Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lovlige våpen?


Mestønsket

Anbefalte innlegg

Hei, jeg bor i Bergen og i går var jeg angrepet av en pitbull. Det er ikke vanskelig å legge merke til at det er mange hunder i Bergen, og dette liker jeg ikke. Jeg begynnte å føle meg veldig redd i byen, og vil gjerne kjøpe noen effektive selvforsvar ting eller en våpen. Dette er et veldig alvorlig problem for meg, og jeg forventer seriøse svar. Vil gjerne betale god pris for dette. Det finnes også litt for mange narcos her i Bergen, så kanskje jeg ikke vil bruke den bare på hunder.

Rapportering til politiet betyr ingenting for meg etter at jeg allerede ble angrepet, så dette er ikke en opsjon. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan lovlig eie en del våpen i Norge, skytevåpen, kniver og annet, problemet er at du ikke kan bære disse på offentlig sted uten særlig aktverdig formål, slik som dersom du har kniv på grunn av yrke, skal på jakt og har med deg våpen osv.

 

Strafferammen for brudd på dette, er fengsel inntil to år, dersom det ikke betyr noe for deg, så burde du sannsynligvis heller ikke eie våpen.

 

Selvforsvar, enten det er mot hunder eller mennesker, er ikke regnet for å være aktverdig formål, hverken for å kjøpe eller bære våpen.

 

Loven sier også at det er forbudt å inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning.
Det inkluderer også slåsshansker, batonger og "karatepinner" ... eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

Med andre ord kan du ikke bære noe som anses å være et "voldsprodukt", hvor eneste grunn til å inneha våpenet er å "forsvare" deg.

Enig med ovenstående, dersom du blir angrepet av ulovlige hunder og narkomane, så har du sannsynligvis helt andre problemer du burde forsøke å løse først.

 

Endret av 0laf
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

Følgende forsvarssprayer anses å falle utenfor våpenlovgivningens
anvendelsesområde:

Navn Virkestoffer
Dye Witness I det vesentligste fargestoffer
Zum Sikkerhets-Spray I det vesentligste fargestoffer
Farb-Gel Spray I det vesentligste fargestoffer
Safety Spray Erythrosin
FMS Toalettspray Isopropanol, limonine, mentol og aterpinol
Sunt Fornuft 10 — 15% isopropanol
X-marker I det vesentlige fargestoffer
Bodyguard Isopropanol

Politidirektoratet vil presisere at de sistnevnte forsvarssprayer ikke er
godkjent av direktoratet, men sprayene er kun vurdert ut fra spørsmålet om
de faller inn under våpenlovens bestemmelser eller ikke.

 

Kilde: "Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker"

 

Lenke til kommentar

Stor Maglite kan bli klassifisert som slagvåpen

Ikke før bruk. Det blir som å klassifisere et juletre som slagvåpen fordi det kan brukes som det. I praktisk bruk vil alle effektive våpen, som hårspray, Mag Lite, stein, juletrær og balltre være ansett som våpen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stor Maglite kan bli klassifisert som slagvåpen

 

Formålet har stor betydning.

 

Av samme grunn så kan ein ikkje automatisk konkludere med at hårspray er lovleg, som du tidlegare kommenterte.

Dersom du går rundt med hårspray i den hensikt å bruke det som pepperspray, så er også hårspray ulovleg.

Etter våpenforskrifta så er både pepperspray og sjølvforsvarsvåpen med tilsvarande virkning ulovlege når du ikkje har eit aktverdig formål. Det å gå rundt med hårspray som våpen er ikkje eit aktverdig formål.

Hårspray kan på mange måter være langt verre enn pepparspray, då hårspray gir etseskader og kan i verste fall føre til varig tap av syn ved kraftig eksponering.

 

Så kan du gjerne prøve å lyge på deg eit aktverdig formål, men med mindre du har langt og høgt hår så kjem du nok ikkje så langt med å påstå at hårsprayen var tiltenkt til hårpleie og ikkje som våpen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...