Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 2/20/2026 at 10:56 AM, sverreb said:

Jeg mener creep er tryggere for presise manøvre. Da har du foten over bremsen og kan modulere farten fra 5km/t ned til null med å bruke bremsen og du stopper momentant om noe skjer ved å trykke ned pedalen. Uten creep må man bruke gasspedalen for å manøvrere også under presise parkeringsmanøvre og gasspedalen modulerer farten fra 0 til alt for mye. 

Det er nok noe i. Men jeg tror problemet er at creep mode hos Tesla er veldig svak, slik at i skråninger og over humper må man flytte foten til gasspedal. Og med mangel av motorlyd glemmer folk å flytte foten tilbake til bremsepedal.

Selv liker jeg best "roll mode" . Jeg har opplevd i "hold mode" å kjøre inn mot en rundkjøring bak en annen bil, mens cruise control (TACC) var glemt på. I det bilen foran da svingte til siden skjøt min bil fart, i stedet for å stanse som forventet. I slike situasjonen er det bedre om man har foten på bremsepedalen, slik man vil ha i "roll mode".

Videoannonse
Annonse
Skrevet
J-Å skrev (12 minutter siden):

Selv liker jeg best "roll mode" . Jeg har opplevd i "hold mode" å kjøre inn mot en rundkjøring bak en annen bil, mens cruise control (TACC) var glemt på. I det bilen foran da svingte til siden skjøt min bil fart, i stedet for å stanse som forventet. I slike situasjonen er det bedre om man har foten på bremsepedalen, slik man vil ha i "roll mode".

Seriøst? Sånn var ACC på vår gamle Outlander PHEV, men begge mine Tesla har (hatt) Curvature assistance som bremser bilen ned i svinger som er for krappe i f.t. farten.

Skrevet
Just now, Hanhijnn said:

Seriøst? Sånn var ACC på vår gamle Outlander PHEV, men begge mine Tesla har (hatt) Curvature assistance som bremser bilen ned i svinger som er for krappe i f.t. farten.

Ja, helt seriøst opplevd (-21 mod.). Jeg tror bilen noen steder ser rett gjennom en rundkjøring, og oppfatter det ikke som en skarp kurve. På grunn av lite rundkjøringer i USA er slike et svakt punkt hos Tesla. Veldig ofte blir ikke blinklys slått av automatisk etter rundkjøringer, så de blir rett og slett ikke oppfattet som et kryss. 

Skrevet
4 hours ago, herzeleid said:

Er det noen måte å låse hva som skal vises som default på skjermen? Jeg bruker kameraene mye, særlig nå med høye skavler osv. og da er det utrolig irriterende når bilen bestemmer seg for å skru over til kart når jeg skal kjøre fremover eller kommer ut på veien. 

Aktiver kamera manuelt så forblir det der. Du kan enten lage deg en snarvei nede på skjermen til det eller sette venstre rullehjul på rattet til å åpne\lukke kameravisning.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
J-Å skrev (1 time siden):

Hvorfor har du foten nær gasspedalen i cruise control uansett? Hvis jeg cruiser så har jeg den enten på gulvet eller ved bremsa uansett. Det har ikke noe med hold mode eller roll mode å gjøre i mine øyne.

Jeg skjønner ikke helt hvordan det er mulig egentlig...du nærmet deg en rundkjøring, tok opp foten til gasspedalen, så glemte du at TACC var aktivert og merket ikke at bilen bremset ned på tross av at du holdt foten på gasspedalen? Eller hvor har du egentlig foten når du er på TACC?

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (3 timer siden):

Aktiver kamera manuelt så forblir det der. Du kan enten lage deg en snarvei nede på skjermen til det eller sette venstre rullehjul på rattet til å åpne\lukke kameravisning.

Det jeg har endt opp med å gjøre, men jeg må jo da fortsatt aktivere det hver gang jeg skal kjøre, og det virker som det resetter seg hver gang jeg rygger, stopper eller kjører ut av et parkeringshus eller lignende endringer. 

Skrevet
On 2/23/2026 at 2:47 PM, Nimrad said:

Hvorfor har du foten nær gasspedalen i cruise control uansett? Hvis jeg cruiser så har jeg den enten på gulvet eller ved bremsa uansett. Det har ikke noe med hold mode eller roll mode å gjøre i mine øyne.

Jeg skjønner ikke helt hvordan det er mulig egentlig...du nærmet deg en rundkjøring, tok opp foten til gasspedalen, så glemte du at TACC var aktivert og merket ikke at bilen bremset ned på tross av at du holdt foten på gasspedalen? Eller hvor har du egentlig foten når du er på TACC?

Skal vi se, jeg husker ikke helt detaljert. Jeg ga kanskje litt gass, for TACC holder litt lang avstand i kø. Men jeg trodde altså at TACC var av, og at bilen skulle stanse ihht "hold". Så var jeg vel klar til å sette bilen i bevegelse igjen, og hadde foten klar over gasspedalen. Men egentlig bremset TACC ned fordi det var en bil foran. Så smatt bilen foran inn i rundkjøringen, og TACC akselererte for å følge etter, noe det ikke var klart for. Min bil hoppet da litt fram før jeg fikk bremset.  Uten at det skjedde noe mer. Annet enn at han jeg hadde vikeplikt for kanskje ble litt forstyrret.

Skrevet (endret)
2 minutes ago, Nimrad said:

Flere som har trøbbel med appen i dag?

Ikke noe kluss her.

Men det kan være man er fordelt på flere servere og den du er tilkoblet har trøbbel? hva sliter du med?

Sitter å ser gjennom å sletter sentryvideoer i appen nå uten problemer

Endret av Complexity
Skrevet
Complexity skrev (2 minutter siden):

Ikke noe kluss her.

Men det kan være man er fordelt på flere servere og den du er tilkoblet har trøbbel? hva sliter du med?

Sitter å ser gjennom å sletter sentryvideoer i appen nå uten problemer

Alt. Den får ikke kontakt med bilen.

Skrevet
Complexity skrev (Akkurat nå):

Er du i nærheten av bilen? prøv å vekke den manuelt å se om det kommer seg (åpne en dør f.eks).

Det har jeg prøvd ja.

Skrevet
Just now, Nimrad said:

Det har jeg prøvd ja.

Hvilken årsmodell er det du har?
Var jo for noen uker siden en del biler som var uten internett noen timer, men min  2019 modell var ikke berørt da heller.
Så det er definitivt noe forskjell der så min bil er kansje dårlig referanse.

Skrevet (endret)
Nimrad skrev (9 minutter siden):

Alt. Den får ikke kontakt med bilen.

1) Restarte telefonen.

2) Restarte bilen (hard reset).

3) Funker ikke det, så kan du avinstallere appen, og installere den pånytt.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (4 minutter siden):

1) Restarte telefonen.

2) Restarte bilen (hard reset).

3) Funker ikke det, så kan du avinstallere appen, og installere den pånytt.

Jeg har gjort alt utenom nr3, og det er fordi den ikke funker hos kona heller.

Det er 2023 Model Y.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (18 minutter siden):

Det er 2023 Model Y.

4) Melde saken inn i appen som en service-forespørsel.

• Liker 1
Skrevet
35 minutes ago, Nimrad said:

Det er 2023 Model Y.

Er bilen på internett? så du om det sto 4G eller Wifi tilkoblet i bilen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...