Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Dette var altså snakk om ved finmanøvrering i rolig fart, ikke på motrovei med 100-110 km/t eller mer. Ergo er det du som surrer og ikke klarer å følge med på hva jeg skriver, og har skrevet tidligere i dag på akkurat dette punktet. Så der har jeg forklart missforståelsen din!

Igjen, jeg har ikke påstått at biler blokkerer hjulene ved regenerering, selv om NAF bl.a. ber oss dempe regenerering på vinteren for å unngå nettopp det på glatt føre. Jeg skriver jo at regenereingen skal være kraftig nok til å stoppe bilen helt. Men som jeg og skrev, det skal selvsagt skje raskt men ikke rent blokkering av hjulene. Det forventer jeg at bilprodusentene sørger for at ikke skjer.

Og igjen, jeg snakker om full stopp på bilen når man slipper gassen ved finmanøvrering. Altdå i rolig hastighet. Man gjør jo selvsagt ikke slik finmanøvrering i høy fart. I sakte fart vil dog behovet for 1000 kW bremseeffekt være fullstendig overkill, og de fleste skal klare det med den effekten bilen kan regenere med, med mindre produsenten hindrer dette i programvaren sin. Man da har man som sagt ikke ekte 1-pedal-kjøingsfunksjon på bilen. Slipper man gassen i 10-15 km/t eller lavere, så skal regenerativ bremsing være nok de fleste/alle tilfeller. 

Men derfor skrev jeg og at man kan/bør ha venstrefoten over bremsepedalen for å kunne bruke bremsen om man likevel skulle føle at bremsingen ikke er momentan nok. Og der har du bremseberedskapen du snakker om.

Creep er gjerne en funksjon av dieselmotorens høyere moment kombinert med drivstoffet som ikke gir kvelning av motoren på lat turtall. En bensinmotor vil fort kveles og bremse ned av seg selv så lenge man ikke trykker inn clutchen, selv om kreftene nok ikke er like kraftig som på regenerativ bremsing på en elbil.

Ja, jøss. Man skal altså begynne å rygge om man har bomma fullstendig og kommet for langt ut i krysset. Det høres veldig skummelt ut. Du vil fort slite med å gjøre dette, og samtidig være sikker på at det ikke er sneket et annet kjøretøy bak deg i mellomtiden.

Nei, han man kommet for langt ut, så skal man stoppe bilen, så sjekke om det er klart og mulig å rygge kontrollert ut av situasjonen. Men helst skal man ha kjørt så passivt at man ikke er på vei ut i krysset uten at man er sikker på at det er klart. Og om det likevel kommer en tulling i alt for høy fart til å klare å stoppe, så husk at de uansett ikke har påkjøringsrett.

Så får man heller vurdere hva som er tryggest, stoppe opp og håpe den tullingen og klarer å stoppe, eller begynne med en rask ryggemanøver der man ikke nødvendigvis har full kontroll på det bak seg. I trafikken kan det fort være en syklist eller en MC du har fått bak deg, ikke bare biler.

Men derfor skrev jeg og at man kan/bør ha venstrefoten over bremsepedalen for å kunne bruke bremsen om man likevel skulle føle at bremsingen ikke er momentan nok. Og der har du bremseberedskapen du snakker om.

 

Dette lærte du på kjøreskole? Noen andre som anbefaler dette? Link?

 

Creep er gjerne en funksjon av dieselmotorens høyere moment kombinert med drivstoffet som ikke gir kvelning av motoren på lat turtall. En bensinmotor vil fort kveles og bremse ned av seg selv så lenge man ikke trykker inn clutchen, selv om kreftene nok ikke er like kraftig som på regenerativ bremsing på en elbil.

Seriøse saker?  Sitat :funksjon av dieselmotorens høyere moment kombinert med drivstoffet som ikke gir kvelning! Den var ny

Man får seg i alle fall en latter!

 

 

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trestein skrev (3 minutter siden):

Dette lærte du på kjøreskole? Noen andre som anbefaler dette? Link?

Nei, aldri sagt at man lærer dette på vanlig kjøreskole. Jeg skrev jo tidligere at dette er noe man burde lære opp i på sjåførskoler. Tross alt gjelder det å adaptere til det som er forskjellig med BEV og 1-pedalkjøring, og kjøring med manuelt gir med clutch, brems og gass. Heller ikke kjøring med automatgir ble lært av kjøreskolene før i tiden, men med automatgir og funksjoner som AAC, så tilpasser man seg virkeligheten, og prøver å gjøre det som er mest fornuftig i forhold til det.

Trestein skrev (6 minutter siden):

Man får seg i alle fall en latter!

Ja, du kan jo bare le du.

Men hvordan vil du forklare at man sliter mer med å kvele en diesel-bil med automatgir, sammenlignet med bensinbil og manuelt gir? Eller gjerne hvorfor en dieselbil med manuelt gir i større grad fortsetter å krype seg fremover på tomgang dersom man er i laveste gir, der en bensinbil fort kveles straks det er noe annet enn flat vei eller lett nedoverbakke?

Du mener det ikke har noe med måten brennstoffet virker på bilen? Nysgjerrig på hvordan du vil forklare forskjellen på en bensiner vs en dieselbil her.

Skrevet
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Nei, aldri sagt at man lærer dette på vanlig kjøreskole. Jeg skrev jo tidligere at dette er noe man burde lære opp i på sjåførskoler. Tross alt gjelder det å adaptere til det som er forskjellig med BEV og 1-pedalkjøring, og kjøring med manuelt gir med clutch, brems og gass. Heller ikke kjøring med automatgir ble lært av kjøreskolene før i tiden, men med automatgir og funksjoner som AAC, så tilpasser man seg virkeligheten, og prøver å gjøre det som er mest fornuftig i forhold til det.

Ja, du kan jo bare le du.

Men hvordan vil du forklare at man sliter mer med å kvele en diesel-bil med automatgir, sammenlignet med bensinbil og manuelt gir? Eller gjerne hvorfor en dieselbil med manuelt gir i større grad fortsetter å krype seg fremover på tomgang dersom man er i laveste gir, der en bensinbil fort kveles straks det er noe annet enn flat vei eller lett nedoverbakke?

Du mener det ikke har noe med måten brennstoffet virker på bilen? Nysgjerrig på hvordan du vil forklare forskjellen på en bensiner vs en dieselbil her.

Du aner faktisk ikke hverken hvorfor creep finnes og hvordan motorer fungerer. Utrolig!

Creep er en funksjon som kom på amerikanske biler på 50 tallet og skyldes en innretning som heter momentomformer. 

Når motoren går på tomgang overfører momentomformeren et lite moment til gearkassen som gir bilen bittelitt fremdrift.

Moderne automat biler med tørr og våt cluch trenger ikke ha dette.

En diesel motor har ikke spjeld. Den vil derfor kunne gi et mye høyere moment momentant enn en bensinmotor med spjeld.

Spjeldet er operert av gasspedalen slik at luftmengde som kommer inn i motoren er minimal når bilen står på tomgang. Tomgangs regulatorer fikser litt på dette men ikke alt. Da må spjeld åpnes. Da vil den være sterkere enn en diesel motor med samme volum. Dette fordi en diesel må ha luftoverskud for å brenne. Når luftoverskudd blir mindre enn ca 40% øker ikke moment lenger. På en bensin motor kan man tilføre mere bensin enn det er luft.

Derfor vil du oppleve en toliters bensin motor som vesentlig sprekere enn en toliters diesel motor om ingen av dem har turbo

Er du god å bruke gassen vil den kunne gi bedre moment enn en diesel på tomgang. Prøver du å løse en bensin motor med spjeld uten å trykke på gassen vil den stoppe utrolig lett fordi den ikke får luft

 

  • Liker 2
Skrevet

Faen altså, parkerte på jobb i dag og oppdaget stygge riper på passasjerdøra forran.. Aner ikke når dette har skjedd, trolig nylig. Men ingenting å se i sentry videoene.. Må vell hel lakkere døra for å fikse dette sikkert? Noen som vet ca. kostnad på noe sånt? Tar tesla verksted på seg lakkering? 

Typisk at dette skal skje på nybilen. Den gamle hadde jeg i nesten 10 år uten noen slike uhell..

Ser nesten ut som om at det har vært et bilhjul som har vært i kontakt. 

Media(62).thumb.jpg.1bc580f023e1383a9e27621c19254882.jpg

Skrevet
12 minutes ago, Papirkurven said:

Faen altså, parkerte på jobb i dag og oppdaget stygge riper på passasjerdøra forran.. Aner ikke når dette har skjedd, trolig nylig. Men ingenting å se i sentry videoene.. Må vell hel lakkere døra for å fikse dette sikkert? Noen som vet ca. kostnad på noe sånt? Tar tesla verksted på seg lakkering? 

Typisk at dette skal skje på nybilen. Den gamle hadde jeg i nesten 10 år uten noen slike uhell..

Ser nesten ut som om at det har vært et bilhjul som har vært i kontakt. 

Media(62).thumb.jpg.1bc580f023e1383a9e27621c19254882.jpg

Dersom det ikke er noe bulk i panelet, så har jeg sett folk trylle bra med å kun lakke området og polere.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Papirkurven skrev (2 timer siden):

Faen altså, parkerte på jobb i dag og oppdaget stygge riper på passasjerdøra forran.. Aner ikke når dette har skjedd, trolig nylig. Men ingenting å se i sentry videoene.. Må vell hel lakkere døra for å fikse dette sikkert? Noen som vet ca. kostnad på noe sånt? Tar tesla verksted på seg lakkering? 

Typisk at dette skal skje på nybilen. Den gamle hadde jeg i nesten 10 år uten noen slike uhell..

Ser nesten ut som om at det har vært et bilhjul som har vært i kontakt. 

Media(62).thumb.jpg.1bc580f023e1383a9e27621c19254882.jpg

Uff det der er ikke noe moro. Tesla lakkerer ikke selv nei men bruker andre autoriserte skadeverksted som f.eks Starbilskade.  

Må nok lakkere hele døra det gjelder ja. Meld det inn og få en takst på det. Er ikke billig med profflakkering så du kan nok regne med mer en egenandelen du har på forsikringen din… 

Sikker på at sentrum mode ikke har oppdaget det? Skulle trodd kamera på høyreside burde ha oppdaget det. 

Endret av Iterion
Skrevet
Papirkurven skrev (36 minutter siden):

Kjipt å bruke 8000 på egenandel fordi folk ikke kan å kjøre bil...

.. og stikker i fra ansvaret. Jeg synes sistnevnte er verre.

  • Liker 1
Skrevet
Papirkurven skrev (1 time siden):

Faen altså, parkerte på jobb i dag og oppdaget stygge riper på passasjerdøra forran.. Aner ikke når dette har skjedd, trolig nylig. Men ingenting å se i sentry videoene.. Må vell hel lakkere døra for å fikse dette sikkert? Noen som vet ca. kostnad på noe sånt? Tar tesla verksted på seg lakkering? 

Typisk at dette skal skje på nybilen. Den gamle hadde jeg i nesten 10 år uten noen slike uhell..

Ser nesten ut som om at det har vært et bilhjul som har vært i kontakt. 

Er det ikke bulk, men bare striper som ikke går dypt i  lakken, kan dette sikkert poleres bort. Er noen videoer på Youtube som viser hvordan det fikses. Eller sjekk ut firmaer som kan løse dette, kanskje til og med billigere enn egenandelen.

https://bilpleiekongen.no/innhold/hvordan-fjerne-riper-i-lakken/

Her er en du kan sjekke ut, men finner sikkert flere ved å ta et kjapt søk! PS! Ingen egen erfaring med bruk av disse, de var kun noen jeg traff på et søk nå!

https://quickcarfix.no/?gad_source=1&gad_campaignid=21172641546&gclid=

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (1 time siden):

Er det ikke bulk, men bare striper som ikke går dypt i  lakken, kan dette sikkert poleres bort. Er noen videoer på Youtube som viser hvordan det fikses. Eller sjekk ut firmaer som kan løse dette, kanskje til og med billigere enn egenandelen.

https://bilpleiekongen.no/innhold/hvordan-fjerne-riper-i-lakken/

Her er en du kan sjekke ut, men finner sikkert flere ved å ta et kjapt søk! PS! Ingen egen erfaring med bruk av disse, de var kun noen jeg traff på et søk nå!

https://quickcarfix.no/?gad_source=1&gad_campaignid=21172641546&gclid=

Takk for tips! Mulig jeg prøver å polere først, det virket ikke som det var noen dype riper, så forhåpentligvis blir det med dette. Får ta meg en tur på Biltema å kjøpe poleringsmaskin 😄 

Ripene ble nesten borte når jeg gnikket med en våt mikrofiberklut, men kom frem igjen når det tørket. Så mulig litt voksing kan gjøre susen.

Endret av Papirkurven
Skrevet
Papirkurven skrev (3 minutter siden):

Takk for tips! Mulig jeg prøver å polere først, det virket ikke som det var noen dype riper, så forhåpentligvis blir det med dette. Får ta meg en tur på Biltema å kjøpe poleringsmaskin 😄

Husk å kjøp en som kan rotere oscillerende, tilsvarende den i den andre videoen. :thumbup:

Skrevet
Snowleopard skrev (12 timer siden):

 kan/bør ha venstrefoten over bremsepedalen for å kunne bruke bremsen om man likevel skulle føle at bremsingen ikke er momentan nok. Og der har du bremseberedskapen du snakker om.

Grunnen til at man lærer at dette er fy fy når man tar førerkort er fordi det er en enorm risiko for "brainfart" der feil pedal blir trykket inn i refleks. Om man kjører som man skal kjøre med en fot på bremsen og creep i samme situasjon så vil en "brainfart" ved nødvendig hurtig stopp kun føre til at man stopper enda fortere. Det er ingen tvil om at dette er sikrere. Jeg kan fint bruke dagens løsning, men jeg ønsker den bort av sikkerhets hensyn. 

  • Liker 1
Skrevet
minim skrev (9 minutter siden):

Grunnen til at man lærer at dette er fy fy når man tar førerkort er fordi det er en enorm risiko for "brainfart" der feil pedal blir trykket inn i refleks. Om man kjører som man skal kjøre med en fot på bremsen og creep i samme situasjon så vil en "brainfart" ved nødvendig hurtig stopp kun føre til at man stopper enda fortere. Det er ingen tvil om at dette er sikrere. Jeg kan fint bruke dagens løsning, men jeg ønsker den bort av sikkerhets hensyn. 

Som med alt annet som er nytt og ukjent, bør man trene på ting for at det skal sitte, og derved overta som reflekshandling. Trene for å lære å gjøre det rett, når man må handle raskt.

Som jeg nevnte over, dette brukes i bilsport for raskere nedbremsing for farer eller sving og raskest mulig akselerasjon når man kan øke farten igjen. Men tro ikke at dette bare gjøres i et løp, uten å ha trent grundig på det først. Det må øves og terpes for disse. Men når det sitter, er det deretter slik man gjør raske fartsendringer etter det. Da går man ikke tilbake til å løfte høyrefoten for å bremse med, for det går for tregt.

Men å gjøre dette i lav hastighet der man ikke benytter Creep, men gass og brems for å styre hvor fort (altså veldig sakte) man skal fremover eller bakover, så er altså det lett å trene på f.eks. ved kjøpesenter eller større parkeringsanlegg når det ikke er biler eller folk rundt seg. Eller tren foran egen garasje/parkeringsplass. Så vil man og se at det går raskest når både regenerativ bremsing og venstrefot til bremsen jobber sammen for å stoppe kjapt.

  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Som med alt annet som er nytt og ukjent, bør man trene på ting for at det skal sitte, og derved overta som reflekshandling. Trene for å lære å gjøre det rett, når man må handle raskt.

Som jeg nevnte over, dette brukes i bilsport for raskere nedbremsing for farer eller sving og raskest mulig akselerasjon når man kan øke farten igjen. Men tro ikke at dette bare gjøres i et løp, uten å ha trent grundig på det først. Det må øves og terpes for disse. Men når det sitter, er det deretter slik man gjør raske fartsendringer etter det. Da går man ikke tilbake til å løfte høyrefoten for å bremse med, for det går for tregt.

Men å gjøre dette i lav hastighet der man ikke benytter Creep, men gass og brems for å styre hvor fort (altså veldig sakte) man skal fremover eller bakover, så er altså det lett å trene på f.eks. ved kjøpesenter eller større parkeringsanlegg når det ikke er biler eller folk rundt seg. Eller tren foran egen garasje/parkeringsplass. Så vil man og se at det går raskest når både regenerativ bremsing og venstrefot til bremsen jobber sammen for å stoppe kjapt.

Det har blitt brukt i bilsport i all den tid, men der har man ikke samme utfordringer. Det har også vært nødvendig for å beholde ladetrykk odv.. Igjen, dette har vært forsket på og det sier seg egentlig selv. Å kjøre med en fot på hver pedal til vanlig kjøring er ikke å tenke sikkerhet og øker risiko for uhell betraktelig. Ser for meg at spesielt uhell i lav fart på parkering er veldig utsatt for uhell med to fots kjøring. Dette er en uvane du bør legge bort før det går gæli. 

  • Liker 3
Skrevet (endret)
minim skrev (36 minutter siden):

Det har blitt brukt i bilsport i all den tid, men der har man ikke samme utfordringer. Det har også vært nødvendig for å beholde ladetrykk odv.. Igjen, dette har vært forsket på og det sier seg egentlig selv. Å kjøre med en fot på hver pedal til vanlig kjøring er ikke å tenke sikkerhet og øker risiko for uhell betraktelig. Ser for meg at spesielt uhell i lav fart på parkering er veldig utsatt for uhell med to fots kjøring. Dette er en uvane du bør legge bort før det går gæli. 

Men nå har jeg aldri sagt at man skal bruke dette til vanlig kjøring, altså langs landevei og motorvei. Jeg har hele tiden sagt at det gjelder ved småmanøvrering, altså rygging og parkering i lav fart, ned mot krypfart.

Og igjen, som med alt annet ved både bilkjøring og annet, så gjelder det å trene. Spesielt om man skal lære seg ting som er nytt og tildels ukjent.

For all del, alle må gjerne kjøre slik de er vant til og er trygg med. Men når man diskuterer hva som er mest effektivt, så mener jeg det er greit å dra frem. For det som er gammel lærdom, trenger som sagt ikke være det mest effektive.

Og når teknologien endrer seg, som f.eks. ved overgang fra manuelt og ice til elektrisk og "kun et gir", så mener jeg man må være åpen for at anbefalinger nok vil endres over tid.

Jeg har som du skjønner trent på dette, og jeg føler det er tryggest og mest effektivt, dog i 99% av tilfellene så er det absolutt nok med bare å slippe gassen, da 1-pedal-kjøringen er temmelig god på min Kona. Slipper jeg gassen i så lav fart, så stopper den med en gang.

Øker farten endel, og fortere enn jeg ville kjørt ved finmanøvrering, så må jeg nok og bruke bremsen for å stoppe fortest mulig. Men da kjører jeg som folk flest, slipper gassen og får stor fartsreduksjon bare der, til høyrefoten treffer bremsen.

Jeg har ikke hatt egnede steder å prøve ut dette i høyere hastigheter, men har heller ikke interesse for å kjøre godt over fartsgrensene, så derfor anser jeg behovet for å lære meg slik 2-fotskjøring i stor fart, som uinteressant, for min del!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (58 minutter siden):

Som jeg nevnte over, dette brukes i bilsport for raskere nedbremsing for farer eller sving og raskest mulig akselerasjon når man kan øke farten igjen.

Nei, det brukes når man trenger at pegge pedalene trykkes inn samtidig. En sjåfør som kjører med begge føtter på denne måten privat ville jeg opplevd som svært usikker og utrygg. Dette er noe man kunne finne på å gjøre om man aldri har kjørt bil før.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
frohmage skrev (3 minutter siden):

Nei, det brukes når man trenger at pegge pedalene trykkes inn samtidig. En sjåfør som kjører med begge føtter på denne måten privat ville jeg opplevd som svært usikker og utrygg. Dette er noe man kunne finne på å gjøre om man aldri har kjørt bil før.

Jeg skal ikke banne eller sverge på noen deler her, er noen måneder siden jeg så video av en trent sjåfør som skulle lære seg denne teknikken. Så om det var for å kunne ha begge pedaler inne samtidig, eller raskest mulig å tråkke inn brems samtidig som man gikk av gassen, skal jeg ikke være påståelig på.

Tenker ikke det er noen, eller bare svært få som benytter slikt på offentlig vei, med mindre de gjør det for å "kjøre svinfort" på grusveier der det normalt sett er lite folk og spesielt lite politi. De fleste ville nok klart å holde seg når man jevnlig får ut fartsbehovet på bane. ;) 

Men som sagt, der 1-pedal normalt sett er alt som trengs, ser jeg ingen fare ved å bruke venstrefot på bremsen når man som sagt har øvd på dette. Tvert i mot, jeg finner det mer effektivt og en raskere måte å stoppe på enn å måtte skifte fot. Som sagt, jeg liker ikke creep som standard, da jeg mener jeg har bedre kontroll i lav hastighet bare med justering av gaspedaltrykket. Men har venstrefoten klar just in case!

Skrevet
1 hour ago, Snowleopard said:

Men som sagt, der 1-pedal normalt sett er alt som trengs, ser jeg ingen fare ved å bruke venstrefot på bremsen når man som sagt har øvd på dette. 

Jeg har ikke helt fått inn det med å bruke venstrefot på brems, men jeg ser at det kan være en god løsning, Det jeg liker dårlig med 1-pedal løsningen til Tesla("hold"), er at parkeringsbremsen kommer på i det bilen stopper, og det blir gjerne et lite rykk når den skal av igjen. Jeg synes det fungerer dårlig hvis jeg trenger å flytte bilen nøyaktig, for eksempel innunder en tilhengerkrok. Creep fungerer til en viss grad for det formålet, men blir for svak i bratte bakker. Derfor bruker jeg altså "roll", hvor regenerering kobles ut rett før bilen stanser. Da kan jeg for eksempel også snu bilen i en bakke, mens den forsatt står i D.

Skrevet
1 hour ago, Snowleopard said:

Jeg skal ikke banne eller sverge på noen deler her, er noen måneder siden jeg så video av en trent sjåfør som skulle lære seg denne teknikken. Så om det var for å kunne ha begge pedaler inne samtidig, eller raskest mulig å tråkke inn brems samtidig som man gikk av gassen, skal jeg ikke være påståelig på.

Tenker ikke det er noen, eller bare svært få som benytter slikt på offentlig vei, med mindre de gjør det for å "kjøre svinfort" på grusveier der det normalt sett er lite folk og spesielt lite politi. De fleste ville nok klart å holde seg når man jevnlig får ut fartsbehovet på bane. ;) 

Men som sagt, der 1-pedal normalt sett er alt som trengs, ser jeg ingen fare ved å bruke venstrefot på bremsen når man som sagt har øvd på dette. Tvert i mot, jeg finner det mer effektivt og en raskere måte å stoppe på enn å måtte skifte fot. Som sagt, jeg liker ikke creep som standard, da jeg mener jeg har bedre kontroll i lav hastighet bare med justering av gaspedaltrykket. Men har venstrefoten klar just in case!

Creep er jo 1 pedals kjøring.

slipp opp for å gasse, brems (trykk inn) for å stoppe.

Det er for de fleste tryggere enn trykk for å gasse, slipp opp for å stoppe. Ikke minst når man rygger og trykket på gassen vil opprettholdes av g kreftene hvis man trykker for hardt på gassen.

Når man skvetter skikkelig fordi man plutselig legger merke til en 2åring bak bilen er det lett å klemme til for å bremse.

Kroppen vår gjør generelt veldig mange dumme ting når den blir redd. Noe av det kan avlæres, men det krever usannsynlig mye mengde trening. Mye mer enn man kan forvente at de fleste gjør.

Fikserer på det man vil unngå
Stivner
 

  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...