Gå til innhold

Bytte av bank?


jungeltull1

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et bra tilbud på rente på boliglånet i en ny bank, men da må jeg flytte alt av bank tjenester.

 

Min gamle bank har gått med på samme vilkår som jeg har fått tilbud på.

 

Men jeg er ikke helt fornøyd med min gamle bank når det gjelder kundebehandling, responstid etc.

 

Jeg har vært kunde der i 28 år nå, er det lurt å bytte bank?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generell regel er at lojalitet lønner seg ikke, tro aldri at du får et bedre tilbud enn det du kan få andre steder.

Sjekk derfor på Finansportalen om tilbudet du har fått faktisk er bra.

 

Ellers er det jo nærmest irrelevant hvilket av de to du velger når du får samme rente, så jeg skjønner nesten ikke hvorfor du spør om det er "lurt" å bytte. Om du synes ny bank fremstår mye bedre så kan du vel bytte, men å beholde gamle er jo enklest i forhold til at du slipper å bytte banktjenester og sette opp nye avtalegiroer osv. 

Lenke til kommentar

Det er som alt annet et spørsmål om tid mot gevinst.

 

Hvis du vil bruke timer, dager og uker på å jakte en ny bank, så må det lønne seg. Hvor mange tusenlapper kan du spare på det? Hvor mye bedre rente må du oppnå for å spare 5000 i året, sånn at det lønner seg å bruke noen timer på det? Hvis du skulle jobbet en vanlig jobb de timene, tjent 150 kr timen, hvor mange timer kunne du likevel ha gått på en vanlig jobb i stedet for å kaste bort tiden på å finne en bank med bedre renter?

 

Men til tross for dette, så skriver du jo selv hva problemene er. Kundebehandling og responstid. Hvis du føler at de kaster bort for mye av din tid og ikke behandler deg seriøst nok, ville jeg muligens valgt å tatt dette opp i en time med en kundebehandler der først. Prøvd å få én fast kundebehandler som du hadde kontakt med, ikke bli kastet rundt.

Lenke til kommentar

Det er en selvfølglighet at man bytter bank ofte, gjerne hvert 3. til 5. år. Unge skifter bank like ofte som de skifter jobb.

 

Det har ikkje eg inntrykk av. Finnes det noko statistikk på sånt? Eg har sett fleire artiklar om at folk byter bank for sjeldan enn at dei ofte gjer det. Kven er "unge" or kor stor prosent av dei byter bank kvart 3. til 5. år?

 

Og kvifor skal ein absolutt skifte bank? Eg har hatt same bank heile livet og synest den fungerer veldig godt. Når andre bankar tilbyr betre rente så argumenterer eg med det med min bank og dei matcher då den renta. Så lenge ein har millionar i lån er det renta som er det viktigaste med banken, med mindre ein er veldig misnøgd eller nøgd med eit eller anna.

 

Ikkje at eg har noko interesse av å vere lojal, men eg har rett og slett ikkje sett noko grunn for å skifte.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ville spurt hvor lenge renterabatten du er tilbudt varer (til begge bankene).

 

Har du lån med flytende rente kommer dem til å prise den oppover ved hver renteendring til du til slutt er tilbake der du startet, eller kanskje enda litt høyere. Spesielt om dette er en typiske høykost-banker, som det ser ut som siden du må være totalkunde, så vil dem nok jobbe for høyere marginer enn prisene dem tilbyr nye kunder og ellers når det trengs.

 

Da ville jeg valgt banken som forplikter seg til å holde lavere rente over tid.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Det er ikke sååå plagsomt å bytte bank egentlig. Man åpner konto i ny bank, og fyller ut et skjema i den banken for overføring av alle avtalegiroer og annet som følger kontoforholdet. Eneste som må gjøres er å bestille nye bankkort og sende melding til lønnsavdelingen på jobben for at lønn skal komme inn på det nye stedet. 

 

Er man misfornøyd med banktjenestene OG de har høy rente på boliglånet er det to meget gode grunner for å bytte bank. Gamle banken din har jo allerede vist at de ikke bryr seg siden de overfakturerte for sine tjenester. 

 

Hvordan er prisnivå for bankkortbruk utenlands, rente på BSU og sparekonto og slikt? For hver 0,1% rente i forskjell sparer du 1000kr i rente pr million i lån. Så blir fort endel penger å spare hvert år. 

Lenke til kommentar

Jeg har byttet bank to ganger de siste to årene, sist pga. god rente. Oppleves som smertefritt. Alt blir gjort digitalt, inkludert overføring av BSU. AvtaleGiroer skal i teorien være med over, noe de stort sett ble for meg også, men jeg måtte fikse litt rundt dette. Uansett, ganske så smertefritt. I tillegg måtte jeg jo selvsagt også endre kontonr for utbetaling av lønn, osv.

 

På det sparte jeg ca. 6000kr i året i renter på boliglånet, så absolutt verdt det for min del.

Lenke til kommentar

Jeg har fått et bra tilbud på rente på boliglånet i en ny bank, men da må jeg flytte alt av bank tjenester.

 

Min gamle bank har gått med på samme vilkår som jeg har fått tilbud på.

 

Men jeg er ikke helt fornøyd med min gamle bank når det gjelder kundebehandling, responstid etc.

 

Jeg har vært kunde der i 28 år nå, er det lurt å bytte bank?

"Er ikke helt fornøyd...bør jeg bytte?"

Hvorfor skulle du IKKE bytte hvis du ikke er helt fornøyd?

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å bytte om du føler du får bedre betingelser et annet sted. Ingen vits å knytte seg til en bank.

 

Jeg har byttet bank hele to ganger det siste året. Nå gjorde jeg det pga jeg byttet fagforbund, men så byttet det fagforbundet banksamarbeid et halvt år etterpå til en bank jeg ikke ville være kunde hos (pga dårlig avtale og rykte) så da byttet jeg bank igjen. 

Lenke til kommentar

Sant nok.

 

Vær obs på en ting trådstarter: Det er ikke noe i veien for å la lånet stå hvor det er i dag, men bytte til en annen "dagligbank". Man må ikke bruke banken hvor man har lån til å gjøre alt.

Det er en del banker som krever at man gjør det, da. Eller ikke nødvendigvis alt, men at man bruker banken som dagligbank. (At man bruker brukskonto i banken til å få lønn inn på er ofte et krav)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...