Gå til innhold

FORSKNING: Ny forskning: Vi salter veiene mer enn nødvendig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt ot men dette får meg til å undre hver vår:

 

For nå kommer alle de artiklene som advarer mot å kjøre piggfritt frem mot sommeren. Det er LIVSFARLIG!!!

 

For eks:

 

https://www.dinside.no/motor/sa-farlige-er-piggfrie-vinterdekk-om-sommeren/70925521

 

Vi blir nesten bombet med en haug slike artikler hvert år. Det blir detaljert vist til utregninger og verdier på hastighet og at ulykkene øker, osv osv. Du er gal hvis du tar en slik risiko!!!

 

Klart det er viktig!

 

Men faktisk er forskjellene mellom pigg og piggfritt større på krevende underlag på vinteren....  ikke en advarsel å lese. 

Helårsdekk er like livsfarlige, og de er lov å kjøre med både om sommeren og vinteren

 

Slutter de å salte så kan vi kjøre med piggdekk om vinteren og slite minimalt på veien

Vil tippe at pigger sliter mindre enn salt

Lenke til kommentar

 

 

 

Det virker som nokså mange her inne stiller spørsmålstegn med salting som konsept. Jeg hørte en gang at det kun er en fordel for langtransportsjåfører. Men dette burde vel være noe som tu.no kunne undersøkt litt nærmere selv?

Hei, jeg ser at salting engasjerer og setter innspillet ditt på tipslista vår. Mvh Ole Petter Pedersen, redaktør TU.no.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Salt kjøres på og veiene blir våte, ny runde kjøres ut neste dag fordi de våte veiene blir glatte.

Hadde de bare kunne skiltet om ekstra glatt veibane for så å latt bilene slite bort isen hadde det ført til tørre veier og null salting hadde behøvdes.

 

Vet ikke hvor du har den erfaringen fra, men det stemmer ikke overens med min erfaring.

 

Før salt ble vanlig, var det ikke unormalt med tettpakket snø og is på vegen, og hjulspor så dype at bilene hadde problem å komme ut av dem. Dette var et problem i seg selv, siden det ble dannet dype dammer ved væromslag, og farten ble begrenset til 20-30 pga vannplaning og sprut. Hvis du bare ga gass, fikk du gjerne også motorstopp pga vann i mottorrommet.

 

Men det som var spesielt problematisk var at det er mange bilførere som på død og liv skal kjøre fortere enn de selv mener er forsvarlig, og som legger seg mot midten av vegen for å kompansere. Spesielt på vinteren er brøytekanten skummel virker det som.

 

Problemet var da at det dannes tre hjulspor langs veien, der det midterste er ekstra bredt, men deles av begge kjørebaner. Det var livsfarlig for alle bilførere, fordi man ikke kunne kjøre andre plasser enn i hjulsporene når de ble så dype.

 

For ikke å snakke om den evindelige duringen og ristingen som ble resultatet et par dager etter snøfall, pga store biler med kjettinger. Så var det klaging i lang tid fordi den eneste maskinen som kunne utbedre uvesenet var en vegskrape som kunne kjøre i maks 20km/h og hadde hundrevis av kilometer veg å betjene.

 

Helt enig i at salt ikke løser alle problemer med vinterføre, men usaltet veg er heller ikke uproblematisk.

 

Summa summarum tror jeg nok Statens Vegvesen gjør det riktige når de har mest mulig bare veger som strategi. Er er det nullføre og nedbør, er nok salt ett av de virkemidlene de bør bruke.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Lenke til kommentar

Før salt ble vanlig, var det ikke unormalt med tettpakket snø og is på vegen, og hjulspor så dype at bilene hadde problem å komme ut av dem. Dette var et problem i seg selv, siden det ble dannet dype dammer ved væromslag, og farten ble begrenset til 20-30 pga vannplaning og sprut. Hvis du bare ga gass, fikk du gjerne også motorstopp pga vann i mottorrommet.

 

 

Det er ikke min erfaring - det har jo med brøyting å gjøre. Det som man ofte hadde tidligere var jo fine veier med et lite snødekke på - du husker kanskje veiskrapene som gikk hele tiden? Fine forhold rett under null og kaldere.

 

Nå er det sleipt drittføre ned til 10 minus.

 

Men akkurat som tidligere, når kun hovedveien ble saltet - er det like deilig nå, hver eneste gang å kjøre av saltede veier og komme på usaltede vinterveier.

 

Men jeg forstår godt hvorfor man salter i dag - hadde blitt veldig mange ulykker med så mange på piggfritt i dag.

 

Edit: Ser du hadde med veiskrapene - men din erfaring er annen enn min. Kanskje de var flinkere til å brøyte og skrape her hvor jeg bor. Salting er noe dritt.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor salte når det er plussgrader og skyfritt?

De salter også for å holde støvet nede, når det hadde vært mye mer effektivt å vaske veien, men det tar jo lengre tid, så det er kun latskap

Jeg tror disse har helt annen informasjon enn det vi har. Det kan være fuktig luft på vei som vil fryse i kontakt med veibane som er minus grader på. Jeg ser på brøyte/strøbilen hvilket vær vi får neste dag. Svært ofte stemmer det.

 

Et annet moment er at mange av veiene er så trafikkerte at veiskraper OL ville laget gigant korker. Tror ikke det hadde fungert på innfartsveiene våre.

 

Ang piggdekk har jeg etter å ha kjørt en million km aldri savnet.

Lenke til kommentar

Ang piggdekk har jeg etter å ha kjørt en million km aldri savnet.

 

Slik hadde jeg det også - helt til en dag hvor det kom underkjølt regn og bilen foran stoppet for en bil fra høyre, den hadde piggdekk og jeg piggfritt. Ble en liten smell det ja.....

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik hadde jeg det også - helt til en dag hvor det kom underkjølt regn og bilen foran hadde piggdekk og jeg piggfritt. Ble en liten smell det ja.....

Det har vert noen ganger jeg har bremset og eneste reaksjon har vert lyden av ABS pumpen som går.

 

Utrivelig men jeg har unngått å kjøre på noe. Kjørte bilen til min far utfor for 30-årene siden,men den hadde piggdekk.

 

Skadet ikke bilen men det var utrivelig og utrolig vanskelig å få bilen på veien igjen.

Lenke til kommentar

Jeg tror disse har helt annen informasjon enn det vi har. Det kan være fuktig luft på vei som vil fryse i kontakt med veibane som er minus grader på. Jeg ser på brøyte/strøbilen hvilket vær vi får neste dag. Svært ofte stemmer det.

 

Et annet moment er at mange av veiene er så trafikkerte at veiskraper OL ville laget gigant korker. Tror ikke det hadde fungert på innfartsveiene våre.

 

Ang piggdekk har jeg etter å ha kjørt en million km aldri savnet.

De kjører på morgenen når det er så vidt over null, men fortsatt plussgrader og utpå dagen er det 15 grader

 

Kjører ofte på usaltet vei med piggfritt og aldri hatt problemer

Er jeg usikker på føret så gjør jeg en bremsetest, hvor jeg rett og slett bremser og ser om bilen glir

Glir den så justerer jeg farten deretter

 

Veiskraper/ploger kjører i 80

Lenke til kommentar

Ang piggdekk har jeg etter å ha kjørt en million km aldri savnet.

 

 

 

Kjører ofte på usaltet vei med piggfritt og aldri hatt problemer

Tror hvor man bor har mye og si, 2 ganger i vinteren måtte jeg la firmabilen stå siden det var for glatt til og kjøre med piggfritt.

 

Og nei, har meget gode piggfrie vinterdekk på varebilen :)

 

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er mest at folk har blitt bortskjemt og forventer bare veier og ungdommen i dag lærer ikke å kjøre på vinterveier

 

Er glad jeg vokste opp med usaltet veier og "dumme" mobiler

Har også tatt alle førerkort om vinteren, på vinterveier

Er det meg du sikter til så har jeg kjørt bil siden 81, så har en viss peil på dette :p

Lenke til kommentar

Problemet er mest at folk har blitt bortskjemt og forventer bare veier og ungdommen i dag lærer ikke å kjøre på vinterveier

 

Da jeg tok glattkjøringskurs, fase 2, kjørte jeg én time i egen bil for å komme til glattkjøringsbanen. Midtvinters på usalta innlandsføre. Hadde da kjørt bil et halvt år. Gikk fint det, selv om det føltes litt tullete å kjøre 3-4 runder på glatt bane etter flere mnd på vinterføre. Og et par år på moped året rundt på de samme veiene. Samme dekk året rundt.

 

Kjører stadig vekk på usalta veg, gjør ikke de fleste det? Alle som kjører til fjells på hytta er ute for slike forhold. Går helt fint, også på piggfrie dekk. Hjulspor blir det, gjerne bare 3 stk. på mindre veier. Må time riktig når en møter andre biler. Må kjøre veghøvel fra tid til annen, og det gjør brøytemannskap med respekt for seg selv. Det ligger mye prestisje i å brøyte riktig. Og tilsvarende dårlige skussmål for den som slurver.

 

Har sett mang en gang at saltbilen kjører kort tid før plogen kommer og hiver hele skiten ut i skogen. Jeg regner med at årsaken ligger i hvem som tjener på hva. Det er ikke likegyldig for den som brøyter hvorvidt det kjøres plog, saltes, skrapes eller strøs. Noe arbeid er bedre betalt enn annet, og da er det naturlig at grensene tøyes litt for å øke inntjeningen. Don't hate the player, hate the game.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...