Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

Desverre ser jeg et aldri så lite (mulig) problem. Etter at etter at jeg testet en fullading av bilen så sto maks rekkevidde på 448 km. Altså gamle rekkevidden. Den jeg først bestilte skulle ha rekkevidde bestilte på 491 km, og når jeg ble tilbudt bilen som sto på lager spurte jeg eksplisitt om det var den nye med 491 km og selgeren sa ja. 

Av en eller annen grunn viser bilen EPA-rekkevidde i displayet og ikke WLTP.. Om du derimot bruker ruteplanleggeren er den ganske nøyaktig. Ligger gjerne innenfor en prosent eller to. Dvs om ruteplanleggeren mener du kommer hjem med 14% på batteriet så ender du normalt ganske nær det. Med mindre det skjer noe som bilen ikke forutser, som kø, væromslag eller akkutt anfall av blyfot hos føreren. ;) 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (På 16.3.2022 den 13.46):

Du hadde tydeligvis enda mere flaks! Prisene økte i natt. 410k for standard range nå .

Flaks at jeg bestilte for en måned siden og slapp begge prisøkningene :) 

Hadde nok ikke blitt Tesla om jeg skulle bestilt nå, men prisforskjellen i forhold til aktuelle alternativer forrige måned var såpass liten at det var helt greit.

Levering bare 5 uker etter bestilling er heller ikke så verst :) 

Endret av Hedersbrukeren
  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 hours ago, Kahuna said:

Hvordan merker du det sånn i det daglige? På min egen TM3 er det vel bare web-leseren jeg synes er treg(bruker ikke spillene..)

Ikke godt å si etter bare 10 minutter..
Men å bla i kartet er merkbart smoothere, og generell navigering.

Og som nevnt er reboot bare ett lite blink på skjermen istedefor 30 sekunders venting.

Navigering føles litt som å spille med låst 60FPS kontra 30FPS med litt stuttering.
Sistnevnte er dog mye bedre enn det 90% av det de andre produsentene klarer i sine nye biler. Virker jo ikke som de gidder å prøve seg på satelittkart engang.

Tesla har jo enda ikke tatt i bruk den nye GPU'en sin så dette er jo kun den gamle softwaren som kjører på den nye prosessoren.
Blir spennende å se hva de finner på i fremtiden. For de som spiller ryktes det jo at Steam vil komme.

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Interessant! Har ryzen i min ser jeg. Ikke testet den tidligere versjonen noe særlig, men det føles veldig responsivt ut.

Det er jo milevis mellom tesla og de andre. Er det i det hele tatt noen andre som er i samme kategori når det kommer til kvalitet/brukeropplevelse av skjerm/infotainment system? Som du sier føles det ut som de andre ikke prøver engang.

Det er ikke VANSKELIG å lage disse appene. Selv en telefon og en react app på en nettside hadde vært raskere enn 90% av det som er i bilene. Så sykt merkelig at de andre lager verdens mest utdaterte systemer selv i 2022.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Comma Chameleon said:

Interessant! Har ryzen i min ser jeg. Ikke testet den tidligere versjonen noe særlig, men det føles veldig responsivt ut.

Det er jo milevis mellom tesla og de andre. Er det i det hele tatt noen andre som er i samme kategori når det kommer til kvalitet/brukeropplevelse av skjerm/infotainment system? Som du sier føles det ut som de andre ikke prøver engang.

Det er ikke VANSKELIG å lage disse appene. Selv en telefon og en react app på en nettside hadde vært raskere enn 90% av det som er i bilene. Så sykt merkelig at de andre lager verdens mest utdaterte systemer selv i 2022.

Rivian har vel ganske bra system i sine biler. Veldig likt Tesla sitt og det er nok bra. Sentry mode har de og fått på plass.

Lucid Air har vel også ganske bra system, dog enda i veldig beta stadie så mye som ikke virker. 

Polestar 2 og noen volvoer kjører jo Android og er ganske smooth.

Men er vel ingen har like godt system som Tesla nei. men de har jo styrt med dette i mange år og alle andre har jo nettop begynt.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

 

Lucid og Rivian er vel de nærmeste ja, men de har vel kun solgt i veldig begrenset utvalg foreløpig og er vel ikke tilgjengelig i Norge engang sist jeg sjekket. Liker det jeg har sett av de via feks Throttle House. Polestar 2 er vel kanskje nærmeste reelle! Den ser ikke like premium ut som i Tesla, verken skjermen eller GUI i seg selv, men tror den fungerer godt nok.

Complexity skrev (3 timer siden):

og alle andre har jo nettop begynt.

De har jo holdt på i årevis egentlig, selv fra før Tesla kom inn med Model S. De har bare holdt seg på stedet hvil og latt det være en åpning for andre å innovere og ta over. Hvis de andre bilene var like på pris og rekkevidde så hadde jeg fortsatt tatt Tesla pga infotainment-systemet er overlegent, og de har kun seg selv å skylde på. De har hatt tid, penger og mulighet.

Ellers må jeg si at jeg var veldig fornøyd med at det fulgte med minnepenn til sentry-mode og ikke noe man måtte kjøpe ved siden av. Ikke sjekket kapasiteten men garantert mer enn godt nok for det den skal brukes til.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Comma Chameleon said:

Lucid og Rivian er vel de nærmeste ja, men de har vel kun solgt i veldig begrenset utvalg foreløpig og er vel ikke tilgjengelig i Norge engang sist jeg sjekket. Liker det jeg har sett av de via feks Throttle House. Polestar 2 er vel kanskje nærmeste reelle! Den ser ikke like premium ut som i Tesla, verken skjermen eller GUI i seg selv, men tror den fungerer godt nok.

De har jo holdt på i årevis egentlig, selv fra før Tesla kom inn med Model S. De har bare holdt seg på stedet hvil og latt det være en åpning for andre å innovere og ta over. Hvis de andre bilene var like på pris og rekkevidde så hadde jeg fortsatt tatt Tesla pga infotainment-systemet er overlegent, og de har kun seg selv å skylde på. De har hatt tid, penger og mulighet.

Ellers må jeg si at jeg var veldig fornøyd med at det fulgte med minnepenn til sentry-mode og ikke noe man måtte kjøpe ved siden av. Ikke sjekket kapasiteten men garantert mer enn godt nok for det den skal brukes til.

Joda de har vel på en måte det, men før Tesla kom inn i bildet var det vel ingen som tenkte på å styre varme og slikt kun fra en skjerm. Eller å få gjevnlige oppdateringer tilsendt med nye funksjoner.

Mange bruker vel og Apple Carplay og Android Auto som en slags hvilepute for å slippe å ordne noe selv.

Kjekt at det er med minnepenn ja. Merker at avspillingen til Sentry mode også er mere responsiv på Ryzen. Kan være litt luggete til tider på min bil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (42 minutter siden):

Ellers må jeg si at jeg var veldig fornøyd med at det fulgte med minnepenn til sentry-mode og ikke noe man måtte kjøpe ved siden av. Ikke sjekket kapasiteten men garantert mer enn godt nok for det den skal brukes til.

Har det ikke vært sagt tidligere at man bør kjøpe en minidisk med USB-kontakt, for å få nok minnekapasitet til Sentrymode? Jeg vet ikke hva som er lurest nå. Ting endrer seg hele tiden (til det bedre).

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 minutter siden):

Har det ikke vært sagt tidligere at man bør kjøpe en minidisk med USB-kontakt, for å få nok minnekapasitet til Sentrymode? Jeg vet ikke hva som er lurest nå. Ting endrer seg hele tiden (til det bedre).

Ikke noe jeg har hørt om, men virker som den som fulgte med har mer enn god nok plass. Er ikke mye plass man egentlig trenger for å fange opp ting som skjer.

Hanhijnn skrev (4 minutter siden):

Er dette en kombinert-tråd nå, for både Model 3 og Model Y. Eller hvordan ble dette???

Ganske sikker på at det ble beholdt som kun Model 3 etter avstemmingen som ble gjort for en tid tilbake. Jeg stemte på kombinert-tråd siden de er så like, men har slått meg til ro med at det ble tap 😛 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Hanhijnn said:

Har det ikke vært sagt tidligere at man bør kjøpe en minidisk med USB-kontakt, for å få nok minnekapasitet til Sentrymode? Jeg vet ikke hva som er lurest nå. Ting endrer seg hele tiden (til det bedre).

Når Model 3 kom var ikke sentry mode "oppfunnet" enda og bilene kom uten noe lagring til dette. Jeg kjøpte en 256GB ekstern SSD disk og koblet til for å få brukt funksjonen på min bil, men når "facelift" kom (de med sorte detaljer istedefor krom) ble de levert med en minnepenn i hanskerommet som videoen lagres på.

Er bare å sette inn en større minnepenn eller disk om man trenger mere plass.

Videoene lagres i H264, men det var en liten periode at de brukte H265. Det gir halve filstørrelsen med samme kvalitet.

Desverre gikk de tilbake til H264 igjen av en eller annen grunn. Kansje H265 krevde for mye resurser å handtere. Isåfall burde det jo gå fint på Ryzen bilene.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 25.3.2022 den 15.52):

Når Model 3 kom var ikke sentry mode "oppfunnet" enda og bilene kom uten noe lagring til dette. Jeg kjøpte en 256GB ekstern SSD disk og koblet til for å få brukt funksjonen på min bil, men når "facelift" kom (de med sorte detaljer istedefor krom) ble de levert med en minnepenn i hanskerommet som videoen lagres på.

Er bare å sette inn en større minnepenn eller disk om man trenger mere plass.

Videoene lagres i H264, men det var en liten periode at de brukte H265. Det gir halve filstørrelsen med samme kvalitet.

Desverre gikk de tilbake til H264 igjen av en eller annen grunn. Kansje H265 krevde for mye resurser å handtere. Isåfall burde det jo gå fint på Ryzen bilene.

Så jeg burde kjøpe en smekker liten  SSD-disk for å være sikker på å ha nok kapasitet? Takker for svar! 👍

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Hanhijnn said:

Så jeg burde kjøpe en smekker liten  SSD-disk for å være sikker på å ha nok kapasitet? Takker for svar! 👍

Det skader nok ikke. En SSD tåler mange flere lese og skrive sykluser enn en minnepenn så ikke like store sjanser for at innholdet plutselig er korrupt etter en stund.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det viktigste er at den tåler varmen, det blir skikkelig varmt inne i bilen og da duger ikke de billigste. Den første minnepinnen jeg kjøpte til bilen rasket jeg med meg fra den kurven ved kassa på clasern og den døde etter et halvt år. Jeg kjøpte en 'Samsung Bar plus' etterpå og den virker fortsatt, den er ratet til 85 grader eller no, ganske bra specs på overskrivinger og hastighet også. Samme modell som Tesla leverer med bilene bare at de leverer med en større modell enn jeg kjøpte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tanker om denne meldingen fra Tesla?

«Oppdatering fra Tesla - Din Model 3 med bakhjulsdrift er laget for å regelmessig lades til 100%. For å maksimere batteriets ytelse, anbefaler vi at du fullader det over natten til 100 %  en gang så snart som mulig etter du har fått bilen din.»

Sikkert vært mye diskutert i tråden, men noen som har en lenke til eller bare generelle gode tips til hvor mye man bør lade til, både første gang som ny og som standard ellers? :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...