Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
bzzlink skrev (8 minutter siden):

Hvor er det jeg finner dette i appen? Må jeg være eier av bilen, for det er kona som står som eier av Teslan her i huset.

Under Lading -> Administrer betaling.

Tror det holder at du er i besittelse av et av nøkkelkortene.

bzzlink skrev (8 minutter siden):

Kan spørre henne men da krever hun alltid motytelser

😂

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
bzzlink skrev (15 minutter siden):

Hvor er det jeg finner dette i appen? Må jeg være eier av bilen, for det er kona som står som eier av Teslan her i huset.

Kan spørre henne men da krever hun alltid motytelser

SAjekk at du har nyeste versjon av appen...! ;) 

Skrevet

Er det slik å forstå at dette kun fungerer på ladere som også tar betalingskort? Eller brukes kort da istedenfor brikke?

Eneste fordel for de fleste er i så fall vel at du får alle ladinger dokumentert på samme sted. 

Skrevet
trikola skrev (2 minutter siden):

Er det slik å forstå at dette kun fungerer på ladere som også tar betalingskort? Eller brukes kort da istedenfor brikke?

Eneste fordel for de fleste er i så fall vel at du får alle ladinger dokumentert på samme sted. 

Det er som alternativ til brikke, da det er NFC-chip i kortet. Men det er ikke et kredittkort, så det kan ikke fungere som et. Du må ha en kort tilknyttet Tesla-appen/kontoen din!

• Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
12 minutes ago, Snowleopard said:

Det er som alternativ til brikke, da det er NFC-chip i kortet. Men det er ikke et kredittkort, så det kan ikke fungere som et. Du må ha en kort tilknyttet Tesla-appen/kontoen din!

Jo jo, det var klart for meg - systemet videresender til Tesla som belaster mitt kredittkort som er 'plassert' hos Tesla.

Men jeg som har brikken til 'Ladeklubben' som fungerer på de utroligste stedene oppnår da bare at ladekvitteringen kommer sammen med kvitteringene til Tesla.

Endret av trikola
Skrevet
trikola skrev (3 minutter siden):

Jo jo, det var klart for meg - systemet videresender til Tesla som belaster mitt kredittkort som er 'plassert' hos Tesla.

Men jeg som har brikken til 'Ladeklubben' som fungerer på de utroligste stedene oppnår da bare at ladekvitteringen kommer sammen med kvitteringene til Tesla.

Jupp, dette er et alternativ til bl.a. Ladeklubben, som jeg forøvrig mener bryter med hva Elbilforeningen skal og bør drive med. De skal ikke samtidig være en ladeoperatør som da bruker Elbilforeningen og Elbil.no til egenreklame, og samtidig skjuler at det kan og ofte vil lønne seg å bruke andre...

Dette skjer dessverre, og er en av hovedgrunnene til at jeg ikke vil bli medlem der. De kunne holdt seg til "den lille sorte", der man uansett måtte ha registrert bruker hos en eller flere operatører. Likt sånn som NAF Ladebrikke fungerer. Den hadde en mening jeg kunne støtte, ikke den blå!

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
On 4/8/2026 at 1:55 PM, Hanhijnn said:

Under Lading -> Administrer betaling.

Tror det holder at du er i besittelse av et av nøkkelkortene.

😂

Ah skjønner. 

Men jeg går aldri rundt med det kortet, så da hjelper det meg ikke. Hadde håpet at jeg kunne bruke Tesla appen og tappe NFC brikken til telefonen på ladestolpene. 

Prøver å bli kvitt kort og nøkler fra livet mitt.

Skrevet
bzzlink skrev (17 minutter siden):

Ah skjønner. 

Men jeg går aldri rundt med det kortet, så da hjelper det meg ikke. Hadde håpet at jeg kunne bruke Tesla appen og tappe NFC brikken til telefonen på ladestolpene. 

Prøver å bli kvitt kort og nøkler fra livet mitt.

Vil ikke se bort fra at det funker, den trenger jo bare en NFC som er tilknyttet Tesla-kontoen din. Jeg tenker at det vil fungere fint! Bare å aktivere og teste!

👍🤞😎

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (14 timer siden):

Vil ikke se bort fra at det funker, den trenger jo bare en NFC som er tilknyttet Tesla-kontoen din. Jeg tenker at det vil fungere fint! Bare å aktivere og teste!

👍🤞😎

Ja jeg tror kanskje at det vil fungere med bare telefonen også. Men jeg har ikke testet noen av alternativene enda.

Skrevet (endret)
45 minutes ago, Hanhijnn said:

Mer info om Taxi-ulykken på Torgallmenningen i Bergen 13. mai 2023:

https://www.motor.no/aktuelt/fotgjengere-flykter-tesla-kastes-opp-i-lufta-se-video/351771

Helt unødvendig selvfølgelig, for "ekspertisen" her har jo konkludert.

Bra med ekstra informasjon. 

Observasjoner fra meg
1. Bilprodusentenes utsagn skal ikke taes for god fisk, men en ransaking av servere i USA høres søkt ut. Man må anta at produsenten ikke holder tilbake data.

2. Det er bra bilføreren blir frikjent i denne saken, for advokaten har klart å vise til nok tvil. 

3. Hvorfor fortsatte sjåføren å kjøre, når bilen hadde stoppet etter første kollisjon? Han sier selv han ville kjøre vekk fra fortauet? Hvis bilen har aksellerer av seg selv, og man har krasjet og stoppet. Så velger man kaldt å fortsette å kjøre? 

4. Er bremsepedalen registrert trykket inn i løpet av hendelsen frem til første stopp i veggen? (skjønte at dataene etter det ikke fantes.

Endret av bzzlink
Skrevet (endret)
45 minutes ago, Hanhijnn said:

Mer info om Taxi-ulykken på Torgallmenningen i Bergen 13. mai 2023:

https://www.motor.no/aktuelt/fotgjengere-flykter-tesla-kastes-opp-i-lufta-se-video/351771

Helt unødvendig selvfølgelig, for "ekspertisen" her har jo konkludert.

Litt kjedelig at dette skjedde før de kom med oppdateringen som ga overlay på input.  Da kunne vi sett pedalbevegelsene i videoen og. Nå er det metadata med input på videoene så det og lagres.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, bzzlink said:

3. Hvorfor fortsatte sjåføren å kjøre, når bilen hadde stoppet etter første kollisjon? Han sier selv han ville kjøre vekk fra fortauet? Hvis bilen har aksellerer av seg selv, og man har krasjet og stoppet. Så velger man kaldt å fortsette å kjøre? 

Ja det høres litt spesielt ut.. Skulle nesten tro sjoføren prøvde å flykte fra åstedet :p

Skrevet
bzzlink skrev (15 minutter siden):

Man tenker gjerne ikke rasjonelt etter en slik hendelse som dette.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, det er jeg med på. Om man tenker rasjonelt, så har man benet på bremsen og ikke gassen.

Jeg kjører endel motorsykkel i skogen og i grustak etc. hvor jeg innimellom utfordrer meg selv og kjører langt over evne.

Kroppen gjør mye dumt i en panikksituasjon. 

Fagfolk kaller det "instinktive feilhandlinger" som er hvordan mennesker reagerer på fare. Jeg tror fortsatt det er forklaringen i de fleste om ikke alle uønsket akselerasjon hendelsene i bil.

På motorsykkel så dreper disse instinktive feilhandlingene mange mennesker i året. I bil skal det mer til at det tar liv, men samme problemet er der. 

Kan legge til at jo mindre man har trent på å kjenne igjen disse, og jo trøttere eller mer sliten man er jo vanskeligere er det å bryte ut av de.

Har opplevd at folk har tryna på mc i skogen fordi de ga full gass, og de ligger fortsatt på bakken med full gass inntil man fjerner hånda deres fra gassen. Full kognitiv shutdown, kroppen stivner helt når den får panikk.

Screenshot2026-04-10at09_17_22.thumb.png.bdcf9def368d18c4b7d07c44f79ae05d.png

Legger ved hele boka her, den er gratis og public domain fra NMCU

Full Kontroll 2022.pdf

Endret av bzzlink
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Nå er jo sikkert teslaene rævva i forhold til Volvo så her er det nok bilen som får skylda tenker eg.

Åpenbart ikke pedalfeil her hvertfall. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
bzzlink skrev (41 minutter siden):

Nei, det er jeg med på. Om man tenker rasjonelt, så har man benet på bremsen og ikke gassen.

Jeg kjører endel motorsykkel i skogen og i grustak etc. hvor jeg innimellom utfordrer meg selv og kjører langt over evne.

Kroppen gjør mye dumt i en panikksituasjon. 

Fagfolk kaller det "instinktive feilhandlinger" som er hvordan mennesker reagerer på fare. Jeg tror fortsatt det er forklaringen i de fleste om ikke alle uønsket akselerasjon hendelsene i bil.

På motorsykkel så dreper disse instinktive feilhandlingene mange mennesker i året. I bil skal det mer til at det tar liv, men samme problemet er der. 

Kan legge til at jo mindre man har trent på å kjenne igjen disse, og jo trøttere eller mer sliten man er jo vanskeligere er det å bryte ut av de.

Har opplevd at folk har tryna på mc i skogen fordi de ga full gass, og de ligger fortsatt på bakken med full gass inntil man fjerner hånda deres fra gassen. Full kognitiv shutdown, kroppen stivner helt når den får panikk.

Screenshot2026-04-10at09_17_22.thumb.png.bdcf9def368d18c4b7d07c44f79ae05d.png

Legger ved hele boka her, den er gratis og public domain fra NMCU

Full Kontroll 2022.pdf 90.64 MB · 0 Nedlastninger

Enig i det du skriver her. 

Man gjør myr rart når man får panikk så det skal man ikke legge til grunn. En elbil som angivelig aksellererer av seg selv med full gass og spesielt hvis det er en performance bil gir et helt sinnsykt skyv og hvis dette skjer uten at man forventer det så blir man garantert satt ut og gjør noen dumme valg. 

Jeg sier ikke at det er det som nødvendigvis har skjedd her, men jeg mener at mye tyder på det.

Men ja, det finnes helt klart også tilfeller hvor folk har trykket feil pedal etc. Uten at jeg helt forstår et slikt hendelsesforløp, men vi får vel alle være glade for at det er lenge mellom hver gang slike ting skjer. 

Skrevet

Elektronikk gjør noen ganger rare ting helt på egen hånd. Telefoner kan plutselig eksplodere, pc'er kan gå i svart og selv passasjerfly hvor kravene er meget strenge som har styrtet grunnet teknisk svikt. 

Så hvorfor skal ikke det skje i biler?

Dette skjedde trolig i mindre grad før elbilene kom da alt var mer analogt og motor var svakere etc. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...