Gå til innhold

informatikk: digital økonomi og ledelse


taycolama

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg går nå siste året i vgs og har søkt på studie informatikk: digital økonomi og ledelse ved UiO ettersom jeg syntes det virker utrolig spennende og jeg er veldig interessert i IT. Problemet er at det finnes veldig lite informasjon om det på nettet da det er et ganske nytt studie. Lurer derfor på om noen kunne svart på noen spørsmål (gjerne noen som allerede går på studie). 

 

- Hvordan er dagen deres? Må man jobbe mye? Er det tungt?

 

- Er det slik at man må få toppkarakter for å få de beste jobbene?

 

- Er det lurt å ta mastergraden som først starter i 2020 eller er ikke det så viktig mtp jobb?

 

- Regner dere med å få jobb innen ledelse rett etter utdanningen, eller er det bedre å ha en mindre rolle på starten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Dagen er avslappet med innleveringer. Det er selvfølgelig tung programmering. Det er forutsetning at du liker programmering.

- Karakterene spiller som regel liten rolle for å få de beste jobbene. Her er det personligheten, personlige egenskaper som spiller større rolle.

- Ja, det er viktig å starte på mastergraden som først begynner i 2020.

- De regner sikkert å få  en vanlig jobb med engang de er ferdig med utdanningen, men etter de har tatt mastergraden vil de sannsynligvis få de beste jobbene.

Endret av Riktig Lønn
Lenke til kommentar

Selv om mastergraden først starter i 2020, så kan du vel begynne på bachelor nå og så hoppe på master når du er ferdig med bachelor?

 

Ang jobb så ser den utdannelsen der ut til å være en miks mellom informatikk og økonomi. Jeg har tatt alle de informatikkemnene (og en del fler), men ikke økonomien.

For meg ser det vanskelig ut å gå rett inn i ledelse etter endt utdanning. Du har da bare en lettvekts økonomiutdannelse og ingen erfaring innen it. Det vil da være ca umulig å fylle den rollen som skisseres i studiebeskrivelen: "bindeledd mellom ledelse og teknologi".

Jeg tror du ideelt sett bør starte å jobbe som programmerer og søke deg mot ledelsesstillinger etter å ha fått erfaring. Det er en rekke programmerere som går den veien, men de stiller ofte svakt pga ingen økonomiutdannelse. Der vil i så fall du stille sterkt.

 

Økonomibiten ser spennede ut, jeg vurderer å kjøpe bøkene og sette meg inn i det selv nå :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er spesielt to ting som kan være greit å vite:

 

Det første er at det er en informatikk-grad: det vil si at flesteparten (mer enn 2/3) av fagene dine vil være IT-fag - herunder programmeringfag, algoritmer og datastrukturer, informasjonssikkerhet, osv. 40 av de 180 studiepoengene i bacheloren er knyttet til økonomiemner, men du vil også ha ~40 studiepoeng som du kan bruke på valgemner. 
Sammenlignet med "Informatikk: programmering og systemarkitektur" (Prosa) er du nødt til å ha alle de samme emnene(fagene) utenom diskret IN1150 Logiske metoder (Diskret matematikk). Prosa har til gjengjeld flere valgemner enn oss.

 

Videre så er økonomifagene (etter min og de fleste andre på studiet sin erfaring) svært kompakte. Med det mener jeg at de som har laget fagene har prøvd å få veldig mye pensum inn i små 10-studiepoengsfag. For eksempel så gjennomgår INEC1800 (det første økonomifaget) både regnskap, bedriftsøkonomi, og finans. Skulle du tatt dette på BI ville det vært fordelt over 22.5 studiepoeng. Det er med andre ord veldig mye pensum, men det går ikke så mye i dybden som det hadde gjort i en økonomiutdanning. 
Til nå (i løpet av mine to semestre) har det vært økonomifagene som har tatt mest av oppmerksomheten min. Vi lærer utrolig mye i fagene, men det har gått noe ut over evnen min til å fordype meg i programmeringsfagene. 

 

Så, for å svare på spørsmålene dine:

Dagene vil variere fra student til student. Ingen timer/forelesninger (utenom den første) er obligatorisk, og du har forskjellige type timer. Forelesning, øvelses-regning, gruppetimer, osv. Du har noen som går i alle, og noen som ikke går i noen. I de fleste fag vil de eneste kravene være at du består obligatoriske oppgaver og eksamen. Jeg har det ihvertfall ganske travelt og har måttet jobbe en del med studiene for å henge med, men så har jeg også en deltidsjobb som har fått mye oppmerksomhet.

 

Jeg vet ikke hva du setter i ordene "de beste jobbene". Noen selskaper setter kanskje fokus på karakterer enn andre. Populære arbeidsplasser tror jeg (og det kan hende jeg tar feil) utelukker søkere med dårlige karakterer samtidig som særdeles høye karakterer ikke nødvendigvis "garanterer deg" jobb hos den gitte arbeidsplassen. Personlighet, fremtreden, egnethet for rollen og alt du har gjort utenom studiene tenker jeg vil være det som har mest å si. Om du ønsker å jobbe innen ledelse så kommer du til å slite dersom du ikke har noen erfaringer (ledelsesverv i studentorganisasjoner, f.eks.) å vise til, uansett hvor bra karakterene dine er.

 

Master eller ikke? Det er selvfølgelig en fordel med master når du søker jobb, men det er definitivt muligheter for å få seg relevant jobb uten, gitt at du gjør det bra på studiet og/eller har noe å vise til. Noen stillinger tar kun masterstudenter, så om du har lyst på noen av disse så lønner det seg å ta master. Jeg ville ikke ha tenkt så mye på det - du kommer til å få mye mer inntrykk av dette etterhvert som du har studert litt. 

 

Om jeg regner med å få en jobb innen ledelse etter studiet? Nei, jeg regner ikke med å få noe som helst  :grin: Planen min er å starte i en mer teknisk rolle (noe jeg ser for meg at jeg trives med) for å så bevege meg mot noe mindre-teknisk og mer "ledelses"-lignende etterhvert. Men samtidig så er det mange andre på studiet som har helt andre planer, og det er ingen som er uteksaminert enda - så det er vanskelig å si.

 

Lurer du på noe mer er det bare å spørre  ;)

Endret av XL40AXBZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
XL40AXBZ skrev (På 28.4.2019 den 15.53):

Det er spesielt to ting som kan være greit å vite:

 

Det første er at det er en informatikk-grad: det vil si at flesteparten (mer enn 2/3) av fagene dine vil være IT-fag - herunder programmeringfag, algoritmer og datastrukturer, informasjonssikkerhet, osv. 40 av de 180 studiepoengene i bacheloren er knyttet til økonomiemner, men du vil også ha ~40 studiepoeng som du kan bruke på valgemner. 
Sammenlignet med "Informatikk: programmering og systemarkitektur" (Prosa) er du nødt til å ha alle de samme emnene(fagene) utenom diskret IN1150 Logiske metoder (Diskret matematikk). Prosa har til gjengjeld flere valgemner enn oss.

 

Videre så er økonomifagene (etter min og de fleste andre på studiet sin erfaring) svært kompakte. Med det mener jeg at de som har laget fagene har prøvd å få veldig mye pensum inn i små 10-studiepoengsfag. For eksempel så gjennomgår INEC1800 (det første økonomifaget) både regnskap, bedriftsøkonomi, og finans. Skulle du tatt dette på BI ville det vært fordelt over 22.5 studiepoeng. Det er med andre ord veldig mye pensum, men det går ikke så mye i dybden som det hadde gjort i en økonomiutdanning. 
Til nå (i løpet av mine to semestre) har det vært økonomifagene som har tatt mest av oppmerksomheten min. Vi lærer utrolig mye i fagene, men det har gått noe ut over evnen min til å fordype meg i programmeringsfagene. 

 

Så, for å svare på spørsmålene dine:

Dagene vil variere fra student til student. Ingen timer/forelesninger (utenom den første) er obligatorisk, og du har forskjellige type timer. Forelesning, øvelses-regning, gruppetimer, osv. Du har noen som går i alle, og noen som ikke går i noen. I de fleste fag vil de eneste kravene være at du består obligatoriske oppgaver og eksamen. Jeg har det ihvertfall ganske travelt og har måttet jobbe en del med studiene for å henge med, men så har jeg også en deltidsjobb som har fått mye oppmerksomhet.

 

Jeg vet ikke hva du setter i ordene "de beste jobbene". Noen selskaper setter kanskje fokus på karakterer enn andre. Populære arbeidsplasser tror jeg (og det kan hende jeg tar feil) utelukker søkere med dårlige karakterer samtidig som særdeles høye karakterer ikke nødvendigvis "garanterer deg" jobb hos den gitte arbeidsplassen. Personlighet, fremtreden, egnethet for rollen og alt du har gjort utenom studiene tenker jeg vil være det som har mest å si. Om du ønsker å jobbe innen ledelse så kommer du til å slite dersom du ikke har noen erfaringer (ledelsesverv i studentorganisasjoner, f.eks.) å vise til, uansett hvor bra karakterene dine er.

 

Master eller ikke? Det er selvfølgelig en fordel med master når du søker jobb, men det er definitivt muligheter for å få seg relevant jobb uten, gitt at du gjør det bra på studiet og/eller har noe å vise til. Noen stillinger tar kun masterstudenter, så om du har lyst på noen av disse så lønner det seg å ta master. Jeg ville ikke ha tenkt så mye på det - du kommer til å få mye mer inntrykk av dette etterhvert som du har studert litt. 

 

Om jeg regner med å få en jobb innen ledelse etter studiet? Nei, jeg regner ikke med å få noe som helst  :grin: Planen min er å starte i en mer teknisk rolle (noe jeg ser for meg at jeg trives med) for å så bevege meg mot noe mindre-teknisk og mer "ledelses"-lignende etterhvert. Men samtidig så er det mange andre på studiet som har helt andre planer, og det er ingen som er uteksaminert enda - så det er vanskelig å si.

 

Lurer du på noe mer er det bare å spørre  ;)

Jeg vurderer å enten gå denne linjen på UiO eller så vurderer jeg siv.øk utdanningen på NHH. For meg er det viktig å være "garantert" en jobb når jeg er ferdig med masterutdanningen! Hvilken utdanning bør jeg ta for å lettest mulig kunne få en jobb med en ganske god lønn?

Lenke til kommentar
On 7/13/2020 at 2:50 PM, Andreasli said:

Jeg vurderer å enten gå denne linjen på UiO eller så vurderer jeg siv.øk utdanningen på NHH. For meg er det viktig å være "garantert" en jobb når jeg er ferdig med masterutdanningen! Hvilken utdanning bør jeg ta for å lettest mulig kunne få en jobb med en ganske god lønn?

Ta UiO-programmet. Jeg tok akkurat en kikk på emnene og pensumet. Du får alle ferdighetene som Indøk data-folk faktisk bruker i arbeidslivet, og du slipper å lære termodynamikk, lineær algebra, diffligninger, Fourier-analyse, browian motion og en haug andre disipliner innen fysikk, matematikk og financial engineering som nesten ingen av oss får bruk for. Det virker som det beste av begge verdener. Lær deg pensumet i emnene på UiO-programmet, og lær dem godt. Du kommer til å få bruk for alt av det som IT-ingeniør i arbeidslivet.

NHH er veldig annerledes. Du blir en røver på Excel, og kanskje du får lære litt R, BI eller annen hyllevare for databehandling, men du blir ikke noen IT-person etter å ha gått der. 

 

On 4/18/2019 at 7:30 PM, taycolama said:

- Er det slik at man må få toppkarakter for å få de beste jobbene?


"De beste jobbene" blir litt for subjektivt til at jeg kan svare. Jeg kan ta big 4 som et eksempel, som mange NHH-ere og indøkere synes er hot shit. Kort fortalt bør du ha toppkarakterer for å komme deg inn dit fra NHH, men du blir slept inn dit fra Indøk med C i snitt. I den korte perioden min der hørte jeg gang på gang NHH- og BI-kolleger fortelle at de ikke hadde fått jobben uten den lille etterutdanningen sin i IT.

 

On 4/18/2019 at 7:30 PM, taycolama said:

- Regner dere med å få jobb innen ledelse rett etter utdanningen, eller er det bedre å ha en mindre rolle på starten?

Man kan få liksom-ledelsejobber rett fra benken. E.g. Netlight ansetter ferske masterstudenter som scrum-ledere og leier dem ut. Jeg hadde også en medstudent som gikk rett ut i mellomlederstilling i et stort, norsk IT-selskap, men det må sies at han var ekstra skarp. Man kan også havne i en stilling der man gir strategiråd til ledere, hvis det teller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, nirolo said:

En scrum-leder er på ingen måte en lederstilling. Det er ikke engang en liksom-ledelsesstilling.

Netlight kaller dem riktignok "prosjektledere", men det overfladiske inntrykket mitt er at de bare er scrum-ledere. Jeg har lest blogginnlegg fra hvertfall én eks-medstudent som begynte i Netlight og brifet om "lederjobben" sin, så det tyder på at det å være scrum-leder samsvarer med i alle fall noen folk sin oppfatning av lederjobb.

Lenke til kommentar
nyansattnr5 skrev (42 minutter siden):

Netlight kaller dem riktignok "prosjektledere", men det overfladiske inntrykket mitt er at de bare er scrum-ledere. Jeg har lest blogginnlegg fra hvertfall én eks-medstudent som begynte i Netlight og brifet om "lederjobben" sin, så det tyder på at det å være scrum-leder samsvarer med i alle fall noen folk sin oppfatning av lederjobb.

Å være prosjektleder er heller ingen lederstilling i mine øyne. Det betyr bare at du har et visst overordnet ansvar for et gitt prosjekt.

Men ja, det er vel noen som tenker på det som en lederstilling og hopper på slike jobber for å bli sjef.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...