Gå til innhold

Omstridt opphavsrettslov fikk endelig godkjenning i EU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Åja, du er en da som tror at bare man kaster nok penger på noe så løser det alle problemer. Nei, mer penger på reklame kommer ikke til å være en fullverdig erstatning. 

 

Nå prater jeg om gratis-reklame som blir generert gjennom disse sidene via/av forbrukere :)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Ja det kan nok bli vanskeligere for enkelte å bli oppdaget men når man først er under en paraply eller jobber for byrå blir det mer og bedre betalt :) Nå deles det i øst og vest og stjeles som bare det. Folk får bare oppføre seg og betale for det de skal ha og ikke forvente at alt de ser på nett er gratis. Blir bra dette.

 

Med andre ord, de som klarer å bli etablerte vil kunne nekte nykomlinger å bli eksponert. Det blir veldig bra for noen få, og direkte ødeleggende for mangfoldet.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norske myndigheter har ingen innsigelser - ikke så rart da vi har en Statsminister som så vidt vet hva internett er...

 

Det er slik det fungerer når Norge ikke er med i EU. Det finnes ingen forum der norske myndigheter kan være enig eller uenig rundt emnet når diskusjonen pågår. Norge har selv valgt å stå utenfor alle slike diskusjoner ved å ikke gå inn i EU.

 

Norge kan i teorien vurdere om dette skal innføres eller ikke etter at EU har foretatt vedtaket.

 

Jeg er dog enig i at slikt som regel blir automatisk vedtatt i Norge.

 

PS!! Når jeg nevner at Norge har valgt å stå utenfor EU, så betyr ikke dette at jeg er "EU-tilhenger". Jeg bare påpeker at Norske myndigheter har null innflytelse i slike saker.

Lenke til kommentar

"Internett slik vi kjenner det dør"? Selv har jeg kjent Internett i 30 år-ish og det vi ser i dag er at FAANG-gjengen drar inn milliarder av kroner som de double irisher with a dutch sandwich unna beskatning mens nasjonale medieselskaper dør i kjølevannet.

 

At Mark Zuckerberg og Alphabet-gjengen faktisk må betale for innholdet de publiserer.. er det egentlig så ille? Eller vil en fremtid der hele det norske medielandskapet er utradert fordi "alle nyhetsartikler er gratis på Facebook" og Marky-Mark er den eneste som drar inn penger på gildet?

 

Nå har jeg ikke finlest loven og jeg skjønner "greia" med at det er praktisk å se innholdet fra søkeresultatene i det man utfører søket - og det burde de fortsette med - og betale med glede! Det er tross alt andre mennesker sin svette de tjener pengene på.

 

Så får vi se om gutta-boys velger å betale de småpengene det antakelig er for dem at vi skal få beholde Internett slik som vi er vant til.. eller de klarer å finne en "luring" der de fortsetter å skuffe inn kroner uten å verken betale skatt eller for opphavsrett.

 

Det er faktisk ikke eierene av innholdet som er "the bad guys" her...

Endret av MartinGM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Finnes det en EU-lov Norge ikke vil innføre?

 

Nei (fordi EU m.fl. kjøper våre statsministere og toppolitikere med lovnader om lukrative toppstillinger og luksusliv etter en velvillig tjeneste for EU..kremt..Norge), og nå kommer EU-forbudet mot bruk av engangsplast. Da er det vel slutt på sugerør og plastposer? Lurer på hvordan det skal gjennomføres. Selvfølgelig ignoreres det faktum at landene her i Vest-Europa har meget gode ordninger for håndtering av plastavfall, og at f.eks. 90% av plastforurensningen i verdenshavene kommer fra de 10 største elvene i Asia og Afrika. Verden vil bedras...

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Tror mange tenker som deg og ikke forstår hva denne loven vil forandre.

Ser du tar bilder så la meg bruke foto som et eksemplel.

Fotosider som foto.no har forum der amatører kan dele bilder de har tatt for å få feedback. Disse sidene bryter de nye reglene da de ikke har noen kontrakt med fotografen og må derfor fjernes. Tar du et bilde av et hus med en logo da bryter du loven.

Legger du ut en video der du så my som plystrer en kjent sang så bryter du loven.

 

Til slutt for de som mener at vi ikke mister noe viktig med den nye loven... Bli vant til å se denne meldingen når du surfer https://www.tribpub.com/gdpr/chicagotribune.com/

Vent.. Nettsider blokker ut europeiske land?

 

edit:

Helt forkastelig at dette ble stemt igjennom. Dette kan ikke godtas. Håper alle herved øker piratkopiering til et nytt nivå. Helt sinnsykt

You know it, håper det samme. Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar

Vent.. Nettsider blokker ut europeiske land?

Du ser det hele tiden om du frekventerer nettsteder som Reddit. Lokalaviser fra rundt om i verden gidder IKKE betale hundretusenvis av kroner for å gjøre seg GDPR kompatibel, når de kan geoblokke aller Europeiske IP ranges.

 

Først ga EU oss de forbannede jævlige cookie popupene som plager internett, så ga de oss enda en cookie popup oppå der med GDPR, så fragmenterte de internett, og nå har de likegodt satt dødsstøtet.

 

Sann mine ord, om 10 år er ikke internett som vi kjenner det en ting. Man vil ha "Europanett", "Kinanett", osv, der vi tvinges til å bruke VPN for å koble de sammen.

 

Takk EU. Og rumpedilterene i regjeringsbygget følger lydig etter.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

 

Hvis man ikke finner noe da man søker etter nye ting, vil man jo ikke finne dem som har kommet under en paraply. Ingen kommer til å gå inn på hver enkelt leverandør for å finne noe. Derfor søkemotoren kom, for å gjøre det enklere.

 

Så finner man ikke noe, kjøper man jo heller ikke.

Ser en positiv ting som kan kanskje komme ut av dette. Folk må ut av sofaen og ut i butikken.

Jo de som trenger bilder vet hvor de kan henvende seg og må i større grad gjøre det nå. Nemlig til byråene. 

Tror du bare tenker på deg selv. Denne loven omfatter mye mer enn bare bilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...