Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jotun skrev (8 timer siden):

Brukes de av fsd i dag? 

Ser ut som de er fjernet i V11. Men det er vanskelig å si for når jeg ser en film vet jeg ikke om bilen har fysisk USS eller ikke. Men har lagt merke til at jeg ikke ser visualiseringen av de lengre. 

Skrevet

Ja det er sensorene som lager disse nærhets visualiseringene mens man kjører også... 

Det har jo ingen hensikt å ha de aktivert i stor fart.... 

Skrevet
Jotun skrev (5 minutter siden):

Ja det er sensorene som lager disse nærhets visualiseringene mens man kjører også... 

Det har jo ingen hensikt å ha de aktivert i stor fart.... 

Nei jeg tror bare det lager støy, så ser ut som det er deaktivert 

Skrevet

Rykte om enda flere sensor-fjerninger: Visstnok lurer de på å fjerne den utvendige temp.sensoren og bare gå over til GPS-basert værmelding.

Skrevet
Nimrad skrev (16 minutter siden):

Rykte om enda flere sensor-fjerninger: Visstnok lurer de på å fjerne den utvendige temp.sensoren og bare gå over til GPS-basert værmelding.

Ja leste dette, så lenge de ikke tar inne i bilen er det vell ikke krise😅

Og de har vell fortsatt temp i kritiske komponenter som batteri etc.

Skrevet
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Ja leste dette, så lenge de ikke tar inne i bilen er det vell ikke krise😅

Og de har vell fortsatt temp i kritiske komponenter som batteri etc.

Ikke bra mtp føreforhold. Se lokalt der du selv bor. Om vinteren kan temperaturen fort variere 6-7 grader i løpet av få km kjøring, uten at værmeldingen klarer å fange dette opp. Dette er, sammen med fjerning av ryggesensorer et minimalt tiltak for å spare penger, men et betydelig teknologisk tilbakeskritt. Om noe så burde utetemperaturmålere i bil heller vært suplert med fuktmåler og lufttrykksmåler for å bedre kunne forutse føreforhold lokalt.

Skrevet (endret)

Apropos utvendig temperatur-sensor: Har dere lagt merke til at den påvirkes kraftig av varmepumpen?
Når min model 3 står i "dvale" så viser sensoren korrekt, og nøyaktig det samme som mitt utvendige hustermometer. Men når varmepumpen er i gang, så faller temperaturen med 5-6 grader på bilens sensor! Slår ikke feil: er det null ute, så viser bilen iallefall - 5 hvis pumpen har gått en stund. Forklaringen er jo at varmepumpen "kvitter seg med kulde" i utedelen, men det må da være en designtabbe at den tydeligvis blåser på temperatursensoren!
EDIT: Dette gjelder altså kun når bilen står parkert og varmer opp, eller "holder klima"

Endret av ozone
Skrevet
AL123 skrev (2 minutter siden):

Ikke bra mtp føreforhold. Se lokalt der du selv bor. Om vinteren kan temperaturen fort variere 6-7 grader i løpet av få km kjøring, uten at værmeldingen klarer å fange dette opp. Dette er, sammen med fjerning av ryggesensorer et minimalt tiltak for å spare penger, men et betydelig teknologisk tilbakeskritt. Om noe så burde utetemperaturmålere i bil heller vært suplert med fuktmåler og lufttrykksmåler for å bedre kunne forutse føreforhold lokalt.

Betydelig teknologisk tilbakeskritt? Det var da svært så ekstremt! 😛 Jeg synes det er svært varierende hvordan temp.sensorer på biler fungerer i praksis. Føler de blir påvirket av så mye at jeg ikke helt har klart å stole på de. Hva er det som gjør det så betydelig forresten? Ble litt nysgjerrig nå.

ozone skrev (3 minutter siden):

Apropos utvendig temperatur-sensor: Har dere lagt merke til at den påvirkes kraftig av varmepumpen?
Når min model 3 står i "dvale" så viser sensoren korrekt, og det nøyaktig det samme som mitt utvendige hustermometer. Men når varmepumpen er i gang, så faller temperaturen med 5-6 grader på bilens sensor! Slår ikke feil: er det null ute, så viser bilen iallefall - 5 hvis pumpen har gått en stund. Forklaringen er jo at varmepumpen "kvitter seg med kulde" i utedelen, men det må da være en designtabbe at den tydeligvis blåser på temperatursensoren!

Definitivt en designfeil. Jeg har merket lignende tendenser i Leaf og Volvo XC40.

  • Liker 2
Skrevet
ozone skrev (4 minutter siden):

Apropos utvendig temperatur-sensor: Har dere lagt merke til at den påvirkes kraftig av varmepumpen?
Når min model 3 står i "dvale" så viser sensoren korrekt, og nøyaktig det samme som mitt utvendige hustermometer. Men når varmepumpen er i gang, så faller temperaturen med 5-6 grader på bilens sensor! Slår ikke feil: er det null ute, så viser bilen iallefall - 5 hvis pumpen har gått en stund. Forklaringen er jo at varmepumpen "kvitter seg med kulde" i utedelen, men det må da være en designtabbe at den tydeligvis blåser på temperatursensoren!
EDIT: Dette gjelder altså kun når bilen står parkert og varmer opp, eller "holder klima"

Ja dette er vell de positive sidene med å fjerne sensor, de er utsatt for feilmåling. Personlig bruker jeg temp sensor så lite at jeg ikke legger merke til det. Bilen gir beskjed om det er "misstanke" om glatt vei. 

Skrevet

Sitter virkelig folk å forsvarer at de fjerner uteføler? 😅🤣

Helt på trynet. Å vise temp vis Weather.com eller hva de vil bruke stemmer jo aldri. 

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Randeboy skrev (6 minutter siden):

Sitter virkelig folk å forsvarer at de fjerner uteføler? 😅🤣

Helt på trynet. Å vise temp vis Weather.com eller hva de vil bruke stemmer jo aldri. 

Nei det er nok lite fordeler med dette, foruten at Tesla sparer penger.

 

EDIT: og per i dag er det bare ett ubekreftet rykte etter det jeg har sett :)

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Skrevet
Randeboy skrev (15 minutter siden):

Sitter virkelig folk å forsvarer at de fjerner uteføler? 😅🤣

Helt på trynet. Å vise temp vis Weather.com eller hva de vil bruke stemmer jo aldri. 

Haha, jeg tror ikke noen synes det er bra at de fjerner tempsensor.

Jeg har savnet det selv et par ganger på smartklokka. Den er som oftest ganske spot on med værstasjonen hjemme, men får ikke meg selv til å stole helt på den.

  • Liker 1
Gjest I1RRS7FlJH
Skrevet
Randeboy skrev (21 minutter siden):

Sitter virkelig folk å forsvarer at de fjerner uteføler? 😅🤣

De kunne erstattet ratt og pedaler med en Xbox-kontroller og man hadde hørt den samme visa.

Skrevet (endret)
Nimrad skrev (4 timer siden):

Betydelig teknologisk tilbakeskritt? Det var da svært så ekstremt! 😛 Jeg synes det er svært varierende hvordan temp.sensorer på biler fungerer i praksis. Føler de blir påvirket av så mye at jeg ikke helt har klart å stole på de. Hva er det som gjør det så betydelig forresten? Ble litt nysgjerrig nå.

Definitivt en designfeil. Jeg har merket lignende tendenser i Leaf og Volvo XC40.

Vel, når man fjerner utstyr som har vært standard på biler i 20-30 år, så kan man ikke kalle det noe annet. Hadde et annet merke fjernet noe så essensiellt som ryggesensorer og tempmåler for å spare penger, så hadde de blitt totalt slaktet. Ellers er tempsensoren på de aller fleste biler montert ytterst på ytre speil, så sjansen for feilkilder er absolutt minimal. Har kjørt en del C40 denne uken, og merket ikke noe avvik der iallefall. Men det er klart, varsel om føreforhold burde i 2023 vært betydelig bedre, men det er ikke noe argument for å fjerne sensoren, heller tvert imot.

Endret av AL123
Skrevet
Salvesen. skrev (4 timer siden):

 Bilen gir beskjed om det er "misstanke" om glatt vei. 

Og hvordan gjør den det da, om ikke ved hjelp av utetempsensor.

Skrevet
AL123 skrev (4 minutter siden):

Og hvordan gjør den det da, om ikke ved hjelp av utetempsensor.

Nei det blir jo spennende å se, men igjen. Så langt er dette bare ett rykte :)

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...