Gå til innhold

Audi skal vise frem billig elbil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor må nesten alltid billig bety liten? Nissan er foreløpig den eneste med romslig elbil til en rimelig penge (e-NV200). Jeg ser for meg at formatet og utseendet ikke akkurat passer alle så jeg hadde satt pris på om for eksempel Audi lanserte en billig og romslig elbil i et annet format. Det mest etterspurte her i forumet er i hvert fall stasjonsvogn-formatet med hengerfeste. Altså et billig motstykke til ganske dyre e-Tron. Gjerne med to batteristørrelser for å kunne ha lav innstegspris og likevel et tilbud til de som trenger lengre rekkevidde (men ikke kvalitetene og materialene til e-Tron)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et problem for å få ned prisen på elbiler er jo prisen på batteripakken. Dessuten vil romslige biler ofte bli tyngre, som igjen betyr mer kraftbruk fra batteriene og rekkevidden vil da lide. Så det er en vanskelig kabal.

 

Jeg tror vi må vente på billigere og bedre batterier, som f.eks. SiliconX fra Kjeller Innovasjon, før vi får store/romslige elbiler som samtidig er rimelige.

 

Apropos hva man etterspør - for min del vil jeg ha en stor SUV eller pickup (ala Rivian) med stor batteripakke, men jeg vil ikke betale en million for det! 500-600.000 kroner er smertegrensen for min del. Rivian blir antakelig mye rimeligere enn Tesla, men fremdeles for dyr ser det ut til.

Lenke til kommentar

Et problem for å få ned prisen på elbiler er jo prisen på batteripakken. Dessuten vil romslige biler ofte bli tyngre, som igjen betyr mer kraftbruk fra batteriene og rekkevidden vil da lide. Så det er en vanskelig kabal.

Som nevnt er e-NV200 allerede en stor og romslig elbil med lav pris. Den veier ganske normale ca 1,7 tonn eks fører. Den har kassete aerodynamikk med stort frontareal og flat bakende. Derfor høyt forbruk i høye hastigheter. e-nv200 er derimot relativt kort, kun 4,56m. Jeg tenker at hvis man bygger en lignende bil med en halvmeter lavere høyde og en halvmeter lengre lengde så får man en mer stasjonsvogn-formet kropp, som gir lavere forbruk spesielt i høyere hastigheter. Holder man samme materialkvalitet som e-NV200 bør det kunne bli ganske så billig. e-NV200 koster fra 328 000 med 40 kWh men rekkevidden er bare 200 km WLTP på blandet kjøring grunnet høyt forbruk (259 Wh/km WLTP). I stasjonsvognformat tror jeg man kunne fått minst 30% mer rekkevidde med samme batterikapasitet. Hadde man fått mulighet til å velge mellom 2-3 batteristørrelser og hengerfeste, ville den nok fylt et stort marked i Norge.

 

Elbiler ikke ha én batteripakke. Tilbys bilene med to batteribrønner, for eksempel en med plass til 20 og en med plass til 40 kWh, så kan man velge mellom 20, 40 og totalt 60 kWh. Kanskje til og med oppgradere etter at bilen er kjøpt og levert. Kanskje med mulighet for å bruke det ene som husbatteri i det daglige (når man bare småkjører) og så hekte det på bilen når man skal kjøre på bilferie, dra campingvogn etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

å ta ansvar for sine handlinger; de kan bygge batterifabrikker istedet for fossilbiler, tilbakekalle alle bensin og dieselbiler, montere en elektrisk motor på diffrensialen og batterier hvor enn de måtte passe. batterifabrikker til en milliard biler og en million skip - skip kan lade fra flåter av store katamaraner. Alle som har vært med på å ødelegge jordkloden kan være med på å betale

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor de "store" er så sinnsykt treige. Pr i dag er det billig merkene som leverer brukbare ting. E-tron kommer jo nå i disse dager, men som med Tesla er den for dyr for de "fleste". 

Handler om å få stor nok batteriproduksjon av siste modeller. Tilsvarende er situasjonen til hydrogen og der komme fyllenettverk inn i tillegg. Veldig hastverk har man neppe heller når man selger godt med fossilbiler.

Lenke til kommentar

Alle gangene de europeiske produsentene endelig skulle slå igjennom med elbiler.

Hvorfor sier du random ting som dette? Han snakker om lovverket. Grunnen til at 2021 vil være "elbilens år" er fordi lovverket endres, som gjør dieselmotoren nærmest umulig å lage med mengden utslipp som skal kuttes. 

 

Det betyr at diesel-bilene vil byttes ut, til fordel for elbiler i større skala automatisk. Hvordan du kan klage på dette, er jo helt fantastisk og viser hvordan ståa er. 

 

Noen som har større ståkukk for Elon Musk skal man lete lenge etter. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Elbiler ikke ha én batteripakke. Tilbys bilene med to batteribrønner, for eksempel en med plass til 20 og en med plass til 40 kWh, så kan man velge mellom 20, 40 og totalt 60 kWh. Kanskje til og med oppgradere etter at bilen er kjøpt og levert.

 

Ja, det vil være smart, men 60 kWh er ikke rare greiene i et vinterland som Norge, når kapasiteten reduseres med ca. 25% i kulda og mange elbiler heller ikke har mulighet for oppvarming av batteriene under lading og kjøring.

 

Jeg mener at elbiler bør ha minst 500 km rekkevidde på én lading i norsk vinterkulde, for å fjerne rekkeviddeangsten hos folk. Spesielt på landsbygda trengs lang rekkevidde.

 

Et annet problem er ladetiden på store batteripakker. De fleste har 240V til huset her i landet. Hvis man da legger opp en 32A kurs til lading av 180 kWh-batteriet til Rivian, f.eks., tar det et helt døgn å lade et tomt batteri! Nye hus som installerer 400V-anlegg får 22 kW per time lading og kan dermed slippe unna med omtrent halvparten av ladetiden. Men ikke alle kan oppgradere strømanlegget til sitt hus fra 240V til 400V - selv om man er villig til å betale i dyre dommer for å få det gjort, fordi ikke alle områder tilbys slik oppgradering.

 

Dette problemet er enda et poeng for å utvikle (og vente på) bedre batteriteknologi.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Ja, det vil være smart, men 60 kWh er ikke rare greiene i et vinterland som Norge, når kapasiteten reduseres med ca. 25% i kulda og mange elbiler heller ikke har mulighet oppvarming av batteriene.

 

Jeg mener at elbiler bør ha minst 500 km rekkevidde på én lading i norsk vinterkulde, for å fjerne rekkeviddeangsten hos folk. Spesielt på landsbygda trengs lang rekkevidde.

 

Et annet problem er ladetiden på store batteripakker. De fleste har 240V til huset her i landet. Hvis man da legger opp en 32A kurs til lading av 180 kWh-batteriet til Rivian, f.eks., tar det et helt døgn å lade et tomt batteri! Nye hus som installerer 400V-anlegg får 22 kW per time lading og kan dermed slippe unna med omtrent halvparten av ladetiden. Men ikke alle kan oppgradere strømanlegget til sitt hus fra 240V til 400V - selv om man er villig til å betale i dyre dommer for å få det gjort, fordi ikke alle områder tilbys slik oppgradering.

 

Dette problemet er enda et poeng for å utvikle (og vente på) bedre batteriteknologi.

 

Nå er det de færreste biler som kan lade med slik effekt da, i tillegg blir det ekstremt dyrt fremover(les smartmålere). Men, det er ikke ett problem. Snittlengden til folk er <4 mil pr dag. Såklart, det er noen som kjører ekstremt mye og har behov for å tømme og fylle opp pakken ila 24 timer, men de er svært få. De bør nok belage seg på kun hurtiglading fremover(kostnadsmessig etterhvert som effektprising trår til). I tillegg lader de da i ett nett som er beregnet for slike høye laster over tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det vil være smart, men 60 kWh er ikke rare greiene i et vinterland som Norge, når kapasiteten reduseres med ca. 25% i kulda og mange elbiler heller ikke har mulighet for oppvarming av batteriene under lading og kjøring.

 

Jeg mener at elbiler bør ha minst 500 km rekkevidde på én lading i norsk vinterkulde, for å fjerne rekkeviddeangsten hos folk. Spesielt på landsbygda trengs lang rekkevidde.

Helt greit argument det. Bytt ut 20, 40 og 60 i billig-eksemplet mitt med for eksempel 30, 60 og 90. Eller ennå mer. Men da snakker vi ikke lengre om billigsegmentet som jeg baserte eksemplet på.

 

Et annet problem er ladetiden på store batteripakker. De fleste har 240V til huset her i landet. Hvis man da legger opp en 32A kurs til lading av 180 kWh-batteriet til Rivian, f.eks., tar det et helt døgn å lade et tomt batteri! Nye hus som installerer 400V-anlegg får 22 kW per time lading og kan dermed slippe unna med omtrent halvparten av ladetiden. Men ikke alle kan oppgradere strømanlegget til sitt hus fra 240V til 400V - selv om man er villig til å betale i dyre dommer for å få det gjort, fordi ikke alle områder tilbys slik oppgradering.

 

Dette problemet er enda et poeng for å utvikle (og vente på) bedre batteriteknologi.

Dette gir ingen mening. Skal man på langtur så fyller man på hurtigladere under veis. Skal man småkjøre litt i det daglige så fyller man jo bare opp det man har tappet fra batteriet. For eksempel 10%. Man trenger ikke store effekter til sånt. Småkjører man en uke og parkerer hjemme hver natt, men glemmer å plugge inn en uke i strekk så kan det bli et problem, akkurat som hvis man glemmer å fylle tanken på bensinbilen. Men det er jo ikke bilen eller ladeeffekten sin skyld...
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...