Gå til innhold

Tesla lanserer endelig den billigste Model 3-varianten


Anbefalte innlegg

Mange som ikke trenger det. I tillegg er det ekstra vekt, kostnad og kompleksitet.

For de fleste er RWD det mest gunstige, men jeg er kanskje litt "biased" der.

Forøvrig, flotte nyheter fra Tesla. Kanskje blir en SR+ på meg?

Jeg skjønner ikke alt som ble sagt her, men er det sånn at de nå skal ha 4 forskjellige batteripakker, og 3 forskjellige interiør?

SR, SR+, MR, LR?

Standard interiør, + interiør, premium interiør?

Musk sitt mål var jo som sagt at denne bilen skulle ha få konfigurasjoner og valgmuligheter for å lette produksjonen, men nå ser det jo ut som det blir fler enn noen gang, av en eller annen grunn.

 

Det er fair det, men det kunne godt vært en option for det. Til konfigurereringer, så gå til tesla.com og velg den amerikanske konfiguratoren. Der ser du alle valgene man kan gjør nå

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, mye ikke-teknisk innhold i kommrntarfeltet så langt. Kanskje kunne noen hjelpe til med flg info:

 

Mange versjoner av M3 er presentert. Men hvor mange hardware-versjoner av batteri har den? En på 50, en på 75, hvilke andre? Softwarebegrenset batteri på noen av modellene? Ladehastighet/ladekurve på de forskjellige modellene? Varmepumpe/lignende? Faktorer av slik art kan være interessante for Ola Nordmann :)

Batteriet på SR er ca 50kW, ingen av de har softwarebegrensa batteri som S og X. Ladehastigheten vet vi ikke nøyaktig for SR, men MR lader litt tregere enn LR. LR oppnår fin 110-120kW på SCene når de har lite batteri og lader kjapt opp til rundt 80%. Model 3 har ikke varmepumpe og dermed har den høyere merforbruk enn f.eks Kona, Leaf 60 og e-Niro, men samtidig er den mer aerodynamisk. Vinterstid (5C til -10C) vil de nevnte trioen nok gå lengre enn SR og MR i typisk 60-90-soner, men roter du deg opp i 100km\t eller mer vil Model 3 få en fordel og trolig gå lengre pga veldig god aerodynamikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hehe blir fort litt dårlig stemning. Men det er ingen tvil om at dette har vært og er ankepunktet. De sier de jobber med det, og det gjør de nok. Men det må tid til for å få opp tillitten. Jeg har dog trua og går for min tredje :)

De virker så absolutt klar over det, og at det jobbes med. Ref. Musk sitt Norges besøk relativt nylig.

Tipper vi har et langt klarere bilde om et års tid, vett ikke om det er så veldig aktuelt for min del å kjøpe flunk ny bil uansett.

 

På godt og vondt så er det jo ikke akkurat så fryktelig mye utstyr å velge i, så å finne den "rette" bilen på bruktmarkedet blir nok enkelt.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke alt som ble sagt her, men er det sånn at de nå skal ha 4 forskjellige batteripakker, og 3 forskjellige interiør?

SR, SR+, MR, LR?

Standard interiør, + interiør, premium interiør?

Musk sitt mål var jo som sagt at denne bilen skulle ha få konfigurasjoner og valgmuligheter for å lette produksjonen, men nå ser det jo ut som det blir fler enn noen gang, av en eller annen grunn.

 

SR og SR+ har nok samme batteriet, men de gir nok eierne tilgang til en litt større del av batterikapasiteten enn den aller billigste. Sannsynligvis er den rimeligste som er begrenset litt mer, for å gjøre det mer attraktivt å gå for + versjonen.

 

MR er en software-begrenset LR, Som man visstnok kan låse opp til LR ved å bestille det fra skjermen for eksempel

 

At man har forskjellige nivåer på interiøret er nok ikke veldig kompliserende, men er med på å dra opp profitten. Og så mistenker jeg at +interiøret er det samme som standardinteriøret i LR/MR, med motoriserte seter. Her burde de hlt klart tilby premiuminteriøret til enda litt høyere pris.

 

Fargevalget er tydeligvis begrenset faktor ennå. Og vi har jo heller ikke sett noe til tilhengerkroken. Den er faktisk ganske avgjørende. Står å venter på Kona nå (levering mars/april), og kommer til å hente ut bilen.

 

Men skulle jeg i siste liten få mulighet til å bestille en SR+ med krok før Kona er hentet ut, så vil jeg sterkt vurdere selge den på dagen og gå billøs til Teslaen kan leveres. PS! Jeg kan gå til jobb, og kan leie bil de gangene jeg absolutt trenger den. Buss, trikk, t-bane og tog er absolutt levelige alternativ i en overgangsperiode.

Lenke til kommentar

e-Niro er nok en bil som dekker behovene til flere enn Model 3, MEN bare så synd den er umulig å få tak i :/

Har ikke sett så nøye på e-Niro, men jeg står på venteliste på Kona av mange av de årsakene du nevner til å velge e-Niro foran TM3. Problemet er den ekstreme ventetiden. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan det står til med Kona og e-Niro per nå, men ved bestilling i dag er det nesten slik at jeg likegreit kan vente på Model Y. Det vil alltid være litt rart å sammenligne Model 3 med disse bilene da det er helt ulike biltyper. For meg (som for deg) funker det dessverre ikke med bagasjerommet til TM3.

Lenke til kommentar

Det var aldri snakk om at Q1 skulle gå i fortjeneste. Markedet er det for alle versjoner av Model 3, på lik linje som andre produsenter selger biler med forskjellige motorer og interiør. De har fortjeneste på 35K versjon også..

Jo, Musk har lovt overskudd i hvert eneste kvartal fra og med Q3-18.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"– Du kan bokstavelig talt kjøpe en Tesla, kjøre flere hundre kilometer for en «road trip» med venner og så levere den tilbake gratis, skriver Tesla i blogginnlegget."

 

Så, gratis leiebil da? Eller, du må jo ha en del cash tilgjengelig for først å kjøpe den, men de pengene får jo man tilbake etterpå. Men hva gjør Tesla med den bilen etter at den har kjørt 1600 km? Da selger de den brukt for 50 000 kr mindre?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

"– Du kan bokstavelig talt kjøpe en Tesla, kjøre flere hundre kilometer for en «road trip» med venner og så levere den tilbake gratis, skriver Tesla i blogginnlegget."

 

Så, gratis leiebil da? Eller, du må jo ha en del cash tilgjengelig for først å kjøpe den, men de pengene får jo man tilbake etterpå. Men hva gjør Tesla med den bilen etter at den har kjørt 1600 km? Da selger de den brukt for 50 000 kr mindre?

Om man har pengene på konto, så blir det vel teknisk sett mulig å få det gratis.

Må man låne så blir det jo veldig fort tungvint og ikke akkurat gratis (etableringsgebyr på lån etc.)

Lenke til kommentar

Til gode og levere de andre? De har levert 200 000 Model 3 til nå.

Kanskje på tide å ta på lesebrillene?

 

...men Musk fikk i hvert fall $35k bilen sin til markedet, kanskje, de har jo til gode å levere noen av de ?

Mener du Tesla har levert 200 000 Model 3 til $35k?

Det ville i så fall være pussig, jeg har ikke hørt noe om det?

 

Prøvekjøre en Tesla blir ikke ett problem, de kutter på selgere, ikke på showrom. Man kan besøke showroom, prøvekjøre, så bestille/kjøpe bilen fra mobilen uten å legge på 10% av prisen til selgeren.

Så når Musk sier :

 

We will be winding down many of our stores.

A small number will stay open in “high-traffic locations” to serve as galleries, showcases and Tesla information centers.

 

There’s no other way for us to achieve the savings required to provide this car and be financially sustainable.

I wish there was some other way, but unfortunately, it will entail reduction in force on the retail side. There’s no way around it.

 

 

... så hevder du altså at Musk lyver, og at de ikke skal stenge butikker, men kun kutte ut selgerne?

 

En av dere tar feil, i og med at Musk er en lystløgner, så er det ikke godt å si hvem av dere det er ?

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jo, Musk har lovt overskudd i hvert eneste kvartal fra og med Q3-18.

 

Har han lovt deg det? Hva skjer om han ikke holder det han lover da? Er han slemming og du blir lei deg da eller?  :hmm:

Eller la meg tippe, "konkurs innen sommern 2019"?  :wee:

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

"– Du kan bokstavelig talt kjøpe en Tesla, kjøre flere hundre kilometer for en «road trip» med venner og så levere den tilbake gratis, skriver Tesla i blogginnlegget."

 

Så, gratis leiebil da? Eller, du må jo ha en del cash tilgjengelig for først å kjøpe den, men de pengene får jo man tilbake etterpå. Men hva gjør Tesla med den bilen etter at den har kjørt 1600 km? Da selger de den brukt for 50 000 kr mindre?

En må ha 15k, ofte må en ha slike summer klart for ein leiebil også... Men poenget her er jo helt hinsides..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...