avtale som påbyr fjerning av all plastforsøpling via elver som renner til naboland eller ut i havet. Og en avtale som påbyr opprydding av sin egen kystlinje.

 

BBC har hatt dekning av dette i lang tid, se bl.a. https://www.bbc.com/news/world-asia-46518747

Kort sagt: no resirkuleres, mye brennes eller på andre måter fjernes på ulovlig måte.

Nøyaktig hva jeg forsøkte å få frem ??

Lenke til kommentar

Plastsortering virker mer og mer som en tvilsom aktivitet. Plast som kunne vært brent sammen med blandet avfall i norske forbrenningsanlegg ender opp i Asia, og mye i havet ser det ut til. I tillegg kommer alle utslippene forbundet med frakt til andre siden av kloden.

Avfall må håndteres lokalt om sortering skal være bærekraftig.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke bra å hugge ned de naturlige CO2-fangst-fabrikkene våre i ennå større grad enn vi har gjort nå. Har du hørt historien til Påskeøya? Og nå vil du at hele verden skal begå samme tabbe?

 

Da snakker jeg ikke bare om at trær må hugges for å produsere økningen i papirforbruket, men matsvinnet vil øke kraftig og gjøre det nødvendig å hugge enorme områder for å mette like mange som før.

 

Nei, vi klarer ikke å fange opp all plast før det havner i naturen, men det hjelper enormt om verdens største utslippskilder til plast, noen få store elver, blir renset og det følges opp med rengjøring av kystlinjer og havområder som allerede er tilgriset. Og selvsagt en storstilt holdningsendring i en del land.

Ja, pengene som ble donert til Notre Dame var nok til og rydde hele "Pacific garbage patch"

En samling av søppel på størrelse med Texas.

 

Nei har ikke hørt historien til Påskeøya som kan være relevant til plast..

 

Verden er MYE grønnere i dag enn for 20 år siden, pga land som gjør en innsats.

Kina planter mer trær enn hele verden tilsammen, de har planer om og fjerne Gobi ørken så si. Og de er godt på vei.

I februar satte de inn 60k tropper fra hæren til og plante trær og.

 

India satte ny rekort i fjor, plantet 66 millioner ungtrær på 12 timer.

 

Du er klar over at skog vokser om vi planter? Vi kan enkelt regulere dette med forbruk, vi trenger ikke kappe ned noen "Nye" trær. Vi kan kappe ned de vi planter.

 

It i fra NASA sine estimater er økningen i grønt areal på de siste 20 årene ca på størrelse med Amazonas regnskogen.

Problemet er selve regnskogen som hugges, ikke andre kloke land..

 

Den Skandinaviske teiga er enorm, synd og ikke bruke den fornuftig.

 

Og det finnes ingen alternativer til plast der det burde brukes pga holdbarhet? Som er nedbrytbare?

 

Hmm, minnes jeg har lest om mange polymerer som brytes ned naturlig.. Det MÅ ikke være plast uansett hva en video fortalte deg

 

https://www.livekindly.co/china-india-planted-trees-last-20-years/

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

 

 

Er det handel med plastsøppel som fører til plast i havet? Rare meg som trodde det var noen lands grisete kultur for å tømme søpla i store elver som var hovedproblemet. De burde heller lage en avtale som påbyr fjerning av all plastforsøpling via elver som renner til naboland eller ut i havet. Og en avtale som påbyr opprydding av sin egen kystlinje.

 

BBC har hatt dekning av dette i lang tid, se bl.a. https://www.bbc.com/news/world-asia-46518747

Kort sagt: no resirkuleres, mye brennes eller på andre måter fjernes på ulovlig måte.

Nøyaktig hva jeg forsøkte å få frem ??

Plast og elektronikk søppel sendt tilbake tilbake til Canada...

https://youtu.be/JXE2ZYWOHmc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...