Gå til innhold

Strøk på oppkjøring


opopo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke bra nok og Tesla er en økende fare for både eier/fører/passasjer og andre trafikanter....

 

Luft i bremsesystemt kan vel skje en hver bil?

 

Husker når jeg drev med opplæring på MC at jeg måtte pumpe bremsen et par ganger i tilfelle noen hadde lent seg på bremseklosser mens jeg var vekke.

Lenke til kommentar

Det er ikke bra nok og Tesla er en økende fare for både eier/fører/passasjer og andre trafikanter....

 

 

 

Diskuterer vi bremselys eller ødelagte bremser? 

 

Ref din video er det selvfølgelig langt fra bra. Når det gjelder bremselys er jo dette selvfølgelig bra nok all tid bremselyset går på i det en tesla senker farten med regen uten å trykke på bremsepedalen. 

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke du skal ha ny oppkjøring. Du gjorde det bra nok på den første. Bare klag og klag til du får gjort det om.

 

Hvis du skal ha ny oppkjøring, så skal ikke du betale.

 

Behandlingstiden vil være minst 4 ganger så lang som hvis vedkommende bare bestiller ny time. Uten en form for advokat eller annen juridisk bistand er du sjanseløs i dette tilfellet, og den økonomiske risikoen vil være høy. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Behandlingstiden vil være minst 4 ganger så lang som hvis vedkommende bare bestiller ny time. Uten en form for advokat eller annen juridisk bistand er du sjanseløs i dette tilfellet, og den økonomiske risikoen vil være høy. 

 

Kanskje han har krav på fri rettshjelp? Gå til advokatvakt i den nærmeste kommunen og prøv din sak der. Du får 15 minutters gratis samtale, ha alt klart på et papir.

 

Ingen skrev noe om tid. Kanskje han har all verdens tid til rådighet. Dessuten, i rettferdighets øyemed, spiller tid ingen rolle.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje han har krav på fri rettshjelp? Gå til advokatvakt i den nærmeste kommunen og prøv din sak der. Du får 15 minutters gratis samtale, ha alt klart på et papir.

 

Ingen skrev noe om tid. Kanskje han har all verdens tid til rådighet. Dessuten, i rettferdighets øyemed, spiller tid ingen rolle.

 

 

Takk og lov er ikke loven om fri rettshjelp tiltenkt fillesaker som dette, og vil bli glatt avslått. 

 

For min del må vedkommende gjerne vie resten av sitt liv til denne saken, og jeg skal ikke hindre han i noe som helst. Men personen kommer til å møte en vegg av et system, og det vil være bedre å bruke tiden på jobb for å tjene penger til en ny oppkjøring. 

 

Forøvrig snakker vi altså her om en skjønnsmessig vurdering gjort av sensor, som ikke kan etterprøves da det blir ord mot ord. Setter likevel min knapp på sensoren som har dette som yrke og er utdannet, og driver med dette nærmest hele arbeidsdagen sin. 

Endret av Läkerol
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk og lov er ikke loven om fri rettshjelp tiltenkt fillesaker som dette, og vil bli glatt avslått. 

 

For min del må vedkommende gjerne vie resten av sitt liv til denne saken, og jeg skal ikke hindre han i noe som helst. Men personen kommer til å møte en vegg av et system, og det vil være bedre å bruke tiden på jobb for å tjene penger til en ny oppkjøring. 

 

Forøvrig snakker vi altså her om en skjønnsmessig vurdering gjort av sensor, som ikke kan etterprøves da det blir ord mot ord. Setter likevel min knapp på sensoren som har dette som yrke og er utdannet, og driver med dette nærmest hele arbeidsdagen sin. 

 

Hvorfor er dette en fillesak? Nå har noen skrevet i post #33 rett over at det motsatte ble -lært- bort og ikke en gang nevnt av sensor.

 

Forestill deg dette: Fyren tar ny oppkjøring. Han stryker på nytt, på grunn av enten det samme eller en annen liten fillesak. Han følger ditt råd, jobber og tar ny oppkjøring. Det samme skjer på nytt, gang på gang.

 

Og hva om noen andre opplever det samme?

 

Det er viktig at noen står opp for småting som det her og tør å pløye uutforsket jord, i slike gråsoner hvor andre opplever det motsatte. Det er med på å utfordre systemet over tid. Hvis alle bare skal bøye seg, hvordan skal verden bli da? Det blir overformynderi.

 

Det ville vært interessant om fyren i post #33 spurte sin kjørelærer til å støtte trådstarter i denne saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sensoren sa også at når jeg girer ned får ikke bilistene bak informasjon om dette fordi bremselysene ikke lyser

 

Hvordan ble denne sensoren sensor? Hvordan du senker farten er ikke relevant for bilene bak, da det er bilene bak sitt ansvar å holde forsvarlig avstand til bilen foran uansett.

 

"Effektiv kjøring" er å bruke bremsepedalen minst mulig, og heller lese trafikkbildet godt nok til å la bilen rulle så mye som mulig i fartsreduksjonssituasjoner. Men samtidig holde jevn fart, og uten å være til hinder for andre biler.

Dette er ikke noe som er lært på et år, da det stadig er nye situasjoner som oppstår.

 

Selv er jeg storbruker av å holde clutchen inne inn mot rundkjøringer, gire ned til 2. gir (da dette er det eneste giret å bruke i rundkjøringene i mitt område) og med den andre foten over bremsen (forberedet på full stans).

Men jeg girer ikke ned før jeg vet at jeg ikke må gire opp igjen. Noe som har vært en treningssak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet om en som fikk stryk bare for å kjøre 60 km/t i 80-sone, og dette var på skikkelig vinterføre. En annen glemte å ha ned visiret på hjelmen på veg ut fra trafikkstasjonen. Tredje strøyk fordi han kjørte for fort, med traktor .., på landeveg ..  :huh: Noen sensorer har utvilsomt en dårlig dag.

 

Selv barberte jeg et fortau med hengeren da jeg kjørte opp på traktor. Ene hjulet var også såvidt oppå. Heldigvis la jeg merke til det selv og kommenterte det. Av kjørelærer ville jeg fått dugelig med kjeft, sensoren brydde seg knapt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å bedømme uten å ha vært tilstede. Siden du sier at sensoren iflg det hadde "absurde meninger" om hva fart du bør holde så tolker jeg det slik at du har kjørt svært defensivt - altså du er kanskje meget usikker på trafikkbildet. Jeg følte det samme når jeg selv lærte å kjøre, men det var bare fordi jeg da ikke hadde like god kontroll på bil som jeg har idag.

 

Når jeg leste første innlegg så fikk min umiddelbare tanke også til signalisering mot de bak og jeg synes forklaringen høres unaturlig ut. Dersom du bremser og girer ned så bremser du jo normalt og signaliserer dermed. Det er jo ikke vanskelig å se om du bruker brems eller ikke.

 

Når det da gjelder en uerfaren sjåfør så høres det helt innenfor å reagere på dårlig signalisering i trafikken - spesielt hvis den aktuelle konsekvent bremser ned brått med giret da uten å signalisere samtidig som en har et mønster som sier at en setter ned til en unaturlig lav fart inn mot innkjøringer.

Hvis man mener at bremselys er frivillig så kan man jo bare demontere disse og se hvor lang tid det tar før man blir avskiltet og bøtelagt.

 

 

Jeg gjorde selv små feil ved min egen oppkjøring den gang, men jeg var verbal og forklarte alle valgene jeg tok mens jeg tok dem. Eksempelvis hadde jeg nylig svingt inn på en forkjørsvei da det etter et kort stykke kom en ny bil fra min høyre hvorpå jeg ble i tvil på om jeg hadde forkjørsrett. Jeg bremset da ned og vinket den andre bilen ut men jeg sa at "jeg mener jeg er på en forkjørsvei nå, men jeg kan ikke huske å ha sett et skilt siden jeg kom på denne veien så jeg stopper for sikkerhets skyld".

 

Sensor kommenterte dette etterpå muntlig som en feil da jeg hadde passert et skilt, men hun mente at jeg handlet forsvarlig for å løse situasjonen og lagde ingen notis.

 

Antagelig ville du også være tjent med om du kommuniserer bedre mens du kjører. Hvis du forklarer hva du gjør; "jeg bruker også bremsen mens jeg girer ned". Da ville iallefall ikke denne situasjonen oppstått dersom du gjorde som du beskriver.

 

Jeg stiller meg tvilende til at en sensor stryker en elev sånn "helt uten grunn". Det må vel handle om å bremse ned betydelig uten signal. Girer du min ned så kan du låse hjulene så bremseeffekten kan være betydelig og da bør man nok være forberedt på å dele ansvaret med den bak om det kom på dash cam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er dette en fillesak? Nå har noen skrevet i post #33 rett over at det motsatte ble -lært- bort og ikke en gang nevnt av sensor.

 

Forestill deg dette: Fyren tar ny oppkjøring. Han stryker på nytt, på grunn av enten det samme eller en annen liten fillesak. Han følger ditt råd, jobber og tar ny oppkjøring. Det samme skjer på nytt, gang på gang.

 

Og hva om noen andre opplever det samme?

 

Det er viktig at noen står opp for småting som det her og tør å pløye uutforsket jord, i slike gråsoner hvor andre opplever det motsatte. Det er med på å utfordre systemet over tid. Hvis alle bare skal bøye seg, hvordan skal verden bli da? Det blir overformynderi.

 

Det ville vært interessant om fyren i post #33 spurte sin kjørelærer til å støtte trådstarter i denne saken.

 

 

Det er en fillesak i diskusjon om fri rettshjelp da dette er ment å hjelpe mennesker med behov i saker som har stor betydning for deres liv eller velferd, typisk saker om barnefordeling, voldsofre og slike alvorlige saker.

 

Han må gjerne prøve å utfordre systemet, men systemet er satt opp slik at du skal ha en relativt god sak for å komme noen veg. 

 

Måten du vinkler det får meg til å undre hvordan du kan være så sikker på at avgjørelsen var så katastrofalt feil? Forestill deg dette Taurean: Sensor har gjort en riktig vurdering av å stryke oppkjøringen. Problemet var 2. giret og farten, men noe mer er vanskelig å si uten å ha vært i situasjonene. Det kan ha vært lav fart, dårlig flyt, ueffektiv kjøring eller for brå nedbremsing/bruk av motorbrems. Er det da verdt å bruke timesvis av tid på dette?

 

Og bare så det er sagt - jeg mener verken eller. Men som nevnt tidligere velger jeg heller å tro at sensor på generelt grunnlag har hatt en legitim grunn til å gi ikke godkjent. De vil ikke tjene noe på å stryke folk for moro skyld. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...