Gå til innhold

Oslo fikk 10 000 nye elbiler i fjor. Kommunen satte opp to nye ladere


Anbefalte innlegg

Hvor mange private i Oslo sentrum har plass til å bytte ladestasjoner?

Jeg skulle gjerne ha bygget en hel haug hvis kommunen ville ha solgt meg tomta.

Verdens mest lettjente penger å kjøpe strøm for å kun selge den dyrere på en ubetjent stasjon.

Hvorfor vil du bli tomteeier i Oslo sentrum? Tror du det er en kostnadseffektiv/smart måte å løse ladeproblemet på? Forklar!

Du får vel bare utføre planen og bli rik da..? .p  Hint: det er ikke så enkelt, ladeutstyret og eventuelt tomta du kjøper må jo også nedbetales. En parkeringsplass i Oslo sentrum ligger vel på en halv million for tida? Kanskje en hel? Strøm for et års forbruk koster i størrelseorden 3 000 kr med parkeringslading om du betaler strømmen direkte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Synd at blomsterpotter har tatt over parkeringsbildet i byen da.

Men som denne regjeringen gjør med alt, ett vedtak kan snus 180 til 360 grader på dagen.

 

Ja, tenk å tilrettelegge for fotgjengere og syklister i bykjernen. I byene (og da spesielt bykjernen) må ikke bare bensinbilene erstattes av elbiler, bilkjøring generelt må erstattes av alternative, mindre transportmidler som sykkel. 

 

Hva med ladestasjoner for elsykler istedenfor? Gjerne også et par godt opplyste sykkelskjul med videoovervåkning mot tyveri. Sykkelhotell utenfor byen sammen med parkeringsplasser og ladestasjoner utenfor byen?

 

Hva skjer med momsfritak for sykler eller elsykler? Hvorfor i svarte **** skal man få avgiftfritak på luksusbilen Tesla, men ikke få det på en stakkarslig sykkel? 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Gjennomsnittsbilisten kjører Ca 6,5 Mil hver dag. 

Svært få EL-biler bruker mer enn Ca 2KWH /Mil 

 

Dette gir et ladebehov på Ca 13KWH / døgn

Med et 10A ladeuttak hjemme så blir detter dekket på 6,5 timers lading. 

 

Er ingen EL-bileiere hjemme såpass lenge? 

 

La meg legge til: Kjørelengden er basert på kun arbeidsdager. 

I helgene kan man derfor få toppet opp til maks kapasitet på disse EL-bilene uten vansker. 

 

Hva er egentlig problemet med at kommunen ikke setter opp ladepunkter?

Det er mange i Oslo som ikke bor i Oslo, og av de som bor i Oslo er det mange som ikke har parkering hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ut som det er en "mote" at "tusenvis" dør av dårlig luft i byene hørte aldrig om dette før, det er bare nå i de siste år så mange dør av dette, hadde jeg hatt så dårlige lunger at de ikke tåler litt svevestøv og eksos så hadde jeg ikke bosatt meg på et slikt sted som Oslo, men det ser ut som folk ikke skjønner dette og heller dør en å flytte, har de ikke hjerne til å tenke sjøl at her er det ikke bra for meg å bo, man trenger bare å flytte til utkanten av Oslo eller til nabo komunene så er det ikke noe problemer med lufta i det hele tatt!

Det har alltid vært et problem. At du ikke har hørt om det før nå i det siste er ikke alle andres feil. Det er du som må skaffe deg kunnskap om ting selv.

 

Man trenger ikke ha dårlige lunger for å ta skade av forurenset luft.

 

Hvor gammel er du egentlig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

PingEnt: Så omtenktsomt av deg å insinuere at folk ikke klarer å ta de valgene som er best for dem selv. Du vet nok mye bedre enn de. :roll:

 

Det handler ikke alltid om valgene som er best for deg, men også de rundt deg. Det er ingen tvil om at bilkjøring gir deg et lokalt optimum, men det er ikke det samme som et globalt optimum. 

 

Unødig bilkjøring gjør faktisk hverdagen vanskeligere for flere grupper i bybildet. 

Lenke til kommentar

Hva skjer med momsfritak for sykler eller elsykler? Hvorfor i svarte **** skal man få avgiftfritak på luksusbilen Tesla, men ikke få det på en stakkarslig sykkel?

Enig i at det burde være samme mva-sats på både små elbiler, store elbiler, elsykkel, manuell sykkel, rulleskøyter, ski, el-balansebrett osv. Men det blir utrolig vanskelig å sette effektive og logiske grenser mellom hva som er fritatt og ikke. Derfor bør alt dette synkroniseres på samme mva-sats som alt annet, 25%. Derfor kommer nok elbiler til å få 25% mva de også etter hvert. Men det må som sagt i mange andre tråder skje gradvis for å unngå Danmark-situasjonen og alle hoppene må forhåndsannonseres for å gi incentiver til å kjøpe før mva-satsen øker. 2,5% fra 1. januar 2021, 5% fra 2022 osv til 25% i 2030.

 

Det handler ikke alltid om valgene som er best for deg, men også de rundt deg. Det er ingen tvil om at bilkjøring gir deg et lokalt optimum, men det er ikke det samme som et globalt optimum.

 

Unødig bilkjøring gjør faktisk hverdagen vanskeligere for flere grupper i bybildet.

Folk kjører ikke for morroskyld, men fordi de har et behov som må dekkes. Å strupe muligheten for å dekke behovet sitt gjør nødvendigvis livet vanskeligere for disse. Det bør legges mer til rette for at begge grupper kan trives i bymiljøet. Altså mer oppdeling i plan (underjordisk kjøring i stedet for i gateplanet) og kjellerparkering i stedet for gateparkering. Dette bør det bli en mer bevisst strategi i byutviklingsplanen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, for hydrogen er en blindvei og bortkastede penger. Ingen eier hydrogenbiler, men mange eier elbiler.

 

 

Blindvei?

 

Biler som kan kjøre på hydrogen hadde løst flere av de store praktiske problemene elbiler sliter med hvis det hadde vært bygget ut langt flere fyllestasjoner for biler med hydrogendrift, inkludert det med rekkeviddeangst og behovet for å lade bilen der den står parkert som følge av at det pleier å ta lang tid å lade en elbil. Og man ville fortsatt hatt en bil med nullutslipp (lokalt), som med elbiler.

 

Tar jo bare noen få minutter å fylle en bil med hydrogendrift på en fyllestasjon, så hadde det vært ganske utbredt med slike fyllestasjoner her i landet kunne man ha brukt en slik bil på samme måte som man i dag bruker en vanlig bensin- eller dieselbil. Da kunne slike biler ha vært et reelt alternativ for mange miljøbevisste bilkjøpere som synes elbiler rett og slett blir for upraktiske.

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Folk kjører ikke for morroskyld, men fordi de har et behov som må dekkes. Å strupe muligheten for å dekke behovet sitt gjør nødvendigvis livet vanskeligere for disse. Det bør legges mer til rette for at begge grupper kan trives i bymiljøet. Altså mer oppdeling i plan (underjordisk kjøring i stedet for i gateplanet) og kjellerparkering i stedet for gateparkering. Dette bør det bli en mer bevisst strategi i byutviklingsplanen.

 

De kjører ikke nødvendigvis for morroskyld, men det er ikke det samme som at de ikke har andre alternativer. Det er nok av folk i Oslo som kjører fordi det er behagelig, ikke fordi de må. Tror du virkelig at over 25% av de som kjører bil til jobb daglig i Oslo gjør det fordi de må, eller fordi de føler det er det mest behagelige? Folk kjørte og kjører også fossilbiler, selv om de er fullt klar over de negative effektene det har på klima og lokal luftkvalitet -- det er noe en bør ha i bakhodet, folk kan være utrolig egoistiske. 

 

Livet skal ikke alltid være en dans på roser, og jeg synes iallfall ikke samfunnet skal subsidiere kjøring av luksusbil fra hjem til jobb hver dag (noe som i realiteten blir gjort med avgiftsfritak, bompengefritak og gratis ladeplasser). 

 

Underjordisk kjøring og mer kjellerparkering bør på sikt bli normen, men det er fortsatt sikkert 50 år før man har dekket Oslos bykjerne tilstrekkelig -- da trenger man andre løsninger i mellomtida. Dessuten tror jeg det vil ta lang tid før man får dekket behovet for kjellerparkering i Oslo. Det er ganske mange gamle leilighetsbygg i Oslo jeg ikke tror det er realistisk å få inn kjellerparkering under. I 2011 disponerte kun rundt 30% av bykjernen i Oslo bil, og selv da var alle gatene fullt til randen av parkerte biler. 

 

Og dette er ikke nødvendigvis billige tiltak, og da må en vurdere hvor en skal plassere en begrenset pengesekk. Det finnes mange andre tiltak, som for eksempel bedre sykkelparkering/sykkelveier, bedre kollektivtransport spesielt i rushtiden (lokaltogene er en vits), men også tilrettelegging av nye næringssentre utenfor bykjernen slik at folk kan bo og jobbe utenfor byen -- gjerne med direktetog rett inn til Oslo S, Nationalteateret og Blindern for næringskontakt med bedrifter rundt Barcode, Aker brygge og Forskningsparken/Universitetet.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

.En velbrukt diesel holder seg fortsatt best og vil nok øke i verdi ettersom dieselprisen synker og bilproduksjonen daler.

 

Jeg er usikker på hvor god investering en dieselbil er. Hvis du bor på bygda er det sikkert ikke noe problem, men de store byene innfører stadig oftere dieselfrie dager, og det skulle ikke forundre meg om dieselbiler blir forbudt i bysentrum i alle norske byer innen 10 år, i Oslo vurderer de det allerede innen 5 år. Verdien på en bil du ikke får kjøre til byen med er nok noe begrenset :p

Lenke til kommentar

Jeg er tydeligvis oftere enn deg i Oslo. At folk flest ordner seg lading hjemme ekskluderer ikke andre fra å gjøre seg avhengig av dårlige løsninger. Nå bor jo folk andre steder enn kun innenfor ring 1, og det er svært mange borettslag som sørger for lading, samt alle som har smartere boløsning med tilgang til egen parkering. Jeg klarer ikke å bekymre meg for de som med viten og vilje plasserer seg i en helt tilfeldig løsning. Deilig med villa og god plass til lading. Kos deg på hybelen.

Vel jeg bor i Oslo innenfor Ring2...

De færreste sameier eller borettslag har særlig mange parkeringsplasser, og uansett ofte veldig lang venteliste på å få plass.

Det er ganske mange som bor innenfor Ring 2 hvor dette gjelder.

Men det er jo tydelig at folk med et liv ikke skal få bo innenfor Ring 2.

Litt pussig at MDG samtidig ønsker at flest mulig skal bo sentralt....

 

Edit: Og nei, jeg bor ikke i en liten hybel. Men ønsker å leve et normalt liv i Oslo sentrum. Dette skal man tydeligvis ikke gjøre. Kun barnløse med god tid skal visst bo i Oslo sentrum.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Det har alltid vært et problem. At du ikke har hørt om det før nå i det siste er ikke alle andres feil. Det er du som må skaffe deg kunnskap om ting selv.Man trenger ikke ha dårlige lunger for å ta skade av forurenset luft.Hvor gammel er du egentlig?

Problemet er vel at utfordringene med forurensing er overdrevet og at man ikke tar med seg hele bildet.

PM2,5 er den forurensingen som er farligst, og man regner med tar flest liv.

Vedfyring står for over 70% av de årlige utslippene av PM2,5.

Av den andelen som stammer fra trafikk, er det gamle biler uten partikkelfilter og tungtrafikk som står for den største andelen.

Nå er hovedfokuset på å fjerne privatbiler. Man retter i stor grad baker for smed.

 

(NOx er også farlig, men står kun for ca 1/10 av dødsfall relatert til luftforurensning. )

 

Uansett er det merkelig at dagens byråd ikke gjør hva de kan for å tilrettelegge for elbiler.

Nå virker det som hovedfokuset er på å fjerne flest mulig biler, og at hvor mye de forurenser kommer i andre rekke...

Lenke til kommentar

Sier det veldig enkelt :D

 

https://www.instagram.com/p/BoJoNo-nibh/

Nesten litt morsomt å høre på. Men bare nesten. Det er tydeligvis en parodi på elbileiere som ikke har skjønt hvordan den fungerer. Mon tro hva han hadde sagt om bensinbilen oppga gjenværende rekkevidde i antall km og ikke med en simpel skala med tre streker på? Eller om han har forbruksmåler og ser at den pinadø sluker 5 ganger oppgitt NEDC forbruk når den kjører i oppoverbakke.. :p .. og oppdager at bensinbilen ikke en gang klarer å regenerere energien når den kjører nedover igjen..

 

Humoristene har jo fått det for seg at østfoldingene er litt enkle, men trønderne kan jo være morsom i blant de også.. :)

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...