Gå til innhold

Endelig ser Windows 10 for alvor ut til å legge Windows 7 bak seg


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

Bruker pc'er med w2000, xp, w7 og Linux. Funker knall og vil gjere det i mange mange år.

Oljelamper funker de også, men LED pærer er nå mye bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oljelamper funker de også, men LED pærer er nå mye bedre.

Denne kommentaren hadde passet bedre om han hadde skrevet at han fremdeles brukte telegram som foretrukket kommunikasjonsmetode. I dette tilfellet blir det vel mer riktig å sammenligne LED og sparepærer

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Denne kommentaren hadde passet bedre om han hadde skrevet at han fremdeles brukte telegram som foretrukket kommunikasjonsmetode. I dette tilfellet blir det vel mer riktig å sammenligne LED og sparepærer

Ikke så fryktelig mange generasjoner mellom oljelampe og led-lys.

 

Oljelampe - Glødepære - Lystoffrør- Halogenpære- LED.. Mangler det noen?

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Antall generasjoner beskriver ikke essensen i forskjellen mellom to ting i utvikling.

 

Windows7 og windows10 er essensielt de samme tingene, fungerer for det meste på samme måte og strekker for de samme formålene. De skilles i optimalisering og små kompabilitetstilfeller. Oljelampe og LED-lys er fundamentalt forskjellige i energikilde alene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Antall generasjoner beskriver ikke essensen i forskjellen mellom to ting i utvikling.

 

Windows7 og windows10 er essensielt de samme tingene, fungerer for det meste på samme måte og strekker for de samme formålene. De skilles i optimalisering og små kompabilitetstilfeller. Oljelampe og LED-lys er fundamentalt forskjellige i energikilde alene.

Der har du ikke tatt for deg alt.

Windows 10 har en ny driverbase. Har innebygget antivirus. Støtter Directx12. Windows update er fundamentalt forandret.

osv. osv. Forskjellene er nok i antall flere enn antallet likheter.

 

Jobben til LED pærer og oljelamper er nøyaktig den samme, nemlig å lyse opp der det er mørkt.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg vil bare ha muligheten til å skru av automatiske oppdateringer enkelt, så driverene mine slipper å bli ødelagt gang på gang.

De driverne, er det til gammelt eller nytt utstyr?

Har produsenten av det utstyret, laget drivere til Windows 10?

Men å slå av oppdateringer, får du ikke lovt til og det har du akseptert.

6. Oppdateringer.[/size] Programvarenser jevnlig etter system- og appoppdateringer og laster dem ned og installerer dem for deg. Du kan motta oppdateringer bare fra Microsoft eller autoriserte kilder, og Microsoft må kanskje oppdatere systemet ditt for å gi deg disse oppdateringene. Ved å godta denne avtalen godtar du å motta disse automatiske oppdateringene uten ytterligere varsel.[/size]

 

Selv måtte jeg selge laptoppen, da det ikke ble laget ny driver til nettverkskortet til Windows 10 for noen år siden.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ja, og det er derfor nytteverdien av å oppgradere til Windows 10 helt avhenger av hva du bruker operativsystemet ditt til. For veldig mange så vil denne nytteverdien være ganske lav.

Må ikke du også komme med en jeg fikk servert her for noen uker siden fra han som mente Windows 10 og Server 2019 var det samme, siden man kunne kjøre de samme programmene, så måtte de være lik.

 

Jeg måtte selge en laptop, siden produsenten ikke ville lage ny driver til netverkskortet. Så der er fundamental forskjeller mellom windows 10 og 7.

 

Nå har jeg bruk analogien med oljelampe og led-lampe til å beskrive forskjellen. Den er nærmere sannheten enn hva nytteverdien er.

Men vil man ikke forstå forskjellene, så vil man ikke det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

I tilfellet med laptopen så er det et argument for at oppgradering til windows 10 hadde negativ nytteverdi.

 

Nei, jeg påstår ikke stråmannen din, så du kan slappe helt av. Men oljelampe-analogien din blir ikke riktigere av den grunn.

Nei. Det hadde en positiv nytteverdi, for da kunne jeg være på nett hele tiden. Samtidig fikk jeg helt ny hardware med nye funksjoner og å gå tilbake til Windows 7 er kraftige steg nedover på teknologistigen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det avhenger selvsagt av hva laptopen brukes til. Kanskje det var positiv nyttverdi for deg, men om du ikke evner å se den hypotetiske motsiden av mynten, så vil jeg påstå at du er noe mindre begavet.

Bruk heller den påstanden om deg selv, siden du ikke klarer å ta til deg kunnskapen om at der er fundamentale forskjeller mellom Windows 7 og 10. Å påstå at all utviklingen fra Windows 7 via Windows 8 og til Windows 10 er minimalt, er i beste fall naivt.

Jeg snakker aldri om noen hypotetiske sider, men reelle sider av Windows. Jeg ser heller aldri på min personlige bruk, som begrensninger i Windows, men jeg vet hva Windows kan brukes til og de er de bruksområdene som er gjeldende og ikke min personlige bruk.

Så slutt å bruk deg selv som eksempel for hva Windows kan. Om du bare surfet webben og spilt noen spill på Windows 7 og gjør det samme på Windows 10, så har nok Windows 10 utviklet seg selv om ditt bruksmønster ikke har utviklet seg.

Lenke til kommentar

De driverne, er det til gammelt eller nytt utstyr?

Har produsenten av det utstyret, laget drivere til Windows 10?

 

Selv måtte jeg selge laptoppen, da det ikke ble laget ny driver til nettverkskortet til Windows 10 for noen år siden.

Må være noe sære greier du har? Har gamle laptopper med gammel AMD, Core2Duo og Turion prosessorer og absolutt ingen problemer på driverfronten med Windows 10. De fleste kjører dog dualboot med Linux for å faktisk ha ytelse nok til å kunne brukes men drivere funker bra. Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Må være noe sære greier du har? Har gamle laptopper med gammel AMD, Core2Duo og Turion prosessorer og absolutt ingen problemer på driverfronten med Windows 10. De fleste kjører dog dualboot med Linux for å faktisk ha ytelse nok til å kunne brukes men drivere funker bra.

Problemene er ikke når ting virker. Problemene er når ting ikke virker. Driverbasen til Windows 10 ble lagt om og når eksisterende hardware ikke fungere optimalt OG produsenten ikke lager nye drivere OG man ikke kunne bytte ut komponenten som var problemet, så må man bytte hele hardwaren.

Å miste nettforbindelsen fordi ingen av dns-serverne ikke svarte i løpet at fastsatt tid, ble et problem som ikke var akseptabelt med Windows 10. Fungerte greit på Windows 8 og Linux, men siden Windows 10 er rette verktøyet, så er det ikke noe vanskelig valg.

Det var ikke noen sær hardware. Det var en helt vanlig Acer Aspire E5-575. De kom med nye drivere til LAN kortet, over 2 år etter at Windows 10 kom, den 31/7-2017, men det var alt for seint, da hadde jeg allerede solgt maskinen.

 

Lydkortet til den stasjonære maskinen kan heller ikke lenger brukes. Funker fint under Windows 7 og Linux, men siden jeg nå bruker eksternt USB lydkort, så var det ikke noen dealbreaker. Det korte var et helt vanlig Soundblaster16, men veldig gammelt.

 

Andre-veien problemer er at ny hardware ikke får drivere til Windows 7, for nostalgikere.

Lenke til kommentar

Å påstå at all utviklingen fra Windows 7 via Windows 8 og til Windows 10 er minimalt, er i beste fall naivt.

 

Det er ingen som har påstått dette. Påstanden er, derimot, at hvorvidt det har en nytteverdi å oppgradere fra windows 7 til windows 10, avhenger av hva du gjør på datamaskinen. Du burde ta deg et par dype pust, og tenke deg om før du motsier ting som er helt opplagt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er ingen som har påstått dette. Påstanden er, derimot, at hvorvidt det har en nytteverdi å oppgradere fra windows 7 til windows 10, avhenger av hva du gjør på datamaskinen. Du burde ta deg et par dype pust, og tenke deg om før du motsier ting som er helt opplagt.

Hvorfor drar du nytteverdi inn i diskusjonen, da nytteverdi er helt subjektivt og kan aldri komme til noe konkluderende svar. For de som da bare legger kabal på data, ville jo ikke hatt noen positiv nytteverdi etter Vista kom og fjernet Solitare. De kunne jo enda brukt Windows 95 og ikke ha hatt noen økning i nytteverdien siden da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg drar det inn fordi du har oversett det.

Har ikke tenkt på det noe særlig rett og slett fordi det er verdiløst som argument. Bedriver ikke med teknologier basert på tro, håp og kjærlighet. Om nytteverdi skulle være retningsgivende, så ville penn og papir vært evig nok for de aller fleste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...