Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Koppen på skjøte og ladekabler er i tillegg for å forhindre sand/støv/skitt å trenge inn i kontaktene når den ikke brukes , og den fungerer også som en berøringsbeskyttelse av kontakter, samt slagbeskyttelse av plastkontakten: gummien vil absorbere støt dersom kontakten slippes i bakken, noe som beskytter den mot å sprekke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (På 23.1.2026 den 9.52):

Hvilken lader velger folk om dagen? 

Jeg er langt på overtid med å installere lader i det nye huset, men da jeg fikk trukket kabel denne uken fikk jeg ånden over meg og kjøpte en Zaptec go 2 på finn i går i en håndvending. Men usikker på om jeg har gjort rett valg. 

Ser ut som den er fremtidsrettet med MID godkjenning og fremtidige muligheter for V2G. 

Men er det noe bedre valg? 

TWC er jo en som er åpenbar, med knappen for oss Tesla eiere. Men den er vell ikke fremtidsrettet som forklart over. 

Easee er også uaktuelt med den nye modellen ift hvordan de håndterte sist krise. Gidder ikke bli en del av den neste med slik håndtering.. 

da var laderen på plass. Ikke veldig imponert så langt, støtter ikke 3 fas IT(skal visstnok komme med oppdatering) samt appen er veldig ‘bar’ og uten detaljer etter hva jeg kan se. Skal tukle litt med apiet i morgen, forhåpentligvis er det mer data å hente:)

IMG_3274.jpeg

Endret av Salvesen.
Skrevet
Salvesen. skrev (12 timer siden):

Glemte å dele denne skjønnheten jeg kom forbi her for en tid tilbake😅

IMG_3240.jpeg

Jeg var nære på å bestille en slik sticker når jeg fikk min første Tesla, men fant ut at jeg syns det ble litt for "fjollete". 😉

Men her er tydeligvis en som er av en annen oppfatning. 🤔 Bra det!

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (27 minutter siden):

Nå forsvinner TMS/TMX av produksjonslinjene  til fordel for roboter...

https://www.tv2.no/broom/elon-musk-bekrefter-na-er-det-slutt/18502103/

Det var kanskje på tide? De er jo hinsides dyre og salget har nok stoppet opp ganske så kraftig. Da har de kun Model 3, Y og Cybertruck igjen av biler da. Er vel fortsatt ikke snakk om noen nye modeller fra Tesla i nær fremtid, er det vel? De må jo nesten komme med noe nytt snart da, selv om jeg er klar over at bil kanskje ikke er det største fokuset til Tesla om dagen…

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Iterion skrev (25 minutter siden):

Det var kanskje på tide? De er jo hinsides dyre og salget har nok stoppet opp ganske så kraftig. Da har de kun Model 3, Y og Cybertruck igjen av biler da. Er vel fortsatt ikke snakk om noen nye modeller fra Tesla i nær fremtid, er det vel? De må jo nesten komme med noe nytt snart da, selv om jeg er klar over at bil kanskje ikke er det største fokuset til Tesla om dagen…

Ingen S3XY mer nei...

Ja, de to modellene ble jo aldri automatisert på samme måte som med 3/Y, og Tesla er vel mer på roboter, FSD og Cybercab, så ser ikke ut som de egentlig tenker mer på bred portefølje.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (21 minutter siden):

Ingen S3XY mer nei...

Ja, de to modellene ble jo aldri automatisert på samme måte som med 3/Y, og Tesla er vel mer på roboter, FSD og Cybercab, så ser ikke ut som de egentlig tenker mer på bred portefølje.

Nope. Og sant det! Men det ryktes vel fortsatt om en ny Roadster blant annet. Så tror nok ikke de er helt ferdige med biler mtp hvor stort suksess de har hatt. Veldig spent på hva det neste hadde blitt fra de, og hvor store forskjeller det hadde blitt på interiør spesielt. De er jo kjente for å være innovative i Tesla, så gjenstår det å se om de kan gjøre det samme igjen.

Blir nok ikke på samme måte som når Model S og 3/Y kom ut så klart. Y er og var jo på en måte den perfekte familiebilen for mange, til overkommelig pris. Men med all lærdommen de har fått fra de 4-5 modellene og så bra SW som de har, er jeg ganske så sikker på at de kan komme med noe bunnsolid igjen. Når og om det skjer er noe annet hehe. De hadde nok fortsatt med det minimalistiske interiøret, men tror nok vi kan forvente store endringer på en helt ny modell. 

Endret av Iterion
  • Hjerte 1
Skrevet

Lansert i 2017/18 eller noe, fins sikkert noen som fortsatt tror den kommer. Skulle vel ha rocket thrustere eller noe også.

Skrevet
kremt skrev (1 minutt siden):

Lansert i 2017/18 eller noe, fins sikkert noen som fortsatt tror den kommer. Skulle vel ha rocket thrustere eller noe også.

Det går fortsatt an å reservere den faktisk 😅

IMG_6830.jpeg

Skrevet
Snowleopard skrev (10 timer siden):

Ingen S3XY mer nei...

Iterion skrev (9 timer siden):

Nope. Og sant det! Men det ryktes vel fortsatt om en ny Roadster blant annet. Så tror nok ikke de er helt ferdige med biler mtp hvor stort suksess de har hatt. Veldig spent på hva det neste hadde blitt fra de, og hvor store forskjeller det hadde blitt på interiør spesielt. De er jo kjente for å være innovative i Tesla, så gjenstår det å se om de kan gjøre det samme igjen.

Blir nok ikke på samme måte som når Model S og 3/Y kom ut så klart. Y er og var jo på en måte den perfekte familiebilen for mange, til overkommelig pris. Men med all lærdommen de har fått fra de 4-5 modellene og så bra SW som de har, er jeg ganske så sikker på at de kan komme med noe bunnsolid igjen. Når og om det skjer er noe annet hehe. De hadde nok fortsatt med det minimalistiske interiøret, men tror nok vi kan forvente store endringer på en helt ny modell. 

Når et bilmerke har truffet så perfekt på én mellomstor sedan, som treffer enslige eller par med små barn, og én mellomstor SUV som treffer familier og egentlig de fleste andre... så er det vanskelig å se hvor de skal gå nå🤔

Salgstallene sier det meste om hvor bra disse bilene er!
S & X var de naturlige ytterpunktene over både 3 og Y!
Men når bare rikingene kjøper dem (2-3% salgstall) så gidder ikke Tesla føre dem videre.
Fullt forståelig.

"Noen andre kan gjøre dét", når det bare er status, og lite penger, involvert, tenker nok Tesla😉

Personlig liker ikke jeg tanken på Robotaxi som eneste framkomstmiddel i framtiden...
Jeg liker å stoppe langs veien, og overnatte enten i bilen hvis det er kaldt (camp mode), eller på lyngen om sommeren, og kjøre videre neste dag. Langs veien, med ingen andre i nærheten en gang🤩🥰

• Liker 2
Skrevet
ozone skrev (52 minutter siden):

Når et bilmerke har truffet så perfekt på én mellomstor sedan, som treffer enslige eller par med små barn, og én mellomstor SUV som treffer familier og egentlig de fleste andre... så er det vanskelig å se hvor de skal gå nå🤔

De kan gå opp, og det har de jo for så vidt gjort men det er delte meninger om hvor vellykket cybertruck *egentlig* var. :p

Eller så kan de gå ned. Noe i Golf-klassen. Jeg tror problemet med det er at den størrelsen egentlig er for liten til å ha nok batterier ennå. Batteripakka må ned i vekt og størrelse samtidig som prisen på hele bilen også må droppes en del i forhold til TM3. De venter med andre ord på faststoffbaterier. 😐 

Skrevet

Dette er tull, ID3 fås med 77 kwh batteri. Det er vel derimot noe begrenset hvor mye rimeligere de kan utvikle, produsere og selge en bil enn det billigste model 3 allerede koster. Det er jo litt sånn at når tesla sier de skal komme med en ny modell, så er det egentlig en ny "trim", utstyrsversjon. En bil som er 30-40 cm kortere og bare marginalt lettere vil ikke nødvendigvis være spesielt mye rimeligere å produsere. 

Skrevet

Min "spådom" er at Moore's Law gjelder for batterier nå;

Lettere, mer temperaturtolerante, og bedre på hurtiglading.
Og oftere "dobling" enn det vi tror på akkurat nå...🤨

Skrevet
kremt skrev (12 timer siden):

Dette er tull, ID3 fås med 77 kwh batteri. Det er vel derimot noe begrenset hvor mye rimeligere de kan utvikle, produsere og selge en bil enn det billigste model 3 allerede koster. Det er jo litt sånn at når tesla sier de skal komme med en ny modell, så er det egentlig en ny "trim", utstyrsversjon. En bil som er 30-40 cm kortere og bare marginalt lettere vil ikke nødvendigvis være spesielt mye rimeligere å produsere. 

Mindre batteri, billigere motorer og annen elektronikk som inverter osv. Samt reduserte marginer med håp om mer salg. Den siste er nok tvilsom da Y allerede er en salgssuksess. Men mulig en liten bil kan ta over tronen, hvem vet. 

Tesla sitt hovedkort er uansett FSD nå. Ikke bare for bilene men å utvikle andre ting med teknologien som feks roboter. Som både går og kjører, og ikke minst flyr til "månen" osv. Hvem vet hvor det stopper. 

Bil biten er nok blitt langt i fra fokuset nå, det er bare en bi-rolle. 

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (13 timer siden):

Hvordan er pris og marginer på ID3? 

Da første generasjon Renault Zoe kom var den 50% dyrere enn Renault Clio(basismodeller uten subsidier og avgifter). Clio var(er?) en storselger og en av de modellene Renault lever av. For at en 'TM2' i golf-klassen skal gi mening må den møte alle de vanlige Tesla-kravene som god rekkevidde, rask lading, rask akselerasjon osv, samtidig som den er billig og kan produseres med gode nok marginer. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
ozone skrev (13 timer siden):

Min "spådom" er at Moore's Law gjelder for batterier nå;

Lettere, mer temperaturtolerante, og bedre på hurtiglading.
Og oftere "dobling" enn det vi tror på akkurat nå...🤨

Hørtes litt optimistisk ut, men faststoffbatteri som er på vei blir nok ihvertfall en gamechanger. 

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (På 29.1.2026 den 9.32):

S og X har vært for dyre i forhold til 3/Y helt siden de kom.

Rart det der. Så mye diskusjon det har vært her inne på om S og X spiste av 3/Y salg eller ikke. Nå er altså alle enige om at de gjorde det? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...