Gå til innhold

Audi skal vise frem billig elbil


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Hvorfor må nesten alltid billig bety liten? Nissan er foreløpig den eneste med romslig elbil til en rimelig penge (e-NV200). Jeg ser for meg at formatet og utseendet ikke akkurat passer alle så jeg hadde satt pris på om for eksempel Audi lanserte en billig og romslig elbil i et annet format. Det mest etterspurte her i forumet er i hvert fall stasjonsvogn-formatet med hengerfeste. Altså et billig motstykke til ganske dyre e-Tron. Gjerne med to batteristørrelser for å kunne ha lav innstegspris og likevel et tilbud til de som trenger lengre rekkevidde (men ikke kvalitetene og materialene til e-Tron)

 

Jeg lurer på det motsatte. Hvorfor skal små biler alltid være billige? Jeg liker best små, lave og lette biler, men vil gjerne at de skal være påkostet med bra teknologi, og ha sportslige kjøreegenskaper. Slike biler mangler enn så lenge i elbilsegmentet. Eneste som ryktes å komme, er elektrisk Mini som skal vises i 2019.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette gir ingen mening. Skal man på langtur så fyller man på hurtigladere under veis. Skal man småkjøre litt i det daglige så fyller man jo bare opp det man har tappet fra batteriet. For eksempel 10%. Man trenger ikke store effekter til sånt. Småkjører man en uke og parkerer hjemme hver natt, men glemmer å plugge inn en uke i strekk så kan det bli et problem, akkurat som hvis man glemmer å fylle tanken på bensinbilen. Men det er jo ikke bilen eller ladeeffekten sin skyld...

 

Gir ingen mening? Nå blander du sammen folks behov og preferanser. Selv om du kanskje kjører småturer og kun trenger smålading så er det andre som har andre behov. "Skal man på langtur så fyller man på hurtigladere underveis." er jo ganske arrogant sagt. Ikke alle har adgang til hurtigladere langs den strekningen de skal kjøre. Plutselig trenger de å kjøre 30 mil til fødestuen, f.eks. Og selv om man har adgang til en hurtiglader på veien til fødestuen, så har man verken tid eller lyst til å stoppe og ta en kopp kaffe for å lade bilen, mens kona har rier.

 

Så slutt å se verden gjennom dine egne behov og akseptér at andre har andre behov. Det er flere eksempler på andre behov, ikke bare fødsler, som ovenfor. Hvis det virkelig er slik at du trenger konkrete eksempler for å kunne se andres behov så er du trangsynt og har liten fantasi.

 

Du må også akseptere at andre har andre meninger enn deg, uten å påstå at det andre sier ikke gir mening.

Endret av Prognatus
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg lurer på det motsatte. Hvorfor skal små biler alltid være billige? Jeg liker best små, lave og lette biler, men vil gjerne at de skal være påkostet med bra teknologi, og ha sportslige kjøreegenskaper. Slike biler mangler enn så lenge i elbilsegmentet. Eneste som ryktes å komme, er elektrisk Mini som skal vises i 2019.

Premiumselbiler i B- og C-segmentet kommer nok de neste 2-4 årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig bra fra Audi!! Dette håper jeg andre bilmerker også får med seg og kommer med flere elbiler. gleder meg til og få masse nye fine rene elbiler på veien.

Alt som kommer i 2021 er nydelig. Er da jeg tar skrittet og kjøper en selv, fremfor leasing. Da har jeg leaset i 6 år allerede, og satser på at teknologien er kommet dit at man stagnerer litt i etterkant. ^^ 

 

Dagen etter jeg kjøper, så kommer det garantert et gjennombrudd på fast-stoff batterier, så da vet alle det. Dette kommer ikke før 2021. ^^

Lenke til kommentar

Gir ingen mening? Nå blander du sammen folks behov og preferanser. Selv om du kanskje kjører småturer og kun trenger smålading så er det andre som har andre behov. "Skal man på langtur så fyller man på hurtigladere underveis." er jo ganske arrogant sagt. Ikke alle har adgang til hurtigladere langs den strekningen de skal kjøre. Plutselig trenger de å kjøre 30 mil til fødestuen, f.eks. Og selv om man har adgang til en hurtiglader på veien til fødestuen, så har man verken tid eller lyst til å stoppe og ta en kopp kaffe for å lade bilen, mens kona har rier.

 

Så slutt å se verden gjennom dine egne behov og akseptér at andre har andre behov. Det er flere eksempler på andre behov, ikke bare fødsler, som ovenfor. Hvis det virkelig er slik at du trenger konkrete eksempler for å kunne se andres behov så er du trangsynt og har liten fantasi.

 

Du må også akseptere at andre har andre meninger enn deg, uten å påstå at det andre sier ikke gir mening.

 

Via Hyre og Nabobil kan en leie en bil fra 350 kroner per dag. Det ville være en mye enklere og billigere løsning å leie en bil noen uker før termin den ene gangen kona di skal føde, fremfor å kjøpe en bil som på død og liv skal løse alle mulige absurde problemstillinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer på det motsatte. Hvorfor skal små biler alltid være billige? Jeg liker best små, lave og lette biler, men vil gjerne at de skal være påkostet med bra teknologi, og ha sportslige kjøreegenskaper. Slike biler mangler enn så lenge i elbilsegmentet. Eneste som ryktes å komme, er elektrisk Mini som skal vises i 2019.

Tja, nå finnes jo en tilårskommen Tesla Roadster og om et år eller to skal den vist komme i ny versjon også. Liten, snerten, sportslig, påkostet med bra teknologi og ikke billig.

 

Edit: En elektrifisert Jaguar E-type tror jeg også passer beskrivelsen din.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Via Hyre og Nabobil kan en leie en bil fra 350 kroner per dag. Det ville være en mye enklere og billigere løsning å leie en bil noen uker før termin den ene gangen kona di skal føde, fremfor å kjøpe en bil som på død og liv skal løse alle mulige absurde problemstillinger.

Hvis man bor xxx antall kilometer unna nærmeste sykehus, så syns jeg ikke dette er en absurd problemstilling. Det er greit å ha en bil man føler seg trygg med. 

Lenke til kommentar

Gir ingen mening? Nå blander du sammen folks behov og preferanser. Selv om du kanskje kjører småturer og kun trenger smålading så er det andre som har andre behov. "Skal man på langtur så fyller man på hurtigladere underveis." er jo ganske arrogant sagt. Ikke alle har adgang til hurtigladere langs den strekningen de skal kjøre. Plutselig trenger de å kjøre 30 mil til fødestuen, f.eks. Og selv om man har adgang til en hurtiglader på veien til fødestuen, så har man verken tid eller lyst til å stoppe og ta en kopp kaffe for å lade bilen, mens kona har rier.

 

Så slutt å se verden gjennom dine egne behov og akseptér at andre har andre behov. Det er flere eksempler på andre behov, ikke bare fødsler, som ovenfor. Hvis det virkelig er slik at du trenger konkrete eksempler for å kunne se andres behov så er du trangsynt og har liten fantasi.

 

Du må også akseptere at andre har andre meninger enn deg, uten å påstå at det andre sier ikke gir mening.

Kona skal føde - ergo trenger man 22 kW i garasjen så man får fyllt fra 0-100% på noen få timer? Beklager, men jeg følger ikke logikken din. Har man 30 mil til fødestua så bør man vurdere hotell/hybel nærmere den siste tida. Det er ganske vanlig. Ikke at jeg vet om noen steder det er så langt til en fødestue, men jeg skal ikke si at det ikke finnes. Er kona høygravid og man trenger 70% på batteriet for å komme helt sikkert fram til fødestua så bør man nok unngå kjøre batteriet ned til under 70%. Eventuelt leie en fossilbil, eller bare byttelåne med noen i tida før termin. Poenget er at det er mange måter å løse dette på uten å installere 22kW i garasjen.

 

Folk har som du sier forskjellig behov og jeg skal ikke si at 640k, 36,9% eller 3,6 kW er nok for alle. Er man omreisende selger i Finnmark så bør man sterkt vurdere noe annet enn elbil. Det finnes sikkert andre rare scenarier som gjør elbil uaktuelt også, men for folk flest (i følge tall fra SSB) vil elbil fungere helt fint rekkeviddemessig med en garasjelader på ganske få kW fordi folk flest ikke trenger å lade voldsomt mye per gang og kan fordele det ut over mange timer.

 

Siden jeg har egen erfaring med dette så vil jeg bare si at det er kjedelig langsomt å lade 85kWh fra 10% hjemme på 10A. Derfor unngår jeg å tappe batteriet så langt ned de dagene jeg har viktige ærend eller kan få plutselige kjørebehov. På samme måte som jeg med dieselbilen unngikk å la drivstoffnåla gå ned til rødstreken når kona var høygravid. Dette handler egentlig mer om sunn fornuft enn om ladeeffekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kona skal føde - ergo trenger man 22 kW i garasjen så man får fyllt fra 0-100% på noen få timer? Beklager, men jeg følger ikke logikken din.

 

Det har jeg heller ikke sagt. Det med 22 kW lading hjemme var for å illustrere hvor dårlig infrastruktur vi har i Norge, med vår 240V base, til fremtidens ladebehov til elbiler med store batteripakker. Og det med lang vei til fødestuen var et eksempel på at mange trenger lengre rekkevidde enn andre. De to tingene har ikke noe direkte med hverandre å gjøre.

 

Bare vent, så vil TU og andre nettsider som skriver om elbiler, snart ta opp det generelle problemet med 240V i norske husstander og det dette medfører med lang ladetid av store batteripakker. Det er et generelt problem med elektrisk infrastruktur i Norge og det var det jeg ville kommentere.

Endret av Prognatus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Via Hyre og Nabobil kan en leie en bil fra 350 kroner per dag. Det ville være en mye enklere og billigere løsning å leie en bil noen uker før termin den ene gangen kona di skal føde, fremfor å kjøpe en bil som på død og liv skal løse alle mulige absurde problemstillinger.

 

Hvis du sier at situasjonen med fødsel var et eksempel på en absurd problemstilling så har du ikke skjønt hva jeg skrev. Det var ett eksempel, blant mange, som skulle illustrere at folk hadde forskjellige behov. Eksempler er ikke ment å være uttømmende eller definerende for en situasjon. De er ment å klargjøre/tydeliggjøre hva man mener. Man kan ikke nevne alle andre eksempler som finnes i situasjonen, fordi mottakeren av meldingen ikke har fantasi nok til å tenke seg noen etter å ha lest ett eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har jeg heller ikke sagt. Det med 22 kW lading hjemme var for å illustrere hvor dårlig infrastruktur vi har i Norge, med vår 240V base, til fremtidens ladebehov til elbiler med store batteripakker. Og det med lang vei til fødestuen var et eksempel på at mange trenger lengre rekkevidde enn andre. De to tingene har ikke noe direkte med hverandre å gjøre.

 

Bare vent, så vil TU og andre nettsider som skriver om elbiler, snart ta opp det generelle problemet med 240V i norske husstander og det dette medfører med lang ladetid av store batteripakker. Det er et generelt problem med elektrisk infrastruktur i Norge og det var det jeg ville kommentere.

Jeg tror du har misforstått litt hvordan lademønstret til elbilistene er og hvordan det skiller seg fra fossilbilistene. Da jeg hadde dieselbil ventet jeg til jeg hadde en eller annen plass mellom 10 og 30% alt etter prisnivå og nødvendighet og fylte til 100%. Med elbil fyller jeg daglig opp til 80% hver dag når jeg parkerer, uavhengig av hvor langt nede prosenten sto. Eller sagt på en annen måte, jeg fyller ca 2 mil rekkevidde hver dag, akkurat det jeg har kjørt. Jeg ville fylt 2 mil rekkevidde hver dag uavhengig av om batteriet var lite eller stort. 2 mil lader man med 10A i løpet av en times tid eller ca 1,5 time om vinteren. Ladeeffekten er altså uavhengig av batteristørrelsen så lenge man plugger inn for kvelden og plugger ut om morgenen. Har man fossilbil og bensinstasjoner i tankene høres det kanskje tungvint ut, men når man har "bensinstasjonen" hjemme og det tar få sekunder å plugge inn eller ut så blir det en like selvfølgelig rutine som å ta på seg sko når man skal ut og ta de av når man skal inn. Om batteriet er 10, 100 eller 1000 kWh så ville jeg fortsatt med rutinen og dermed ladet ca 2-3 kWh daglig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du har misforstått litt [...] jeg fyller ca 2 mil rekkevidde hver dag, akkurat det jeg har kjørt.

 

Hvis du kjører ca. to mil pr. dag så har du et lite behov. Det rare er at du ikke ser ut til å innse at andre personer kan ha andre behov enn deg selv. Jeg har ikke misforstått hvordan folk kjører og lader elbiler, det er du som ser hele verden gjennom dine egne behovsbriller.

 

Men nå har jeg snakket ferdig om dette med forskjellig behov, uten at du forstår det, så vi får avslutte denne meningsløse diskusjonen.

Lenke til kommentar

Hvis du kjører ca. to mil pr. dag så har du et lite behov. Det rare er at du ikke ser ut til å innse at andre personer kan ha andre behov enn deg selv. Jeg har ikke misforstått hvordan folk kjører og lader elbiler, det er du som ser hele verden gjennom dine egne behovsbriller.

 

Men nå har jeg snakket ferdig om dette med forskjellig behov, uten at du forstår det, så vi får avslutte denne meningsløse diskusjonen.

Har du forstått hvordan dette fungerer da?

 

Med en høyst ordinær hjemmelader på 3,6kW kan du lade nok om natten til at en strømgjerrig elbil kan kjøre godt over 20 mil for dagen. Da er du solid over gjennomsnitts kjørelengde. Trikset er å utnytte fordelen elbilen gir ved at du kan fylle energi hjemme når bilen står stille. Hvis du prøver å bruke elbilen på samme måte som en fossilbil, det vil si at du kjører til batteriet er nesten tomt før du fyller opp igjen, så har du misforstått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du kjører ca. to mil pr. dag så har du et lite behov. Det rare er at du ikke ser ut til å innse at andre personer kan ha andre behov enn deg selv. Jeg har ikke misforstått hvordan folk kjører og lader elbiler, det er du som ser hele verden gjennom dine egne behovsbriller.

 

Men nå har jeg snakket ferdig om dette med forskjellig behov, uten at du forstår det, så vi får avslutte denne meningsløse diskusjonen.

Les innlegg #29 på nytt da. Jeg har god forståelse for ulike behov og ulike bruksmønster, selv om det sentrerer seg rundt SSB sine gjennomsnittstall for bilbruk og selv om jeg krydrer innleggene med praktiske selverfarte eksempler.

 

For å ta SSB en gang til, gjennomsnittlig kjørelengde per kjøretøy, for personbiler, var i 2017 på 12143 km, altså gjennomsnittlig 33,3 km/dag. Har man en bil som bruker 150 Wh/km så vil det si 5 kWh/dag. Ved 200 Wh/km betyr det 6,7 kWh/dag. På vinterdager med småkjøring kan forbruket komme opp i for eksempel 300 Wh/km, altså 10 kWh/dag. Totalt sett 5-10 kWh/dag. Lader man for eksempel med 10A så tar det ca 2-4,5 timer.

 

Noen dager kjører man mer enn andre. Kjører man for eksempel dobbelt så mye en dag så for man fortsatt ladet bilen i løpet av natta (4,5-9 timer). Andre dager kjører man mindre. Akkurat som det er normalt å følge med på drivstoffnåla i bensinbilen og anslå behov for kjørelengde neste dag så er det normalt å følge med på batteristatusen i elbiler. Jeg er ganske sikker på at gjennomsnittsfolk (SSB) finner laderutiner og forbruksrutiner som passer dem. Men som du ser snakker jeg om gjennomsnittsfolk og har full forståelse for at noen avviker sterkt fra det. Jeg er også ganske sikker på at de finner biler og rutiner som passer dem. Kanskje noen til og med trenger kjempehøy ladeeffekt i garasjen.

Lenke til kommentar

Så slutt å se verden gjennom dine egne behov og akseptér at andre har andre behov. Det er flere eksempler på andre behov, ikke bare fødsler, som ovenfor. Hvis det virkelig er slik at du trenger konkrete eksempler for å kunne se andres behov så er du trangsynt og har liten fantasi.

 

Du må også akseptere at andre har andre meninger enn deg, uten å påstå at det andre sier ikke gir mening.

De klarer ikke det. De bare ser verden utifra sitt ståsted. Klarer ikke engang å tenke utover norske grenser når man diskuterer fremtiden på verdensbasis. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...