Gå til innhold

Endelig ser Windows 10 for alvor ut til å legge Windows 7 bak seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og derfor har jeg begynt å teste ut linux. Jobber med Win10 daglig, og kunne overhode ikke tenke meg det på hjemmemaskinen. Slutter de med support for Win7, slutter jeg som kunde hos Microsoft. Har et inntrykk av at det er en del som vil følge etter, om ikke til Linux så kanskje til Mac. Eller Chrome OS.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kommer nok til å fortsette med Win7, uten oppdateringer, som spillstasjon helt til den dør i grafikkverdenen. Og bruke Linux til alt annet.

 

Win10 er en utmerket og stabil platform dersom du bruker noen titalls minutter på å skru av svineriet som er med. Det viktigste er blant annet å skru av servicen som muliggjør automatisk oppdatering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Win10 er en utmerket og stabil platform dersom du bruker noen titalls minutter på å skru av svineriet som er med. Det viktigste er blant annet å skru av servicen som muliggjør automatisk oppdatering.

Det ligger mange år med personlige tilpasninger av mitt win7 OS for å ha det akkurat slik jeg vil ha det. Mer enn stabilt nok til sitt bruk er det også. Det overlever nok overgangen til neste utgave av windows helt fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows har gått fra en 3-års refresh cycle (- XP til Vista var et unntak -) til en halvt-års refresh cycle. Med 3-års cycle fikk Windows et nytt navn hver gang, mens med halvt-års cycle er alt sammen Windows 10.

 

Så når folk venter på "neste utgave av Windows"; hva er det egentlig de venter på?

Det er vel neppe den utgaven som kommer rullende ut om noen dager ..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det fortsatt folk som bruker Vista og XP?

 

Korrekt. Men da utelukkende i viritualisert sandkasse uten nettverkstilknytning. 

 

Dette er da også måten å unngå få stappet Win10 ned halsen – kjørt i sandkasse spiller det liten rolle om XP/Vista/Win7/etc. faktisk er sårbare, så lenge angriper ikke kommer til systemet. Selvfølgelig må da verts-OS'et og sandkassen fortsatt være oppdatert og beskyttet. 

 

Selv bruker jeg bare Windows på denne måten, og bare når kunden insisterer på Legacy programvare, typisk eCAD. Dessverre er det til tider Custom Enterprise Software som er problembarnet, der denne programvaren er skrevet for nettopp nettverksoppkobling. Der programvarens eneste egentlige formål er å kontrollere brukeren, aka. ansatt/konsulent. 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Så når folk venter på "neste utgave av Windows"; hva er det egentlig de venter på?

Det er vel neppe den utgaven som kommer rullende ut om noen dager ..

For min del: Noe som er en så stor oppgradering at det er verdt å legge en mediestasjon med mange års personlige tilpasninger på hyllen.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

For min del: Noe som er en så stor oppgradering at det er verdt å legge en mediestasjon med mange års personlige tilpasninger på hyllen.

Bruk Kodi, så tar du tilpassingen med fra plattform til plattform alt ettersom det passer deg. Du kan ikke ta den med til IOS, siden Aplle ikke vil ha det programmet på sin plattform. Bare det forteller hvor bra Kodi er. Alt du trenger er en plass der mediaene lagres, så kan det avspilles på Kodi uten noen former for omkoding først.

Kodi er lovlig, men kan gjøres "ulovlig" med diverse plugins.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruk Kodi, så tar du tilpassingen(..)

Kodi tillater ikke å overføre en eneste av de tilpasningene jeg tenker på. Men takk for forslaget. Jeg bruker forøvrig Kodi på mediestasjonen som står i stuen til å streame filmer og musikk fra en annen servermaskin i boden. Fortsatt windows7 dog. Ingen grunn til å oppgradere.

Lenke til kommentar

Korrekt. Men da utelukkende i viritualisert sandkasse uten nettverkstilknytning. 

 

Dette er da også måten å unngå få stappet Win10 ned halsen – kjørt i sandkasse spiller det liten rolle om XP/Vista/Win7/etc. faktisk er sårbare, så lenge angriper ikke kommer til systemet. Selvfølgelig må da verts-OS'et og sandkassen fortsatt være oppdatert og beskyttet. 

 

Selv bruker jeg bare Windows på denne måten, og bare når kunden insisterer på Legacy programvare, typisk eCAD. Dessverre er det til tider Custom Enterprise Software som er problembarnet, der denne programvaren er skrevet for nettopp nettverksoppkobling. Der programvarens eneste egentlige formål er å kontrollere brukeren, aka. ansatt/konsulent. 

 

Tviler litt på at de kjører noen form for virtualisering på de maskinene som har xp eller vista I verkstedene her. Maskinene er ikke ment å brukes til internet eller kontorbruk. De brukes for å styre og overvåke maskiner og apparaturer brukt I forsøk og testing og intet annet. ;)

Lenke til kommentar

Tviler litt på at de kjører noen form for virtualisering på de maskinene som har xp eller vista I verkstedene her. Maskinene er ikke ment å brukes til internet eller kontorbruk. De brukes for å styre og overvåke maskiner og apparaturer brukt I forsøk og testing og intet annet. ;)

 

Så lenge de står som stand-alone PC'er uten nettverkstilkobling, så er jo skadepotensialet begrenset, i tilfelle noen skulle komme til å putte inn en CD eller USB-stick med malware som PC'en ikke er patchet mot. Og i mange tilfeller kan man wipe hardisken og legge inn en friskt system fra backup, og så er man oppe og går igjen.

Lenke til kommentar

Kodi tillater ikke å overføre en eneste av de tilpasningene jeg tenker på. Men takk for forslaget. Jeg bruker forøvrig Kodi på mediestasjonen som står i stuen til å streame filmer og musikk fra en annen servermaskin i boden. Fortsatt windows7 dog. Ingen grunn til å oppgradere.

 

Man kan vel nytte slik programvare også til å slippe å oppgradere. Bare da passe på at alt av personlige filer lagres et annet sted enn systemdisk. Samt ta backup av disse personlige filene i tilfelle crypto-virus. Pluss gjerne ha et antivirus som er i stand til å gjenkjennekryptovirus skader jo ikke heller.

 

https://horizondatasys.com/reboot-restore-rx-pro/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OvFPdyiZ

"For noen vil det også kunne være et alternativ å se til andre operativsystemer enn Windows 7, nå som de uansett må snart må bytte til noe som er temmelig annerledes."

Det er sjelden brukerene forholder seg til operativsystemet. De bruker programmene som kjører oppå det.

Det er selvfølgelig litt trasig å finne frem for brukere som fortsatt sitter fast i Windows 95-måten å bruke maskinen på, men for alle som la seg til bedre arbeidsvaner under Vista/Win7 er det eneste nye å forholde seg til at du må rote rundt i to forskjellige kontrollpaneler for å finne enkelte innstillinger. (Og hvor ofte gjør du egentlig det?).

Startmenyen er et non-issue. Selv på Windows 7 burde arbeidsmåten være å trykke på Windows-tast, og så søke etter det man vil ha. Faktisk er Win10-startmenyen et enormt fremskritt der, da du kan ha de mest brukte programmene som hurtigvalg i Tiles-menyen. Alt som MS har dyttet dit som standard kan med fordel fjernes...

 

Om alle programmene du trenger er tilgjengelig på et annet OS, og det gir deg mindre hassle i hverdagen, go for it.

Om ikke, oppgrader og fortsett å bruke programmene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...