Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

11 hours ago, Zeph said:

Tesla slår meg ikkje som selskapet som tilsetter meir enn nødvendig, men heller kuttar så fort anledninga er der.

Jeg synes Tesla tross alt har vært dyktige til å bygge opp kapasitet, både for service og lading.  Jeg møter teknikere fra mange land, så de har tydeligvis et betydelig internasjonalt samarbeid på personellsiden. Det som skjer nå, i tillegg til nybilsalg, er at garantitiden på den første bølgen av Model 3 løper ut. Det vil nok bedre muligheten for å få inntjening på verkstedene betydelig. Samtidig blir det tøffere konkurranse fra andre verksteder, og teknikere med Tesla erfaring vil bli mer ettertraktet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
J-Å skrev (4 timer siden):

Jeg synes Tesla tross alt har vært dyktige til å bygge opp kapasitet, både for service og lading.  Jeg møter teknikere fra mange land, så de har tydeligvis et betydelig internasjonalt samarbeid på personellsiden. Det som skjer nå, i tillegg til nybilsalg, er at garantitiden på den første bølgen av Model 3 løper ut. Det vil nok bedre muligheten for å få inntjening på verkstedene betydelig. Samtidig blir det tøffere konkurranse fra andre verksteder, og teknikere med Tesla erfaring vil bli mer ettertraktet. 

Tror nok de fleste vil unngå og bruke Tesla verksted på arbeid utenom garanti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (På 22.2.2024 den 2:51 PM):

Det er jo bare bra. Overkapasitet betyr nok at det er lite feil på nye Y så det blir lite garantijobbing på verkstedene. Ikke noe er bedre enn det.

Det betyr nok heller at de sliter med å få inn arbeid på biler uten garanti pga høy prising, for å si det forsiktig. En ting er at timeprisene er høye og at fatureringstiden er høyere enn hos de fleste konkurenter, en annen ting er at de er nonsjalante ved diagnose og tar veldig godt i mtp på både deler og timer njår de gir pristilbud. Om det skyldes måten de organiserer verksteddriften på, eller at de fleste teknikerene ikke har noe personlig forhold til hverken arbeidsplass eller kunder er vanskleig å si, men det er en lite bærekraftig måte å drive verksted på. Bare spør Møller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, AL123 said:

Det var jo en måte å si det på. Sosial dumping er nok mer treffende, spør du meg.

Mitt inntrykk ut fra de jeg har snakket med er at de er hentet inn med gode personlige avtaler, for å øke kompetansen, ikke for å spare penger. Men hvis du har annen informasjon, så er det fint om du legger den ut.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (5 timer siden):

Mitt inntrykk ut fra de jeg har snakket med er at de er hentet inn med gode personlige avtaler, for å øke kompetansen, ikke for å spare penger.

To ting som taler for at det ikke er tilfellet. Teslas lønninger er blandt de laveste i bransjen, samtidig som faktureringsprisene ut til kunden er blandt de høyeste. Og hvilke EØS land kan man hente folk fra som har mer erfaring med elbil generelt og Tesla spesielt enn det man har i Norge? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

Teslas lønninger er blandt de laveste i bransjen

Har du noe tall eller statistikk på dette? Jeg føler det fremstår som at det motsatte er tilfelle når man leser om den pågående streiken i Sverige, og at lønningen er av det bedre her også til lands innenfor samme bransje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, AL123 said:

Og hvilke EØS land kan man hente folk fra som har mer erfaring med elbil generelt og Tesla spesielt enn det man har i Norge? 

Det er vel mest innenfor media og kommunikasjon man finner nordmenn som vil jobbe i bilbransjen. Og der har jo Tesla et begrenset behov.

Så lenge det er snakk om eksperter med tidsbegrenset avtale, så er man vel ikke begrenset til EØS land. I min bransje har vi ofte inne folk fra USA, UK, Kina m.fl., for å følge opp utstyr produsert der. Men ellers er det vel endel teknikere på Tesla Berlin. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (8 timer siden):

Har du noe tall eller statistikk på dette?

🤣

J-Å skrev (17 minutter siden):

Så lenge det er snakk om eksperter med tidsbegrenset avtale, så er man vel ikke begrenset til EØS land. I min bransje har vi ofte inne folk fra USA, UK, Kina m.fl., for å følge opp utstyr produsert der. Men ellers er det vel endel teknikere på Tesla Berlin. 

Stemmer. Og innenfor samme konsern er det i alle fall null problemer.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (9 timer siden):

Har du noe tall eller statistikk på dette? Jeg føler det fremstår som at det motsatte er tilfelle når man leser om den pågående streiken i Sverige, og at lønningen er av det bedre her også til lands innenfor samme bransje.

Mulig lønningene ikke er så høye men mekanikerne får også opsjoner på Tesla-aksjer. Mange har blitt millionærer på disse. Det er en mer amerikansk enn svensk lønnsfilosofi, og det er vel også derfor fagforeningene aksjonerer mot de. Etter hva jeg skjønner er det kun 8 av 130 mekanikere som streiker i Sverige, de andre er mer enn fornøyd med den totale lønnspakka. En tariffavtale vil gi høyere lønn men niks mer aksjeopsjoner. Mange vil være lite fornøyd med det, dermed er frontene steile.

Det spekuleres også i om de 8 som streiker er "plantet" for å gjøre nettopp dette, men det blir kanskje litt konspiratorisk. Eller....?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man måtte vel få de opsjonene for 4-5 år siden skulle man tjent på det, aksjen har jo gjort "nada" de siste 3 årene, bokstavelig talt. Og slike ting er jo også skattepliktig selvsagt. Kjenner en som startet der, de får 100 tusen i opsjoner. Jeg vet ikke alle detaljer men det er trolig en 3 år lockout periode før man kan selge alt. Så alt i alt, tja. Det blir opp til hver enkelt å vurdere. For min del hadde det ikke lokket noe voldsomt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (10 timer siden):

Har du noe tall eller statistikk på dette? Jeg føler det fremstår som at det motsatte er tilfelle når man leser om den pågående streiken i Sverige, og at lønningen er av det bedre her også til lands innenfor samme bransje.

Nei, av den enkle grunn at det ikke finnes. Tallene om lønn er basert på hva jeg fikk opplyst i intervju med Tesla, hva jeg fikk som endelig tilbud, samt hva jeg fikk opplyst fra norske teknikere da jeg vurderte jobb der i 2021. Forøvrig handler sosial dumping ikke nødvendigvis om å sultefore arbeidere med uanstendig lønn, og det er ikke det jeg snakker om her, men om en generell behandling av tilsatte som er såpass dårlig at det er håpløst å få norske mekanikere til å jobbe der. I steden for å tilpasse seg norske forhold rekruterer man folk direkte fra østeuropeiske land som ikke kjenner norske forhold, og som ikke tør å protestere på noe som helst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
J-Å skrev (2 timer siden):

Det er vel mest innenfor media og kommunikasjon man finner nordmenn som vil jobbe i bilbransjen. Og der har jo Tesla et begrenset behov.

Så lenge det er snakk om eksperter med tidsbegrenset avtale, så er man vel ikke begrenset til EØS land. I min bransje har vi ofte inne folk fra USA, UK, Kina m.fl., for å følge opp utstyr produsert der. Men ellers er det vel endel teknikere på Tesla Berlin. 

Sorry, innlegget ditt ga ingen mening på noen som helst måte. Norge har det desidert høyeste antal elbiler generellt og Tesla spesielt i hele verden, og ingen andre land har en mekanikerstab med mer erfaring med disse bilene. Tesla rekruterer mekanikere fra land uten elbilerfaring i det hele tatt, der et fagbrev kan kjøpes for et par tusenlapper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (8 minutter siden):

Har du noen gang sett en hvilken som helst kilde for en AL123-påstand?

Flere før deg har prøvd.

Har noen noengang sett deg skrive et innlegg av verdi som faktisk inneholder noe som kan minne om kompetanse i det forumet handler om? 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):


Det spekuleres også i om de 8 som streiker er "plantet" for å gjøre nettopp dette, men det blir kanskje litt konspiratorisk. Eller....?

Mer idiotisk enn konspiratorisk vil jeg si. Streiken i Sverige handler ikke om lønn, men om et selskap som nekter å være en del av et system som har gjort Skandinavia til et av de beste områdene i verden å leve.

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Man måtte vel få de opsjonene for 4-5 år siden skulle man tjent på det, aksjen har jo gjort "nada" de siste 3 årene, bokstavelig talt. Og slike ting er jo også skattepliktig selvsagt. Kjenner en som startet der, de får 100 tusen i opsjoner. Jeg vet ikke alle detaljer men det er trolig en 3 år lockout periode før man kan selge alt. Så alt i alt, tja. Det blir opp til hver enkelt å vurdere. For min del hadde det ikke lokket noe voldsomt. 

Du har helt rett. Aksjeopsjoner kan ha stor verdi for de som sitter høyt oppe i et konsern, eller som ble ansatt veldig tidlig. For den jevne mann og kvinne "på gulvet" har de ingen verdi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...