Jump to content
Redaksjonen.

Hvert batteri gir 100 kilometer rekkevidde - velg selv hvor mange du vil ha

Recommended Posts

Skjønner ikke helt hvordan de forventer at man skal kunne ta med det femte batteriet inn for å lade det. Ett batteri for 100 km vil grovt sett være 20 kWh eller 100 kg. Litt upraktisk å bære 100 kg frem og tilbake til bilen ganske ofte.

  • Like 7

Share this post


Link to post

Skjønner ikke helt hvordan de forventer at man skal kunne ta med det femte batteriet inn for å lade det. Ett batteri for 100 km vil grovt sett være 20 kWh eller 100 kg. Litt upraktisk å bære 100 kg frem og tilbake til bilen ganske ofte.

Syntes ideen var god. Å bære 100 kilo inn og ut av huset for å lade er svært bra trim om ryggen og beina tåler det.

 

Det spørs jo litt om du bor i blokk uten heis så bør du ha godt hjerte også.

 

Hvorfor de skal skjemme ut alle el biler med idiotiske daschbord aner jeg ikke. Hvorfor skal el biler se så idiotiske ut både inni og utenpå.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Skjønner ikke helt hvordan de forventer at man skal kunne ta med det femte batteriet inn for å lade det. Ett batteri for 100 km vil grovt sett være 20 kWh eller 100 kg. Litt upraktisk å bære 100 kg frem og tilbake til bilen ganske ofte.

 

20 kWt / 100 km snakker vi om en tesla x

Hyundai ioniq er på 11 kWt / 100, denne bilen er enda mindre. Da er vi på 50kg hvis estimatene din stemmer og kanskje enda lavere med bedre batteri teknikk

  • Like 1

Share this post


Link to post

Disse ekstra batterimodulene skal enkelt kunne klikkes på plass under gulvet, der skinner ligger klare og venter en kjapp og enkelt montering. For å øke rekkevidden ytterligere, er det plass til enda et batteri under setene. Dette skal kunne tas med inn i huset og lades der, omtrent som et elsykkel-batteri. Slik skal det være svært enkelt å bytte ut eventuelle slitne batterier, eller å erstatte batteriene når bedre teknologi blir bedre i fremtiden.

Fantastisk! Lavere vekt i hverdagen kan øke daglig rekkevidde, uten at man trenger å ofre bilferien av den grunn. Hvis det stemmer at det er enkelt og kjapt å ta inn og ut batteriene så er det intet mindre enn genialt. Jeg er spent på å se video av den prosessen. Nå er det kanskje enklest å lade batteriene der bilen står, f.eks i garasjen, men hvis batteriene kommer i "trillekoffert-format" så bør det bli overkommelig å frakte. Ennå bedre om den har hjul og fjernkontroll eller noe sånt.

 

 

Eventuelt selvkjørende, som en gressklipper eller støvsuger, fram til ladepunktet.

 

Share this post


Link to post

Dette er jo en konseptbil og ikke nødvendigvis en praktisk løsning. Tror imidlertid at det kunne være smart å levere elbiler hvor det er plass til et oppgraderingsbatteri. For mange kan det være greit å starte med f.eks. 50 kWh og legge til 20 kWh på et senere tidspunkt. Det kan også gi en mulighet for ytterligere energimengde når energitettheten økes, f.eks. 30 kWh istedenfor 20 kWh etter fire år.

  • Like 1

Share this post


Link to post

20 kWt / 100 km snakker vi om en tesla x

Hyundai ioniq er på 11 kWt / 100, denne bilen er enda mindre. Da er vi på 50kg hvis estimatene din stemmer og kanskje enda lavere med bedre batteri teknikk

Det er veldig optimistisk NEDC forbruk. I snitt over året er man nærmere 200 Wh/km. I hvert fall over 150 Wh/km. Så greit nok, 75-100 kg.

 

Dette er med ca så gode batterier som finnes i dag. Men så klart, dette er en konseptbil, så de kan vel ha antatt at noen år inn i fremtiden så vil det finnes bedre batterier.

Share this post


Link to post

Bra at noen velger å holde denne tanken varm, det behøves.

Elbiler burde absolutt ha oppgraderbar batteripakke, det øker fleksibiliteten og gjør det mulig for f.eks. neste eier å tilpasse batteriene til sitt eget behov.

En ville sluppet meningsløs hugging av en masse brukte, men brukbare elbiler, når batteripakkenes fleksibilitet, og ny batteriteknologi kunne forlenge deres relevans.

Føler meg bra sikker på at det er mulig.

Det er vel hovedsakelig miljøethensynet som driver elbiler frem også...er det ikke?

  • Like 1

Share this post


Link to post

 

20 kWt / 100 km snakker vi om en tesla x

Hyundai ioniq er på 11 kWt / 100, denne bilen er enda mindre. Da er vi på 50kg hvis estimatene din stemmer og kanskje enda lavere med bedre batteri teknikk

Det er veldig optimistisk NEDC forbruk. I snitt over året er man nærmere 200 Wh/km. I hvert fall over 150 Wh/km. Så greit nok, 75-100 kg.

 

Dette er med ca så gode batterier som finnes i dag. Men så klart, dette er en konseptbil, så de kan vel ha antatt at noen år inn i fremtiden så vil det finnes bedre batterier.

Og den 100 km per batteri er realistisk og ikke NEDC?

Share this post


Link to post

Det er veldig optimistisk NEDC forbruk. I snitt over året er man nærmere 200 Wh/km. I hvert fall over 150 Wh/km. Så greit nok, 75-100 kg.

 

Helt feil!

Jeg kjører BMW i3, og mitt snitt over 30.000 km sommer som vinter, er under 120wh/km...

  • Like 2

Share this post


Link to post

 

Helt feil!

Jeg kjører BMW i3, og mitt snitt over 30.000 km sommer som vinter, er under 120wh/km...

Noen vil alltid ha et kjøremønster som passer med lavt forbruk. Men snittet for i3 er 152 Wh/km.

 

https://www.spritmonitor.de/en/overview/6-BMW/1312-i3.html?fueltype=5&powerunit=2

Ser faktisk ut som de tallene du henviser til støtter G3F198A1s tall. Sammenlignbare modeller av i3 som har tilsvarende kjørelengde (rundt 30 000 km) har mellom 120 og 130 Wh/km.

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Like 1

Share this post


Link to post

Enkle batteribytter har en rekke fordeler for nåværende eier. For eksempel kan pizzabud og andre som kjører mye lokal småkjøring ha ett batteri på lading med lav effekt til en hver tid. Altså ikke behov for dyr hurtiglading eller dyre elektroinstallasjoner og effekttariff. Glimrende for de med svake elnett (da tenker jeg ikke bare på Norge).

 

Eieren kan også putte inn begge batteriene samtidig for å tilpasse bilen til langturer, både med dobbel rekkevidde og dobbel ladeeffekt på hurtigladere.

 

Det gir også et helt økosystem av eierskap på batterier, leie og leasing av batterier osv. Oppgradering til siste batterimodell osv. Det siste tiåret har batterikapasitet per vekt omtrent doblet seg så man kan se fram til å forlenge bilens levetid ved å oppgradere batteri i framtida. Eventuelt kjøpe ny bil uten batteri (og spare mye penger på det) og ta med seg de gamle batteriene til den. Kjekt hvis for eksempel den gamle bilen har et bulkete og skadet chassi og skal skrotes.

Edited by Simen1
  • Like 1

Share this post


Link to post

For de som bor i blokk eller andre steder hvor hjemmelading er umulig, er dette en mulighet å kunne lade med billig hjemmestrøm. Regner med at batteriet kan trilles inn i heisen uten for mye bry.

  • Like 1

Share this post


Link to post

For de som bor i blokk eller andre steder hvor hjemmelading er umulig, er dette en mulighet å kunne lade med billig hjemmestrøm. Regner med at batteriet kan trilles inn i heisen uten for mye bry.

 

Finnes el-moped som har batteri som blir "trillekoffert" aktig.

Share this post


Link to post

Det gir også et helt økosystem av eierskap på batterier, leie og leasing av batterier osv. Oppgradering til siste batterimodell osv. Det siste tiåret har batterikapasitet per vekt omtrent doblet seg så man kan se fram til å forlenge bilens levetid ved å oppgradere batteri i framtida. Eventuelt kjøpe ny bil uten batteri (og spare mye penger på det) og ta med seg de gamle batteriene til den. Kjekt hvis for eksempel den gamle bilen har et bulkete og skadet chassi og skal skrotes.

https://sonomotors.com/en/sion/

 

Disse folkene selger jo bilene sine uten batteripakke, der man kun leaser denne delen slik at utbytte senere og oppgraderinger er forventet. (Man kan kjøpe om man vil). 

Share this post


Link to post

Skjønner ikke helt hvordan de forventer at man skal kunne ta med det femte batteriet inn for å lade det. Ett batteri for 100 km vil grovt sett være 20 kWh eller 100 kg. Litt upraktisk å bære 100 kg frem og tilbake til bilen ganske ofte.

 

Hvor mange kWh batteriet må være, for å kunne gi 100km rekkevidde, kommer an på hvor energieffektiv bilen er, og under hvilke forhold du beregner rekkevidden.

Hyundai Ioniq har jeg kjørt med et forbruk på alt fra1 kWh/mil, sommertid, til 1,8 kWh/mil vintertid i ca -15, med forvarmet bil.

Share this post


Link to post

 

20 kWt / 100 km snakker vi om en tesla x

Hyundai ioniq er på 11 kWt / 100, denne bilen er enda mindre. Da er vi på 50kg hvis estimatene din stemmer og kanskje enda lavere med bedre batteri teknikk

Det er veldig optimistisk NEDC forbruk. I snitt over året er man nærmere 200 Wh/km. I hvert fall over 150 Wh/km. Så greit nok, 75-100 kg.

 

Dette er med ca så gode batterier som finnes i dag. Men så klart, dette er en konseptbil, så de kan vel ha antatt at noen år inn i fremtiden så vil det finnes bedre batterier.

Det er ikke et optimistisk NEDC forbruk. Det er oppnåelig, om ikke i den kalde årstiden.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...