Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
1 hour ago, Hanhijnn said:

Det er det vel "ingen" som er... 😇

I likhet med alle andre menn er jeg over snittet god til å kjøre bil 😛 

EDIT: Post nr 15000 i tråden :)

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Salvesen. skrev (10 timer siden):

Ja de faste fra koret her hadde vært passe ruinert om de drev med slikt:p selv har jeg kjøpt en del over årene og har også tjent en god slant. Men så har jeg nok også betalt langt mer i bilene jeg har hatt ift verditap osv:p 

Jeg gikk all in på 12 dollar, så har en del å gå på. Snittprisen er naturligvis høyere, ettersom jeg har fylt på kontinuerlig siden.

Kritikerne har det som regel bare i kjeften😅

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (16 timer siden):

Tror ikke vi har sett de samme youtubefilmene.

Du viser til noe som ble gjort av andre for 15 år siden. 
DARPA Grand Challenge - Wikipedia

Waymo, Aurora, Cruise, Nure med flere har alle kjørt off-road på løst føre, og er som resultat av DARPA prosjektet, så det å kjøre på snø er ikke så imponerende når man uansett kan velge og vrake i det man viser. Det er mer et tegn på at Tesla igjen tar for høy risiko, og tillater bilene å fungere på områder den ikke er trent på å fungere ved. 

bzzlink skrev (16 timer siden):

Men bilene bruker jo ikke LiDAR når de kjører, så skjønner ikke helt hvorfor kjøredata med LiDAR skulle være relevant for opplæringen.

De må validere egen trening med LiDAR data for å dobbeltsjekke at systemet uten velger rett under intern testing. Med LiDAR så har man altså "svaret" på tippingen man gjør ellers i dybden, og uten så får man ikke dobbeltsjekket om sysetmet på generell basis tipper korrekt. 

Vis meg gjerne LiDAR biler på is og snø som tesla har brukt for å utvide egen ODD (Operational Design Domain), hvis ikke så kan vi bare anta at Tesla igjen tar sjanser og tillater FSD aktivert på områder det ikke er designet for. 

Endret av oophus
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
bzzlink skrev (10 timer siden):

Tesla sin FSD kjører veldig bra og bedre enn alt jeg har sett fra konkurrentene med LiDAR.

Tesla selv er nok uenig med deg, da de er de eneste som kjører full sensor på rapporteringene til NHTSA. 

"Unlike other companies reporting to NHTSA, Tesla abuses the right to redact data reported through the system. The automaker redacts the “narrative” for each reported crash, preventing the public from knowing how the crashes happened and who is responsible." Tesla Robotaxi had 3 more crashes, now 7 total | Electrek

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
22 hours ago, oophus said:

Du viser til noe som ble gjort av andre for 15 år siden. 
DARPA Grand Challenge - Wikipedia

Waymo, Aurora, Cruise, Nure med flere har alle kjørt off-road på løst føre, og er som resultat av DARPA prosjektet, så det å kjøre på snø er ikke så imponerende når man uansett kan velge og vrake i det man viser. Det er mer et tegn på at Tesla igjen tar for høy risiko, og tillater bilene å fungere på områder den ikke er trent på å fungere ved. 

De må validere egen trening med LiDAR data for å dobbeltsjekke at systemet uten velger rett under intern testing. Med LiDAR så har man altså "svaret" på tippingen man gjør ellers i dybden, og uten så får man ikke dobbeltsjekket om sysetmet på generell basis tipper korrekt. 

Vis meg gjerne LiDAR biler på is og snø som tesla har brukt for å utvide egen ODD (Operational Design Domain), hvis ikke så kan vi bare anta at Tesla igjen tar sjanser og tillater FSD aktivert på områder det ikke er designet for. 

Jeg postet videoen av is og snø for å vise hvor langt de har kommet. Jeg forventet ikke at biler skulle klare det på en veldig lang stund for å være ærlig. Men Tesla har jo fulgt L. Cohen sin sang her, first we take Manhattan, then we take Berlin. 

De kjører stort sett feilfritt i tett bytrafikk på ukjente steder når det ikke er is og snø. 

Jeg har ikke sett noen andre produksjonsbiler som kjører bedre enn Tesla sine på nivå 2. Veldig interessert i å skjønne hvor konkurrentene er på dette. 

Det at Tesla trykker ut over 1 million biler i året som kan kjøre på ubrøytede skogsveier med kun google maps og kameraer er imponerende synes jeg. 

At de pre-mapper områdene som de leverer nivå 4 i gir mening, de har alle øyne på seg, og som vi var inne på i diskusjonen så er verdivurderingen av selskapet knyttet til at de får det til. Så de må krysse alle t'er og prikke alle i'er. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
23 hours ago, KriZZ said:

Jeg gikk all in på 12 dollar, så har en del å gå på. Snittprisen er naturligvis høyere, ettersom jeg har fylt på kontinuerlig siden.

Kritikerne har det som regel bare i kjeften😅

Det beste som har skjedd shorterne er vel at Elon ga ut en egen shorts til de. :)

https://mashable.com/article/tesla-s3xy-short-shorts

Slemt å sparke de som ligger nede, men ganske morsomt

Screenshot 2026-01-09 at 08.35.53.png

• Hjerte 1
Skrevet
bzzlink skrev (31 minutter siden):

Jeg har ikke sett noen andre produksjonsbiler som kjører bedre enn Tesla sine på nivå 2. Veldig interessert i å skjønne hvor konkurrentene er på dette. 

Det Tesla pusher inn innunder nivå 2 selvkjøring er farlig, så det burde ikke være noen grunn til å etterspørre at alle andre skal gjøre det samme. 
image.png.a05b886fee425d74a31db45176d3a553.pngimage.png.48b657ee3f96102dc2972d7c64a8047e.pngAutonomous and Self-Driving Car Accidents [2025 Updated] | Cavanaugh & Thickens, LLC

Samt hvorfor sammenligner du nivå 2 til nivå 2? Tesla har hatt biler og software som skal fungere som nivå 5 siden 2019. Så det er vel på tide å sammenligne nivå 4 mot nivå 4 i det minste? Tilfeller der produsenten selv tar ansvar må da være betydelig mer verdt å sammenligne. 

bzzlink skrev (46 minutter siden):

De kjører stort sett feilfritt i tett bytrafikk på ukjente steder når det ikke er is og snø. 

Nei, det gjør dem ikke. 

bzzlink skrev (46 minutter siden):

At de pre-mapper områdene som de leverer nivå 4 i gir mening, de har alle øyne på seg, og som vi var inne på i diskusjonen så er verdivurderingen av selskapet knyttet til at de får det til. Så de må krysse alle t'er og prikke alle i'er. 

Tesla leverer ikke nivå 4 selvkjøring noen steder. Det har dem sagt selv til DNV og NHTSA. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
9 minutes ago, oophus said:

Denne statistikken er jo helt verdiløs uten antall km kjørt pr merke.

10 minutes ago, oophus said:

Nei, det gjør dem ikke. 

Nei vel. Jeg tenker at jeg tar tiden til hjelp her, du blir overbevist til slutt. Eller nå vet jeg ikke hvor gammel du er da, men hvis du har 7 år igjen å leve, så er det gode sjanser for at du får oppleve å sitte i en Tesla i Norge som kjører deg rundt til du ser lyset.

12 minutes ago, oophus said:

Tesla leverer ikke nivå 4 selvkjøring noen steder. Det har dem sagt selv til DNV og NHTSA. 

OK, så de har ikke rapportert at de kjører uten sjåfør i robotaxiene? Det er interessant. Da burde politiet stoppe taxitjenesten.

• Hjerte 1
Skrevet
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Denne statistikken er jo helt verdiløs uten antall km kjørt pr merke.

Hva med statistikk på hva som er bra teknologi innunder nivå 2 og hva som er farlig da? F.eks image.png.0992208a25c11740d259c9a98f1579a4.png
Frontiers | Distracted when Using Driving Automation: A Quantile Regression Analysis of Driver Glances Considering the Effects of Road Alignment and Driving Experience

Det FSD fokuserer på er altså farlig innunder nivå 2, i mye større grad enn om Tesla selv tok ansvar og kastet slikt innunder nivå 3 og opp i begrenset omfang om systemet ikke er bra nok. Men det klarer dem altså ikke, og kaster ansvaret på sjåførene, selv om undersøkelser som denne, og det er flere av dem, peker på samme problematikk. 

bzzlink skrev (17 minutter siden):

Nei vel. Jeg tenker at jeg tar tiden til hjelp her, du blir overbevist til slutt. Eller nå vet jeg ikke hvor gammel du er da, men hvis du har 7 år igjen å leve, så er det gode sjanser for at du får oppleve å sitte i en Tesla i Norge som kjører deg rundt til du ser lyset.

Jeg er gammel nok til å forstå hvordan ekko-kamre oppstår. Prøv å søke på andre ting på YouTube enn det som kommer opp som forslag, og undersøk andre systemer. Les også fagfellevurderinger av slike systemer. Det begynner å bli noen år nå siden man fant ut at nivå 2 selvkjøring er problematisk i større og større tilfeller. Konklusjonene er stort sett den samme. At jo bedre selvkjøring blir, innunder nivå 2, jo farligere blir det. 

bzzlink skrev (20 minutter siden):

OK, så de har ikke rapportert at de kjører uten sjåfør i robotaxiene? Det er interessant. Da burde politiet stoppe taxitjenesten.

Enkelte stater har ikke fullutviklet retningslinjer og lovverk for selvkjøring, og det er altså her Tesla finner smutthull. Blant annet å søke om samme type lisens som Uber og Lyft har for å late som om de kommer fremover på selvkjøring. Hvorfor ikke bare søke samme løyve som f.eks Waymo har? Og rapportere åpent? 

• Liker 3
Skrevet
On 1/5/2026 at 2:26 PM, Hanhijnn said:

klaffet bra med timingen

Ja det ble vel en saftig besparelse på å kjøpe bil i fjor

Skrevet (endret)
3 hours ago, Snowleopard said:

Ser ut som Tesla har satt ned prisene igjen, og foreløpig kampanjerente på 1,99 på TM3 og 2,99 på TMY, men noen mente å ha sett 0%-rente tilbake...

2.99% på Y Longrange RWD og 0% på AWD per klokken 14:35

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Ja men prisen er ulik. Her må man lese liten skrift VELDIG godt, og gå helt til detaljer for prissetting

Hvis du kjøper kontant blir prisen 536 tusen, da aktiveres en "Tesla Bonus" som gir rabatt på 50 tusen

Hvis du kjøper med 0 % rente blir prisen 586 tusen

De har vært sneaky mange ganger men dette er virkelig noe annet. Man betaler da 50 tusen for 0 % rente, kanskje ikke noen dårlig deal uten at jeg har regnet på det. Men det viser virkelig at man må lese vilkår SVÆRT nøye, og når man tror man har forstått det, les alt 3 ganger til. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
kremt skrev (23 minutter siden):

Ja men prisen er ulik. Her må man lese liten skrift VELDIG godt, og gå helt til detaljer for prissetting

Hvis du kjøper kontant blir prisen 536 tusen, da aktiveres en "Tesla Bonus" som gir rabatt på 50 tusen

Hvis du kjøper med 0 % rente blir prisen 586 tusen

De har vært sneaky mange ganger men dette er virkelig noe annet. Man betaler da 50 tusen for 0 % rente, kanskje ikke noen dårlig deal uten at jeg har regnet på det. Men det viser virkelig at man må lese vilkår SVÆRT nøye, og når man tror man har forstått det, les alt 3 ganger til. 

Det er nok feilvisning i kalkulatoren som ikke er oppdatert i henhold til tilbudet enda.
Rabatten på 50 papp er ikke medregnet.

image.png.9c9879b982c3e438c8812e4556a0c3e8.png

Rabatten gjelder også ved lån: 
image.png.cd7ccff2cc15feba6f1d47e19e116943.png

Endret av KriZZ
Skrevet

Det er løgn det som står under månedspris, finansierer du bilen kommer 50 tusen i moms som tillegg. Under månedspris 4976 kr/mnd står "536 217 kr Kjøpspris". Så går man til prisdetaljer og da tilkommer moms på 50 tusen i tillegg til dette beløpet. Kjøpspris er 586 217 kr. 

Det er vanskelig å skjønne om det er noe faktisk priskutt eller ikke her. 

En annen ting er at det har kommet ennå en variant, denne gang Standard long range.Ribbet versjon med stort batteri og 657 km. 

Skrevet (endret)
kremt skrev (18 minutter siden):

Det er løgn det som står under månedspris, finansierer du bilen kommer 50 tusen i moms som tillegg. Under månedspris 4976 kr/mnd står "536 217 kr Kjøpspris". Så går man til prisdetaljer og da tilkommer moms på 50 tusen i tillegg til dette beløpet. Kjøpspris er 586 217 kr. 

Det er vanskelig å skjønne om det er noe faktisk priskutt eller ikke her. 

En annen ting er at det har kommet ennå en variant, denne gang Standard long range.Ribbet versjon med stort batteri og 657 km. 

Kalkulatoren er som sagt ikke oppdatert, derfor viser den feil.

Blir nok korrigert ila kort tid for å få med de 50000,- i rabatt

EDIT:

Tesla bekreftet at man vil få rabatten og kalkulatoren viser feil for øyeblikket.

Endret av KriZZ
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...