Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
sverreb skrev (1 minutt siden):

Så tesla har egentlig et krav om årlig service for å beholde garanti? (Om du mister garantidekning med begrunnelse at du ikke har fulgt serviceplan så er jo det akkurat det samme som gjelder i andre bilmerker)

Nei, men de kan da påpeke at det er feks brukerfeil med å henvise til at de ikke har fått utført service for å vedlikeholde utstyret. Dette er ganske normalt. I min bransje er det heller ikke noe krav til vedlikehold. Men om det er åpenbare grunner til at utstyret er ødelagt på grunn av manglende vedlikehold, feilbruk osv så kan en starte diskusjonen om å ta seg betalt. Så kan en såklart krangle seg i hel om hvem som skal betale til slutt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minute ago, Salvesen. said:

Nei, men de kan da påpeke at det er feks brukerfeil med å henvise til at de ikke har fått utført service for å vedlikeholde utstyret. Dette er ganske normalt. I min bransje er det heller ikke noe krav til vedlikehold. Men om det er åpenbare grunner til at utstyret er ødelagt på grunn av manglende vedlikehold, feilbruk osv så kan en starte diskusjonen om å ta seg betalt. Så kan en såklart krangle seg i hel om hvem som skal betale til slutt. 

Jeg ser ikke helt den praktiske forskjellen.

Selv om du ikke overholder serviceplan vil du kunne reklamere på en hvilken som helst defekt på en bil og kreve den utbedret om det er åpenbart en produksjonsfeil. 

Garanti gir bare mening når du har dekning utover vanlige reklamasjonsrettigheter og om den kan forsvinne om du ikke overholder anbefalte serviceintevaller da fungerer det likt som med alle andre bilmerker.

• Liker 1
Skrevet
sverreb skrev (1 minutt siden):

Jeg ser ikke helt den praktiske forskjellen.

Selv om du ikke overholder serviceplan vil du kunne reklamere på en hvilken som helst defekt på en bil og kreve den utbedret om det er åpenbart en produksjonsfeil. 

Garanti gir bare mening når du har dekning utover vanlige reklamasjonsrettigheter og om den kan forsvinne om du ikke overholder anbefalte serviceintevaller da fungerer det likt som med alle andre bilmerker.

Vell, du kan ikke knuse telefonen din og gå å kreve den fikset på reperasjon om det er åpenbart noe du har gjort helt på egenhåndt... 

Skrevet
8 minutes ago, Salvesen. said:

Vell, du kan ikke knuse telefonen din og gå å kreve den fikset på reperasjon om det er åpenbart noe du har gjort helt på egenhåndt... 

11 minutes ago, sverreb said:

om det er åpenbart en produksjonsfeil.

Lese, så svare.

• Hjerte 2
Skrevet
sverreb skrev (2 minutter siden):

Lese, så svare.

Jeg leste, du la det på reklamasjon og at en ellers bruker garanti. Slik fungerer det ikke. Mulig jeg missforsto hva du mente, men slik leste jeg det. 

Poenget er, at om en ikke gjør bremseservice eller sjekker og vedlikeholder selv eller en annen plass kan Tesla "prøve seg" på at du må ta kostnaden selv om bilen er innenfor garanti/reklamasjon. Selv om det ikke er noe krav til å utføre slike tjenester. 

For egen del tar jeg bremseservice, samt har det i bakhodet når jeg bruker bilen. Og jeg har aldri opplevd problemer der Tesla prøver å dytte regning på meg. Men jeg vet det har hendt til andre. 

Skrevet (endret)
13 minutes ago, Salvesen. said:

Poenget er, at om en ikke gjør bremseservice eller sjekker og vedlikeholder selv eller en annen plass kan Tesla "prøve seg" på at du må ta kostnaden selv om bilen er innenfor garanti/reklamasjon. Selv om det ikke er noe krav til å utføre slike tjenester. 

Og det er det som gjelder med andre bilmerker også. Garantien, altså det som går utover forbrukerkjøpsloven, bortfaller om man ikke gjør anbefalt service. Det samme later til å skje med tesla i.h.t. din beskrivelse selv om det ikke utrykkes i klartekst. M.a.o. blir det feil å si at tesla ikke har 'påkrevd' service 

*) Vi kaller jo egentlig bare anbefalt service påkrevd, fordi den kreves for å beholde garanti, ikke fordi det er forbudt å droppe den. Du står helt fritt i å hoppe over service på alle biler om du virkelig vil.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Skrevet
sverreb skrev (54 minutter siden):

EU kontroll meg her og der. Det er virkelig ikke det første jeg tenker på her. Å kjøre rundt så lenge uten å inspisere slikt som bremser ville jeg virkelig ikke gjort av hensyn til egen og andres sikkerhet. Bil er ikke et leketøy.

Bremser kan oppleves som helt normalt fungerende selv om de er så degraderte at de vil koke og feile i en nødbremsesituasjon. Særlig i en elbil hvor man bare nesten bare bruker regenerative bremser til vanlig.

Enig i det. Det er ikke det første jeg tenker på heller. De fleste er nok klar over at bremsene både begynner å ruste og kan til slutt bli så degraderte at de ikke gir ønsket effekt når du først trenger å bråbremse. Så håper og tror de fleste enten vedlikeholder bremsene selv eller på service oftere enn hvert 4 år hehe.

Men ja utenom bremser og bytte av kupefilter er det veldig lite service som trengs på Teslaene. Svakheter på bærearmer, foringer og feilinnstilte lys er det ikke så mye man får gjort med selv utenom å få bytta det når det oppdages. Og de feilene har mange av Teslaene allerede etter 4 år..

Skrevet
Iterion skrev (9 minutter siden):

Enig i det. Det er ikke det første jeg tenker på heller. De fleste er nok klar over at bremsene både begynner å ruste og kan til slutt bli så degraderte at de ikke gir ønsket effekt når du først trenger å bråbremse. Så håper og tror de fleste enten vedlikeholder bremsene selv eller på service oftere enn hvert 4 år hehe.

Men ja utenom bremser og bytte av kupefilter er det veldig lite service som trengs på Teslaene. Svakheter på bærearmer, foringer og feilinnstilte lys er det ikke så mye man får gjort med selv utenom å få bytta det når det oppdages. Og de feilene har mange av Teslaene allerede etter 4 år..

Bremser og hjuloppheng inspiserer jeg så godt jeg kan hver gang jeg skifter hjul.

Bremseservice og skifte kupefilter annethvert år gjør jeg selv.

Går utfra at dette er noe de fleste Tesla-eiere gjør.

• Liker 2
Skrevet (endret)
17 minutes ago, Iterion said:

Rust kan man ihvertfall se selv. Bremsevæsken er verre. Glykol/silikonbaserte (I.e. DOT3, 4, 5, 5.1) bremsevæsker er hygroskopiske*. I.e. de absorberer vann gjerne fra luftfuktighet. Over tid, selv helt uten bruk vil kokepunktet på bremsevæsken falle. Blir den lav nok kan en kraftig oppbremsing koke væsken, noe som gir gassbobler i bremsesystemet og plutselig tap av bremsekraft akkurat i det du trenger de mest.

Det er grunnen til at nye beholdere med bremsevæske er forseglet med et lufttett segl og at man ikke skal bruke bremsevæske fra allerede åpnede beholdere om man ikke vet nøyaktig når de ble åpnet. 

*) Det er en ønsket egenskap, hadde man brukt en mineralolje vil vann kunne samle seg i en dråpe i kalipperen og gi kokling mye tidligere.

Endret av sverreb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sverreb skrev (47 minutter siden):

Og det er det som gjelder med andre bilmerker også. Garantien, altså det som går utover forbrukerkjøpsloven, bortfaller om man ikke gjør anbefalt service. Det samme later til å skje med tesla i.h.t. din beskrivelse selv om det ikke utrykkes i klartekst. M.a.o. blir det feil å si at tesla ikke har 'påkrevd' service 

*) Vi kaller jo egentlig bare anbefalt service påkrevd, fordi den kreves for å beholde garanti, ikke fordi det er forbudt å droppe den. Du står helt fritt i å hoppe over service på alle biler om du virkelig vil.

Forskjellen er vell at den kan bortfalle på ting hos Tesla mens at hos andre så går den rett og slett ut om en ikke følger service? Usikker, jeg har ikke sjekket vilkårene.

og som sagt har jeg aldri opplevd det selv hos Tesla men vet at det har skjedd.

• Liker 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (17 minutter siden):

Bremser og hjuloppheng inspiserer jeg så godt jeg kan hver gang jeg skifter hjul.

Bremseservice og skifte kupefilter annethvert år gjør jeg selv.

Jeg bytta kupefilter selv, men satte bort bremservicen. Inspeksjon av hjuloppheng setter jeg også bort til mer kyndige folk. Men merker jeg at det er noe som ikke stemmer så tar jeg selvsagt en service. 

sverreb skrev (18 minutter siden):

Rust kan man ihvertfall se selv. Bremsevæsken er verre. Glykol/silikonbaserte (I.e. DOT3, 4, 5, 5.1) bremsevæsker er hygroskopiske*. I.e. de absorberer vann gjerne fra luftfuktighet. Over tid, selv helt uten bruk vil kokepunktet på bremsevæsken falle. Blir den lav nok kan en kraftig oppbremsing koke væsken, noe som gir gassbobler i bremsesystemet og plutselig tap av bremsekraft akkurat i det du trenger de mest.

Det er grunnen til at nye beholdere med bremsevæske er forseglet med et lufttett segl og at man ikke skal bruke bremsevæske fra allerede åpnede beholdere om man ikke vet nøyaktig når de ble åpnet. 

*) Det er en ønsket egenskap, hadde man brukt en mineralolje vil vann kunne samle seg i en dråpe i kalipperen og gi kokling mye tidligere.

Ja og man lett merke når bremsene ikke bremser like godt. Interessant det du skriver om bremsevæske. Får meg til å lure på om det er en intervall av bytte/påfyll av bremsevæske. Og om bilen merker og sier ifra om at det nå trengs bytte eller påfyll av bremsevæske. Det er jeg usikker på egentlig. 

• Liker 2
Skrevet
Iterion skrev (4 minutter siden):

Ja og man lett merke når bremsene ikke bremser like godt. Interessant det du skriver om bremsevæske. Får meg til å lure på om det er en intervall av bytte/påfyll av bremsevæske. Og om bilen merker og sier ifra om at det nå trengs bytte eller påfyll av bremsevæske. Det er jeg usikker på egentlig. 

Mener å ha lest at Tesla har det som serviceintervall å sjekke bremsevæsken hvert 5. år, og bytte den om nødvendig. Er litt usikker, for så lenge har jeg ikke eid en Tesla enda.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
46 minutes ago, Iterion said:

Jeg bytta kupefilter selv, men satte bort bremservicen. Inspeksjon av hjuloppheng setter jeg også bort til mer kyndige folk. Men merker jeg at det er noe som ikke stemmer så tar jeg selvsagt en service. 

Tror ikke det er noen sensor som kan fortelle deg at væsken er våt. 

Skrevet
sverreb skrev (5 minutter siden):

Tror ikke det er noen sensor som kan fortelle deg at væsken er våt. 

Det gjør nok ikke nei, men bør finnes en sensor som forteller når man nærmer seg lavt nivå av bremsevæske i alle fall. Akkurat som med spylevæske. Husker at de fylte på bremsevæske allerede i 2023 på min Model 3 i alle fall, samtidig med bytte av kaliperen venstre fremme. 

Skrevet

Kom på noe sist jeg satt bilen til lading..

Hva er egentlig funksjonen til den 'koppen' på enden av ladekabelen? Jeg bruker den ikke når jeg lader og når kabelen ligger i bagasjerommet er det ikke behov for den, har den ofte av for at den skal tørke.

Er den for dem som lar kabelen henge på utvendig lader når den ikke er i bruk? 

Skrevet
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Det har man jo lært at ikke er tilfelle når 50% av bilene etter 4 år bommer ved EU sjekk. Spesielt uheldig er det jo at det ofte er kritiske komponenter som feiler ved sjekkene. "Typiske problemområder fra Danmark beskrives som bremser, lys, aksler/hjul/dekk og styring, og slark i hjuloppheng."

• Liker 3
Skrevet
18 minutes ago, Iterion said:

Det gjør nok ikke nei, men bør finnes en sensor som forteller når man nærmer seg lavt nivå av bremsevæske i alle fall. Akkurat som med spylevæske. Husker at de fylte på bremsevæske allerede i 2023 på min Model 3 i alle fall, samtidig med bytte av kaliperen venstre fremme. 

Mjo, men om du lekker bremsevæske da er det noe drastisk feil. Kan hende volumet kan øke litt ettersom den blir våtere.

Om man bytter kaliper da må man naturligvis inn med ny bremsevæske som en del av prosessen med å få bort all luft i den nye kaliperen samt erstatte det som forsvant med den gamle.

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 hours ago, sverreb said:

Gjør virkelig ikke teslaeiere service på bilene sine på 4 år? Bremsene bør ihvertfall inspiseres annethvert år.

Nope. Kjenner en som ikke har rørt en skrue på sin snart 7 år gamle. Den gikk dog igjennom begge eu sine første eu kontroller uten problem.

Selv har jeg smurt opp bremsene mine to ganger men det var egentlig ikke nødvendig. De ser enda helt nye ut.. Dog blir Tesla levert uten smurning på bremsene så den første er veldig lur å gjøre.

Men jeg kan i det minste gjøre dette selv da. Slipper å betale noen og samtidig beholder jeg garantien.

Men hører til historien at det ikke saltes noe særlig her. Er nok anneledes sør i landet hvor bilene bades i salt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
Kahuna skrev (5 timer siden):

Kom på noe sist jeg satt bilen til lading..

Hva er egentlig funksjonen til den 'koppen' på enden av ladekabelen? Jeg bruker den ikke når jeg lader og når kabelen ligger i bagasjerommet er det ikke behov for den, har den ofte av for at den skal tørke.

Er den for dem som lar kabelen henge på utvendig lader når den ikke er i bruk? 

Noken som meiner den koppen er berre ei ulempe å bruke, at den fanger fukt i støpselet på kabelen

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...