Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Hanhijnn said:

Da MÅ det på plass varme i frontlyktene også, for mine frontlykter er det første som fryser til. Blir raskt dekket av en hvit ishinne. Og ingenting skjer der når man tiner bilen. Man kan ikke skrape den isen heller, siden lykteglassene ikke er glass men plast.

Må være varme der ja.

Selv bruker jeg å fylle en pose varmt vann å legge på lyktene. Da tiner de fort. Jeg har en vask rett infor døren for parkeringen så det forenkler det litt men må være meget frustrerende for de som parkerer langt unna.

1 hour ago, Kahuna said:

Det er litt underlig ja. Nå foretrekker jeg for så vidt kamera når det er trangt men foran bilen ser jo ikke kameraene noe særlig mer enn meg..

Nei de må isåfall basere seg på det de ser før de mister sikten, og regne seg frem til hvor objektene befinner seg.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hanhijnn skrev (48 minutter siden):

Må innrømme at jeg syns det er en merkelig taktikk av Tesla å fjerne ultralydsensorene FØR kameraløsningen er på plass. Det burde selvfølgelig ikke ha skjedd. Om de greier å få kameraløsningen til å fungere (også i arktiske områder) skal bli spennende å se, for det må de jo gjøre. Jeg må alltid tørke av ryggekameraet før jeg seter meg inn i bilen.

det er jo veldig standard av Tesla da, software kommer dinglende i etterkant.

For alt vi vet klarte de ikke å få på plass deler som inngikk i assembly og bare fjernet det

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

 

det er jo veldig standard av Tesla da, software kommer dinglende i etterkant.

For alt vi vet klarte de ikke å få på plass deler som inngikk i assembly og bare fjernet det

 

Tipper det siste der er fasit. De så de ville gå på en leveringssmell med USS pga tilgang og så valgte de å dumpe de totalt.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (53 minutter siden):

det er jo veldig standard av Tesla da, software kommer dinglende i etterkant.

Det er litt forskjell på å installere ny hardware før software til å ta det i bruk er ferdig vs å fjerne hardware som har en funksjon før man har software til å kompensere for funksjoner man fjernet.

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 time siden):

Tipper det siste der er fasit. De så de ville gå på en leveringssmell med USS pga tilgang og så valgte de å dumpe de totalt.

Ja det er vell litt typisk Tesla. De får ett hardware problem, de føler seg sikre på at de fikser det i software og så gjør de det bare. Så må en vente på fix.

Litt som når de ble dumpet av mobileye. Biler fikk ny hardware uten software 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (41 minutter siden):

Det er litt forskjell på å installere ny hardware før software til å ta det i bruk er ferdig vs å fjerne hardware som har en funksjon før man har software til å kompensere for funksjoner man fjernet.

Det er typisk tesla, ref AP eksempelet over

Så har en regn sensor, fjerning av radar osv.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Må være varme der ja.

Selv bruker jeg å fylle en pose varmt vann å legge på lyktene. Da tiner de fort. Jeg har en vask rett infor døren for parkeringen så det forenkler det litt men må være meget frustrerende for de som parkerer langt unna.

Pose med varmt vann er et godt gammelt triks ja. Jeg har bare ikke varmt vann i nærheten av bilen. Da må jeg hente vann i en helt annen ende av huset, og så gå gjennom hele huset med en pose med vann, og håpe at posen holder tett... 😗

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer litt på, fjerning av radar/lidar eller hva det var, skjedde jo for en god stund siden. Og der man gikk over til Tesla Vision (kamerabasert)

Når det nå skal komme ny radar, skal den fungere ved siden av den kamerabaserte, altså at de to systemene jobber sammen, eller skal de skrote vision greiene sine?

Lenke til kommentar
henrikrox skrev (20 minutter siden):

En ting jeg lurer litt på, fjerning av radar/lidar eller hva det var, skjedde jo for en god stund siden. Og der man gikk over til Tesla Vision (kamerabasert)

Når det nå skal komme ny radar, skal den fungere ved siden av den kamerabaserte, altså at de to systemene jobber sammen, eller skal de skrote vision greiene sine?

Tipper de skal jobbe sammen. Men det er jo en ny type radar det er snakk om, nemlig HD Radar. Problemet til den gamle radaren var at den var upresis. Skapte mye fantombremsing i kurver, opp/ned bakker o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (31 minutter siden):

Elbil.no nevnte i en YouTube-video at man kan få V2L(Vehicle to Load) på Tesla med litt modifikasjoner. Jeg har lest at hardwaren er der uten offisiell støtte(så mulig det kommer), men er det noen som vet hva slags modifikasjoner det eventuelt er snakk om? 

Software, slik jeg har forstått det. 

Lenke til kommentar
henrikrox skrev (24 minutter siden):

En ting jeg lurer litt på, fjerning av radar/lidar eller hva det var, skjedde jo for en god stund siden. Og der man gikk over til Tesla Vision (kamerabasert)

Når det nå skal komme ny radar, skal den fungere ved siden av den kamerabaserte, altså at de to systemene jobber sammen, eller skal de skrote vision greiene sine?

Sammen, vision kommer en ikke unna. Selv de som bruker lidar bruker kamera.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
henrikrox skrev (42 minutter siden):

En ting jeg lurer litt på, fjerning av radar/lidar eller hva det var, skjedde jo for en god stund siden. Og der man gikk over til Tesla Vision (kamerabasert)

Når det nå skal komme ny radar, skal den fungere ved siden av den kamerabaserte, altså at de to systemene jobber sammen, eller skal de skrote vision greiene sine?

Jeg tror definitivt de skroter Vision, ja. Det vil si, de vil nok legge til noen funksjoner, men jeg tror de vil ligge bak de som kun har kamera. Spør du meg er alltid lansering av ny HW-versjon en innrømmelse mellom linjene på at forrige versjon ikke var god nok til å oppnå målene sine.

VistaX skrev (På 17.1.2023 den 8.21):

1. Rykter om at rattvarme er fjernet

Jeg ringte Tesla Stavanger. De var veldig sikre på at det fortsatt var rattvarme i Model Y bestilt nå. For å presisere: Samtlige biler kommer nå med såkalt "premium interiør", så de hadde blitt svært overrasket dersom dette ikke var tilfelle.

Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Jeg ringte Tesla Stavanger. De var veldig sikre på at det fortsatt var rattvarme i Model Y bestilt nå. For å presisere: Samtlige biler kommer nå med såkalt "premium interiør", så de hadde blitt svært overrasket dersom dette ikke var tilfelle.

Nettopp!

På den annen side så har jeg blitt totalt desinformert av personalet på Tesla SC et par ganger. De vet dessverre ikke alltid helt hva de snakker om.

Men sannsynligvis så stemmer det denne gangen.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 minutter siden):

Nettopp!

På den annen side så har jeg blitt totalt desinformert av personalet på Tesla SC et par ganger. De vet dessverre ikke alltid helt hva de snakker om.

Men sannsynligvis så stemmer det denne gangen.

De var ikke sikre, og var tydelig litt sånn "øøøhh" i svaret sitt, så vi får se, men jeg heller også mot at det sannsynligvis stemmer. Er nok bare en glipp på nettsiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne uken har jeg vært passasjer i en flunkende ny C klasse i Tyskland. Og dette har virkelig fått meg til å forstå hvor premium model S refresh egentlig er. 

Jeg vill personlig si alt er bedre i S, foruten noen skinnflekker i C klassen kanskje. De virker litt mer solid. Ellers er det ikke sammenlignbart. Mercedesen er full av plastikk som skrangler når en tat på det og ikke. Liten plass fremme som passasjer. UI ser ut som tidlig 2010 tallet osv.

Matriselysene var dog veldig kule, og ambient lys. Men det blir fort Harry og. En mellomting hadde vært fint.

Og luft dysene, ser ut som kanoner🤣

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 timer siden):

Matriselysene var dog veldig kule

Tesla må få ut fingern her! Mercedes har ligget foran på flere nyttige teknologiske funksjoner, spesielt matriselys og 360-kamera som du kan "styre" rundt bilen. Sistnevnte er vedig kul og ser for meg kan være veldig nyttig.

Salvesen. skrev (11 timer siden):

Denne uken har jeg vært passasjer i en flunkende ny C klasse i Tyskland. Og dette har virkelig fått meg til å forstå hvor premium model S refresh egentlig er. 

Du får prøve en EQE, som teknisk sett kan koste en flere hundre tusen mindre enn S. Hadde vært interessant å høre hva du tenker om den ift S-en. Godeste Bjørn Nyland virker jo å ha blitt Mercedes-frelst etter å ha kjørt den.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...