Gå til innhold

Tesla lanserer endelig den billigste Model 3-varianten


Anbefalte innlegg

At en ribbet Model 3 med 50kWh batteripakke på noen som helst måte konkurrerer med de bilene der er det bare hardocre fans av Tesla som påstår.

Model 3 SR til $35k er like ribbet som de tilsvarende prisede konkurrentene.

 

Musk sa i forigårs at han ikke visste hva etterspørselen vil være. Mye tyder på at de som formodentlig skulle befinne seg blandt de 500 000 reservasjonene har forduftet siden man kan få levert bilen veldig kjapt etter bestilling.

Om Tesla trengte mer etterspørsel ville de ikke stengt ned butikker.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er IKKE bra når en bruker en måned på å gå fra «vi skal ha flere butikker» til å legg ned alle. Det oser av mangel på strategi og oversikt. Og sluttpakker? Hvem får sluttpakke? For de historiene som har kommet til overflaten viser at Tesla har sparket folk ut dørene for å så la disse folkene ha ingenting å støtte seg på. Wham, BAM, thank you mam!

 

https://mobile.twitter.com/enthusiast_intr/status/1101525852389588992

 

https://mobile.twitter.com/Trumpery45/status/1101682406346481664

 

At Elon Musk er en hjerteløs råtass skal en være eksepsjonelt blind for å ikke ha fått med seg.

Din plutselige medfølelse med arbeidere ville vært hjertevarmende hvis det ikke var så åpenbart at du bare tar opp disse ryktene fordi det er snakk om Tesla og Musk. Du bryr deg ikke om alle andre arbeidere i f.eks. GM.

 

Når det gjelder å "plutselig" endre strategi så er det en del av å være et selskap i forkant av alt annet. Man pløyer ny mark. Man gjør beregninger og endrer ting etter hvert som det viser seg at det er nødvendig.

 

Måten det gjøres på befester inntrykket av Tesla som et cowboy-selskap.

Ja, for de som allerede bruker all sin tid på å hate Tesla. For andre ser man at Tesla er i forkant av markedet og gjør ting på nye måter, og de er også i stand til å snu rundt når det er nødvendig.

 

Takk for bekreftelsen på at reservasjonene betydde null og niks i forhold til når en fikk bilen!

De som hadde reservasjoner begynte å få biler for over et år siden, så reservasjonene hadde åpenbart mye å si.

 

Og om Tesla hadde fullt av penger, hvorfor gikk reservasjonsbeløpet fra $1000 til $2500? Dette er jo rett og slett en fordekt «captal rise» fra et desperat selskap.

10.000 var alltid reservasjonsbeløpet. 25.000 er det du betaler totalt ved bestilling.

 

Når du bestiller f.eks. Model S betaler du 30.000.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At en ribbet Model 3 med 50kWh batteripakke på noen som helst måte konkurrerer med de bilene der er det bare hardocre fans av Tesla som påstår.

 

Musk sa i forigårs at han ikke visste hva etterspørselen vil være. Mye tyder på at de som formodentlig skulle befinne seg blandt de 500 000 reservasjonene har forduftet siden man kan få levert bilen veldig kjapt etter bestilling.

Det er ikke lenge siden dere satt her og messet om hvordan 35K-versjonen aldri ville komme fordi de gjorde noen endringer på nettsidene sine.

 

Begynner dere ikke bli lei av å alltid ta feil?

 

I år.

Du sa jo det samme i fjor  :w00t:

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Lol, nei. Som regnskapene viser så har de masse penger.

 

Det er jo en ting å brenne igjennom enorme beløp som investorer har spyttet inn, men en gang skal vel disse pengene også betales tilbake, selv om de står på Tesla sine konti akkurat nå.

 

Det er neppe en særlig langsiktig strategi å gå med dundrende underskudd fordi man har lånte penger på bok.

 

Nå ble de vel også nødt til å betale ut 920 millioner dollar i dag på et lån som forfalt, så det står det vel bare igjen rundt 10 milliarder dollar i gjeld eller noe sånt å betale ?

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er jo en ting å brenne igjennom enorme beløp som investorer har spyttet inn, men en gang skal vel disse pengene også betales tilbake, selv om de står på Tesla sine konti akkurat nå.

Pengene man har fått fra investorene ved emisjoner skal ikke betales tilbake. Investorene har fått aksjer for pengene, som så kan kjøpes og selges fritt på børsen.

 

Det er neppe en særlig langsiktig strategi å gå med dundrende underskudd fordi man har lånte penger på bok.

Nå har de gått med overskudd de siste par kvartalene, forventer et lite underskudd i første kvartal 2019, for så å returnere til regelmessige overskudd fra og med andre kvartal 2019. Så de går ikke med "dundrende underskudd" i dag, selv om de har gjort det før.

 

Nå ble de vel også nødt til å betale ut 920 millioner dollar i dag på et lån som forfalt, så det står det vel bare igjen rundt 10 milliarder dollar i gjeld eller noe sånt å betale ?

For det første skal det meste av gjelden aldri betales. Ting som leverandørgjeld vil bare fortsette å rulle inn i evigheten, så lenge Tesla produserer biler.

 

For det andre kan Tesla faktisk gå med *underskudd*, og fortsatt få inn penger til å betale ned gjelden. Dette er hovedsaklig på grunn av to ting:

 

- Avskriving av produksjonsutstyr, som regnskapsmessig regnes som et tap. Dette er penger som tidligere har blitt brukt på investeringer, men som altså ikke må betales to ganger. Eksempelvis kan et selskap som har null overskudd, investerer 1 mrd per kvartal og har nedskrivinger på 1 mrd per kvartal fortsette slik inn i evigheten. Det er ikke slik at investeringene vil tømme kassa, ettersom nedskrivingnene ikke er penger som betales ut av kassa.

- Aksjeprogrammene for de ansatte. De ansatte får delvis betalt i nyopprettede aksjer i selskapet. Disse regnes som en kostnad knyttet til produksjonen, men er gratis for selskapet. Dette kan egentlig sees på som miniemisjoner som gjennomføres hvert kvartal. Aksjonærene blir fortløpende vannet ut, slik at de ender opp med en mindre del av selskapet, men til gjengjeld får selskapet hele tiden tilført penger.

 

For Tesla utgjorde disse to faktorene nesten 700 mill dollar i fjerde kvartal 2018, altså selv i et kvartal der de har null overskudd får de inn 700 mill dollar som kan benyttes på investeringer, nedbetaling av gjeld, o.l.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Det er jo en ting å brenne igjennom enorme beløp som investorer har spyttet inn, men en gang skal vel disse pengene også betales tilbake, selv om de står på Tesla sine konti akkurat nå.

Sukk. Du aner virkelig ikke hvordan dette fungerer, gjør du vel?

 

Det er neppe en særlig langsiktig strategi å gå med dundrende underskudd fordi man har lånte penger på bok.

Den langsiktige strategien er ikke å gå med underskudd. Planen var å gå med overskudd fra og med Q3 2018, men så blir det altså vanskelig i Q1 2019. Men det betyr ikke at de vil gå med underskudd etter det også.

 

De gikk med planlagt underskudd ganske lenge fordi det var nødvendig for å få til den produksjonen de ønsket. Dette visste investorene godt. Underskudd i seg selv er ikke noe problem, og spesielt ikke når det er helt bevisst.

 

Det er vanskelig å starte et selskap og få til kraftig vekst uten å investere en del (dvs. gå med underskudd en tid).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sukk. Du aner virkelig ikke hvordan dette fungerer, gjør du vel

 

Jo, en hel del, men man trenger ikke være økonom for å forstå at lånte penger må betales tilbake, ingen gir bort penger her i verden, dessverre.

 

Tesla har nå betalt 920 millioner dollar, i November skal de betale ytterligere 566 millioner dollar, og gjelden er på nesten 10 milliarder dollar.

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du veit at det er direkte vanlig for store selskaper å ha gjeld, ikke sant? Hvordan tror du selskaper skaper verdi, ved å pønske på ting og for så å vente på at det skjer av seg selv? Kan du også nevne andre store bilmerker med gjeld? Vi kan godt kjøre en gjeldsliste i Fortune 500 også, hvis du ønsker

Lenke til kommentar

Tesla har nå betalt 920 millioner dollar, i November skal de betale ytterligere 566 millioner dollar, og gjelden er på nesten 10 milliarder dollar.

Som sagt så genererer Tesla en god del penger selv om de ikke går med overskudd. Nærmere $2,8 mrd over 2019, om de ikke har en eneste dollar i overskudd. Og guidance er at de skal ha overskudd i årets tre siste kvartaler, så det vil trolig være betydelig mer. De har altså råd til å nedbetale de omkring 1,7 mrd dollar som forfaller i år (ca 1,1 mrd allerede nedbetalt, 600 mill gjenstår), og bruke over 1 mrd på capex, uten å bruke av kontantbeholdningen.

 

En fordel med at gjeld nedbetales er økt overskudd, ettersom renteutgiftene reduseres.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tidligere planla de å avvente litt med å lansere SR. Da kunne det vært større behov for utsalgssteder, for å hjelpe til på etterspørselen. Med SR tyder alt på at de vil ha mye mer etterspørsel enn de klarer å dekke inn i hvert fall i 2019, kanskje 2020 også. Da er det ikke særlig meningsfullt å bruke penger på selgere, som har som eneste oppgave å øke etterspørselen. De oppsagte arbeiderne får minimum to måneders lønn, og om de signerer en oppsigelsesavtale får de mer penger utifra ansettelsestid, og hjelp til å beholde helseforsikringen i noen måneder ekstra. Det er mer enn det er vanlig å gi.(Med ca null arbeidsledighet i California vil de aller fleste skaffe ny jobb på få uker.)

Ja ja, men det er jo en betydelig andel som frarøves penger de trodde de skulle få

 

https://electrek.co/2019/03/02/tesla-cut-employee-compensation-layoff/

 

Igjen, Elon Musk er en kynisk hjerteløs fyr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jo, en hel del, men man trenger ikke være økonom for å forstå at lånte penger må betales tilbake, ingen gir bort penger her i verden, dessverre.

 

Tesla har nå betalt 920 millioner dollar, i November skal de betale ytterligere 566 millioner dollar, og gjelden er på nesten 10 milliarder dollar.

De skal ikke betale tilbake det investorene har spyttet inn. De har allerede fått "betaling" i form av aksjer.

 

En artikkel som snart er ett år gammel

 

GM og Ford har vel forresten større gjeld enn Tesla. Men pytt pytt, hva skal man vel med fakta i en slik sammenheng?

 

For ikke å snakke om da GM ble reddet av myndighetene og så fikk massive skattekutt, for så å sparke over ti tusen ansatte (og ble belønnet med en fin oppgang på børsen).

 

Ellers står det mye rart i den kronikken der, for eksempel massivt skryt til Chevy Bolt, som har latterlig lave produksjonstall.

 

Snakk om å bomme fullstendig.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Du narrer ingen med krokodilletårene dine. Hvor var du da GM først håvet inn subsidier og støtte og bailout-penger fra staten, og så sparket over ti tusen ansatte?

Kan jo være kjekt å svare til omtalen da. Det at de prøver å presse folk ut før oppsigelsestiden for å sluntre seg unna utbetalinger er jo på høyde med resten av fabrikantene som Tesla-Koret liker å hamre løs på. 

 

Viser vell bare at Tesla, som alle andre ønsker å tjene penger - men sliter med å få det til. Samtidig så går det ut over folk generelt. 

 

Greit råttent å komme med lokketilbud for salgs-teamet for å kjøpe sin egen Tesla, for så å sparke dem alle rett etterpå. For så å prøve å tvinge dem ut døra slik at de går selv, og ikke går hele oppsigelsestiden slik at bonuser må betales ut. 

 

https://www.mercurynews.com/2019/01/21/tesla-refuses-to-pay-earned-bonuses-to-laid-off-worker-mans-wife-claims/

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/awnf6g/tesla_slashes_retail_employee_compensation/

https://www.forbes.com/sites/alanohnsman/2019/03/01/tesla-safety-violations-dwarf-big-us-auto-plants-in-aftermath-of-musks-model-3-push/#37b906a554ce

 

Ikke glem arbeidsforholdene til enkelte der borte, som må jobbe ræva av seg for å få bonuser. 

Endret av oophus3do
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...