Gå til innhold

Her settes «Helge Ingstad» på vannet igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Av bildet over fremgår det med all tydelighet at bare en liten del av flengen i siden av HI var under vannlinjen. Derfor fremstår det som mer enn merkelig at 1) ikke fregatten kunne holdes flytende, og 2) at HI ble presset mot land med flengen ned slik at den over et par døgn tok inn vann og sank. Hele hendelsen fremstår som kriminelt inkompetent og uansvarlig. Når politiet på toppen av det hele sikter losen på tankeren og bemanningen på Fedlje for mulige kriminelle handlinger, så fremstår politiets "etterforskning" som direkte latterlig. Har de ikke hørt kommunikasjon og sett simulering av den tragiske og totalt unødvendige katastrofen? Er det noen andre enn bemanning på broen til HI som kan klanderes for att fregatten i full fart braser inn i siden på et fullastet tankskip ut fra Sture?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Av bildet over fremgår det med all tydelighet at bare en liten del av flengen i siden av HI var under vannlinjen. Derfor fremstår det som mer enn merkelig at 1) ikke fregatten kunne holdes flytende, og 2) at HI ble presset mot land med flengen ned slik at den over et par døgn tok inn vann og sank. Hele hendelsen fremstår som kriminelt inkompetent og uansvarlig. Når politiet på toppen av det hele sikter losen på tankeren og bemanningen på Fedlje for mulige kriminelle handlinger, så fremstår politiets "etterforskning" som direkte latterlig. Har de ikke hørt kommunikasjon og sett simulering av den tragiske og totalt unødvendige katastrofen? Er det noen andre enn bemanning på broen til HI som kan klanderes for att fregatten i full fart braser inn i siden på et fullastet tankskip ut fra Sture?

Meste parten av flengen over vann når skipet ligger normalt på flatt hav. ja. Men flengen skrår nedover. Jeg tror fregatten har blitt presset til å rulle babord av tankeren. I så fall vil jeg tro fregatten rullet tilbake over på styrbord side før det roet seg. Med det enorme hullet kan det ha kommet inn mye vann på de sekundene den rullet styrbord.

Endret av Egil Hjelmeland
Lenke til kommentar

Hva i all verden er det admiralene har som må når de påstår at den skal være flytende igjen i løpet av X antall uker? Og hva er det de forsøker å bevise med det - at den aldri sank ?

 

Dette showet er bare tull - denne balja kommer aldri til å flyte på en operativ måte igjen - alle skjønner da det. Hva i all verden er det de vil bevise med denne tulletesten i dag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva i all verden er det admiralene har som må når de påstår at den skal være flytende igjen i løpet av X antall uker? Og hva er det de forsøker å bevise med det - at den aldri sank ?

 

Dette showet er bare tull - denne balja kommer aldri til å flyte på en operativ måte igjen - alle skjønner da det. Hva i all verden er det de vil bevise med denne tulletesten i dag?

 

De må jo få den til å flyte for å kunne få den av lekteren. Hun skal bare taues inn i tørrdokk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tøm HI for alt som kan skade miljøet. Slep fregatten ut på åpent hav og la marinen og flyvåpenet teste ut sine missiler, torpedoer, kanoner etc på et virkelig mål. Kanskje kan en av Ingstads egne torpedoer skutt ut av et søsterskip avslutte kalaset.... Det må da være en mer verdig død for en fregatt enn å ende opp som armeringsjern...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Av bildet over fremgår det med all tydelighet at bare en liten del av flengen i siden av HI var under vannlinjen. Derfor fremstår det som mer enn merkelig at 1) ikke fregatten kunne holdes flytende, og 2) at HI ble presset mot land med flengen ned slik at den over et par døgn tok inn vann og sank. Hele hendelsen fremstår som kriminelt inkompetent og uansvarlig. Når politiet på toppen av det hele sikter losen på tankeren og bemanningen på Fedlje for mulige kriminelle handlinger, så fremstår politiets "etterforskning" som direkte latterlig. Har de ikke hørt kommunikasjon og sett simulering av den tragiske og totalt unødvendige katastrofen? Er det noen andre enn bemanning på broen til HI som kan klanderes for att fregatten i full fart braser inn i siden på et fullastet tankskip ut fra Sture?

 

Mye av grunnen er vel at vannet lakk videre inn via "hule propellakslinger" som det står i havarikommisjonens foreløpige rapport. Mao hadde det vært i orden ville ikke Ingstad sunket i det hele tatt. Konstruksjonsfeil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva i all verden er det admiralene har som må når de påstår at den skal være flytende igjen i løpet av X antall uker? Og hva er det de forsøker å bevise med det - at den aldri sank ?

 

Dette showet er bare tull - denne balja kommer aldri til å flyte på en operativ måte igjen - alle skjønner da det. Hva i all verden er det de vil bevise med denne tulletesten i dag?

Tulletest? Forsøker å bevise? De må jo få den av lekter og inn i dokk. Hvordan skal de gjøre det hvis de ikke får den til å flyte på egenhånd? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...