Gå til innhold

Hotellfrokost - nye glass og tallerkener?

^fmj

Hotellfrokost, tar du ny tallerken og nytt glass når du forsyner deg på nytt?  

33 stemmer

1. 1. Hotellfrokost

• Tar ny tallerken og nytt glass.
      10
    • Kun ny tallerken.
      1
    • Kun nytt glass.
      1
    • Tar nytt glass, kun ny tallerken om den er skitten.
      0
    • Tar ikke nytt glass, kun ny tallerken om den er skitten.
      6
    • Bruker samme glass og tallerken.
      11
    • Bytter glass om jeg tar ny drikk, beholder tallerken.
      1
    • Bytter glass om jeg tar ny drikk, bytter tallerken om den er skitten.
      3

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ser bestandig ulik praksis her, hva gjør du?

Jeg har lagt meg for vane å ta ny tallerken og nytt glass hver gang, det blir en del glass og tallerkener til slutt, men da er det i alle fall ingen som kan reagere på hygiene.

Endret av ^fmj
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan bare svare for frokost- og lunsjbuffét på daskebåten. Frokost bruker jeg samme av alt, lunsj ny tallrik men samme glass. Ser det ikke som noen big deal, servitørene tar det med seg med et smil uansett, særlig hvis man stabler litt for dem.

Skrevet

Dei siste gangane eg har vore innom hotell (utelukkande i byer i Norge) har personalet vore meget kjapt ute med å ta tomme tallerker fra deg i det du hadde ete opp - så sjøl om du ville ha meir fikk du ikkje tid til å tenke på det før tallerken var vekk.

• Liker 1
Skrevet

Dei siste gangane eg har vore innom hotell (utelukkande i byer i Norge) har personalet vore meget kjapt ute med å ta tomme tallerker fra deg i det du hadde ete opp - så sjøl om du ville ha meir fikk du ikkje tid til å tenke på det før tallerken var vekk.

Min erfaring er den samme. Senest på et Thon-hotell i Norge, der det var ekspressfart på å plukke opp brukte tallerkener (virket som det var få gjester akkurat disse dagene, men likevel). Generelt opplever jeg at jeg ikke rekker å vurdere (i den grad man gjør det) om jeg skal benytte samme tallerken eller ikke, og det har kanskje vært en tendens på mine hotellopphold det siste året eller så.

Uansett, beholder tallerken om den ikke er for tilgriset. Bytter kun glass om jeg endrer innhold.

Skrevet

Dette spørsmålet handler også litt om hygiene og matsmitte.

Når du er på buffé så er det viktigare å være bevist på dette enn på miljøspørsmålet.

Ved å bruke same glas så kan du (i teorien) overføre smitte når du berører glaset ditt med flaska du skjenker frå.

Og med eit brukt fat så kan du overføre allergener til ein anna rett ved at skeia berører litt matrestar på tallerkenen din.

Det skal ikkje mange dråpane av rekevæske eller spor av gluten før du kan ende opp med å forgifte nokon.

Så då er det betre å være høfflig nok til å ta nytt service mellom kvar servering.

• Liker 2
Skrevet

Kommer man valsende med tallerken med matrester er det jo veldig synlig at man forsyner seg flere ganger og enkelte kan faktisk reagere på dette. En stabel med tallerkener på bordet har jeg derimot aldri hørt noen reagere på.

Og flere vil også synes det er uapetittelig å stå ved siden av noen som holder en tallerken med halvspist mat.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kommer man valsende med tallerken med matrester er det jo veldig synlig at man forsyner seg flere ganger og enkelte kan faktisk reagere på dette. En stabel med tallerkener på bordet har jeg derimot aldri hørt noen reagere på.

Har aldri fått noen reaksjon på at jeg forsyner meg flere ganger. Og jeg spiser gjerne en 4-5 porsjoner til frokost med en 5-8 kopper kaffe eller te når jeg har tid.

Til spørsmålet: Tar nytt. Har prøvd å la bestikk ligge igjen slik at det kan gjenbrukes, men er man ikke rask så forsvinner det på turen

Endret av Evelen!
  • Liker 1
Skrevet

Og med eit brukt fat så kan du overføre allergener til ein anna rett ved at skeia berører litt matrestar på tallerkenen din.

Dette tenkte jeg faktisk ikke på før siste gang jeg var på buffét. Kanskje 50'ende gangen i livet. Og jeg er ekstremt nøye med slike ting, i hvert fall selv. Vasker henda ofte osv.

Man bruker klype, skje eller andre redskap for å ta mat fra bakken, er uforsiktig og ubevisst borti sin egen brukte tallerken, og legger den tilbake. Har aldri pleid å gjøre det, men denne gangen kom jeg borti og tenkte at det skal jeg være bevisst på ikke å gjøre igjen.

Men vi vet alle hvor mange uhygieniske folk det er for 1 hygienisk bevisst. Nå mener jeg ikke å være grafisk, eller mene at jeg følger så mye med på hva andre gjør, men når man er på offentlige toalett, er det vanskelig å ikke høre om noen skyller henda eller ikke. Og jeg hører av og til, ikke intensjonelt, folk som går rett ut av toalettavlukket uten å vaske henda. Blir uvel av å tenke på det.

Skrevet

Man bruker klype, skje eller andre redskap for å ta mat fra bakken

Gjelder fem-sekunders regelen om man bruker redskaper for å plukke om mat fra bakken, eller er det bare når man bruker fingrene?

Skrevet

Gjelder fem-sekunders regelen om man bruker redskaper for å plukke om mat fra bakken, eller er det bare når man bruker fingrene?

Regelen gjelder begge steder, men om redskapen som brukes til å plukke noe opp faktisk kommer i kontakt med bakken så kan denne ikke brukes til noe annet før etter grundig vask.

Skrevet (endret)

Og flere vil også synes det er uapetittelig å stå ved siden av noen som holder en tallerken med halvspist mat.

Er man såpass sær, så får det bare være ens eget problem. Det får være måte på hva man skal ta hensyn til.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Skrevet

Hva mener du? Jeg mener hvis den i det hele tatt kommer borti bunnen på oversiden av din brukte tallerken. Da er bakterier overført, tid spiller ingen rolle.

Regelen gjelder begge steder, men om redskapen som brukes til å plukke noe opp faktisk kommer i kontakt med bakken så kan denne ikke brukes til noe annet før etter grundig vask.

Dét er også er veldig godt og ofte skjult poeng. Ser folk grabber klypa gjerne lengst mulig ned, legger den tilbake og hvis den da faller nedi, eller delvis nedi forbi punktet de holdt den, bør hele matbakken byttes.

Skrevet

Hva mener du? Jeg mener hvis den i det hele tatt kommer borti bunnen på oversiden av din brukte tallerken. Da er bakterier overført, tid spiller ingen rolle.

Det var ment som en vits om regelen som sier hvor lenge mat kan ligge på gulvet (bakken) før man ikke kan spise det lenger.

• Liker 3
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...